Upgrading de Speakerland Vector 5 (En hoe gaan we hem noemen...?)

Started by Merijn, August 13, 2005, 14:22:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Merijn

Ja ik denk dat dat best eens de eenvoudigste optie is: Bovendien als het op een hoekprofiel zetten al een dramatich effect heeft (positief) dan denk ik dat spikes wel eens de boel echt af kunnen maken... een idee als bij SF is dan wel zo mooi...

Andere vraag: iemand nog een setje Scan-Speak D2905/930000 heeft, ik houd me aanbevolen.
I Prefer Coffee For Mental Stability...

BernHardN


Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Merijn

Quote from: Foo on January  7, 2006, 10:12:53
Hey Merijn,

Als je nu echt een betere tweeter wilt, kan ik je de Scan-Speak D2905/930000 aanraden.
Ik had in m'n Vifa Carat's ook de HT275D/2 tweeter zitten, en ik vond deze ook een beetje blikkerig klinken. Op aanraden van Speaker & Co deze vervangende tweeter aangeschaft, en nu is het hoog echt satijn zacht en zuiver. Ze zijn niet goedkoop, maar de investering meer dan waard.

Weet je zeker dat het deze zijn? De 930000 is een 4 ohms tweeter, en de HT275D/2 is 6 ohm...

Lijkt me dat dan de 990000 revelator (165 euro/stuk)nog beter past (de 930000 is ook moeilijker leverbaar daar hij is opgevolgd door de 940000SE van 147 euro/stuk  ??? Vanavond maar eens rekenen...
I Prefer Coffee For Mental Stability...

Foo

De 930000 is ook een 6 Ohm tweeter, maar als ik op de site kijk van Scan Speak ziet hij eruit als de 950000. Vreemd, ik denk dat de tweeters in het verkeerde doosje zijn afgestuurd. Ik had het nummer van het doosje overgenomen.  :-[
Foo

Merijn

Vandaag de interne bedrading vervangen nadat ik (met wat geweld) toch het filter heb ge-extraheerd  ;D
Ik heb gekozen voor een stuk QED Silver Aniversary en de hele bedrading zo uitgevoerd dat het filter nu buiten de kast kan blijven.

Ook heb ik de sparingen voor de units vast zwart geverfd zodat na het fineren ik daar niet meer bij hoef. (risico beperking he...)

Als klapper op de vuurpijl heb ik gekozen voor de D2905/970000 tweeter. Dit op de groei gedaan, de A4 monitor liet een diepe indruk achter... Omdat het filter er toch uit is, kan ik nu bekijken wat ik voor een aanpassingen kan doen.   

I Prefer Coffee For Mental Stability...

Merijn

Weer een paar plaatjes:

Finish wordt pianolak...
(plaatje is laagje 1 van 10) :p
I Prefer Coffee For Mental Stability...

Merijn

Spelend:

;D ;D ;D

Toch wel een beetje trots, DDIY deed de deur dicht, gisteren om 23:00 afgelakt, DDIY geen tijd meer om aan het filter te werken en bij thuiskomst op oude filter gezet. Klinkt helemaal niet slecht, alleen nu echt aan het werk voor een fatsoenlijk filter!
I Prefer Coffee For Mental Stability...


fgroen

Ik geloof dat daar al meerdere opmerkingen over zijn gemaakt.  ;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.


Merijn

Behoorde bij de erfenis van de vorige bewoners net als de gordijnen en zo(mijn grootouders hielden nochal van duits/romantisch/chique/etc...), maar eerst de audio, dan het interieur! ::)
I Prefer Coffee For Mental Stability...


Merijn

Nou hij staat nu dus een 5 tal dagen te spelen, denk totaal nu een uurtje of 15, maar moet zeggen dat ik het geluid niet erg anders vind met de nieuwe tweeter. Zeker, het is verfijnder en opener, maar had misschien nog wel wat meer verwacht. In hoeverre heeft het bestaande filter er mee te maken? De thrill van de A4 heb ik nog niet helaas...(tis ZEKER niet slecht hahaha, maar voor die laatste restjes he. Tony heeft mij weleswaar een aantal hint gegeven, maar dat filterontwerpen is helemaal niet eenvoudig merk ik al...)
I Prefer Coffee For Mental Stability...

Merijn

Zo een tijd niets laten horen...

De vorigr keer vertelde ik dat ik het verschil in tweeters niet zo groot vond. Ben bang dat ik dat moet herzien. Tis best een verschil alleen moest deze tweeter vreselijk loskomen.

Dus nu is het tijd om het filter aan te pakken. Moet zeggen dat het nog niet slecht klinkt ;D

Alleen die laatste restjes he...

Woensdag meer info en een afbeelding van het huidige filter. Tony heeft me de info over de units gestuurd, dus los geht's!
I Prefer Coffee For Mental Stability...

Merijn

D'r kriebelt weer wat. Denk dat ik maar eens een idee hier lanceer.

Wat zouden jullie zeggen van een zuiltje met twee maal, zeg es, de ScanSpeak 15W/8531G00 in D'Appolito met de D2905/970000?
I Prefer Coffee For Mental Stability...

fgroen

Ik had op mijn brainstorm sessie al eens deze reactie van Jeroenkv gekregen:

QuoteSpeaker en Co in Haarlem is in de afronde fase van een klein zuiltje (80cm hoog) met de volgende bezetting:
Scanspeak 960000 of 710000 (naar keuze)
2 maal 15W's voor mid en laag

Kan wel eens precies zijn wat je zoekt!!

Doe er je voordeel mee...  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Merijn

I Prefer Coffee For Mental Stability...

Merijn

Filteronderdelen...
Misschien overkill, maar ja...
I Prefer Coffee For Mental Stability...

fgroen

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Merijn

Met zoveel projectjes tegelijkertijd, ik wordt er een beetje draaierig van hahaha... Refmon, Vector 5 die niet meer Vector 5 is, wat versterkertjes...

Met het oude filter was het verschil tussen de tweeters al een niet te missen verbetering. Dit ging heel erg ver. De ruimtelijkheid en detaillering, net als het 'gevoel', alles won met grote stappen. Voor het filter verwacht ik niet zoveel verbeteringen, meer mini-effecten.

Voor dit filter wacht ik nu nog op wat MOX-jes (vergeten mee te nemen). Dus dan kan ik goed de filters gaan vergelijken. De overige zaken heb ik nu al. Alleen moet ik de zandgevulde sokkel open freesen om het filter te plaatsen. Ben ik blij met de extra ruimte die er nog in zit  ::) De tritec neemt net zoveel ruimte in als het oude filter hahaha...
I Prefer Coffee For Mental Stability...

fgroen

Gewoon buiten de kast houden tijdens de experimenteer fase. Kun je makkelijk vergelijken. (zijn die filters plug & play om te prikken)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Merijn

Hij gaat sowieso buitenboord, ik heb besloten niet meer in de kast te freesen. Ik vind het wel best!
Zwarte filterdoos tegen de achterkant, of nogmaals opnieuw bedraden, 1 van beiden...
I Prefer Coffee For Mental Stability...

Merijn

In de eindsprint voor de DIY samenkomst in Breda.

Kasten zijn nu toe aan de laatste loodjes. Nette spikes besteld, andere zuil was nog niet gefineerd, maar nu hard bezig. Weer in de kasten gefreesd en de nieuwe filters binnenboord gebracht in de voormalig zilverzand gevulde voet. Nu dus ff kijken hoe en of wat. Her en der wat afvalstukken loodbitumen geplakt en de demping losser gepakt...
I Prefer Coffee For Mental Stability...

Merijn

...Up...  ;D

Closeups van de laatste loodjes:
I Prefer Coffee For Mental Stability...

Merijn

Statieportretjes:

O0

I Prefer Coffee For Mental Stability...