Bas en Marleens Stereoset

Started by B.J., August 8, 2005, 16:18:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

B.J.

Quote from: bmateijsen on May 15, 2006, 08:43:05
Er kunnen zoveel factoren zijn... waaronder loopwerk stabiliteit, jitter, etc. Dan zou je ook nog over de vraag moeten nadenken is in jouw set de Superdac wel een upgrade, alles hangt zo af van de randvoorwaarden.. Of ik een betere cd-speler zou aanraden, tja, ik ken je set helaas niet goed.


Daar kunnen we wel wat aan doen  ;) ;D

jeepee

Jammer dat je de Dac vind tegen vallen.
Ik heb hetm vergeleken met een Denon da 500. Denon valt in het niet.
Ik heb een Teac cd speler aangesloten op de Denon avc10 versterker, eentje van rond 2000 euro nieuwprijs. De interne dac is zo veel slechter.
Hij heeft ongeveer het zelfde niveau als een dac van de Marantz sa 8400, een speler van 800 euro. (althans op dat moment zijn de verschillen miniem)
Is het hoog niet veel beter? Ik hoor dat vooral bij vioolen. Dat snerpende is weg met de M-audio en het klink veel meer zoals in de concertzaal.

B.J.

Quote from: jeepee on May 16, 2006, 15:12:22
Jammer dat je de Dac vind tegen vallen.
Ik heb hetm vergeleken met een Denon da 500. Denon valt in het niet.
Ik heb een Teac cd speler aangesloten op de Denon avc10 versterker, eentje van rond 2000 euro nieuwprijs. De interne dac is zo veel slechter.
Hij heeft ongeveer het zelfde niveau als een dac van de Marantz sa 8400, een speler van 800 euro. (althans op dat moment zijn de verschillen miniem)
Is het hoog niet veel beter? Ik hoor dat vooral bij vioolen. Dat snerpende is weg met de M-audio en het klink veel meer zoals in de concertzaal.


Ik moet wel weer eens gaan spelen met de volgorde van stekkers in mijn blok en hoe ze erin zitten, ik heb laatst alle stekkers eruit gehad. Misschien scheelt dat icm met de dac wel weer veel. Misschien is de receiver ook te simpel om de minime verschillen weer te geven. Van een redelijke pittig hoog houd ik wel, ik merk daarin weinig verandering ussen de dac van de 742 en de superdac.

Op Mennos set (destijds arcam/quad) kon ik al horen of de stekker er goed of verkeerd inzat. Op mijn set moest ik het meten en zou ik blind het vast verkeerd hebben. Wat Bjorn ook al melde, het kan zo veel zijn. Ik hoopte alleen dat het iets meer had opgeleverd dan nu het geval is. Ik ben zeker niet ontevreden, het is nml geen achteruitgang. Heel klein beetje wel misschien aangezien ik nu weer een kastje+stekker erbij heb en de ledjes zo fel zijn. Liet jij de dac altijd aanstaan?

Ik ben nu aan het afstuderen en koop (nadat ik al mijn schulden heb afbetaald) gewoon een mooie avr300 (2dehands?) en zal eens wat gaan testen met die interne dacs en/of een loopwerk en deze externe dac.

B.J.

#28
Update Rega P2 29/07/2006

     

De oude Dual deed het niet meer zo goed. Marleen en ik houden van plaatjes draaien dus het was tijd voor een update. Tweedehands konden we deze P2 overnemen en hij klinkt erg lekker. Nu alleen nog hem goed afstellen! Het klinkt een stuk zuiverder en levendiger dan de dual!

Klein nadeel is dat hij niet automatisch afslaat.

advr



Past goed bij de rest, wel leuk te zien al die minipodjes ;D

Succes met draaien 8)
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

B.J.

Ik vind die stofkap er alleen lelijk op. Nu kan deze er simpel af (en hij hoort er standaard niet eens bij) maar het is wel handig tegen stof  ;D

Wanneer er een klein stof bolletje op mijn naald zit kan ik die dan gewoon voorzichtig met mijn vinger er af halen of zit er teveel 'vet' op je vinger?

advr

Quote from: Bas Janssen on August  1, 2006, 15:15:00


Wanneer er een klein stof bolletje op mijn naald zit kan ik die dan gewoon voorzichtig met mijn vinger er af halen of zit er teveel 'vet' op je vinger?

"ze" zeggen dat het niet uitmaakt, ik heb het ook mensen bij Audio Note zien doen bij hun super dure elementen maar ik zou het niet doen. 8)

het geeft ook aan dat je platen niet schoon zijn.  :o

ik gebruik Last Stylus Cleaner bijna elke keer als ik een plaat op zet. Het maakt schoon en "smeert" de naald een beetje. Zo heb je minder slijtage.

ik heb verder een Okki Nokki. zou ik je ook aanraden! het maakt je platen super schoon en antistatisch waardoor alles (plaat en naald) veeeeeeel langer mee gaan. tevens klinkt de plaat na een schoonmaak veel beter!

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

B.J.

We hebben sinds afgelopen week een 'nieuwe' subwoofer. Het is de MJ Acoustics Reference I mk1. Ongeveer 2 keer zo groot als mijn oude en ook wat meer power. Ik heb hem ingesteld met een db meter maar gevoelsmatig mag hij wel wat harder. De crossover heb ik op 120hz ingesteld en de receiver op small. De fase heb ik nog niet helemaal door. De sub staat links voor mij en is downfired. De fase op 0 of op 90 klinkt hetzelfde, de 180 stand is zeker verkeerd. Iemand tips?

Ik wil ook een nieuwe cd speler of dvd speler kopen. Ik twijfel tussen de NAD C-521 BEE (nieuw voor 299,-) of de T533 die hier tweedehands op het forum staat voor 235,-. Onze plannen zijn om met een jaar een projector te kopen, iets daarna een nieuwe receiver en wellicht een nieuwe cd+dvd speler te kopen. Om de projector het beste aan te sluiten zou het slimmer zijn om dus de tweedehandse T533 te kopen. Deze is beter dan mijn huidige T512 en heeft component. Ik verwacht dat de C521 beter cd's kan afspelen dan de T533, iemand die dit toevallig vergeleken heeft?

garmtz

Tssk... Geen Velodyne??? ::)     


;D

B.J.

Quote from: garmtz on September 11, 2006, 15:43:32
Tssk... Geen Velodyne??? ::)     


;D

Veels te duur  ;D

Heb je tips voor mijn vragen?

Audiofiel

Gefeliciteerd met je sub, Bas! Dat is een hele leuke sub voor het geld. :D

Wat betreft je stukje over de M-Audio DAC:

Quote from: Bas Janssen on August  8, 2005, 16:18:15
Ik vind het verschil tegenvallen tot nu toe. Ik had wel een enorm verschil verwacht. Vooral na de lovende recensies overal op internet. (bv: hifi.nl). Ligt dit nu aan de Apogee, bettercables, converter van jack naar cinch, te slechte receiver, speakercable of speakers die het verschil niet weer kunnen geven? Ik weet het niet.

Ik ga beginnen met pluggen van balanced xlr naar cinch te kopen. Deze balanced uitgang schijnt beter te zijn. Nieuwe voeding wil ik ook wel testen, iemand een idee welke ik dan waar kan halen? Wellicht laat ik hem in zijn geheel ooit modificeren.

Als je de balanced uitgang gebruikt met een adapter naar cinch, dan ben je het voordeel direct weer kwijt en klinkt hij net als die 'jack'-uitgang, dus daar ga je geen winst halen. Misschien valt het ook iets tegen omdat de receiver minder goed omgaat met analoge signalen dan met digitale?

De M-Audio is best een hele leuke DAC, maar ik denk niet dat je een DVD-speler er mee kunt upgraden naar een goede CD-speler. Ik denk wel dat als je er een leuk CD-loopwerkje op aan zou sluiten, je het naar een hoger niveau zult tillen. Bijvoorbeeld een oude Sony ES-speler of iets dergelijks. Hoeft niet per se heel erg duur te zijn. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

B.J.

En wat vind je van de cd/dvd speler keuze? Zou je voor een dedicated cd speler (evt met de M-dac) of een upgrade van de DVD speler (ook evt met de m-dac) gaan? Als derde optie is er ook de T562 te koop. Wellicht de slimste keuze maar wel in een verkeerde kleur  :-\  (Hij staat in het zicht en ik ben bang dat we ons er aan gaan storen).

Audiofiel

Ik zou zondermeer voor een dedicated CD-speler gaan (en de DVD-speler zo goedkoop houden als minimaal nodig voor de toepassing). Alleen voor wie slechts 1 apparaat wil hebben waar schijfjes ingaan, is het een moeilijke keuze. Voor ieder ander is het makkelijk: voor het geld van een met CD's goed klinkende DVD-speler koop je een minimaal even goed klinkende CD-speler + een DVD-speler met even goed beeld + een heerlijk avondje uit eten. ;D

Dus kopen die 521! ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

B.J.

Quote from: Audiofiel on September 12, 2006, 12:00:10
..................Voor ieder ander is het makkelijk: voor het geld van een met CD's goed klinkende DVD-speler koop je een minimaal even goed klinkende CD-speler + een DVD-speler met even goed beeld + een heerlijk avondje uit eten. ;D

................

Dat dacht ik ook alleen die T562 schijnt CD's af te spelen op een C542 niveau (welke weer beter is dan de C521BEE). De tweedehandsprijs is maar iets hoger dan de nieuwprijs van de C521BEE, alleen die kleur. WAAROM doe ik zo moeilijk daarmee.  :-\ :-\ :-\

Audiofiel

Quote from: Bas Janssen on September 12, 2006, 12:11:38
Dat dacht ik ook alleen die T562 schijnt CD's af te spelen op een C542 niveau (welke weer beter is dan de C521BEE).

Wie zegt het? En moet je dat niet zelf beluisteren om zeker te weten? ;)

QuoteWAAROM doe ik zo moeilijk daarmee.  :-\ :-\ :-\

Omdat je twijfelt. En bij twijfel: niet doen. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

yorkie13

hoi Bas, bevalt de mj sub, als je de sub gewoon iets harder set en de crossover niet op 120 hz maar op LFE, je hoort dan de regelaar een klik geven en dan staat de crossover in bypass stand, de fase is een kwestie van wat je het beste vindt klinken, MJ geeft aan om in de stand 90 te beginnen

B.J.

Quote from: yorkie13 on September 14, 2006, 21:01:43
hoi Bas, bevalt de mj sub, als je de sub gewoon iets harder set en de crossover niet op 120 hz maar op LFE, je hoort dan de regelaar een klik geven en dan staat de crossover in bypass stand, de fase is een kwestie van wat je het beste vindt klinken, MJ geeft aan om in de stand 90 te beginnen

Ralf, de sub bevalt prima!

Wanneer ik hem op LFE zet dan zou ik de minipods op large moeten zetten anders mis ik alles onder de 120Hz. De minipods preseren beter op small aangevuld door de sub. Het lijkt mij dat hij nu dus juist staat. De fase moet ik nog even mee gaan spelen. De laatste tijd niet zo veel tijd gehad.

yorkie13

ik denk dat je 2 dingen door elkaar haalt, minipods op small zou ik ool doen daar die beneden de 60 hz niets meer weergeven
alles gaat onder de 80 hz nu naar de sub, de sub wordt nu echter bij 120 hz afgekapt, zet je die op lfe dan geeft de sub alles boven de 80 hz en de rest van het lfe signaal weer, dit kan informatie tot ver boven de 120 hz bevatten

yorkie13

ik ben overigens ook met b&w bezig icm een MJ sub, als fronts een paar dm602 s2 op large met hierbij een rel stadium II voor stereo, een cdm cnt center op small en een paar dm601 s2 als surrounds ook op small ingesteld ;D

B.J.

Vergeten nog te melden dat de Arcam CD73T enorm goed bevalt. Het groene display vind ik maar niks (je moet toch ergens over zeuren) en hij kan niet op standby? Het geluid (en daar hebben we hem voor gekocht) is lekker. Na alles wat ik heb gehoord vind ik Arcam toch altijd weer lekker klinken. Hoogste tijd voor een (tweedehands) AVR300 en bij passende  DVD speler!

Wij willen binnen een half jaar richting Amsterdam verhuizen en dan zal ik gelijk een beamer en de audio upgrades kopen!

R

Eigenlijk wil je hem ook niet op standby zetten ;) Gewoon het schermpje uitzetten. Zie je het groen ook niet ;)

B.J.

Quote from: Ruben on January  8, 2007, 15:32:12
Eigenlijk wil je hem ook niet op standby zetten ;) Gewoon het schermpje uitzetten. Zie je het groen ook niet ;)

Het verschil tussen een koude en warme cd speler heb ik nog nooit gehoord. Misschien kan dat ook niet op onze minipods maar ook bij Menno (quad+arcam) hoorde ik geen verschil.

R

Alleen maar makkelijk toch? Dan zou ik hem gewoon uit zetten. Mijn cd 33T kan het overigens ook niet. Nadeel bij daarbij is alleen dat het scherm zonder spelende cd ook niet uit kan.

Quote from: Bas Janssen on January  8, 2007, 15:35:25
Het verschil tussen een koude en warme cd speler heb ik nog nooit gehoord. Misschien kan dat ook niet op onze minipods maar ook bij Menno (quad+arcam) hoorde ik geen verschil.

Audiofiel

Ik hoor wel grote verschillen tussen een 'koude' en 'warme' speler. Maar in onderstaand nuchter advies kan ik mij helemaal vinden. ;)

Quote from: Ruben on January  8, 2007, 15:42:25
Alleen maar makkelijk toch? Dan zou ik hem gewoon uit zetten.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

R

Hier is een (kleine) update wel op z'n plaats denk ik ;)