Hout laten zagen ? waar doe je dat

Started by WrineX, August 16, 2005, 00:05:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WrineX

even een vraagje voor de mensen die zelf geen zaag tafel of cirkel zaag hebben. waar laten die mensen hun hout zagen ?  ik heb namelijk wel vaker mijn hout laten zagen bij de praxis maar telkens als je de een eenvoudig boxje er van wil maken blijkt het dat niet alles precies op maat is of niet geheel recht loopt. en weet iemand of je bij een bouwmarkt ook de kopse kanten van hout in een hoek van ... graden kan laten zagen ? en of ze kunnen fresen ?


zomaar paar vraagjes omdat ik mischien mijn diamond 8.2 wil voorzien van een iets meer solide behuizing en de geweldige looks van al de bouw projecten op dit forum met van die mooie facette (erik en vele anderen)

ps: de kast inhoud en dat soort dingen wil ik natuurlijk  het zelfde houden als in de originele diamonds.


alle info is welkom.

Vigier

Hoi,

ik heb mijn hout (lees: 15 platen van 244x122) voor mijn speakers laten zagen bij een zaak in belgië. Zij hebben een computergestuurde tafel, waarbij 90 graden ook echt 90 graden is, en waarbij 100mm ook 100mm is, en niet tussen de 95 en 105.
Ik heb alles in rechthoeken laten zagen, de uiteindelijke vorm zaag ik er zelf wel uit.

Bij bouwmarkten moet je het altijd maar afwachten, en hopen dat de zaag niet al versleten is (lees: het hout wordt doormidden geslagen in plaats van gezaagd).
Bij de meeste bouwmarkten staat er ook bij dat ze niet onder verstek zagen, dus dan zul je ergens anders heen moeten.
Als je ook wil laten frezen, dan kun je dat misschien bij een houtbewerkingsbedrijf laten doen, maar houthandels en bouwmarkten doen dit normaal niet.
Je kunt ook het pakket laten zagen door Speaker&Co Rotterdam (Peter Metsemakers). Hij kan wel frezen, vage hoeken etc. Hij maakt van te voren een prijsje voor je als je een ontwerp aan hem voorlegt. Aangezien hij zelf speakerbouwer is weet hij donders goed dat het belangrijk is dat alles perfect recht is, en dat je geen scheve hoeken hebt.
Als je echt iets moois wil maken, dan kun je beter goed gezaagd materiaal hebben, want het is echt verschrikkelijk als je gaat lijmen en de helft is niet haaks...

Conclusie van dit gezwam: OF je gaat naar Speaker&Co, dan weet je zeker dat alles precies is zoals je wil, of je zoekt een zagerij met een CNC-tafel/gewoon computertafel, en je laat het daar zagen.
Bedenk wel dat je voor freeswerk veel gaat betalen, want dat wordt per uur afgerekend, en kost gewoon veel tijd.

Groet, joris

Peerless Monster

Ik doe het gewoon zelf. Schaf een machine aan (die zijn niet zo duur) en ga lekker zelf aan de slag.
Tenzij je er natuurlijk geen ruimte voor hebt ;).
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Arno P


Durk

onze formido soms....
Ligt aan de zager...
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

luistervinkje

Als machienaal houtbewerker kan ik je zeggen dat je dit soort dingen niet door een bouwmarkt laat doen .
Of je schaft zelf een of ander goede doe het zelf machiene hier voor aan ,of je maakt de keus om voor vaaks veel geld dit te laten doen bij een goede houtwaren/meubel fabriek.

Rotel RSP 1098 en Rotel RDV 1093 Rotel RMB 1095 voor de fronts, RMB 991 voor de center RMB 1050 voor de r. B&W  803N  B&W Center HTM 1S 3 x REL Q200E  speakerkabel  KIMBER  4 tc en 8 tc BI-AMPING  interlink KIMBER HERO en digi siltech HF-9 G3 SE

Peerless Monster

QuoteAls machienaal houtbewerker kan ik je zeggen dat je dit soort dingen niet door een bouwmarkt laat doen .
Of je schaft zelf een of ander goede doe het zelf machiene hier voor aan ,of je maakt de keus om voor vaaks veel geld dit te laten doen bij een goede houtwaren/meubel fabriek.

Helemaal mee eens.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

FFF

Beste is bij een houthandel, de kwaliteit van het hout is daar over het algemeen beter, zeker MDF.

Je betaald vaak iets meer voor het hout, zagen valt op zich wel mee.
Voordeel is dat je iemand hebt die weet hoe het werkt, en geen ongeinteresseerde gast die zijn zaterdag avond   wil verdienen.

De bouwmarkten zijn meer zo van wij zorgen dat het in de auto past, dan dat ze er ook werkelijk wat van maken.

Kjelt

Ja in principe eens dat je voor heel exact gezaagde zaken beter zelf kunt doen maar er zijn ook goede bouwmarkten die zelf (tuin)meubels e.d. maken, deze kunnen in principe heel mooi werk leveren. Je moet het er dan wel bijzeggen dat het hout voor meubels is en de specificatie meegeven (mm tolerantie) anders zagen ze het als bouwhout en daar maakt een mm of 3 niet zoveel uit. Bovendien moet je wel weten wie het hout uiteindelijk zaagt, liever de ervaren werknemer dan een vakantie-invalkracht.
Als je het zo besteld dan kun je bij levering op liever bij het ophalen nameten en bij een fout corrigeren ze dat wel (als je tenminste duidelijk de specificaties hebt opgegeven)

WrineX

ik denk dat ik het dan maar eens bij een hubo probeer daar werkt al 20 jaar de zelfde knakker en mischien dat daar beter gezaagd word , en van te voren even vermelden dat het heel belangrijk is dat het allemaal klopt dussuh dat ik alles na meet :)


bedankt voor jullie reacties  zover

fgroen

Ik weet niet waar je woont, maar mijn adresje is van Dijk in Delft. Dat is een houtbewerkingswerkplaats / houthandel etc. Klein zaakje waar je alles kan krijgen dat met hout te maken heeft, inclusief beslag, scharnieren etc. In feite is hun achtergrond meubels.

Ik kan je bouwmarkten zeer dringend afraden, om een of meerdere van bovengenoemde redenen. Of als je die kerel bij de Hubo kent: ga er op een rustig tijdstip naartoe en communiceer zorgvuldig wat je wilt. Voordat je echt aan de slag gaat zou ik wel checken of de zaagtafel in goede orde is.

Mijn advies is om een van Dijk-achtige winkel bij jou in de buurt te vinden (gouden gids) en daar naartoe te gaan, want ondanks dat je bij de Hubo misschien de zaag-omstandigheden onder controle hebt, is waarschijnlijk hun kwaliteit MDF onder de maat, en dat is zonde van zo'n mooi projekt.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

voodooless

Mwa, ik heb al eens meegemaakt dat de houthandel het MDF veel schever heeft gezaagt, dan ze ooit bij de bouwmarkt hebben gedaan  :(

Je weet nooit wat je krijgt, tenzij je zo'n computer gestuurde zaagmachine ter beschikking hebt.

Kjelt

Quote from: deepspace on August 16, 2005, 10:13:30
Je weet nooit wat je krijgt, tenzij je zo'n computer gestuurde zaagmachine ter beschikking hebt.

Die apparaten moeten ook afgesteld en ingeregeld worden, het staat en valt bij de kwaliteit van de desbetreffende persoon.

Wijx wondere wereld

Je moet eens de kleine lettertjes lezen bij de houtzagerij van een bouwmarkt. Zo was het bijvoorbeeld altijd bij de praxis een garantie dat het minimaal op 1 cm (!) precies gezaagd is.  ??? .
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Kjelt

en dat is voor bouwdoeleinden waar een bouwmarkt voor bedoeld is nauwkeurig genoeg  ;D

WrineX

hahaha 1 cm  :o hmm dan dan staan mijn speakers banzelf ietsje achterover zonder er met de bouw rekening mee te houden haha.   


ik denk niet dat ik daar tevreden mee zou zijn.

fgroen

Quote from: WrineX on August 16, 2005, 18:01:44
hahaha 1 cm  :o hmm dan dan staan mijn speakers banzelf ietsje achterover zonder er met de bouw rekening mee te houden haha.   

of ietsje voorover... >:D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.