Project: RD Kenius

Started by Peerless Monster, August 10, 2005, 22:48:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

beunky

Ik heb ff een probeerseltje gemaakt, lijkt al heel aardig vind ik (voor een half uurtje stoeien met coreldraw en front panel designer) ;D ;D
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Peerless Monster

Quotefoto is onderweg.

THNX!!!!

QuoteIk heb ff een probeerseltje gemaakt, lijkt al heel aardig vind ik (voor een half uurtje stoeien met coreldraw en front panel designer)


Mmm helaas heb ik geen Corel. Maar niet getreurd. Mijn vriendin is designer dus dat komt mooi uit ;).
Kan zij het voor mij doen ;D ;D ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

beunky

Quote from: Peerless Monster on August 13, 2005, 10:41:00
THNX!!!!


Mmm helaas heb ik geen Corel. Maar niet getreurd. Mijn vriendin is designer dus dat komt mooi uit ;).
Kan zij het voor mij doen ;D ;D ;D


Heeft ze een programma om die hpgl-files te maken dan?
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

w00Dy

#28
schaeffer is een superbedrijf  ;D

mijn plaatje voor mijn sub


die uitsparingen zijn ook bedoelt voor WBT's normaal passen ze daar perfect in.
Als jullie hulp nodig zouden hebben met het Frontpanel Designer hoor ik het wel :)

Peerless Monster

Thnx voor het mooie plaatje w00Dy. Erg mooi om te zien en idd dat wordt een explosie van opdrachten binnen dat bedrijf!

Grtz,
Rens
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

fgroen

Kunnen we geen korting regelen bij die kerels? O0
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Peerless Monster

Wie weet ;).
Moeten we eerst onze ontwerpen opsparen misschien en dan in 1 keer gaan betalen...

Grtz,
Rens
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Hi-man

Hi,

Gaaf dat iemand op een "budget" manier dit model speakers gaat bouwen. Ik had er zelf ook al wel eens naar gekeken en had het iedee om met het ontwerp van de Vifa Vivance een kast te bouwen met het formaat van de Eidolon. Deze heeft een 25 cm woofer t.o.v een 20-22 cm die gebruikt word in de Opus.
Wil jij de afmetingen van het ontwerp van Tony´s Soup aanhouden, of ga je de kast groter maken? Want ik meen dat dit ontwerp een intern volume voor de woofer heeft van ongeveer 55 liter en dat is te klein t.o.v het benodigde volume van de Format ( even snel uitgerekend ±70 liter). Als je de buitenafmetingen aanhoud van de Eidolon dan kun je wel een 70 liter netto overhouden.
Zelf ben ik wel postief over de Vifa speakers. Heb altijd met veel plezier geluisterd naar de Basis ´95.

Veel succes met je project!!!

Hi-man

Peerless Monster

He Himan,

Ze zijn niet op basis van de soupafmetingen.
Ik heb toch besloten om mijn project zelf te ontwikkelen ipv een bestaand project.
Neemt niet weg dat het design wel hetzelfde blijft, alleen neem ik een andere wending denk ik.
De inhoud van de formats zijn volgens opgaaf 83 liter. Ik heb eens zitten rekenen, maar dan hebben ze tussenschotten niet vanaf getrokken, dus eigenlijk fout dus. Het MDF is 22 dik, maar ik denk niet dat je dan aan 70 liter komt. Misschien weer wel inclusief de pritex en de loodbitumen. Maar de kast wordt al mega zwaar van zichzelf, dus ik vraag me af of die bitumen nog wel moeten. UIteraard wel de Pritex. Ook wil ik wol gaan gebruiken in de kamer van de tweeter en de middentoner.
De kasten staan ergens anders waar ze ontwikkeld worden, dan waar ze uiteindelijk beluisterd gaan worden.
Dus ik moet er mee gaan sjouwen...

Ik heb besloten om in eerste instantie een kast te maken van dun MDF (max 10 mm oid). Deze constructie wordt dan met een dik "fineerlaag" beplakt. Ik denk dat dit de stevigheid ten goede komt.
Daarbij is het fineerlaag 18 mm dik; dit is een hardhoutsoort.

Bij de Praxis platen gekocht (soort van werkbladen) van dit hardhout, die bestaat allemaal uit gelijmde balkjes.
Die balkjes zijn zo met elkaar verlijmd dat kromtrekken van de plank bijna niet mogelijk is en je hebt een bijster leuk effect aan het aanzicht.

Ook ben ik reeds bezig geweest met het ontwerp van de speaker plaat voor de speaker bindingposts.
Zo iets als hierboven, alleen natuurlijk met een eigen tintje...

Ik zal eens kijken of ik een plaatje hier neer kan zetten...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

NielsLu

Is het ook mogelijk om logo's e.d. (.jpg) toe te voegen in het programma? Ik wil graag een logo van KEF toevoegen voor mijn zelfbouwsubs.

Groet,
Niels

Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

beunky

Quote from: NielsLu on September 10, 2005, 20:45:29
Is het ook mogelijk om logo's e.d. (.jpg) toe te voegen in het programma? Ik wil graag een logo van KEF toevoegen voor mijn zelfbouwsubs.

Groet,
Niels

Ja, maar dan moet je het logo omwerken naar een vector-tekening met Corel Draw bijvoorbeeld :)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Markaudio

Hallo Rens,

Ik vroeg me af of de bouw van de speaker al klaar is :).

Mvg,



Mark
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

Peerless Monster

#37
QuoteHallo Rens,

Ik vroeg me af of de bouw van de speaker al klaar is .

Mvg,



Mark

Hoi Mark,

Nee de bouw is nog niet af. Nog niet begonnen zelfs. Het lag even een tijdje in de kast, maar het grappige is dat afgelopen zaterdag we (ik en mijn schoonpa) wat geinventariseerd hebben en waarschijnlijk as zaterdag weer eens gaan beginnen... Ik zal jullie de foto's niet onthouden in deze thread.

Het id lag er om eucalyptus hout te gebruiken van 18 of 26 mm dik... (compleet werkblad van de praxis)...
Het idee komt overigens niet van www.hifi-luidsprekers.nl, maar dat hadden we zo in gedachte. Jammer dat zoiets al bestaat, maar dan kunnen jullie een idee vormen hoe het eruit komt te zien en hoeven we niet te gaan fineren. Volhout is namelijk prachtig qua klank. Ik weet dat mensen sceptisch zijn over volhout ipv MDF of HDF te gebruiken in de luidsprekerbouw, maar dat wil ik wel gaan doen...

Overigens ben ik er nog niet over uit of ik ze biwire ga uitvoeren of niet. Het grote voordeel van singlewire is dat je geen extra 4 aansluitingen nodig hebt (en dat scheelt aanzienlijk in de portomonee)...
Iemand nog idee voor aansluitvormen? Ik dacht in eerste instantie aan WBT, vanwege de mooie uitstraling (geluid is niet helemaal ondergeschikt aan het uiterlijk, maar wel grotendeels als jullie begrijpen wat ik bedoel). Ik wil dus geen concessies doen in het uiterlijk van de speakers. Misschien hier en daar wel in het geluid, maar wie het verschil hoort in de verschillende merken aansluitingen is al een hele goeie luistereraar. Op mijn set hoor ik bijvoorbeeld grote verschillen tussen kabels, maar weinig tot geen bij de aansluitingen... Vandaar WBT, maar die zijn ontzettend duur......

Grtz,
Rens

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Markaudio

#38
Het idee om eucalyptus hout te gebruiken lijkt me erg mooi! Wat dit klankmatig zal doen weet ik niet. Hoe groot is de kans dat dit gaat 'werken'?

Persoonlijk zou ik me niet laten leiden door de prijs van de terminals. Eerst maar eens een filter ontwikkelen en aan de hand daarvan weet je meteen hoeveel terminals je nodig hebt. Zelf heb ik ook geen verschil gehoord tussen verschillende (wel hoogwaardige) terminals. Voor mijn projectje gebruik ik WBT 0730 terminals omdat ik die mooi vind en de kwaliteit hoog is. Overigens kosten deze bij de Audiofabriek 33,- per setje. Valt mij wel mee moet ik zeggen.

Mvg,



Mark
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

PaulSQ

Bij speakerenco hebben ze intertechnik terminals die er (exact) zo uitzien als de WBT's en naar mijn indruk net zo netjes waren afgewerkt!
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

sphere

Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar de kast die je gaat maken, de originele Format kast vind ik net als de JBL Northridge serie spuuglelijk. Eucalyptus hout ziet er mooi uit, alleen geen optie in mijn interieur.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Markaudio

Quote from: PaulSQ on January 20, 2006, 00:04:12
Bij speakerenco hebben ze intertechnik terminals die er (exact) zo uitzien als de WBT's en naar mijn indruk net zo netjes waren afgewerkt!

Als je ze naast elkaar legt zie je dat de WBT toch duidelijk mooier is afgewerkt. Maarja mag ook wel voor het geld. Qua "klank" heb ik geen verschillen waar kunnen nemen ;)
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

Peerless Monster

Ik heb bij de audiofabriek gewoon 4 0735 WBT gekocht...
Ik ga ze dus singlewiren in eerste instantie.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Peerless Monster

QuoteIk ben in ieder geval erg benieuwd naar de kast die je gaat maken, de originele Format kast vind ik net als de JBL Northridge serie spuuglelijk. Eucalyptus hout ziet er mooi uit, alleen geen optie in mijn interieur.

Echt spuuglelijk is ie niet, maar hij is voor verbetering vatbaar...
Wat is wel een optie in je interieur dan?
Ze hebben oa nog eiken, maar dat hout is ongeveer 2 keer zo duur als aucalyptus en ik weet niet of de kwaliteit van het geluid er profijt van heeft. Wel in gewicht uiteraard.
Overigens kan je eucalyptus een andere beits kleur geven, dus kleur nuances kan je zeker maken...
Maar het wordt misschien wel erg druk met al die kleine balkjes...
Maar goed het is gewoon een kwestie van proberen en als de vriendin het niet mooi vind dan gaan ze gewoon de verkoop in...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Markaudio

Quote from: Peerless Monster on January 20, 2006, 10:43:26
Ik heb bij de audiofabriek gewoon 4 0735 WBT gekocht...
Ik ga ze dus singlewiren in eerste instantie.

Fijne zaak he? Waarom de 0735 i.p.v. de 0730. Bang voor sluiting?

Mvg,


Mark
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

Peerless Monster

Niet bang voor sluiting, maar als er wat gebeurt dan is wel lekker dat je de safetyplug heb gekocht...
Bovendien scheelt het niet in prijs en het is wat mooier om te zien (mooie afwerking).
Ik heb nog niet echt contact gehad, ik heb ze alleen besteld en betaald via de bank...
Het is even afwachten...

Ik vind alleen de nieuwe site heel onoverzichtelijk (de eerste was wat makkelijker) en de site is echt incompleet, behalve dat de WBT's er opstaan...

Grtz,
Rens
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Markaudio

Scheelt 5,- per paar toch? De site is idd verre van klaar.
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

fgroen

Ik vind de Mundorfs mooier...  >:D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Misschien een optie om een HDF of MDF binnenkant te maken en natuurlijk hout aan de buitenkant? (Natuurlijk dik genoeg om alle facetten eraan te zagen)

Met die dubbele gelaagdheid heb je een betere spreiding van materiaaleigenschappen.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Markaudio

Quote from: fgroen on January 20, 2006, 11:05:19
Ik vind de Mundorfs mooier...  >:D

Haha, ik ook ^-^. Over prijzig gesproken :o
Quote from: fgroen on January 20, 2006, 11:07:11
Misschien een optie om een HDF of MDF binnenkant te maken en natuurlijk hout aan de buitenkant? (Natuurlijk dik genoeg om alle facetten eraan te zagen)

Met die dubbele gelaagdheid heb je een betere spreiding van materiaaleigenschappen.

Idd, het mooiste. Ik vraag me wel af of dit niet erg gaat werken t.o.v. elkaar?
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!