Upgrading de Speakerland Vector 5 (En hoe gaan we hem noemen...?)

Started by Merijn, August 13, 2005, 14:22:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SStraver

Misschien is het een idee om je tweeters wat te upgraden. Ik heb dezelfde tweeters en was laatst op zoek naar wat info hierover. Bij toeval kwam ik terecht op een site van iemand die zijn tweeters had getweaked, volgens hem met succes... http://www.io.com/~dylan/speakers/vifas.html
Hij heeft het over polyester, maar kweet niet wat ie ermee bedoelt.

Zelf heb ik de tweak niet geprobeerd, dus ik kan je niet vertellen wat het effect is. Wel heb ik wat anders geprobeert. Omdat ik een aparte behuizing heb voor mijn tweeter heb ik het kapje gedemonteerd (lees: gesloopt  ;)) Wat scheelt dat een hoop! Het lijkt wel of er niet meer iemand in de tweeter zit die op het plastic kapje zit te tikken. (Als je achterop de tweeter tikt met je nagel kan je het geluid horen wat dus altijd lichtelijk aanwezig is bij het spelen van de tweeter.)

Het verwijderen van het kapje gaat best makkelijk. Gwoon de tweeter op zn kop leggen op en schone ondergrond, dan met een scherp mesje het kapje lossnijden langs de magneet, dan kan je m er zo vanaf trekken. (en ook weer makkelijk vastzetten) Ik denk niet dat er nog garantie opzit na 5+ jaar, dus dat maakt ook niks uit :D

Tis zeker de moeite waard. Het kost weinig tijd en nog beter: geen geld  O0
* Barco 708s IRIS3
* Thommy spanscherm (1.85 breed) 
* Denon 3802
* Luidsprekers: 2x Ariel zelfbouw (voor) + 2x B&W DM302 (achter)
* HTPC: Core2Duo e4400 | Gigabyte p35 DS3 | 2048 mbram | ATI HD2600XT | 500+320 GB HDD | Trust KB-2950 Wireless Keyboard

DIY_Freak

Quote from: cat86 on August 29, 2005, 22:42:19Zelf heb ik de tweak niet geprobeerd, dus ik kan je niet vertellen wat het effect is. Wel heb ik wat anders geprobeert. Omdat ik een aparte behuizing heb voor mijn tweeter heb ik het kapje gedemonteerd (lees: gesloopt  ;)) Wat scheelt dat een hoop! Het lijkt wel of er niet meer iemand in de tweeter zit die op het plastic kapje zit te tikken. (Als je achterop de tweeter tikt met je nagel kan je het geluid horen wat dus altijd lichtelijk aanwezig is bij het spelen van de tweeter.)
Je verlaagt hiermee de resonantiefrequentie (Fs) van de tweeter waardoor het filter niet meer optimaal is. Bovendien betekent het verwijderen van de behuizing een forse verlaging van de belastbaarheid van de tweeter. Je wint er dus iets mee qua interne reflecties (wel de aparte ruimte achter de tweeter vullen met dempingsmateriaal, maar de nadelen wegen m.i. niet op tegen dat voordeel. Beter is om de tweak zoals op de site is aangegeven uit te voeren, dus de behuizing weer sluiten na het vullen met dempingsmateriaal (in een polyester netje naar ik begrijp).
Hier staat dezelfde tweak met plaatjes beschreven: http://www.speakerdesign.net/tweeter_tweaks/lambs_wool_tests/tweeter_tweak_technique.html
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

fgroen

Die tweeter mods lijken me tweaks met effecten ver achter de komma. Lijken me niet de moeite waard.

In je huidige opstelling zou ik suggereren om je speakers eens een halve meter naar voren te trekken om de afstand tot de achterwand te vergroten. Verbetert de afbeelding doorgaans drastisch.

Ik zou de linker speaker ook wat verder van de zijwand afhalen. (naar binnen schuiven dus)

Merk je nog een verschil met verzonken units?
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

SStraver

Quote from: DIY_Freak on August 30, 2005, 02:06:40
Je verlaagt hiermee de resonantiefrequentie (Fs) van de tweeter waardoor het filter niet meer optimaal is. Bovendien betekent het verwijderen van de behuizing een forse verlaging van de belastbaarheid van de tweeter. Je wint er dus iets mee qua interne reflecties (wel de aparte ruimte achter de tweeter vullen met dempingsmateriaal, maar de nadelen wegen m.i. niet op tegen dat voordeel. Beter is om de tweak zoals op de site is aangegeven uit te voeren, dus de behuizing weer sluiten na het vullen met dempingsmateriaal (in een polyester netje naar ik begrijp).
Hier staat dezelfde tweak met plaatjes beschreven: http://www.speakerdesign.net/tweeter_tweaks/lambs_wool_tests/tweeter_tweak_technique.html

Als ik een tweak uitprobeer ga ik niet zozeer af op de technische feiten, maar probeer ik altijd mijn gehoor te laten testen of de tweak werkt. Naar mijn mening geeft het kapje een plastic tintje aan het geluid. Maarja.. uiteindelijk blijft het allemaal persoonlijke mening  :)
De forse verlaging van de belastbaarheid zou heel goed kunnen, maar ik heb de volumeknop toch bijna nooit ver open staan.

Voor mij werkt deze tweak iig, voor een ander misschien niet  ;)
* Barco 708s IRIS3
* Thommy spanscherm (1.85 breed) 
* Denon 3802
* Luidsprekers: 2x Ariel zelfbouw (voor) + 2x B&W DM302 (achter)
* HTPC: Core2Duo e4400 | Gigabyte p35 DS3 | 2048 mbram | ATI HD2600XT | 500+320 GB HDD | Trust KB-2950 Wireless Keyboard

Merijn

Hallo allen:

De speakers staan nu een halve meter uit de achterwand, ik ga spelen met de plaatsing, gewoon kijken wat het effect is :)

In het laag merk ik iets minder verstopping. Ik verklaar dit met een betere uitstroom aan de achterkant van de units (bij een 13 cm midwoofer en een 30mm baffle blijft er weinig ruimte over als deze unit op de baffle geschroefd is (moest 7 mm diep verzinken). Bas is niet meer, wel duidelijker te volgen, losser en sneller.

Het hoog merk ik het meest. meer lucht en vooral iets homogener beeld. Plaatsing is iets scherper. Het zingen van een brush over een hi hat, klinkt minder plastic achtig... (dit alles wel in zijn juiste verband, het is geen WERELD van verschil, maar wel aanwezig)

Wat betreft de tweaks: Ik plak eerst maar eens een plaatje loodbitumen achter op de tweeter, gevolgd met wat vilt. KWW (Kiek'n Wat't Wordt) dus.
I Prefer Coffee For Mental Stability...

DIY_Freak

Quote from: cat86 on August 30, 2005, 13:13:00
Als ik een tweak uitprobeer ga ik niet zozeer af op de technische feiten, maar probeer ik altijd mijn gehoor te laten testen of de tweak werkt. Naar mijn mening geeft het kapje een plastic tintje aan het geluid. Maarja.. uiteindelijk blijft het allemaal persoonlijke mening  :)
De forse verlaging van de belastbaarheid zou heel goed kunnen, maar ik heb de volumeknop toch bijna nooit ver open staan.

Voor mij werkt deze tweak iig, voor een ander misschien niet  ;)
Een auto motor loopt ook veel beter na het toedienen van lachgas, maar goed is het niet. Ik denk dat je het zo moet zien. Pas dus op met grotere volumes. Met de tweak zoals deze op de site staat bereik je min of meer hetzelfde, echter zonder de nadelen.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

SStraver

Quote from: DIY_Freak on August 30, 2005, 13:53:57
Een auto motor loopt ook veel beter na het toedienen van lachgas, maar goed is het niet. Ik denk dat je het zo moet zien. Pas dus op met grotere volumes. Met de tweak zoals deze op de site staat bereik je min of meer hetzelfde, echter zonder de nadelen.

Kan je mij uitleggen waardoor de belastbaarheid van de tweeter lager wordt? En of dit te horen is..

Ik kan me eventueel bedenken dat het met drukopbouw te maken heeft, maar dat is volgens mij amper aan de orde bij een tweeter.
* Barco 708s IRIS3
* Thommy spanscherm (1.85 breed) 
* Denon 3802
* Luidsprekers: 2x Ariel zelfbouw (voor) + 2x B&W DM302 (achter)
* HTPC: Core2Duo e4400 | Gigabyte p35 DS3 | 2048 mbram | ATI HD2600XT | 500+320 GB HDD | Trust KB-2950 Wireless Keyboard

DIY_Freak

Quote from: cat86 on August 30, 2005, 15:31:38Ik kan me eventueel bedenken dat het met drukopbouw te maken heeft, maar dat is volgens mij amper aan de orde bij een tweeter.
Dat is door twee oorzaken: de resonatie wordt verlaagd. Op dat punt werkt het filter minder effectief (of zelfs nauwelijks afhankelijk van de piek). In het huidige filter is dat verrekend, maar door het nieuw Fs punt kan die afstemming goed mis gaan. Tweede is dat de tweeter door de veel grotere behuizing helemaal niet meer akoestisch geremd wordt waardoor de uitslag groter is, tenminste als dit gevraagd wordt door het inkomende signaal. Hoe groot dat effect is hangt met name af van de originele behuizing. Als die al royaal was (voor een tweeter) zal het effect meevallen. Ik zou er in ieder geval niet over piekeren om deze aanpassing te doen zonder metingen van de freq en imp curves, maar de effecten 'kunnen' reuze meevallen.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

SStraver

Quote from: DIY_Freak on August 30, 2005, 16:32:36
Tweede is dat de tweeter door de veel grotere behuizing helemaal niet meer akoestisch geremd wordt waardoor de uitslag groter is, tenminste als dit gevraagd wordt door het inkomende signaal.

Zelf geloof ik hier niet zo in omdat een tweeter maar een hele kleine verplaatsing heeft en het oppervlak van de dome is heel klein, dus verplaatst ie niet veel lucht. Ook heb ik de tweeter in een gesloten behuizing, dus akoestische remming zou ie dan alsnog hebben. Maar misschien ben ik gewoon hardleers  ::) Voor mij heeft het iig een verbetering opgeleverd, dus ik ben tevreden  ;D
* Barco 708s IRIS3
* Thommy spanscherm (1.85 breed) 
* Denon 3802
* Luidsprekers: 2x Ariel zelfbouw (voor) + 2x B&W DM302 (achter)
* HTPC: Core2Duo e4400 | Gigabyte p35 DS3 | 2048 mbram | ATI HD2600XT | 500+320 GB HDD | Trust KB-2950 Wireless Keyboard

DIY_Freak

Quote from: cat86 on August 30, 2005, 18:51:59
Zelf geloof ik hier niet zo in omdat een tweeter maar een hele kleine verplaatsing heeft en het oppervlak van de dome is heel klein, dus verplaatst ie niet veel lucht. Ook heb ik de tweeter in een gesloten behuizing, dus akoestische remming zou ie dan alsnog hebben.
Is mogelijk. Maar het hangt dus van het oorspronkelijke volume af. Kijk maar eens naar de Seas datasheets en vergelijk de bandbreedte in het lage treble van de tweeters met en zonder extra kamer ('chamber' staat in het overzicht vermeld):http://www.seas.no/Basic_line%20line%20up.htm#TWEETERS Binnen die kleine verandering van het volume gebeurt dus best veel met de bandbreedte, maar na het bereiken van een bepaalde inhoud (zeg een 1/4-1/2 liter) zit je al op 'maximale bandbreedte' en is de toename in het laag nihil.

Genoeg over tweeter tweaks ;)
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

SStraver

Ik heb ze niet in een behuizing zitten van 10 liter hoor :P Maar nog 1 ding. Wil je deze tweak ook uitproberen, wees er dan zeker van dat de tweeterbehuizing 100% luchtdicht is, anders kan ie beschadigd raken!!!

Zo..en nu houden we er over op, want dit zijn eindeloze discussies  ;) ;D
* Barco 708s IRIS3
* Thommy spanscherm (1.85 breed) 
* Denon 3802
* Luidsprekers: 2x Ariel zelfbouw (voor) + 2x B&W DM302 (achter)
* HTPC: Core2Duo e4400 | Gigabyte p35 DS3 | 2048 mbram | ATI HD2600XT | 500+320 GB HDD | Trust KB-2950 Wireless Keyboard

Merijn

Ik denk, ik laat jullie ff uitdiscussieren, de info is interessant genoeg!

;D
I Prefer Coffee For Mental Stability...

Merijn

Zo, das dan weer lang geleden, maar ik ben eerst in de weer geweest met mijn huissie, Helaas tot nu toe hetzelfde behang hahaha....

Wat betreft de tweeter: Ik heb deze niet aangepast, alleen een aardappelvormig stuk bitumen achterop de plastic kap geplakt en de bevestiging wordt stijver gemaakt door hem weer vast te kitten. Tja, losmaken was een rotwerk, maar nu plan ik dat echt niet vaker meer te doen...

Ook heb ik een mooi stuk fineer gehaald (kuiperflex, dus niet echt echt fineer...), dit gaat in de danish oil.

Rond de units komt een stuk zwart velours (veel makkelijker voor de gaten van de units) en ziet er ook erg chique uit. De bedoeling is om de velours onder de units mee vast te schroeven. Heren wat denken jullie daarvan, Heeft wel iets invloed op het afstraalgedrag denk ik...?
I Prefer Coffee For Mental Stability...

Foo

Hey Merijn,

Als je nu echt een betere tweeter wilt, kan ik je de Scan-Speak D2905/930000 aanraden.
Ik had in m'n Vifa Carat's ook de HT275D/2 tweeter zitten, en ik vond deze ook een beetje blikkerig klinken. Op aanraden van Speaker & Co deze vervangende tweeter aangeschaft, en nu is het hoog echt satijn zacht en zuiver. Ze zijn niet goedkoop, maar de investering meer dan waard.
Foo

Merijn

Zeker interessant, hoe zit het met de maten van die tweeter? Is die net zo groot of groter dan de Vifa?
Blikkerig kan ik de vifa niet noemen, wel grofjes in vergelijking tot mijn electrostaten...

(indien kleiner weer plamuren :S)
I Prefer Coffee For Mental Stability...

Foo

Zelfde afmetingen, alleen de frontplaat is iets dunner (+/_ 0,5mm)
Foo

Merijn

Dit wil dus zeggen dat ik nu een goede kans maak mijn luidsprekers toch iets verder aan te passen dan ik eerst van plan was. De 0,5 mm kan ik hebben. Speakerland gebeld, de unit is te leveren, filter hoefd niet omgelegd. Alleen zou er wel wat componenten gewisseld mogen worden (voor details zie pag 1)...

Eerst eens een raming maken... Heb lucht gekregen van Wilson Audio... Ook mooi...Slik...
I Prefer Coffee For Mental Stability...

Merijn

Zo beginnen bij die bodem....

Ik heb het fineer nu mooi 1 maand in huis en het in denk ik klaar om te verwerken. Ik ben begonnen met het uittekenen van de stukken op het fineer en ik heb geprobeerd te knippen met een nieuwe stofschaar. Dat gaat verbazingwekkend goed!
I Prefer Coffee For Mental Stability...

Merijn

twee fototjes:

I Prefer Coffee For Mental Stability...

fgroen

Dat begint er serieus goed uit te zien!!

Goede keus om die blauwe palen te transformeren!  O0
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Merijn

Over het blauw zijn de meningen altijd erg verdeeld geweest... Ik heb het erg mooi gevonden in mijn vorige woning. Nu, nahhh, tijd voor wat nieuws en ik moet oefenen he...
I Prefer Coffee For Mental Stability...

BernHardN


Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Merijn

In tegenstelling tot enkelen hier kom ik niet om in mijn vrije tijd  ;D

ik heb nu van een speaker drie kanten gefineerd, wordt errug mooi alleen moet ik nog iets verzinnen voor de voetjes. Tot nu toe stonden ze op betontegels 10 graden achterover door een aluminium hoeklijn van 1,5 cm (15x15x1) onder de voorrand te leggen. Gaf een beter (lees stabieler) geluidsbeeld. Alleen das wel wat te studentikoos voor nu. wat fraaiers verzinnen nu...
I Prefer Coffee For Mental Stability...

fgroen

Wil je nog steeds dat ze achterover hellen?

Misschien is in dat geval een constructie à la Sonus Faber wel een oplossing...
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

BernHardN

daar zat ik ook al aan te denken,
breede steunen en stelbare spike's


Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100