De set van Blue-Eyes

Started by blue-eyes, August 15, 2005, 10:44:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Staaled

Quote from: Blue-Eyes on October 26, 2018, 14:29:16
Beide punten zijn een gegeven, evident.

Niet in de zin dat je de klank van de unit op zich aanpast, je houdt de akoestiek deels voor de gek met aanpassingen. Klankkleur van de speaker pas je niet aan (imo).

:)
Klopt.
Je past de klankkleur/respons van de speaker in je ruimte aan. ;)

Daarmee heb je zeker niet gelijk identieke speakers.
Zo blijft vervorming of dynamiek van een systeem intact.

In het topic van Teejoo staat helder hoe een update van Dirac in de Arcam (corrigeren van de tops, wat voordien niet mogelijk was) uitpakte.

Het mooist is het om identiek te gaan, maar ik zou er zeker geen breekpunt van maken.
Tops van niet-WB als Revel gaan je zeker happy maken.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

blue-eyes

Identiek gaat domweg niet. WB heeft geen plafond speakers..... En om de monitoren in het plafond te verwerken, nee. Dat gaat bouwtechnisch al niet lukken :D


Goed om jullie zo zien mee te denken :) Thx!

DIRAC doet erg veel, evident verschil.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Teejoo

#7302
Quote from: Blue-Eyes on October 26, 2018, 14:45:42
@Papaleo: zie mijn antwoord, net even aangepast. Klankkleur van een speaker is een gegeven, dat pas je niet aan (imo).
Wel factoren in het digitale domein: timing, afstand, volume, boosten, verlagen, etc.


Of?
Of.. dus wel! Natuurlijk heb je de basissound van de speaker. Maar zoals ik al vaker heb gezegd is de meerwaarde van Dirac voor mij ook z'n 'voice' matching of hoe je het ook wilt noemen. Daardoor trekt hij idd de speakers redelijk gelijk, wat ook met gelijke speakers een voordeel is omdat een speaker op elke plek in de kamer anders klinkt.

Edit: Staaled was me voor👍🏻

denoontje

Quote from: Blue-Eyes on October 26, 2018, 18:59:05
Identiek gaat domweg niet. WB heeft geen plafond speakers..... En om de monitoren in het plafond te verwerken, nee. Dat gaat bouwtechnisch al niet lukken :D


Goed om jullie zo zien mee te denken :) Thx!

DIRAC doet erg veel, evident verschil.
Je kunt de monitoren ook onder je plafond verwerken [emoji12]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

blue-eyes

Wat denk je zelf Denoontje ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

denoontje

Gewoon doen.... follow me[emoji85][emoji48][emoji12][emoji122][emoji2532][emoji2957]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

blue-eyes

#7306
5.1.4 wordt gewoon lastig, met name door de looks. Het is en blijft een woonkamer.
Bij 4 Atmos speakers dient het plafond eiland door lopen, verder dan alleen "de L been" van de luisterhoek.
Het plafond eiland sec in het been is prima kwa looks, maar het ziet er raar uit als op een kort stukje out of the blue enkele platen op het plafon hangen....
Dat laatste stukje zou dan net wel of net de 2 extra Atmos speakers zijn, Maw, 5.1.2 of 5.1.4.

Indien 5.1.2. Kan je het technisch inregelen dat deze speakers dan 1 meter VOOR de luisterplek komen? Mocht ik ooit toch het eiland uitbreiden kan ik dan het 2e paartje 1 meter achter de luisterplek plaatsen.
Of is het zoveel beter de 5.1.2 Atmos BOVEN de luisterplek te plaatsen? Als dat zo is ga ik daarmee nooit meer over naar de 5.1.4, tenzij weer verbouwen ipv aanbouwen op het bestaande.
Anderzijds, 2 nieuwe platen valt ook mee.

Hoop dat de vraag en situatie duidelijk is. Zie ook het plaatje van een paar postings terug. De foto is vanuit de kamer. De "balk" op het plafond zou de natuurlijke eind van het plafond zijn. Ruwweg boven de rand van de bank, iets speling.

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

BJF

Niet onaardig bedoeld, maar het plafond is momenteel niet erg strak, het is meer een 'constructiespiegel'. Balk, verstevigingen, naden tussen de platen... Een nette, strakke verlaging zal de looks goed doen en ook nog eens ruimte geven aan je wensen.
NAD M10 V2
Elac FS247

blue-eyes

#7308
:)

Yep, is bij alle 60 huizen in deze straat zo, dat is de bouwconstructie.
Totale oppervlakte van de woonkamer, incluis keuken is fors. Buitenmaten zijn ongeveer 8 bij 10 meter.

Totale plafond verlaging is een NO GO van de vrouw. Ook niet de luisterhoek en het stukje erachter.

Kijk, net te zien op de foto, de glazen ronding. Een verlaging komt dan tegen het glas aan. Als je aan de andere kant van het glas staat zie je de plafond verlaging tegen het glas aan zitten, dat is erg lelijk!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

BJF

Ik begrijp de gevoeligheid wel  :)
En toch, laat er eens een interieurarchitect naar kijken. Die komen vaak met creatieve oplossingen waar iedereen blij van wordt. Niet geschoten...
NAD M10 V2
Elac FS247

Teejoo

Als je voor 2 speakers kiest moet je ook voor die inrichting kiezen qua plek conform https://www.dolby.com/us/en/guide/dolby-atmos-speaker-setup/7-1-2-setups.html.

Je hebt wat speling qua hoek, maar ik zou zelf dan voor 65 graden gaan, wat in jouw situatie ook het mooiste is denk ik.

Mocht je ooit naar 4 haan kost het je idd 2 platen. Ik zou in de layout van het plafond er wel al rekening mee houden qua naden en ophanging.

molle

#7311
Spanplafond hangen en gelijk laten komen met de balk. Zie je niets van en het is nog is extra isolatie!

https://www.cemes.be
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

blue-eyes

Quote from: Teejoo on November  2, 2018, 22:34:15
Als je voor 2 speakers kiest moet je ook voor die inrichting kiezen qua plek conform https://www.dolby.com/us/en/guide/dolby-atmos-speaker-setup/7-1-2-setups.html.

Je hebt wat speling qua hoek, maar ik zou zelf dan voor 65 graden gaan, wat in jouw situatie ook het mooiste is denk ik.

Mocht je ooit naar 4 haan kost het je idd 2 platen. Ik zou in de layout van het plafond er wel al rekening mee houden qua naden en ophanging.


Ok, min of meer een bevestiging. Tot nu toe neig ik dan naar een eiland aan het plafond met 2 speakers (en spotlights HUE). Maar even alles goed laten bezinken.


@Molle: spanplafond is de hele kamer of niet. Tot de balk heeft geen zin ivm luisterplek. De hele kamer is geen optie.


Architect kan idd ook. Maar ik en eigenwijs :P
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

blue-eyes

#7313
Een plafond verlaging lijkt toch niet helemaal uit den boze.... Spanplafond of andere afwerking zal combinatie van geld en akoestiek maatregelen zijn.
Dus ook dat nu uitlopen.
Pragmatisch de beste oplossing. Consessie is dan wel alleen "de been" van de L-poot voorzien van plafond verlaging, dus sec de luisterruimte waar dan buiten deze ruimte het plafond hoger is.
De hele ruimte lijkt financieel niet haalbaar (zo'n 80m2 schat ik). M.a.w., teveel geld gaat dan naar het plafond ipv de speakers (grapje uiteraard :P )

Ultieme keuze is dan de Revel Inwall speakers, W893. Dan maal 4 voor de 5.1.4 setup. Plus een 4 kanaals EV en het plafond zelf nog.


Speakers zijn dan ultiem weg te werken in een box, onder de afdekking. Idem voor bekabeling van LS en LED spots.

Goed om dingen uit te zoeken, moeten keuzes maken met de woonkamer. Je kan maar beter nu zaken overdenken dan later nogmaals dat te moeten doen en of dubbel. In het ergste geval, niet meer mogelijk :)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

BJF

Goed nieuws man!
Kijk bij alle plannen ook even of je tóch niet de rest ook kunt laten stucken. Wordt zó mooi...
NAD M10 V2
Elac FS247

astonmartin

Is een W893 niet een beetje over de top voor atmos? Een andere Revel inwall voldoet ook prima, bijv. de C783 en dan houd je budget over...
HT: Versterking Arcam avr 550, NAD ci940, Fronts: 3 x Revel W893, Surround: 4 x Revel s206, Atmos: 4 x Revel C783, Subwoofer: Velodyne spl 1200 ultra,
Projector: Sony hw 65, Scherm : Screen Research, Bron: Oppo udp-203, Kabels: Audioquest.
Gerealiseerd door Beter Beeld en Geluid.

blue-eyes

#7316
Wellicht, maar dat is dan wel in lijn met het nivo en kwaliteit van de gehele keten. Ik wil waar mogelijk geen concessies doen. En het kan gelukkig ook.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Teejoo

Ik ken beide speakers niet en weet ook niet wat het prijsverschil is, maar het mag best een serie minder zijn is mijn ervaring. Vanwege de plaatsing klinkt het sowieso helemaal anders. En daar komt Dirac om de hoek.

blue-eyes

Adviesprijzen: 600  vs 1000 euro, per stuk (2400 vs 4000). Het verschil is met een grote korting een Arcam P429 :P
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Staaled

Mijn gevoel zegt dat een tweeweg beter tot recht komt in jouw situatie.
Dit ivm betere puntbronbenadering en afstraalgedrag.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

astonmartin

Quote from: Blue-Eyes on November  6, 2018, 07:27:38
Wellicht, maar dat is dan wel in lijn met het nivo en kwaliteit van de gehele keten. Ik wil waar mogelijk geen concessies doen. En het kan gelukkig ook.
Met de 8 inch woofer zul je denk ik geen concessies doen, tweeter is dacht ik dezelfde als uit de W893 . De c 783 zijn ook prachtig gebouwd. Ik heb ze zelf in mijn handen gehad tijdens inbouw. Maar als het kan gewoon doen, want over de top bestaat eigenlijk niet in audioland.
HT: Versterking Arcam avr 550, NAD ci940, Fronts: 3 x Revel W893, Surround: 4 x Revel s206, Atmos: 4 x Revel C783, Subwoofer: Velodyne spl 1200 ultra,
Projector: Sony hw 65, Scherm : Screen Research, Bron: Oppo udp-203, Kabels: Audioquest.
Gerealiseerd door Beter Beeld en Geluid.

blue-eyes

#7321
We beschrijven de ultieme inrichting. Het is goed dat uit te lopen. Daarna komt de realiteit en de definitieve keuze.
Dat is nog ver weg, maar zoals gezegd als we in het huis iets gaan doen wil ik daarna wel de keuze houden. Elke verandering moet Atmos proof zijn :D



Quote from: Staaled on November  6, 2018, 10:13:33
Mijn gevoel zegt dat een tweeweg beter tot recht komt in jouw situatie.
Dit ivm betere puntbronbenadering en afstraalgedrag.


3 weg vs 2 weg. Ik ben niet zo onderlegd in de achterliggende materie. Waarin zit dit verschil dan voor jou? Jij zou dus voor de 783 kiezen.

Quote from: astonmartin on November  6, 2018, 10:34:35
Met de 8 inch woofer zul je denk ik geen concessies doen, tweeter is dacht ik dezelfde als uit de W893 . De c 783 zijn ook prachtig gebouwd. Ik heb ze zelf in mijn handen gehad tijdens inbouw. Maar als het kan gewoon doen, want over de top bestaat eigenlijk niet in audioland.

Het kan, maar ook doen omdat het kan? Keuzes :)

Zoals gezegd is de 893 het beste advies. Maar 400 euro per stuk is wel veel. Is dat 10% meerwaarde heeft wordt het een keuze. Bij 5% ook? Of pas bij 20%? Lastig :)
Soms is wel wat stelligheid op dit forum. Alleen met het beste kan je genieten. Tja. Muziek uit een slechte badeend speaker in de douche kan ook gaaf zijn ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

evilniek

Quote from: astonmartin on November  5, 2018, 22:26:25
Is een W893 niet een beetje over de top voor atmos? Een andere Revel inwall voldoet ook prima, bijv. de C783 en dan houd je budget over...

@Blue-Eyes; De C783 is een 'in-ceiling' en het topmodel volgens Revel, ik heb geen idee hoe en of je een 'in-wall' in een plafond kunt monteren? Overigens weegt die W893 wel bijna 5kg tegenover 1,5kg van de C783, dan moet je denk ik wel zorgen dat je de boel echt veilig kunt bevestigen, het is maar een idee natuurlijk, maar wel gaaf dat je het overweegt!
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

blue-eyes

#7323
Je hebt ook goedkopere versies van de inwall speakers. De 783 is idd een ceiling speaker.


Sowieso zal er een kist constructie gemaakt moeten worden. Dit kan je zelf maken, maar ik dacht ook dat Revel hier zelf ook voorzieningen voor heeft.
De montage is niet zo spannend.
Uiteraard komt dit niet aan het spanplafond maar aan het plafond van beton, erboven. De kist met speaker - hoogte moet dan exact in lijn zijn met het spanplafond.
De kist moet ook aan eisen voldoen: volume en materiaal. En uiteraard de bevestiging.

Kortom, constructie technisch niet zo spannend.


p.s. Credits voor het idee ligt bij mijn audio hofleverancier. Als je de vraag stelt welk type, merk je moet kiezen, dit gewoon beantwoord met het ultieme. Ik had geen beperking gevraagd, sec wat is ideaal.


Foto van de speaker. Je kan hier wel zien dat je goed een box kan maken waarin deze speaker in wordt gemonteerd. De box zelf aan het plafond bevestigen is simpel.

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Exxar

Stevig filter op die luidspreker.

Wat is de inbouwdiepte zo ongeveer van de gemiddelde plafond luidspreker?