Hoe sluit ik dit aan? Mixer, EQ, Versterker.

Started by Rayb81, August 13, 2005, 13:22:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rayb81

Hoe sluit ik dit aan?

Ik heb:

2 draaitafels,
1 cd speler,
1 goedkope Gemini Mixer,
1 Behringer Grafische equalizer,
1 Marantz Versterker.

Draaitafels + cd speler gaan op de mixer.

Nu de vraag:
Gaat de EQ rechtstreeks op de uitgang van de mixer?

Of:

Mijn Marantz heeft een processing IN/ OUT die nu standaard met elkaar doorverbonden zijn (Wel ongeballanceerd helaas).

Zou ik dan de mixer op de Versterker moeten aansluiten en de EQ op de Processing IN/OUT van de versterker, of de eerste optie met de EQ tussen de mixer en de versterker?

Alvast bedankt voor de hulp.

Groet,

Ray

Spacebass

Hoi,

Ik neem aan dat je Behringer een +6db/-6db switch heeft... Zet hem dan sowieso op de -6 db stand.

Zit er geen insert op de mixer? Normaliter plaats je zo'n eq nl op een insert van de master L+R, zodat de meters van de mixer overeenkomen met de daadwerkelijke output  ;)

ThomasBelgium

Op een Gemini mixer (voor discotheekgebruik) zou ik geen inserts en effect send/return kanalen verwachten...

Rayb81

Er zitten idd geen return en send kanalen op deze mixer...

Vraag blijft hoe ik hem dan moet aansluiten  ???

Job

Lijkt me weinig uitmaken, linksom of rechtsom. Weet je zeker dat je die EQ erin wil?

Rayb81

Quote from: Job on August 13, 2005, 21:38:08
Lijkt me weinig uitmaken, linksom of rechtsom. Weet je zeker dat je die EQ erin wil?

Ik wil de EQ erin omdat ik op de versterker bijna niks kan regelen (alleen bass en treble) en omdat het geluid uit de Gemini Mixer niet al te best is.
Zodoende wil ik het nog een beetje kunnen bijregelen.

Maar de opties die ik heb gegeven kunnen dus allebei?

Job

#6
Ik snap nog steeds niet goed waarom je veel zou willen bijregelen. Het geluid uit die Gemini zou op zij minst redelijk OK moeten zijn, en als het dat niet is, dan gaat die EQ je daar niet heel erg bij helpen (garbage in - garbage out).

Maar inderdaad, beide aansluitmogelijkheden moeten werken.
Je zou zelfs een TAPE MONITOR I/O kunnen gebruiken, dan heb je meteen een bypass-switch.

Spacebass

Quoteen omdat het geluid uit de Gemini Mixer niet al te best is
Dus als je een draaitafel of cdspeler direct op de marantz aansluit dan klinkt het veel beter? Zo'n eq is niet echt geschikt om dat soort kwaliteitsverliezen kan oplossen met een eq.

Eventueel zou je de eq en de mixer kunnen verkopen/inruilen voor een betere (2e hands) mixer?

ps
Overstuurd nu gewoon de input van je marantz niet?