Ook op laag volume, done: de foyer en het (film-)theater is af!

Started by Mc T, October 7, 2018, 18:59:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pameijer

Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Mc T

Vanmorgen de Blu-ray binnen gekregen voor de voorstelling in het weekend met Top Gun Maverick. Ik had even gemist dat bij deze film het beeldformaat wisselt  :devil: Ben daar zo geen fan van. Bij een muziekclip (zoals bij Ga ga die tussen de extra's staat op de disc), helemaal leuk zo'n effectje. Maar tijdens de film, ik zit er dan meteen niet meer in en er zijn best veel van deze formaat wissels in deze film. Daarnaast, ons scherm is 2.39:1, dit is echt zo'n film waarbij niet kleiner wil projecteren. 

Alle scenes met de wissels nu een paar keer bekeken. Er gebeurd weinig spannends daar in de onderste rand en bovenste rand. Dan maar een quick-fix om daar maar 's definitief mee af te rekenen. We projecteren op een 2:39:1 scherm en voor de lens een quick&dirty mask geklust om die onderste en bovenste rand uit te stuffen. Randen rond gevijld en helemaal beplakt zwart plakvilt. Dat voorkomt reflectie op de rand en voegt een soort van prettige vingeterring effect toe. Toch iets extra's zonder dat je uit de film dondert ;) 

Qua dynamiek/ effecten maken ze het wel wat te gortig bij een aantal scenes. Het intro wil ik niet zachter/ het totaal van de film wil ik niet zachter maar dat a-comfortabele moet er uit (da's precies de reden waarom ik in het theater of bioscoop met oordoppen in zit te kijken, niet bij ons dus). Bij sommige scenes zou het ook niet mijn keuze geweest zijn, weinig toevoegende cq overtrokken effecten die je op die momenten daardoor ook een beetje uit de film trekken. Subtiel de compressoren er overheen gezet als fix.

De bovenstaande twee fixes zijn vast een gruwel. Maar na wat rust zojuist weer even de film gedraaid: Top!(-Gun Maverick), heerlijk zo, blijf helemaal in het verhaal, bijna een tintelende sensatie haha

Filmisch, het verhaaltje, teruggrijpen met details uit deel 1 en de humor. Ondanks dat het part 2 is meer film en meer vermakelijke dan verwacht.         

reza

Voor mij niet hoor! Ik draai bijna alle films die 16.9 zijn op scoop formaat af, je mist ( sowieso in mijn beleving ) niet heel veel. De "halve" hoofden vallen ook wel mee is mijn ervaring. Veel plezier weer!!
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Mc T

...ok, dat moet ik ook 's proberen dan, 16:9 projecteer ik dus kleiner/ passend op het scherm qua hoogte (maar in de meeste gevallen ijk ik die films dan maar op een gewone tV). Zal het ook is proberen. Wellicht een noob vraag maar hoe fix dan je ondertiteling zonder er ook af te vallen?

Mc T

Gistermiddag en avond de laatste twee filmvoorstellingen voor onze zomerstop. La la land en Top Gun Maverick. Behalve voor het testen hadden we beide films bewaard tot deze dag om helemaal uit te kijken.

De spanning is er nu een beetje bij ons van af met betrekking tot alles wat er bij komt kijken voor het geven van (film-)voorstellingen. We hebben allebei onze eigen klusjes te doen voor, tijdens en na. En dat maakte dat we nu ook relaxt de hele show konden draaien en zelf er ook meer van konden genieten als 'bezoeker' (met een volle zaal klinkt ons theater dan weer zo anders in vergelijking als we met z'n tweeën aan het kijken zijn, leeg of vol, allebei een belevenis maar met meer is het toch wel gezelliger/ leuker). 

Beide gekozen film gekozen filmpjes kwamen toch meer binnen, vermakelijker en mooier als verwacht. In de aankondiging van La la land hadden we het jazz aandeel wat getemperd (het is hier meer bleus en piraten )terwijl wij zelf daar zeker wel een klik mee hebben. Een musicalfilm maar waarbij de liedjes functioneel zijn/ mooie beelden en op zijn Amerikaans maar goed acteerwerk.

Top Gun Maverick. Na la la land hadden we in het begin wel zoiets van o jee dit is wel heel erg mager maar richting het eind zaten we helemaal in de film en ook hier weer behalve door behalve het verhaaltje de muziek en het filmische. Bij top Gun ook gewoonweg juist door het grootse qua beelden, acteerwerk/ nostalgie van part 2, geluidseffecten en de muziek van Zimmerman.

Het gemak waarmee ons subje dat neerzet en hoe die Galaxy's alles om je heen laat vliegen en tussen je ogen weet te raken haha. Als je op de tribunes zit krijg je echt een extra dimensie mee van het gevoel dat opstijgt en in je stoel wordt gedrukt zonder druk op oren, je zou zweren dat we vals spelen met Basshakers. De sub klinkt sowieso so so low  en die afhankelijk van het beeld voor je in 360 graden om je heen zijn relevante positie inneemt bij het beeld. Da's wel een bijzondere ervaring, van de de bezoekers kregen we soort gelijke reacties. De sub die rechts voor staat, daar heb ik het naderhand het doek voor opgetild om te laten zien dat hij daar toch echt staat. En ook werd er hard om gelachen bij het zien van ons 'subje', was meteen duidelijk wat de veroorzaker was van al dat fysieke geweld haha.

En nu de zomerstop waarin we beraden hoe verder. Film is wel een dingetje om daarmee genoeg volk te trekken. Een film als 'Elvis' is moeilijk te evenaren als het gaat om de vele facetten die deed beslissen om te komen. Misschien moeten we als hoofdmoot theater gaan doen. Film, als er zo'n trekker voor bij komt als 'Elvis' en/of als we thematisch ergens bij kunnen aanhaken. We zouden ook helemaal op filmhuis over kunnen gaan maar daarvan hebben we gemerkt bij andere theaters dat we daar zeker geen dwarsdoorsnede mee gaan trekken, 60+ en veelal ouder (terwijl in het westen je daar toch meer een dwarsdoorsnede qua mensen en leeftijden die je daar op af ziet komen). Anders organisaties/ groepen/ verenigingen vragen als kartrekker/ aan hen om een film uit te laten kiezen? Gewoonweg omdat anders het zaaien voor ons gewoon te tijdrovend wordt. En stoeltjes bezet is wel een belangrijke om het mbt onze tijd kosten een beetje leuk te kunnen houden voor ons zelf.

Vrijdag een ritje Leeuwarden voor een 15m Harting 108 multikabel. Die mogen we voor een klein prijsje meenemen. Als alternatief voor de 50m 'lig in de weg kabel' en ook om 's te proberen wat dat voor verschil gaat opleveren qua geluid.


Mc T

Er is altijd weer wat te prutsen. De harting 108 multikabel met 36 kanalen ingekort naar van 60m naar ca. 10m. Een vervelend klusje waar je rsi van zou oplopen. Zonder die niet te tillen kluwen achter het projectiescherm is het daar ook weer meer opgeruimd en netjes met qua sound ook weer een kleine winstje.

Zojuist de Yamaha 01v96 in het rack om geruild voor een Yamaha DM1000 mengtafel. Een paar redenen, de verkoper voorspelde een positieve upgrade qua sound. En daar had hij zeker gelijk in. Dusdanig dat we de boel weer opnieuw moeten gaan in meten. Volledig op 96khz, Meer uitgangen naar versterkers toe, met insteek kaartje komen we nu tot 16 kanalen gebalanceerd XLR zonder externe randapparatuur. 4 effectbakken op 96khz ipv 2 op die andere tafel. De DM1000 is weer meer een productietafel met uitgebreide surround en automix mogelijkheden waar we benieuwd naar zijn. En of we deze ook bij live optredens kunnen gebruiken. Nu deden we dat alleen op de schuiven naar de betreffende kanalen. Is kijken of dat wat meer op een productie manier met automix presets kan zoals bij het afmixen voor films.

Lopen we meteen tegen een limiet aan. We overwegen naar een 7.2.4 set up te gaan voor film. Maar laten we voor live het maar lekker bij 7.1 of 7.2 houden, dat is al gek genoeg.

De DM1000 provisorisch er in gehangen een aangeslingerd, het is een blijvertje. Gaan we nu alles qua bekabeling en de brug met lichttafel en preview monitor weer passend maken en afmonteren.

Een upgrade qua processor, een Denon AVC-x3800h daar we via de processor verschillende bronnen wilde kunnen schakelen in 4k en wat tijd besteed om HDR naar ons zin te krijgen. Kunnen we nu ook 's nadenken over een upgrade naar ATMOS.

Audyssey hebben we kort mee gespeelt maar met die typische filmische sound hebben we het gelaten voor wat het is. Als we een keer echt tijd over hebben, da's dan vroeg genoeg. Laatst de film met Robert Redford gekeken The old man & the gun gekeken. Filmisch de sfeer van de 70er jaren maar ook qua geluid, precies zoals je zou verwachten dat Roberd Redford zou moeten klinken. Niet geluid uit speakers of de man groter/ grootst 'filmisch geluid' maar gewoon kloppend bij de beelden. En we betrapten ons er op dat we vanaf het begin helemaal in de film zaten zonder afgeleid worden door (bij-) effecten qua beeld en geluid, heerlijk.   

Heel wat gesprekjes en brainstormes over de atmospeakers gehad. Daar we iedereen een sweetspot gunnen, vandaar ook de afwijkende toepassing van onze surounds. Qua atmos willen we dat iedereen ook atmos goed meekrijgt. We hebben nu 36 breedbanders waar we in richtbare cluster mee aan experimenteren zijn. De clusters willen we ook iets van het line array principe meegeven zodat het de afname van het geluid bij verder weg zitten minder invloed heeft. Het moet weer tussendoor en daarmee ons zoveelste slowbuild projectje, leuk.

 

 

Mc T

We zijn er een beetje uit hoe we Atmos gaan doen. Met het geluk van op 2 na een lege zaal voor de film The Equalizer konden we wat luister posities uit proberen. En dan heb je toch echt wel een sweetspot in een bioscoop maar kwamen we er ook een beetje achter waarom het daar eigenlijk ook niet helemaal lekker uit de verf komt. E.e.a. door de grote afstanden over en de hele lengte van het plafond met de afstralingshoek en hoe de speakers gericht staan.

Met die ervaring en na wat geëxperimenteer in onze biosgaan we voor deze (wellicht weer een gruwel?) oplossing:

4 clusters van elk 4 breedbanders in het plafond in deze geleende vondst:


En dan in 7.1.2, min of meer als 'voice of god' benadering uit Aura. Wel 4 versterker kanalen zodat we op de DM1000 de looptijden naar ons zin kunnen instellen. Met het idee dat eigenlijk iedere stoel wordt aangestraald door zijn eigen 4" speakertje. De afstand van plafond tot stoel is beperkt en daarmee komt het qua spl ook weer goed.   

Slowbuild, hebben we weer wat te prutsen tussen de andere werkzaamheden door.

Mc T

..vandaag in de DVHN, met de gekozen invalshoek voor het hele artikel over de Open Bedrijvendagen (we mochten mee doen aan deze dag) is het een leuk artikel geworden. Wij zelf willen/ hoeven niet in het spotlicht. Achter de bar en zo'n dag als gister is al een beetje te veel op de voorgrond en niet binnen onze comfortzone ;-) Wel voor ons het zaaien voor cultuur, wel het verbinden en de mensen die bij ons optreden.


Mc T

Van jullie geen op of aanmerkingen, die hadden we zelf zeker wel en een beetje met angst en beven wat dat zou brengen. Bij jullie vermoedelijk ook wel bedenkingen of hoofd fronsen? Een eerste versie was heel positief over de (film-) beleving, professionaliteit maar was ook uitnodiging voor het dievengilde 'de fijnste apparatuur'. Dat past ons ook niet, dat is bij vele van jullie het geval maar daar scharen wij ons zeker niet onder, ons zeer beperkt verbruikt en beschikbaar budget. Dat en op meer vlakke moest dat naar onze mening echt anders. Daar uitgebreid over gesproken en voor aangedragen. Is dat er uit gehaald of delen omgegaan maar toen we het stuk terug konden lezen in de krant eigenlijk op een manier en bewoordingen waar we weinig mee geholpen zijn naar onze mening. De info en 'cuotes' komen niet bekend voor of uit mijn voorzetjes. Een enkel woord wel maar niet in de betreffende zin of context. Aanhef 'De rotterdammer...'is waar we wonen niet echt handig gekozen daar het  bekend gegeven is dat import/ westerlinge toch gauw een dingetje is. Maar meer jammer is dat de enthousiasme en de complimenten van de bezoekers, reporter en de fotograf na een demo juist op vlak van beeld en geluid niet meer doorsijpelt en onze visie inzet daar voor (beperkt volume maar heel natuurlijk/dynamisch maar passend bij wat je ziet op het podium of projectiescherm en daarmee zonder in te boeten op de film en theater beleving. Behalve de positieve reacties en aanwas uit onze deelname aan de Open Bedrijvendag zelf heeft het artikel ons begrijpelijker wijs niets gebracht. 

Nou ja ook prima, ook daar leer je van... ;-) Stappen we overheen, de vertel en muziekvoorstelling van aanstaande zaterdag wordt vast weer een feestje om mee te maken. En voor ons om te doen, kijken we naar uit. Zullen we 's-avonds na de twee voorstellingen wel weer flink afgedraaid zijn maar dat hebben (alles bij elkaar doen we met z'n tweetjes, voor tijdens en na). Hebben we er graag voor over, verbinden en zaaien voor cultuur! 

Geen veeg uit de pan richting de reporter of de krant maar bedoeld als delen van onze beleving en onze ervaring. 


Mc T

Over de Denon AVC-x3800h zijn we helemaal tevreden. Met een work-around om te kunnen schakelen tussen de preview monitor boven mengtafel en de beamer. Met de 3800, op een beperkt budget een nieuwe pre-amp en goed waarneembaar een trede hoger in vergelijking met de DN500av. Met het verder naar ons zin maken qua instellingen veel tijd gestoken in hoe we het zouden oplossen voor Atmos op elke stoel.


Ik had een doos 3" breedbanders binnen gekregen en daar verder mee aan het experimenteren geslagen. Hoeveel 3"-ers naast, boven elkaar, onder welke hoeken, verschillende hoeken onderling, afstand plafond en muren, menig uurtje tot dat je er zat van zou worden... Maar leuk om te ervaren wat dat allemaal doet en juist mbt projectie/ luister afstanden tot de speaker. Met de Galaxy's die we hebben hangen voor 7.1 hadden we al best wat ervaring opgedaan (dubbel 5" per kastje, enkel (achter LR) en dubbele kastje onder elkaar (F LR), dubbel op zijkant (C), naast elkaar, zij-aan-zij (sides)). Maar dit was toch wel goed om daar nog meer tijd aan te besteden. Daarnaast ook heel wat tijd besteed om alleen ATMOS kanalen op de koptelefoon te beluisteren bij een stapel films (verschillende keuzes en  inzichten hoe filmmakers deze kanalen in zetten en af mixen lijkt). 
 
Op elke stoel alles goed meekrijgen van voor tot achter van links tot rechts in de zaal?. Zoals te vermoeden zou dat ook nu met aanvulling Atmos een compromis worden en tegelijkertijd moest het ook niet uit de hand lopen met bouwerij van de speaker clusters,  het hele dak volhangen en het aantal kanalen.
Met de uiteindelijke keuzes en het er in hangen. 7.1 met twee kanalen Atmos die op de mengtafel tot één kanaal worden gemixt. Over de lengte as van het plafond 4 speaker clusters. De twee naar 1 kanaal gemixte Atmos intern op de mengtafel geroute naar 4 faders/ naar een 4 kanaals versterker/ naar de 4 clusters aan het plafond. En daarmee is elk cluster apart in te regelen qua level, looptijd, EQ, compressor.


Elk cluster bestaat uit 2 Pioneer S-CR50 speakers, onder een hoek  zij-aan-zij liggend gemonteerd in een mdf houder. Van het plafond stalend naar links en naar recht in de rijen met stoelen. Elke speaker heeft 2x 3" breedbanders/ 4 breedbanders per cluster dus. Bij de twee voorste clusters is de onderlinge hoek van de twee luidsprekerkastjes wat minder groot ter compensatie van de hoogte (de rijen die niet op tribunes staan) en daarmee op de zelfde breedte afstand te richten op de betreffende rijen.

We hebben zelf nu al een aantal filmpjes bekeken, bij films zonder atmos doet de upmixer goed werk, mooi.  De 16e de vuurdoop voor publiek, we kijken er naar uit.





   

Mc T

Zaterdag hadden we de laatste voorstelling van het jaar met ons avontuur van ons theatertje dat in maart begon.

Een eerdere enquête had al duidelijk gemaakt dat er geen animo zou zijn voor een kerstfilm. En hebben we een typisch Britse film uitgekozen, namelijk The Duke met o.a. Hellen Mirren. Hadden er kerstbomen in voorbij gekomen dan had het net zo goed een kerstfilm kunnen zijn.

Een film met hoog feel-good gehalte en humor, prima voor een voorstelling waarbij wij geprobeerd hebben wat kerstsfeer toe te voegen met wat kerstversiering, we hadden kniepertjes gebakken en warme choco met slagroom aan de bar. En dat alles viel in de smaak, een heerlijke, sfeervolle uitverkochte voorstelling. Met een team-up met een plaatselijk restaurantje die een theaterdiner serveerde en daarna voldaan de wandel naar ons theater voor de film. Ook die gunnen we een platform en een zetje in de rug als nieuwkomers naast dat de bezoekers het ook leuk vinden zo.

Een foto van de restanten (het blijft lastig om de sfeer te te vangen op een foto:


En het was de vuurdoop voor een filmvoorstelling met de nieuw verworven aanwinsten, de Yamaha DM1000 mengtafel, Denon AVC-x3800h en de 4 in rechte lijn aan het plafond bevestigde ATMOS speakers. Waar voor deze voorstelling de upmixer zich mocht uitleven voor de aansturing van de 4:


Gisteren het versterkerrack uit de zaal gereden om de aanwinst van de 2 Chevin Research S200 versterkers in te bouwen. Deze twee versterkers voor L-C-R + 1 floor monitor kanaal. De Inkel voor nog eens twee floor monitoren kanalen. De apart 4060 voor de sides en rears. De blauwe Stage Accompany SA1600 voor het voeden van ons gekoesterde JBL 4642a subje. Die nu dikke maatjes is geworden met de AVC-x3800h, top.

Al met al heeft het initiatief van het theaterje heel wat gesoupeerd van ons budget, beschikbare vrije tijd en beschikbare tijd om te klussen. Het zaaien is gedaan en het moet nu allemaal wat eenvoudiger qua aanlopen en korter op de bal qua programmering. We maken de atums voor 2024 bekend, 27 januari weer de eerste voorstelling. En dan later wat daar op gaat gebeuren, geen invulling met theater, concert e.d. dan draaien we een film.

Jullie ook allemaal prettige kerstdagen en een goed 2024!
   

Refie

Denon X3000, Parasound A21+, A52+, Quadral Aurum: Orkan 9, Base Maxime 9, Phase 9, Sub Orkus DSP, Chromium Phase. ATV 4K, Sony UBP-X800M2, XR-65A90J
Outdoor: Loxone Audioserver 4x Stereo extension 4xPolk Atrium 8, 2x Aurum Phase 9, 4x Quadral C7, XR-75X90J
Loxone, Tesla

Mc T

...zo juist van de maker van een video een berichtje gekregen dat de clip gister op youtube is gezet.:
Performance takes met een Iphone 'even tussendoor' in de pauze van hun voorstelling 'Land van verlangen'.

pameijer

Welke versie van The Duke heb je gekeken, 1999 pf 2021?
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Mc T

...The Duke uit 1999, dat is een hele andere hertog, met een rondrennende viervoeter? Wist niet van het bestaan van die film. The Duke uit 2021 hebben we gedraaid. Voor ons twee was het de tweede keer dat we deze film zagen, voor de bezoekers de eerste keer en is goed ontvangen en hebben we met veel plezier tot de laatste minuut.

Overigens, met het zelfde plezier hebben we alle andere voorstellingen beleefd zoals in de clip 'Muze' voorgaande bericht hierboven.

Mc T

..sleutelen en prutsen naar hartenlust met deze dagen. Een Nvidia shield 2019 onder de kerstboom om heel de 4k keten mee compleet en goed voor elkaar te maken. Hij mocht al even uit de doos. Lord of the rings nu wel in 4k HDR, dat ziet er veel belovend uit. Ook was het nu alleen maar een snelle 'is het wat zo'n kastje'-test. Ook van een andere  streaming aanbieder de 1080i versie opgezet om de Ai-upscaler uit te proberen maar dat lijkt ook een mooie aanwinst.

Switchen tussen beamer en preview monitor gaat niet lekker meer en denk ook niet meer goed voor elkaar komen. Een work-around van Denon op gekregen. Maar van beamer terug naar previewmonitor gaat niet soepel. En met de Shield helemaal niet goed. Een 1 in 2 uit switch met EDID Minder zou de oplossing. Een testje gedaan met een Extron 4k 2 in 1 uit switch en dat gaat prachtig, snel, zonder geknipper en resolutie gedoe. Maar dat is precies andersom van wat wij nodig hebben. Maar de juiste kastjes in 4k 60hz 12bit zijn voor ons nog te kostbaar en te nieuw om voor een leuk prijsje gebruikt over te nemen. Mochten jullie zo'n kastje weten dan houden we ons aan bevolen.

Tot zover deze update met dit nieuwe Shield toverkastje in de keten...


Mc T

De  aanleiding was tijdverdrijf bij herstel van liesbreukreparatie om weer 's met wat luitjes wat tijd door te brengen in het bioscoopje en een boompje op te zetten. E.e.a. gevoed door nieuwsgierigheid bij hen van de verworven AVC-x3800h en onze 'ATMOS array'? oplossing aan het plafond. De luitjes behalve uit de interesse ook welkom qua achtergrond zoals film en/of AV. Dus met gezonde sceptiek alom! ;-)

Ter voorbereiding de lijnen uitgezet, niet allemaal met het kijken van Wonka in twee bioscopen in de buurt van ons theaterje Eén bioscoop wellicht onder de noemer vintage, met befaamde TW116 dome tweeters in het zicht uit de 80er jaren en een enkele sub die de eenarmige broer is van ons 4642a subje. En nog eens dezelfde film in een Kinepolis beleefd.
Het aantal films om doorheen te zappen hebben we wat beperkt gehouden: Dune, Elvis, Flash, The Matrix ressurections en No Time to die. Tevens een mooie gelegenheid om de films mits beschikbaar te vergelijken op de die dag verzamelde KPN iTV, Shield en Apple TV (Onze shield gaan we toch maar omruilen voor een Apple TV is de conclusie, eea ook door stabiliteit/ gekkigheid met Shield). En daarnaast afspelen van Apple en Samsung via streamen en via de koptelefoon stereo de mengtafel in.

Daarnaast was ik ook heel benieuwd wat hun mening was hoe surround  tracks in elkaar zitten/ de gemaakte keuzes in de mix eea naar mijn urenlange sessie luisteren naar de individuele kanalen. Daartoe een Behringer HA8000 koptelefoon versterker aan de mengtafel gehangen zodat we naar hartenlust allemaal op hun eigen vertrouwde koptelefoons konden luisteren. Combineren van kanalen met experimentjes als het naar afspelen kanalen op links of op rechts zetten en vrijelijk kunnen mixen/ combineren, timing kun aanpassen, compressie, effectjes toevoegen (subtiel efx center route na LR front is mijn favoriete tweak) etc.

Eea ook met de opgedane ervaring/ referentie in de twee bioscopen. Wonka draait al een tijdje dus amper mensen in de zaal, die paar gevraagd of we tijdens de voorstelling af en toe in een ander stoeltje mochten kruipen. En vroegen ons naderhand ons wat we beleefd hadden, leuk. Tevens gewapend met Db en analyzer app op de telefoon.
Die ervaring en info voeden gesprekken tot discussies over o.a. levels, de gebruikte speakers/ specs op zoeken over o.a. stralingshoek surrounds (veelal 60x40)/ hoe gericht in de zaal  cq op stoelen, afstanden tot de stoelen, sweetspot etc. En de keuzes die wij zelf hebben gemaakt in onze bios. Vandaar ook dat met de nieuwsgierigheid en sceptiek op verschillende stoelen van het theater werd plaats genomen. Met zo af en toe een soort van stoelendans onder het gezelschap ;-)

Daarmee gewapend met die info dus door de films gezapt in onze bios. Waarbij tekenend is opmerkingen als associatie met de enhancers van weleer als de DBX 120 en 500, geluidsinstallaties van Synco/ Renkus-Heins/ Bag End. Mijn aversie voor het hoger sub bereik/ geduw/ onnatuurlijk grote menselijke stemmen/ geduw op de oren maar voorliefde voor infa/ tactile sub. Daar was iedereen het over eens, die beleving kregen we niet in de bioscopen zo niet in vergelijking leek infra daar wel te ontbreken,  love 4648a en de Galaxy's die je tussen de oren en achter op je kop spuwen ;-)

Met de ervaring van het luisteren naar de surround kanalen,(ook bij hen de ietwat openbaring van jemig wat gebeurd daar allemaal/ de verschillen/ de keuzes/ wat een hoop nodeloos achtergrond informatie die het beoogde effect in de weg loopt). En daarmee nog de laatste DSP tweaks dsp surrounds omdat een beetje op te ruimen/ goede plaatsing/ hogere volumes uit surrounds (ik zette ze voorheen daarom liever zachter) zonder mee te krijgen waar de speaker hangt. Anders wel het verzachten van smaak/ voorkeuren anders wel het eeuwige compromis?

Aldus, een vermakelijke Meet en Greet die om 10 uur begon, lunch met huisgemaakt soepje, brood met smeersels en groene salade. Naast warme en koude dranken en tussendoor speculaas en droprollos voor handen werd ik als organisator door hen getrakteerd op patat en snacks als diner. Waarna we om 22:00 de sessies hebben afgesloten. Een hoop ervaringen rijker en voldaan!   

Mc T

Zo, de shield was al snel retour ivm gekkigheid en stabiliteit maar da's al dagen/ weken geleden. Na de meet en greet in het bovenstaande de Apple 4k 128 ethernet besteld die eergisteren arriveerde. Wat tijd aan besteed om de boel op de AVC opnieuw inte delen en naar mijn zin aan de praat te krijgen. Welke instellingen, HDMI handshake etc om alles aan de praat kijgen en stabiel houden aangaande 4k, HDR, Atmos en over de verschillende bronnen. Met de uitdaging om te kunnen switchen tussen preview monitor en de beamer. Dat lukt nu ook op de AVC voor alle bronnen. Uiteraard met wat nadenk tijd/ geknipper bij switchen tussen de twee.

Wat tijd daar aan besteed is wellicht een understatement :-) Je dag is dan snel voorbij met wat zeg maar frustraties en de nodige lelijke woorden  Je kon er bijvoorbeeld de AVC mee vast laten lopen. En restart gaf dan ook weer ongewenst bij effecten en/of (andere-) handshake flauwekul of instellingen die weer teruggezet werden bij de bron, AVC en/of weergever in allerhande verschijningen en vormen....Grrrrr 

Maar de beloning is er dan ook naar. The Hobbit's/ lord of the Rings wilde ik bewaren tot het moment dat ik dacht binnen de beschikbare budget en totale 4k chain voor ons de limiet bereikt zou zijn. En gisteravond was het zover met The Hobbit. Met zijn tweeën ultiem genoten. Met nog als referentie de beleving van Wonka in de echte bioscoop tussen de oren, qua Kleur, scherpte, zwart, diepte, geluid. We zaten op de derde. Niets meer te wensen behalve het onmogelijke als waren deze films maar beschikbaar in nog hogere frame rates.

En een beetje jammer is dat we de films die we op dit moment programmeren niet het verpletterende en filmische pracht en praal in zich hebben. Een tweede, ondertiteling stond nu mooi in de film en niet op het randje. Het lijkt er wel op dat via de Apple TV de ondertiteling nu vaker in de film gezet wordt? Waar die eerder op het randje stond (afspelen Blu-ray of zelfde streaming aanbieder).

Mc T

Gisteren twee voorstellingen, op de middag was het plan Empire of light/ meer uit het filmhuis genre, een persoonlijke favoriet en voor dit forum wellicht ook een aanrader. Eea door het inkijkje en de sfeer van een art deco bioscoop in de jaren tachtig. Naast dat de film zelf ook de moeite waard is. En 's-avonds hebben we Oppenheimer gedraaid. Die hadden we zelf niet vooraf bekeken om daar samen met de andere bezoekers een goed avondje aan te beleven. Met alle goede recensies hadden we daar wel vertrouwen in. Indrukwekkend, geen onnodig spektakel en opsmuk. Was het een filmhuis film geweest zou hij wel wat scherper neergezet zijn en meer onder je huid zijn gekropen. Maar qua beleving waren beide films sowieso een aardig AV spektakel.

In de afgelopen week best wat tijd besteed met experimenteren met Audyssey en microfoon posities plus een beetje voor de gek houden middels de mogelijkheden in de mengtafel. Daar helemaal volgens de regels Audyssey toepassen niet bracht waar op we hoopte maar waar we wel van dachten dat er muziek in zou kunnen zitten aangaande onze voorkeur. Wat Audyssey doet is natuurlijk wel heel fijnmazig en precies. Met flink aantal verschillende metingen opgeslagen in het mobieltje, twee presets in de AVC-x3800h en scene geheugens in de mengtafel is het makkelijk een a-b vergelijken te maken.

Dus Audyssey staat voortaan aan met een stevige tweak voor onze voorkeuren. Binnen de bezoekers een aantal die al vaker waren geweest en ook veel nieuwe neuzen. De voorstellingen had iedereen wel weten te raken maar toch ook met grote grijns de zaal uit op de gezichten door wauw factor (nog steeds op beperkt volume, ruim tactile en natuurlijk/ niet luisteren naar speakers en speaker locaties als doel op elke stoel ;-).

Ook een aantal bezoekers die eerder hadden voorgenomen om Oppenheimer niet te kijken in de 'echte' bioscoop ivm de lengte. Bij ons de standaard pauze bij deze film na ca. 55 minuten. Met ca. 60min later na de big bang en gejuich een korte plas en benenstrek momentje waarbij we een watertje hadden klaargezet met de droppot er naast. We hadden Oppenheimer niet kunnen repeteren qua pauze momenten maar dat lande precies goed. De pauzes werden gewaardeerd, super relaxt en leuk dagje.