Speaker plaatsen in een kast. Waar moet je op letten?

Started by ad6922, August 10, 2005, 08:07:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ad6922

Hallo Allemaal,

We willen bij ons thuis een kast maken waarin alle apparatuur + tv + subwoofer + 1 speaker komt te staan.
De kast zal van hout worden vervaardigd en krijgt houten deuren.

Omdat we deze kast nog gaan maken en we de maten en materiaal nog moeten bepalen wil ik graag weten waar ik mee rekening mee moet houden.

Daarom de volgende zaken:

1) Elk apparaat (tv, versterker, dvd-speler, subwoofer, speaker) wil ik in een apart schap in de kast plaatsen. Hoeveel vrije ruimte moet om deze apparatuur worden aangehouden. Ik ben tot nu toe uitgegaan van 2,5 cm extra in de hoogte en 6 cm in de breedte. Is die voldoende? Zo niet, wat zou het dan moeten zijn?
2) Als de subwoofer en speaker in de kast worden geplaatst, moet je dan rekening houden met specifiek materiaal waaruit je de kast vervaardigd en moeten deze boxen op 'pootjes' gezet worden of kan je deze zo in de kast plaatsen.
3) Wie heeft nog tips waaraan gedacht moet worden bij het vervaardigen van een dergelijke kast.

Elke hulp wordt op prijs gesteld.
Alwin

Robbo

Zorgen voor goede ventilatie van de apparatuur.  Dus niet alleen genoeg ruimte tussen de componenten, maar ook niet de kast helemaal dichtmaken.  Laat bijv de achterkant (voor een deel) open.

Wat speaker betreft moet de kast stevig genoeg zijn zodat deze niet gaat resoneren als er wat harder gespeeld wordt.  Dat kun je ook gedeeltelijk voorkomen de speakers te ontkoppelen van de kast (bijv. door rubber).  Daarnaast zou ik de ruimte tussen speaker en kast opvullen met wol of iets dergelijks om resonaties te voorkomen.   

Verder kun je de deur waar de speaker achterstaat vervangen door een houten frame met speakerdoek.  Zie :

http://www.homecinemachoice.com/articles/hccarticles/installations/200005_install.php

FrankB

Het zal de kwaliteit van het geluid sowieso niet ten goede komen om de speaker in een kast te zetten. Maar goed, als het niet anders kan en je kunt ermee leven dan moet het maar ;)

Ik zou de kast, indien je speaker een achterwaarts gerichte baspoort heeft, openlaten achter de speakers. Dan kan de baspoort de druk makkelijker kwijt en gaat hij iets meer boomen. Helemaal voorkomen doe je het niet, maar alle beetjes helpen denk ik.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

graafke

Ik zou ook opletten dat je nog wat extra ruimte overhoudt om te kunnen upgraden en dat je de vakken niet te klein maakt.

ThomasBelgium

Ik ben radicaal tegen het luidsprekers-in-een-kast gedoe. Onmogelijk om daar een echt goed geluid uit te krijgen...

Ik vind het ook erg Amerikaans (lees: lelijk) qua design, maar goed dat is persoonlijke smaak  >:D

Is er echt geen andere oplossing mogelijk?

ad6922

Bedankt voor alle reacties. Na jullie berichten heb ik besloten om de boxen niet in de kast te plaatsen maar
aan de muur te hangen met een beugel.

Bedankt voor het meedenken.

Alwin


graafke

Quote from: ad6922 on August 16, 2005, 09:41:54
Bedankt voor alle reacties. Na jullie berichten heb ik besloten om de boxen niet in de kast te plaatsen maar
aan de muur te hangen met een beugel.

Bedankt voor het meedenken.

Alwin

inderdaad een veel betere oplossing  ;D