Upgrading de Speakerland Vector 5 (En hoe gaan we hem noemen...?)

Started by Merijn, August 13, 2005, 14:22:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Merijn

Een 5-tal jaar geleden heb ik mijn eerste paar speakers gebouwd. Dit was de vector 5 van Speakerland. Omdat ik de kast van deze speaker niet zag zitten (bij MTM moet IMHO de tweeter op oorhoogte zitten) heb ik hier een eigen kast coor gemaakt waarbij de inhoud en de breedte van het frontpaneel gelijk bleven. Dit om zo min mogelijk veranderingen aan het filter te moeten maken.

De bezetting van de speaker bestaat uit 2 maal de Audax HM130G0. Een zeer fraaie 13 cm mid-woofer met een gelakte papieren conus, onder andere te vinden in de Von Schweikert VR6. Tweeter is de Vifa HT275/D2. Een veel gebruikte tweeter in de iets oudere DIY kits van Vifa.

Ik heb het idee opgevat om mijn toenmaals gebouwde speaker ietswat te moderniseren en anders af te werken.
Weleswaar heb ik geen idee hoe mijn toekomstige woning zal zijn, moet het veel strakker en moderner worden dan waar ik nu in zit. Ik begin met de speakers te verzinken. Eventueel wil ik de kastvorm aan de buitenkant veranderen maar ik wil niet te veel aan mijn filter werken: Alles zit muurvast met constuctielijm aan de kast zelf.

Filterbezetting wil ik dus in beginsel gelijk houden. Helaas ben ik veel papieren van de Vector 5 kwijt dus kan even geen gegevens geven over dit filter, behalve het bijgevoegde fototje... (Audyncap, Glattelko, MOX, IT spoeltjes...) Niet de top maar hoeveel beter zou het nog kunnen met deze speaker. Indien er nog ideeen zijn waar voor een acceptabele prijs (ongeveer 50 euro per speaker) winst is te halen, hoor ik het graag...

Wordt zeer snel vervolgd...
I Prefer Coffee For Mental Stability...

TerVeen

In de VR6(en VR8) zit een variatie van de HM130CO van Audax. Deze heeft een geweven kevlar conus en geen gelakte papieren conus.

Maar je hebt een mooie installatie! Hoe bevallen je platenspelers?

Groet,

TerVeen

Merijn

Na het aftekenen van de units deze netjes verwijderd. De afdichtkit van de units gepoetst en dan begint de ellende: Er is alleen te frezen met een verlengstuk/mal idee omdat de gaten reeds in de kast zitten. Hierom heb ik mij toegelegd op een klein beetje ouderwets handwerk:

I Prefer Coffee For Mental Stability...

Merijn

Quote from: TerVeen on August 13, 2005, 16:03:09
In de VR6(en VR8) zit een variatie van de HM130CO van Audax. Deze heeft een geweven kevlar conus en geen gelakte papieren conus.

Maar je hebt een mooie installatie! Hoe bevallen je platenspelers?

Groet,

TerVeen

Dat van die audax was  mij onbekend, dank voor de aanvulling!

De draaitafel links is van mijn huisgenoot, de rechter is de mijne: Een Transrotor Porcino met DL-103 Low Output MC.
Ondertussen is er in de set eea veranderd: Een DVD speler en TV hebben de plaats van de Project RPM6 ingenomen zodat ik nu ook een HT(tje) heb... De Porcino bevalt me meer dan geweldig, een zeer goede stap verder dan de TEAC VRDS7 die ik als CD loopwerk gebruik.
I Prefer Coffee For Mental Stability...

Merijn

Het met een bijtel uithakken van de gaten vergt een grote vorm van geduld. Kom er nu ook achter dat de gebruikte kwaliteit MDF maar zozo is. Na de eerste paar mm wordt het materiaal erg zacht...

Vandaag verder met de rest van de gaten, ik heb nu een speaker af. En dan eens gaan denken over een nieuwe afwerking...
I Prefer Coffee For Mental Stability...

fgroen

Als je met de bovenfrees een beetje secuur langs het lijntje gaat krijg je op z'n minst een vergelijkbaar resultaat, en heb je meer kans om het vlak waarop de speaker aanligt vlak te houden. Dat lijkt me met beitelen een beetje lastig.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Merijn

Tja, heb idd daar ook aan zitten denken. Ik kwam alleen op de volgende problemen. De bovenfrees die ik heb heeft een vrij groot gat in de voet rond het freesje. Op de hoeken aan de bovenkant van de speaker kantelt de frees en kan ik geen diepte houden.

Voordeel van werken met een (Goede!) bijtel is dan toch wel aanwezig. Ik snij de verf eerst in met een medisch scalpel. Dan splinterd het veel minder. Daarna laagje voor laagje pel ik als het ware lagen MDF weg. Kost een uur per gat, maar dat is dan wel vlak en goed van vorm.

Denk alleen dat ik de volgende keer gewoon een plaatje MDF van 6 mm voorop de speaker plak met de gaten daaruit gezaagd...
I Prefer Coffee For Mental Stability...

fgroen

Quote from: Merijn on August 15, 2005, 16:55:55
Denk alleen dat ik de volgende keer gewoon een plaatje MDF van 6 mm voorop de speaker plak met de gaten daaruit gezaagd...


:D :D :D :D :D :D :D :D :D Dat heb ik nou ook altijd: halverwege het zwoegen kom ik op ideëen die het leven een stuk makkelijker zouden hebben gemaakt.  ;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Muziekfreak

Upgrading de Speakerland Vector 5 (En hoe gaan we hem noemen...?)


Fresen is idd mooier maar eigenlijk ben ik het daar niet mee-eens helemaal althans. Ik vind dat je gerust mag zien dat er aan ge-arbeid is. En een schuurpapiertje kom je ook een heel end mee. Is wel veel werk maar dat maakt het net wat spannender  ;D

En m.b.t. de naam

Vector 5 MK I

Bekt lekker professioneel ook.  :)


Ruud-

Quote from: Ht pioneer on August 15, 2005, 17:58:00
Upgrading de Speakerland Vector 5 (En hoe gaan we hem noemen...?)


Fresen is idd mooier maar eigenlijk ben ik het daar niet mee-eens helemaal althans. Ik vind dat je gerust mag zien dat er aan ge-arbeid is. En een schuurpapiertje kom je ook een heel end mee. Is wel veel werk maar dat maakt het net wat spannender  ;D

En m.b.t. de naam

Vector 5 MK II

Bekt lekker professioneel ook.  :)



Je hebt gelijk ;)
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

robbiedobbie

wel cool retro behang. Of is deze foto bij je oma genomen?  ;)
HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

Jaqo

Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

fgroen

Zelfde kleur als de speakers, dan vallen ze niet meer op....  O0 >:D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Merijn

Quote from: robbiedobbie on August 16, 2005, 00:08:31
wel cool retro behang. Of is deze foto bij je oma genomen?  ;)

Whehehe, das door voor de koelkast!

Heb het huis van mijn grootouders overgenomen, gedeelte van hun inrichting is er ook nog. Wil tzt alles wel aanpakken, maar eerst de set ;)
I Prefer Coffee For Mental Stability...

Merijn

Ik denk dat ik de speaker Mirage ga noemen. Luchtspiegeling in het Nederlands klinkt zo suf. Luchtspiegeling wegens de huidige kleur, het feit dat de oude speaker maar een schim blijft van wat'ie wordt en omdat zelfs in zijn oude gedaante de speaker (hij is maar 17 cm breed) een zeer volwassen geluidsbeeld wist neer te zetten.

Ik weet het, zou eigenlijk gewoon een mooie nederlandse naam moeten krijgen, wie wat weet...?
I Prefer Coffee For Mental Stability...

robbiedobbie

Quote from: Merijn on August 16, 2005, 15:32:18
Whehehe, das door voor de koelkast!

Heb het huis van mijn grootouders overgenomen, gedeelte van hun inrichting is er ook nog. Wil tzt alles wel aanpakken, maar eerst de set ;)

jij bent tenminste iemand die zijn prioriteiten kent!
HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

Merijn

ehhhh ja?


Nee zonder gekheid. Ik heb geen idee waar ik over een half jaar woon. Dis gewoon erg makkelijk zo. Heb een tijdje in het buitenland gezeten, maar beviel niet zo

Nu dus op jacht naar een baan hier
I Prefer Coffee For Mental Stability...

robbiedobbie

gelukkig is in nederland alles een stuk leuker.

Ben zelf Nederlander maar woon al een jaar of 5 in belgie. Echt -in veel opzichten- een veel leuker en relaxter land dan belgie.

en nee, ik ben geen belasting vluchteling.

groeten,
robbiedobbie
HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

Merijn

Zo tijd voor een update.

Ik heb de gaten er in, jemig wat een rotwerk. Gelukkig helpt het insnijden met een scalpel het splinteren tegen te gaan, maar toch zal er wat lakwerk uitbreken. Op zich niet erg, ik wil toch de kleur veranderen en met de juiste krimpvrije plamuur is het mooi te herstellen. Omdat ik vrij veel blankl hout in huis heb, ga ik hem niet fineren, maar een mooie verflaag geven.

De gebruikte plamuur heb ik van mijn andere hobby: Modelbouw. Ik heb een tube Tamiya Putty gepakt, deze heeft verreweg de kleinste korrelgrootte die ik ken en daarnaast: schuurt makkelijk, zeer goed op te brengen, krimpt niet en hecht zeer goed. Met korrel 800 opschuren en niets meer van te zien.

Voor het zover is, eerst met het filter aan de slag. Omdat dit een opfrisbeurt is en geen nieuwe speaker wil ik dus de te investeren kosten zo laag mogelijk houden. Het filter is een budgetuitgevoerd filter ontworpen door Speakerland. Ik vraag me ook het volgende af:



  • Zijn de wisselfilters van Speakerland goed ontworpen, of denken jullie dat er winst is te halen aan een compleet nieuw filter? Dan kan ik dus ook aan de kast gaan twijfellen...
  • De materiaalkeuze is op een bovenstaande foto te zien, waar zou in mijn geval nog een beetje winst te halen zijn?

Straks ff foto's plaatsen...
I Prefer Coffee For Mental Stability...

DIY_Freak

Quote from: Merijn on August 27, 2005, 10:31:36


  • Zijn de wisselfilters van Speakerland goed ontworpen, of denken jullie dat er winst is te halen aan een compleet nieuw filter? Dan kan ik dus ook aan de kast gaan twijfellen...
  • De materiaalkeuze is op een bovenstaande foto te zien, waar zou in mijn geval nog een beetje winst te halen zijn?

Straks ff foto's plaatsen...
Het filter is naar ik inschat moeilijk te verbeteren als je dit niet al eens eerder hebt gedaan. Microfoon verplicht...

De kast... now we're talking ;) ... is dé plek om te verbeteren. Je kunt bijvoorbeeld denken aan simpelweg dubbele dikte ipv het origineel, maar wat dacht je van zandgevulde wanden. Niet moeilijk te maken, spotgoedkoop en zeer goed. Een sandwich van 12mm dmf + 20mm zilverzand (goed drogen) en nog eens 12mm mdf en intern beplakken met bitumen. Ook interne schotten (van voldoende gaten voorzien) voegen veel toe aan de kwaliteit van de kast.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

Merijn

Weet je wat het is,

De kast zelf is al vrij heftig verstevigd (kast is 32,5 kilo): Braces, holle ruimten met zilverzand gevuld, schuine en geperforeerde schotten tegen staande golven etc. Wat ik me afvraag, bij het bestaande filter, zou ik winst kunnen halen uit het afronden van de hoeken. De baffle is dik genoeg...
I Prefer Coffee For Mental Stability...

DIY_Freak

Quote from: Merijn on August 28, 2005, 15:39:21
Weet je wat het is,

De kast zelf is al vrij heftig verstevigd (kast is 32,5 kilo): Braces, holle ruimten met zilverzand gevuld, schuine en geperforeerde schotten tegen staande golven etc. Wat ik me afvraag, bij het bestaande filter, zou ik winst kunnen halen uit het afronden van de hoeken. De baffle is dik genoeg...
Dik genoeg? Als in 'ik heb geld genoeg'? ;D Je zult verrast zijn hoeveel geluid er van de wandkasttrillingen komen. Omdat het oppervlak zoveel groter is dan het opp. van de units zelf is een kleine trilling al genoeg om relatief veel vervorming toe te voegen aan het totaal geluid. Bovendien is de eigenresonantie tussen 150 en 400Hz in de meeste kasten van MDF vrij lastig te elimineren. Daarom bestaat bij kasten er niet zoiets als 'overkill' ;)

Maar goed, als de baffle al erg dik is kunje overwegen om de gehele zijwand aan de buitenkant te verdikken met pak 'm beet 18mm MDF. Als je de hoek aan de voorzijde 45 graden afschuint kun je de diffractie van de hoge fequenties iets verminderen. Mogelijk is de baffle ook dik genoeg om daat ook een stuk van af te schuinen. Een facet van zeg 4cm is al heel mooi.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

Merijn

ehhhm, ik heb 9 mm aan weerszijden van de midwoofers over als vlees (kast is 17 cm breed en 20 diep). Met afronden bedoelde ik dus een frees er langs laten lopen met een radius van <1 cm (das mooier denk ik, je moet wel wat hout overhouden naast de unit)
I Prefer Coffee For Mental Stability...

DIY_Freak

Quote from: Merijn on August 29, 2005, 12:40:45
ehhhm, ik heb 9 mm aan weerszijden van de midwoofers over als vlees (kast is 17 cm breed en 20 diep). Met afronden bedoelde ik dus een frees er langs laten lopen met een radius van <1 cm (das mooier denk ik, je moet wel wat hout overhouden naast de unit)
Een radius van <1cm doet geluidstechnisch gezien nagenoeg niets. Dat zou je alleen moeten willen voor het oog en ze zeggen toch altijd dat die ook 'wat wil' ;)
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

Merijn

Ik heb maar besloten eerst eens te kijken wat het effect is van alleen de units verzinken. Later een kleine luisterimpressie...

Filter en kast blijven identiek, opstelling is wel veranderd sinds de laatste foto (Toch HT idee hahaha)...
I Prefer Coffee For Mental Stability...