luisterbezoekje Asterduc

Started by robbiedobbie, August 3, 2005, 22:22:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

robbiedobbie

Hallo,

Hieronder wil ik graag verslag doen van het luisterbezoekje dat ik gister had bij mede-forumlid Asterduc in de buurt van Antwerpen.

Voor dat ik op de bevindingen van deze avond iets vertel, wil ik zeggen dat zo'n (mini) shoot-out erg leuk en gezellig is. Op dit forum lees ik regelmatig dat dit in NL bij mede forum leden gebeurt maar ik lees er niet zo vaak (nooit?) over dat dit gebeurt in Belgie. Wat mij betreft mag het dus vaker want het was erg gezellig. Daarnaast is het ook leuk om te zien (horen) hoe je eigen apparatuur het doet ivm iemand anders apparatuur.

Mijn doelstelling voor de avond was om te bepalen hoe Asterduc's Rotel Rb-1080 zou klinken als ik die zou aansluiten op de pre-out van de Densen. De reden hiervoor is, dat ik vind dat ik bij de Densen wat tekort kom in de diepste regionen (is ook maar 2 x 60w) met name op mijn jbl ti-5000's. De rotel 1080 is 2x200w)

De apparatuur van Asterduc:

rotel 1080 eind bak 2x200w
rotel 1056 surround versterker
denon dvd 2910
DIY Transmissielijn met Davis Kevlar unit en Vifa Ringstraler.


mijn apparatuur:
Densen Beat B-100
Rega planet Cd-speler.


We begonnen met het aansluiten van mijn densen en de rega op de luidsprekers van Asterduc. De referentie cd-tjes werden tevoorschijn gehaald en het genieten kon beginnen. Al na enkele cd'tjes (Misschien kan Asterduc aanvullen welke precies) kwamen we tot de voorlopige conclusie dat mijn set gemaakt is voor muziek a la Norah Jones en bijvoorbeeld Jack Johnson (btw zijn laatste cd is een echte aanrader). Met andere woorden: acoustische muziek danwel Jazz. Het geluid was erg muzikaal dat warm is zonder mat te klinken. Hierdoor kwamen vooral de stemmen van norah en jack prachtig tot hun recht. We hadden het idee dat door het warme mid, het laag minder goed tot zijn recht kwam. Toen hadden we nog geen idee dat dat door de rega kwam.

Door de typische sound van mijn combi merkten we dat rock(achtige) muziek niet tot z'n recht komt op mijn set. Ik wist dit al en komt voor mij mooi uit omdat ik nooit naar dat soort muziek luister. Dit werd overduidelijk toen we de Dire Straits opzetten. Het geluid miste punch en er zat ook niet genoeg drive in de muziek. Daarnaast merkte je hier dat de densen hier ook wat te weinig vermogen voor had om dit te trekken.

Toen besloten we om de denon 2910 aan te sluiten op de Densen. Ineens was het geluid een stuk minder warm, maar ineens hadden we wel een stuk meer dynamiek in het geluid. Dit ging wel een klein beetje te koste van de muzikaliteit van de combi densen-rega. Wel was het laag ineens een stuk beter onder controle.

Daarna hebben we de 1080 van rotel aangesloten op de Densen en de rego. Maw de Densen als pre-amp. Dit was weer iets beter dan de Densen-rega combinatie. Met name het laag was beter onder controle bij de densen-rega combi. Toen we vervolgens besloten om weer te gaan luisteren naar Asterduc combi rotel-rotel-denon kwam de verrassing van de avond..
Toen we de densen afzetten, bleef de muziek gewoon doorspelen! De Densen bleek enkel als passieve pre-amp te werken. Zelfs we de stekker helemaal uit het apparaat haalde, speelde hij gewoon door.

Asterducs set klinkt altijd goed vind ik, snel en veel dynamiek

Conclusie van de avond (nu ja een paar van de...)

-de rega heeft een prachtig mid, maar te weinig controle over het laag.
-de densen heeft te weinig vermogen om zuil-luidspreker aan te sturen op hoge volumes.

Bovenstaande komt waarschijnlijk ook doordat Asterduc zijn -dedicated- luisterruimte behoorlijk 'warme' acoustiek heeft in vgm mijn eigen luisterruimte. Bij asterduc is het tapijt, vol meubels en grote zware gordijnen. Terwijl het bij een ruimte is van +/- 80m2 met parket, stenen muren en een houten balkenplafond van 3,30m hoog. Bij mij was die (te) warme sound niet als een probleem ervaren. De beperkingen van de Densen waren me al wel opgevallen. Vroeger woonde ik kleiner en had daar dus geen probleem mee.

Na een lekker avondje luisteren gingen we moe maar voldaan weer huiswaarts.

Asterduc: bedankt voor de gastvrijheid en: volgende keer bij mij?

Groeten,

Robbiedobbie  :D
HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

asterduc

Correctie: DIY Transmissielijn met Davis Kevlar unit en Vifa Ringstraler.

Test Records:
- Spyro Gyra / heart of the night (idem)
- David Sanborn / timeagain (coming home baby)
-Allan Taylor / hotels & dreamers (the beat hotel)
- Lizz right / Salt (fire)
- Norah Jones / come away with me (cold cold heart)
- Dire straits / brother in arms (money for nothing)
- Chris Jones / roadhouses & automobiles (the last fallen leaf (denk ik))
- Jack Johnson / nieuwste CD, eerste nummer.
- Rolling Stones
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



DA BoSS

yo guys,

Goed werk: leuk verslag met heldere & verhelderende conclusies!
Da's  O0, leuk om te lezen...

Hebben jullie ook nog 'heavy stuff' geprobeerd? (heavy metal, trance, hiphop achtigen)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

blackball147

Quote from: robbiedobbie on August  3, 2005, 22:22:53

Voor dat ik op de bevindingen van deze avond iets vertel, wil ik zeggen dat zo'n (mini) shoot-out erg leuk en gezellig is. Op dit forum lees ik regelmatig dat dit in NL bij mede forum leden gebeurt maar ik lees er niet zo vaak (nooit?) over dat dit gebeurt in Belgie. Wat mij betreft mag het dus vaker want het was erg gezellig. Daarnaast is het ook leuk om te zien (horen) hoe je eigen apparatuur het doet ivm iemand anders apparatuur.



het is idd zo dat op het belgisch-vlaamse vlak wat minder is met meet en greets, ook wel omdat we in de minderheid zijn  :D

bovendien, denk ik, zijn onze nederlandse vrienden al sneller geneigd hun deur voor 'vreemden' open te houden dan de belgen, wij zullen mss een beetje gereserveerder zijn denk ik ??

bij mijn HTbezoeken tot nu toe ( en stuk of 12 denk ik) zitten 3 belgen, de rest zijn nederlanders.

in ieder geval staat mijn deur open voor bezoek ( ook al heb ik mss niet zo een superset zoals sommigen hier )

:D

robbiedobbie

Quote from: DA BoSS on August  4, 2005, 10:17:07
yo guys,

Goed werk: leuk verslag met heldere & verhelderende conclusies!
Da's  O0, leuk om te lezen...

Hebben jullie ook nog 'heavy stuff' geprobeerd? (heavy metal, trance, hiphop achtigen)

helaas niet, dat hadden wel eigenlijk nog wel even moeten doen. maar igg een goeie tip voor de volgende keer.

groeten,

robbiedobbie
HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

asterduc

Quote from: robbiedobbie on August  4, 2005, 15:49:08
helaas niet, dat hadden wel eigenlijk nog wel even moeten doen. maar igg een goeie tip voor de volgende keer.
groeten,
robbiedobbie

we kunnen het wel spelen, maar ... wie gaat daar dan naar luisteren???
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



asterduc

Quote from: blackball147 on August  4, 2005, 12:07:04
het is idd zo dat op het belgisch-vlaamse vlak wat minder is met meet en greets, ook wel omdat we in de minderheid zijn  :D
bovendien, denk ik, zijn onze nederlandse vrienden al sneller geneigd hun deur voor 'vreemden' open te houden dan de belgen, wij zullen mss een beetje gereserveerder zijn denk ik ??
bij mijn HTbezoeken tot nu toe ( en stuk of 12 denk ik) zitten 3 belgen, de rest zijn nederlanders.
in ieder geval staat mijn deur open voor bezoek ( ook al heb ik mss niet zo een superset zoals sommigen hier )

Om de (eerste) contacten te leggen zou het erg interessant zijn om je lokatie in je profiel te vermelden. De meeste doen dat niet of geven gewoon "belgie" in.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



blackball147

Quote from: asterduc on August  4, 2005, 19:16:50
Om de (eerste) contacten te leggen zou het erg interessant zijn om je lokatie in je profiel te vermelden. De meeste doen dat niet of geven gewoon "belgie" in.

bij deze heb ik dat dan ook gedaan  :D

The Foundation

er is hier ergens een topic voor enkel , belgen hoor