Project: RD Kenius

Started by Peerless Monster, August 10, 2005, 22:48:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Peerless Monster

#50
Na lang gedub ed, zijn de eucalyptus planken weer teruggebracht naar de Praxis en daarvoor in de plaatst zijn er andere planken gekocht die ik bij nader inzien mooier vond. Weet even de naam niet meer, maar het is wat donkerder en wat bruiner dan eucalyptus.
Volgende week wordt er een begin gemaakt aan de speakers mocht de tijd niet tegen zitten oid, want de laatste tijd is het erg druk geweest met andere dingen...
In totaal ben ik 1100 euro kwijt aan materiaal en dan heb ik nog geen eens alles (MDF, vul materiaal en het aluminium afdek plaatje).
Ik schat zo in dat uiteindelijk de speakers iets van een kleine 1500 aan materiaal zullen gaan kosten...

Grtz,
Rens

Foto's volgen uiteraard als ik ben begonnen.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Peerless Monster

Eindelijk hoor. Ik ben op weg. Na lang getreuzel en geharrewar en werken, werken en nog ns werken, ben ik eindelijk eens begonnen met mijn nieuw projectje. Vorige week zaterdag een dagje eraan gespendeerd, gisteren en vandaag. Wat is nu het resultaat tot nu toe?
1. Bijna al het MDF op maat gezaagd evenals het hout.
2. De maten van Drivers gefreesd in het voorstuk (pfjoe wat een gedoe om zo'n kleine tweeter te frezen met een frees die een gotere diameter freest en...
3. de eerste speaker heeft 1 zijkant geplakt gekregen.
Ik wilde foto's maken, maar de batterijen waren op. Volgende week beloof ik foto's!!
En het ziet er al best cool uit zo met van die gaten voor de drivers.
Enne wat is dat houtlijm sterk zeg!! Echt heel mooi spul.

Grtz,
Rens
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

NXP guy

Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet, snel foto's maken dus !  ;)

Dat probleem met die frees heb ik ook. Hoe maak je kleinere cirkels dan de bovenfrees standaard toestaat  ???

greetz, Jos

Draiz

En zij freesden met grote freezen (uit de doe het zelf bijbel)
Sonus Faber                                           Nord Ost                               Lexicon           Chord           Tag Mclaren       Velodyne   
Cremona Auditors + Center       Red Dawn + Super Flatlines  + Tyr            MC12          SPM 1900           CDT20R             DD12

Peerless Monster

Quote from: Draiz on April  3, 2006, 20:54:22
En zij freesden met grote freezen (uit de doe het zelf bijbel)

Ja maar.......
Het gat dat in de bovenfrees zit is niet veel groter dan een 4 a 5 cm... Daar kan ik nog net geen frees van die maat in zetten om een tweeter uit te frezen die 10 cm is...???

De middentoner was 14 cm en daarvoor had ik een CD-plaatje tussen geklemd en een gat ingeboord met een spijker in het midden, alwaar de frees omheen draaide.
De tweeter is gefreesd, doordat er een extra schroef gat zat alwaar ik dus een schroef in heb gedaan die ook hier weer het middelpunt van de tweeter was en de frees er dus mooi omheen draaide. Toevallig was de afstand gelijk aan de straal van de tweeter. Puur geluk dus. Wel wat weg moeten schuren om hem precies te passen.
VOlgende week foto's!!!

Ik heb net een stel speakers gehoord zeg. Prachtig: zo'n scanspeak ringradiator met zo'n zilverpuntje in het midden en een Eton woofer in een kleine basreflex monitor, licht hellend naar achteren. EN wat een diepe bas zoiets kan produceren zeg. Prachig. Helaas was de bekabeling in de set niet helemaal optimaal...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

mluyben

Gaten van 10cm frezen is toch geen probleem, er staan genoeg gaten mallen op het internet die makkelijk te maken zijn.
Zie ook de volgende link met een aantal voorbeelden http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=333&postdays=0&postorder=asc&start=75
Ik had er zelf ook al zo een gemaakt en je kunt hele kleine gaten frezen...

Peerless Monster

Mallen zijn te omslachtig, maar uiteraard als je productie gaat draaien met een bovenfrees, dan zijn ze wel handig ja.
Waarom zou je trouwens een mal van het internet plukken?
De maten zijn altijd anders...

Ik doe het wel op mijn manier ;).
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

mluyben

Sorry, het woord mal is verkeerd gekozen...een hulpstuk voor een bovenfrees om cirkels te maken is beter.
maar ik begrijp dat je de link niet hebt bekeken anders had je geweten wat ik bedoelde  ;)
En dit tooltje is niet bedoeld voor produktie werk, maar om makkelijk cirkels in alle maten te maken.

fgroen

Je kunt ook zelf iets maken.

Ik heb een plaatje MDF (ong. 300 mm lang en ter breedte van de freesvoet) genomen, daarop langs en dwarszijde een vierkant profiel van aluminium geschroefd, en in dat profiel twee draadeinden gemonteerd zodanig, dat ze precies door de gaten van passen waardoor normaal de pennen van de zijgeleiding gaan.

In mijn freesvoet zitten ook nog schroegaten om vanalles onder of bovenop die voet te monteren, dus heb ik in het MDF plaatje nog sleufgaten gemaakt parallel aan de draadeinden, zodat bij een bepaalde positie langs de draadeinden de voet weer aan het MDF plaatje geschroefd kan worden.

Vervolgens de freesvoet op de draadeinden schuiven en helemaal tegen het blok aluminium aanzetten. Positie van de frees aftekenen en op plm. 5 mm ernaast een gaatje maken en een M3 boutje erin zetten, dat onder de MDF plaat uisteekt. Dit is je centerpunt. Uitgaande van een 8mm frees, is de kleinste straal die je nu kan maken 1,5 (halve dia boutje) + 5 (afstand boutje tot frees) + 4 (halve dia frees) mm. In dit geval dus 10,5mm. Dat komt neer op een gat diameter van 21mm. Door de frees langs de draadeinden van het alu blok af te bewegen, kun je een grotere straal instellen. Voordat je gaat frezen moet uiteraard je frees eerst door het MDF plaaje heen, voordat je je werkstuk raakt.

Je kunt op deze manier heel nauwkeurig werken door een moer op het draadeind te zetten, en daarmee de afstandsinstelling te maken. Kun je eerst op een proefstuk de juiste diameter bepalen, dat fixeren en daarna de gaten in je werkstuk maken.

Terwijl ik dit zit te typen kijk in naar de link die hiervoor gepost is, en dat is precies wat ik bedoel, alleen met de draadeinden tussen twee blokjes. Iets onhandiger, want dan moet je het ding uit elkaar halen om de freesvoet erin te zetten. Sander noemde dat zwabberen ook, en dat heb ik dus opgelost door de voet op de gewenste positie gewoon vast te schroeven.

Een sleuf in je freevoet maken is ook niet nodig, als je het centerboutje verzinkt ipv plat op de plaat zet.  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Peerless Monster

Quote from: mluyben on April  4, 2006, 10:03:59
Sorry, het woord mal is verkeerd gekozen...een hulpstuk voor een bovenfrees om cirkels te maken is beter.
maar ik begrijp dat je de link niet hebt bekeken anders had je geweten wat ik bedoelde  ;)
En dit tooltje is niet bedoeld voor produktie werk, maar om makkelijk cirkels in alle maten te maken.

Ik kon de link niet openen. (Maar dat is mijn situatie hier, dus heeft niets van doen met anderen...)
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

fgroen

Plaatje dan:



Met dank aan Sander.
;D

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Peerless Monster

Van het weekeinde eens kijken of dit rendabel is.
Thnx in ieder geval voor het plaatje.
Het is me nu ook gelukt, zij het met veel geluk... ;)
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

NXP guy

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden  :P

In elk geval een mooie oplossing voor het frezen van de tweeter gaten.

@ fgroen: in hoeverre wijkt jouw oplossing hiervan af ? Kun je ook een fotootje posten ?

fgroen

Quote from: Philipsmannetje on April  4, 2006, 22:46:06
Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden  :P
Dat dacht ik wel....  ;D 8)

Quote from: Philipsmannetje on April  4, 2006, 22:46:06
@ fgroen: in hoeverre wijkt jouw oplossing hiervan af ? Kun je ook een fotootje posten ?

Ja, lukt alleen deze week niet meer, ga op pad naar Dubai voor een lang week-end. Komt volgende week.

In woorden: ik heb de draadeinden maar aan een kant vast zitten, en extra sleufgaten in het plankje, waarmee ik de voet van de frees aan het plankje vast kan schroeven als hij eenmaal op de juiste maat staat afgesteld.

Grtz, Fokke.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

mluyben

Ik heb er 2 lage zijkanten opgelijmd op de breedte van de freesvoet om de frees goed in positie te houden.
plaatje:

Een van de uiteinde kan ik eraf halen om de freesvoet over de alubuisjes te schuiven [ik heb dus geen draadeind gebruikt].

Peerless Monster

Foto's komen eraan. Ik heb afgelopen weekeinde geen tijd gehad om eraan te werken...
Paasweekeinde maak ik het goed.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Peerless Monster

Het paasweekeinde is geweest en er zijn natuurlijk foto's!!!! ;)
Ik plaats ze wel 1 voor 1. De eerste was zoals de situatie was afgelopen zaterdag.
Wel 2 dagen flink eraan getrokken. Ik ben nu bezig met om de kabels te leggen.
Nu gaat het weer 2 weken stilliggen...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Peerless Monster

Foto 1, zoals ik afgelopen zaterdag weer gestart ben....
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Peerless Monster

#68
En nog 1 van de bovenkant zonder deksel
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Peerless Monster

De binnenkant...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Peerless Monster

Nog meer binnenkant
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Peerless Monster

En nog een binnenkant
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Peerless Monster

Hier wordt de deksel gelijmd...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Peerless Monster

Als je een speaker maakt, zorg dat je een hoop spanbanden en/of lijmklemmen hebt...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Peerless Monster

En zorg dat je netjes werkt, zodat de kast er zo uit komt te zien ;)
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler