mijn zelfbouw zuilen

Started by wieger, August 14, 2005, 17:57:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wieger

De bekabelingkomt uit een oude doos en ik kan je er weinig over vertellen. Denk je trouwens echt dat er met betere filtercomponenten een goed hoorbaar verschil gemaakt kan worden?? ik denk dat het filter in dit geheel niet de bottleneck is, eerder de tweeter en natuurlijk versterker(word aan gewerkt.. misschien marantz 4300)

Audiofiel

Quote from: wieger on September  3, 2005, 17:25:22
Denk je trouwens echt dat er met betere filtercomponenten een goed hoorbaar verschil gemaakt kan worden?? ik denk dat het filter in dit geheel niet de bottleneck is...

Dat denk ik juist wel. Die elco's zijn de slechtstklinde versies van een halve euro per stuk. Bovendien nemen die in de loop der jaren enorm af in kwaliteit (na 5 jaar hòòrbaar slechter). Dus je kunt beter MKP's gebruiken, zou al veel moeten schelen.

Maar uiteraard gaat het om de hele keten. Zolang 1 component de bottleneck is (b.v. de versterker), zul je er niet het maximale uit gaan halen.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Jan59

beste,

Zelf heb ik 17 jaar geleden ook Roger Monitors gebouwd. Dit was volgens mij de eerste versie en ik ben er nog steeds erg tevreden over. 1,5 Jaar geleden heb ik de Rotel 1062 (versterker) en 1072 (cd speler) gekocht en het geluid is op de monitors is nog prachtiger geworden.

Echter, het midden is bij mij ondervertegenwoordigd vergeleken met de bas. Ik lees dat jij het filter zo hebt laten maken dat je het midden kan ophogen. Is dit een speciale oplossing of zou ik dat met mijn filters ook kunnen doen?

graag je reactie en alvast dank daarvoor,
Jan

fgroen

Nieuw topic daarover is misschien wel leuk.

Wat betreft de mid-truuk die in die rode zuiltjes zit: waarschijnlijk wordt de woofer in het laag een beetje afgezwakt (je kunt immers nooit een signaal versterken in een passief filter) met een paralle RC-kring in serie met de woofer. Door het laag wat af te vlakken komt het mid vanzelf naar voren.

Wat er met de RM te truuken valt hangt af van het filter, de rendementen van de speakerunits en wat je precies wilt.

Misschien wordt de RM al een stuk presenter door gewoon het filter te upgraden.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.