Peerless XLS-10 vs XXLS-10?

Started by Hi-man, July 28, 2005, 11:58:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hi-man

Hi,

Ben van plan een sub te bouwen ter vervanging van mijn REL Q200.
Mijn oog viel op de 10" peerless units ( zoals zovelen). Ik heb even gekeken naat de specs en wat mijn opviel is dat XXLS een veel hoger rendement heeft en een impedantie van 4 ohm i.p.v 8 ohm t.o.v. de XLS.
In WinISD heb ik beide units ingevoerd in een een 31.5 liter behuizing i.c.m. de 400gr passieve radiator. Als versterker in de simulatie heb ik gekozen voor de nieuwe Hypex DS 2.0. Bij de XLS geeft de versterker een RMS vermogen aan 8 ohm van 100 Watt en bij de XXLS aan 4 ohm 175 Watt. Het veschil in db´s is nu gemiddeld 4 dB´s uit dezelfde behuizing.
Ik heb gezien dat via speakerland een MKII van de Peerless sub uitvoering leverbaar is met deze versterker, maar met de XLS unit.
Wat is de reden dat niet de XXLS unit met veel hoger rendement en een gunstigere impedantie wordt gebruikt ???

De einge reden die ik zou kunnen verzinnen is dat de versterker bij 4 ohm minder stabiel zou zijn, maar aan de andere kant hoeft de versterker aan 4 ohm maar 90 watt te leveren t.o.v. 100 watt aan 8 ohm voor een zelfde geluidsdruk.

Een ander ding dat me opviel is dat het hoog doorlaat filter ( subsonic) van de nieuwe Hypex DS 2.0 zijn -3 dB punt bij 12 Hz heeft i.p.v. 20 Hz bij de HS200. Hierdoor komt de conus uitslag van zowel de driver als de slave onder de 20 Hz ver boven de lineare uitslag. Heeft iemend hier ervaring mee??

Alle andere ideën over het gebruik van deze units en versterkers zijn natuurlijk welkom ( liefst met foto´s). Ook sta ik open voor ideën met ander units, wel mag het interne volume niet veel groter zijn dan de 31.5 liter ( jawel ook ik heb te maken met de WAF).

Groetjes,

Hi-man

Vigier

Hai,

ik ga niet op al je vragen antwoord geven, maar toch: de reden dat er voor de XLS-10 is gekozen ipv de XXLS-10, is omdat het gewoon een ontwerp van intertechnik is, wat al een paar jaar bestaat, terwijl de XXLS serie pas een paar maanden bestaat. (XA10S en XA12S)

Wrom ga je trouwens bij de XXLS serie kijken voor passieve radiator? Dan zou ik juist eerder naar de gesloten versie (en dan actieve correctie) of bassreflex gaan bekijken (ze hebben voor de drie boxtypes elk een eigen uitvoering bij de XXLS-serie)

Groet, Joris

P.S. Nu begrijp ik ook meteen vanwaar die Passieve Radiator --> kleine behuizing ivm WAF hahaha
P.S. 2: je kunt ook een dikke woofer in zo'n kleine behuizing stippen en daar dan een hele zware versterker op --> actieve correctie: strak, en laag als je wil...

Willie666

Hi-Man,

Ik heb een paar weken geleden een 12"xxls driver met PR gekocht. Ook ik ben van plan om in een zeer compacte kast (35 liter) een actieve sub te bouwen met de Hypex DS 2. Gaat die Hypex DS 2 echt tot 12 Hz? Als dat echt het geval is kun je altijd een hoog doorlaat filter er tussen zetten.

Mooi project zo'n XXLS subje, ik ga binnenkort ook beginnen met bouwen!

Groet,

Willie

Hi-man

Hi,

Ik ben uiteraard heel benieuwd naar je resultaat. Weet je al hoe je de kast gaat maken? ( Plaatsing woofer/ radiator, dikte wanden, lood/ bitumen en/of zandvulling, verstevigingen?)

Wat ik bedoelde met de 12 Hz van de Hypex DS2.0, is dat deze is uitgerust met een hoogdoorlaat ( subsonic) met een -3 dB punt van 12 Hz. Als je dit vergelijkt met het filter van de HS200 dat zijn -3dB punt heeft op 20 Hz, dan zie je in de simulatie in WinISD dat de conusuitslag op piekvermogen ( 350W) bij zowel de woofer als de PR de maximale lineare conusuitslag overschrijd.
In de eerste grafiek zie je de conusuitslag van de woofer bij 350W ( maximale uigangsvermogen DS 2.0). Je ziet dat bij een highpass filter van 20 hz de uitslag beneden de 12,5 mm ( Xmax) blijft. Bij het highpassfilter van 12 Hz wordt de uitslag onder de 20 Hz te groot.
Bij de pr is de conusuitlag ook te hoog bij een filter van 12 Hz.
Ik weet dat dit pas gebeurd bij het piekvermogen. Ik weet ook niet in de praktijk of dit problemen of hoorbare vervormingen geeft. Dit is ook juist hetgeen waarin ik benieuwd ben of iemand hierop een antwoord heeft.
Een e.v.t. oplossing is het verzwaren van de pr, zoals beschreven op de peerless site. Zo kun je de uitslag van de passieve radiator tot  de 20 Hz binnen de maximale excursie houden.
Graag hoor ik van iemand die ervaring heeft met de woofers wat hun ervaringen zijn met bepaalde versterkers en hoogdoorlaat filters.

Hi-man



Willie666

Als je extra gewicht aan de PR hangt, dan neemt de group delay toe.  De vraag is alleen bij welke frequentie dat gebeurt. Ik zal het eens in basbox pro zetten en kijken wat er gebeurt.

Willie666

Aha , Dit dus.  Geel is 625 gram , rood is 425 gram. Wel gebaseerd op mijn xxls 12.

Willie666

En hier dan de cone displacement.

voodooless

Ik heb zelf geen ervaring met de XXLS-10. Ik wil er wel twee (per kant) gaan gebruiken als bassen voor dipool fronts.

Wat me echter wel aan de simulaties opvalt: de group delay is nou niet bepaald erg geweldig. Mag ik misschien vragen waarom er voor een PR gekozen is? Voor HT is dat misschien nog wel leuk, maar als het vooral voor muziek is zou ik dat toch wel afraden. Verder is een vlak lopende response in de simulaties ook eigenlijk niet gewenst. Inroom krijgt je in het echte sublaag veel te veel bass door de roomgain. Misschien vind je dat wel mooi natuurlijk, maar het is in ieder geval iets waar je rekening mee moet houden.

Over de konus uitslag onder de 15 tot 20 Hz zou ik me verder niet dramatisch veel zorgen maken. Zelden tot nooit zitten deze frequentiecomponenten in de muziek (naast het feit dat de pre-amp oid vaak ook al filtert op zo'n 5 tot 8 Hz (1e orde)). Bij films is die kans al ietje groter, maar ook maar hoogst zelden. Zo'n high-pass (of rumble filter) is eigenlijk zelfs niet echt gewenst, want die krikt je group delay nog eens een keer onnodig op. Met mijn gesloten subje het ik zelfs al nooit problemen met de uitslag, ook niet als ie hard staat, ook zonder high-pass.

Hi-man

#8
Quote from: deepspace on August  6, 2005, 14:19:54
Verder is een vlak lopende response in de simulaties ook eigenlijk niet gewenst. Inroom krijgt je in het echte sublaag veel te veel bass door de roomgain. Misschien vind je dat wel mooi natuurlijk, maar het is in ieder geval iets waar je rekening mee moet houden.

Ben inderdaad door het lezen van andere artikelen ervan bewust geworden dat een zo vlak mogelijke respons in het laag helemaal geen must is. Heb zelf nu de Rel Q200 en deze staat in een hoek. Dit is ook een gesloten woofer in een kleine kast die als je hem zou simuleren ook helemaal geen vlakke curve zal hebben. Maar met de versterking van de roomgain klinkt deze woofer erg goed in het laag. Wil binnenkort een meting doen om te bepalen hoe de roomgain is in mijn kamer, want op het gehoor zitten er flinke resonanties beneden de 30 HZ. Als dit zo is dan zou een ontwerp met pr alleen maar negatief uitpakken en nog meer de ruimte resonatie versterken.
Ben ook in overweging om een behringer DSP1124P aan te schaffen om de karakterestiek gelijk te trekken in de ruimte. Wel ben ik bang dat deze parametrische equelizer de groupdelay trager maakt.

Wat ik me ook afvraag is: wat heeft een grotere unit b.v. een XXLS12 in gesloten kast met een soortgelijke karakteristiek voor voordelen t.o.v. mijn huidige woofer afgezien het feit dat deze een hogere SPL kan leveren?

Hi-man

Hi-man

Quote from: deepspace on August  6, 2005, 14:19:54
Zo'n high-pass (of rumble filter) is eigenlijk zelfs niet echt gewenst, want die krikt je group delay nog eens een keer onnodig op.

In een gesloten kast heb je inderdaad niet snel problemen met een te hoge conusuitslag. Een high-pass filter krikt dan inderdaad je group delay onnodig op. Het problem is echter dat de meeste subwoofer versterker modules standaard een high pass filter hebben dat niet regelbaar en/of uitschakelbaar is ( kent er iemand modules die wel deze mogelijkheden hebben?).
Bij de keus van een gesloten box zal de nieuwe DS serie van Hypex met een zeer lage frequentie van 12 Hz de group delay het minst verstoren. De verhoging van de group delay op deze frequentie is toch niet hoorbaar.

Hi-man

voodooless

Voor zover ik weet hebben de Detonation modules geen high-pass

Willie666

Wat meer info over mijn plannen:

Actieve Sub (Hypex DS2?)
Peerless xxls 12" (Al in Bezit)
Peerles PR 12" 425 Gram (Al in Bezit)

Ik zit te denken aan het Intertechniek ontwerp met de PR boven en de Actieve onder. 22 MM MDF, misschien de zijkanten van 44mm voor extra gewicht of evt een zandkamer.

Volgens mijn berekeningen in Bassbox Pro is 35 liter de meest ideale inhoud voor deze combi, en dat is ook waarom ik voor een PR heb gekozen, met relatief kleine behuizing.

Er zijn dus 2 dingen waar ik me dan toch nog zorgen over maak:

Het hoog-doorlaatfilter van de Versterker moet iig vanaf 17 Hz doorlaten, 20 Hz ik ook prima maar 17 Hz is bij deze sub het uiterste. Is dit bij de Hypex D2 in te stellen of aan te passen?

F3-punt, dit ligt bij deze sub rond de 50 Hz. Ivm met roomgain lijkt mij dit keurig, maar hoe kom ik hier van te voren achter?

Over de group-delay maak ik me niet zo'n zorgen, die begint pas bij heel laag op te lopen. Volgens een document van Adire (over Wooferspeed, kan zo snel even niet de URL vinden) is 25 ms het maximum, bij mij is het ongeveer 25 ms bij 20 HZ. 

Zit er nog veel vershil in simulatie/ berekenen en de praktijk?

voodooless

PR moet je nooit op de kop hangen (of naar boven), die dingen gaan dan veel te ver doorhangen. Is zeker niet bevorderlijk voor de lineariteit van die dingen.

yorkie13

ik heb een peerless xxls 12 in de 8 ohm versie besteld en ga deze in een 62 ltr basreflex kast plaatsen, actieve subversterker
is een 200w versterker of een thomessen proteus 2.4 die over bassbost beschikt

Willie666

Quote from: deepspace on August  9, 2005, 15:42:43
PR moet je nooit op de kop hangen (of naar boven), die dingen gaan dan veel te ver doorhangen. Is zeker niet bevorderlijk voor de lineariteit van die dingen.

Ik bedoel beide drivers aan de voorkant, en dan de passieve boven en de actieve boven, zolas het bekende ontwerp van intertechniek XA 12 s geloof ik.

voodooless

Ow ;) dat is natuurlijk geen enkel probleem!