Luistersessie

Started by searcher, May 15, 2002, 18:53:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

searcher

Beste Forumers,

Een tijdje geleden raakte Garmt en ik wederom weer in gesprek over onze hobby.
Garmt kent mijn opstelling en inmiddels mijn smaak waarbij ik aan wil geven dat niet alles via het posten duidelijk kan worden.

Mijn huidige set bestaat uit:

De Pioneer VSX 909 RDS
2 Marantz MA 500 monoblokken THX gecertificeerd.
Een Luxman A371 als achterkanaal versterker voor het 7.1 systeem.
Als Fronts De Celestion SAT/Passieve sub.
B&W Central Solids ( 5 stuks)
En een REL Q100.

Waarom een vervanging?

Ten eerste: Bij de aanschaf van mijn Pioneer werd er beloofd dat als de receiver niet beviel ik deze kon omruilen.
Ik had nl de opmerking gemaakt dat ik de receiver op audiofiel gebied KOUD vond klinken.
De thuissituatie zou anders klinken.
Deze woorden zijn nooit nagekomen en hebben destijds voor veel ergenis gezorgd.( en nog)
Om meer warmte te krijgen richting mijn Stereo opstelling van de Luxman ben ik copromissen gaan sluiten. ( Marantz MA 500 blokken).

Steeds meer begon ik me af te vragen of ik niet terug moest gaan naar de basis ( BACK TO BASIC werd mijn motto).
Stereo/5.1 en GEEN 7.1 THX Ultra ect.
Bovendien wat doet het met me oftewel hoe beleef ik het e.a krijg ik kippenvel of zelfs tranen in mijn ogen?

Ten tweede :

Omdat mijn collectie dvd's overwegend uit concert registraties bestaat nam de wens naar audiofiliteit steeds meer toe.

De afweging:

Op zich wilde ik mijn set nog niet vervangen omdat met name mijn Pioneer nog zo jong was,en het budget inmiddels krap was.

De oplossing:

Deze kwam uit de lucht vallen Garmt had de Arcam AVR 200 beluisterd en was/is zeer tevreden over het audiofiele gedeelte van de Arcam.
Hij legde de link naar mijn concert dvd's zeer snel.

Uiteraard wilde ik dit met mijn eigen oren horen met de voor mij bekende muziek dvd's en cd's.
Mijn vergelijk ging tussen de Arcam AVR 200 en de Marantz 7200 ( 8200 was nog niet aanwezeig).

Speakers: Mordaunt Short MS908 ( Front)
                 Mordaunt Short MS902 ( back)
                 Mordaunt Short MS 905 ( Center)

Ik moest me aansluiten bij Garmt zijn mening mijn Pioneer werd weggespeeld.
Het geluidsbeeld van de Arcam prefereerde ik boven de Marantz 7200.
Ik wil benadrukken dat het om mijn indruk gaat en ik wil geen details geven omdat ik een ieder zijn/haar set respecteer.

De Conclusie:

De afweging was nu om DTS-ES THX Ultra ect te "verliezen" en dus terug naar de basic te gaan.
De Arcam heeft geweldige audiofiele eigenschappen.
Ook op het Surround gebied kan de Arcam goed meekomen en kun je de afweging maken om THX /Ultra niet als optie mee te nemen.

Het aantal Watts (gezien de lopende discussie in een ander topic van 5*70W) is ruim voldoende en nu komt het deze klinkt hoorbaar luider als de Pioneer.
Ik concludeer dit los van eventuele meetwaarden.

De speakers zijn zeer stabiel en bieden zeer veel waarde voor het bedrag.
De prijs/kwaliteit verhouding is perfect.
De match met Arcam verloopt prima.

Toevoeging:

Met datgene wat ik nu geleerd heb heb ik zwart op wit op de bon een gegarandeerde omruil tot 4 weken na aanschaf laten schrijven.
Omdat ik de set goed in mijn thuissituatie goed wil beluisteren.

Ik hoop dat mijn bevindingen/ervaringen een handgreep kunnen zijn voor diegene die ook een aanschaf willen overwegen.
Hierbij wil ik Garmt nogmaals bedanken voor zijn bruikbare tips en de door hem mogelijk gemaakte luistersessie.
Het is geweldig als iemand zo voor je klaar staat en vooral meedenkt. :-* ;D
Een zeer goede inruilprijs maakte de aanschaf mogelijk.

                                                 m.v.g Searcher





ego

#1
Bijzonder goede tip (ruilgarantie) searcher, zeker voor 'beginnende' kopers.

groet,

Ego

garmtz

#2
Het was graag gedaan Searcher! Mooi als ik mensen blij kan maken!  :)

Oftewel: "we aim to please..." ;)

SulTan

Searcher en Garmt,

Wat vonden jullie dan van de DD en DTS geluid van de PIONEER 909 dan als het ging om films ipv concerten?

En hoe klonk de DTS-ES bij jouw PIONEER, searcher, wederom alleen films?

Mvg,
Khalid

garmtz

#4
Ik heb vooral ervaring met de VSA-E08 (lees hiervan een review op hifi.nl) en die vond ik eigenlijk alleen de moeite waard met films en dan ook nog specifiek alleen in THX mode (had ook een enorme dynamiek). Met muziek vond ik er weinig aan, maar ik ben erg kritisch wat betreft muziekweergave.

searcher

Een ieder luistert met zijn eigen oren en vertaalt dit op een persoonsgebonden manier.
Lees mijn kritische opmerkingen t.a.v.het audiofiele gedeelte alleen als een mogelijk aandachtspunt.


Mocht je zelf voor de beslissing staan om de pioneer aan te schaffen dan zou ik zeker gaan luisteren.

Je vraag: Op film gebied staat de Pioneer z'n mannetje zowel op DTS als op THX.
Daar lag dan ook mijn grote zorg vind ik dit terug in de Arcam?
Ik ga wel DTS ES en THX inleveren meestal willen we zeker door de voeding van het steeds maar nieuwe aanbod ook alsmaar meer.

Vandaar uit is ook de gedachten back to the basics ontstaan vertaald als een goede HiFi klank gecombineerd met een een goede 5.1 set-up.
Ik heb ook bewust de 4weken omruilgarantie gekozen omdat thuis luisteren toch anders is als in een vreemde omgeving.
Ik hoop hier geen gebruik van te maken omdat ik dit ook voor de verkopende partij niet gepast vindt.

Sorry voor mijn iets te uitgebreidde antwoord maar ik hoop dat een ieder er zijn voordeel mee kan doen in zijn/haar besluitvorming om een andere set aan te schaffen.
 
                                                m.v.g Searcher



chendy

#6
Hi Searcher!

Leuk verhaal, maar mij is niet duidelijk of je nu alleen de Pio hebt ingeruild tegen de Arcam. Of heb je ook de speakers, eindtrappen en de Luxman ingeruild?

Mvg, Chendy.
PCH A100 > Sony 40" Bravia 1080p >  5.1 set-up
powered by Johnny Walker

garmtz

#7
Spreek even voor mijn beurt: Al het bovenstaande!  :o  Slim, nietwaar? Ik vind van wel in ieder geval: veel beter geluid voor vrijwel niet meer geld.

searcher

Daar ben ik het als koper ;D het mee eens.
Echter voor de MS908 als surrounds moest ik iets dieper in de buidel tasten.
Relatief gezien is het een gering bedrag.

Maar de voorzet kwam van Garmt eerlijk is eerlijk en ik hoefde deze alleen maar in te koppen ;D nadat ik een price search had gedaan. ;D

                                 m.v.g Searcher



martin

#9
Hoi Searcher.

Had jij die pio speciaal gekocht voor het THX gebeuren en had je daar ook speciale speakers voor??

Ik vraag dit omdat ik zelf een THX-Ultra versterker hebt van Denon AVC-A10SE maar ik gebruik die optie bijna nooit, omdat ik dan teveel bas krijgt en in het hoog wat inleverd. misschien komt het omdat je in de THX stand alles weer opnieuw moet inregelen, maar THX kan mij niet zo bekoren. al moet ik zeggen bij SF films het wel wat meer dimensie geeft.

mijn homepage