welke woofer voor MUZIEK

Started by yorkie13, August 2, 2005, 11:18:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

yorkie13

ik wil een subwoofer gaan bouwen voor uitsluitend muziek , ik heb al een 200w/ 8 ohm actieve submodule besteld met de mogelijkheid van basboost en met faseregeling
de bedoeling is dat de subwoofer het gebied onder de 35 hz weergeeft en dan tot 20 hz gaat
heb tot nu toe een peerless xls10/thomessen proteus geprobeerd, maar deze leent zich meer voor homecinema
het lijkt wel of de woofer niet snel genoeg is voor muziek
de speakers die ik, voor muziek gebruik zijn Focal Triga zelfbouwspeakers waarvan de 10 inch woofer van het type 10w6411 is en in een
60 ltr kast zit, afgestemd op 35 hz -3db
ik heb ook een poging gewaagd met de eton 11-581/50 maar die komt niet onder de 30 hz
het liefst bouw ik een gesloten subwoofer met een flinke basboost om toch de 20 hz te halen
iemand een idee welke woofer geschikt is

asterduc

Met een gesloten kast ga je dat niet kunnen verwezelijken tenzij je een buitengewone driver hebt en een zeer goed configureerbare module.

Met buitengewone driver bedoel ik aangepaste parameter.  De Mivoc HCM is bvb zo een unit. Maar jammer voor jou, die zijn net uitverkocht. Op eBay of andere markten in duitsland ga je er nog wel één vinden denk ik.  Wat je nodig hebt is veel membraan opp (>500), hoge Qts, lage VAS. Dat zijn zowat de hoofdkenmerken.

Actiefmodule. Hoe meer regeling je hebt hoe beter want je zult echt moeten gaan boosten in het laag en daarbij nog wat filteren om hem strak te laten klinken (omdat dat je opzet is).

Mag de kast een groot volume hebben? Wat dacht je dan van een hoorn (da's pas strak) of een Transmissielijn (afgronddiep). 

Heb je geen dynamiek nodig en moet het in een kleine kast, een dipole sub, berestrak en diep maar met een laag rendement en een lage dynamiek.

Of wat dacht je van een bandpass met 2 drivers in compound. 20 Hz in een relatief kleine kast is geen probleem, maar je moet strakke en snelle drivers kiezen met een iets hogere compliantie (dus toch weer iets grotere kast), anders heb je vertraging.

Ed.




Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



yorkie13

woofer zal dan een 12 of 15 inch worden
grote kast is geen probleem, maar liever niet groter dan 50-100 ltr
de module heeft genoeg regelmogelijkheden, is van dezelfde fabrikant die ook voor Rel bouwt
en daar zitten genoeg regelmogelijkden op

triple_A

Ikzelf heb een Shiva in een gesloten kast van ongeveer 95liter.
Ik kan je deze wel aanraden, lekker snel, en 20Hz is inroom absoluut geen punt.  :D
mvg, Triple_A

yorkie13

ja maar ook nagenoeg niet meer  verkrijgbaar net als de mivoc hcm12

triple_A

ikzelf heb hem voor een heel mooi prijsje hier vandaan http://www.ls-wagner.de
, je kan hem ook bij orbit (http://www.orbitcaraudio.be/) bestellen ;)
mvg, Triple_A

yorkie13

heb orbitcaraudio mail gestuurd
hoop dat de shiva op voorraad is

triple_A

Quote from: yorkie13 on August  2, 2005, 13:41:21
heb orbitcaraudio mail gestuurd
hoop dat de shiva op voorraad is
Ah ik neem aan dat je de shiva al enigszins kende voodat ik erover begon ;D of je vertrouwd mij gewoon heel erg ;D
mvg, Triple_A

yorkie13

nee hoor ik heb een jaar terug een adire Tempest woofer gehad en daarvan moest de kast echt veel te groot worden
150 ltr of zoiets, heb deze weer verkocht en ben nu opnieuw begonnen

asterduc

Quote from: yorkie13 on August  2, 2005, 13:00:53
woofer zal dan een 12 of 15 inch worden
grote kast is geen probleem, maar liever niet groter dan 50-100 ltr
de module heeft genoeg regelmogelijkheden, is van dezelfde fabrikant die ook voor Rel bouwt
en daar zitten genoeg regelmogelijkden op

50 tot 100 liter is nog niet zo groot voor de eisen die je stelt.
In die configuratie en in geval je voldoende power hebt zou je een compound opstelling kunnen overwegen. Dan zou je een iets robustere driver (2 stuks) kunnen kiezen die dan garant staan voor zeer strakke bassen en ook nog prijsgunstig te bekomen zijn.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



Matthijs Jager

Kijk ook eens naar een Aurasound NS-15. In een gesloten kast van 90 liter goed bruikbaar. Helaas niet goedkoop en alleen in Amerika verkrijgbaar maar ik ben er helemaal gek van :)

yorkie13

nog geen reactie van orbitcaraudio.be, wil zeker weten dat ik geen maanden op mijn bestelling hoef te wachten
van een adire shiva mk IV
ik weet dat ze slecht leverbaar zijn , heb van de mislukte powerbuy gehoord

lucas81

ik weet niet of dit mag, zo niet...sowwy...

http://www.inkoopacties.net/ia/s57zh8qd

voor de adire....ik wachtte er al sinds.......maart op, maar de Peerless XLS wordt steeds aantrekkelijker.... :-\

yorkie13

peerless xls10 heb ik al voor ht
valt tegen voor muziek icm de focals

yorkie13

denk dat de nieuwe peerless xxls12/8 wel leuk is, kan in 62 ltr sealed en is nog goedkoper dan een shiva
heeft dan -3db van 44 hz en met bassboost is 20 hz zeker haalbaar

Walter_PPK

Sorry hoor maar je hebt een Adire tempest gehad en die heb je weggedaan?? Die kan makkelijk in een gesloten kast vanaf een liter of 80 zetten. Met wat actieve correctie of een linkwitz transform circuit krijg je een erg goeie sub.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

yorkie13

ja ik heb de adire tempest in 90 liter gesloten gehad icm de thomessen module en was niet echt onder de indruk
vond de tempest niet beter dan de peerless xls-10, toen alleen voor film/lfe getest

voodooless

#17
Quote from: yorkie13 on August  7, 2005, 19:39:23
ja ik heb de adire tempest in 90 liter gesloten gehad icm de thomessen module en was niet echt onder de indruk
vond de tempest niet beter dan de peerless xls-10, toen alleen voor film/lfe getest

Dan denk ik niet dat je van een XXLS-12 wel onder de indruk zal zijn... Waarom was je niet onder de indruk van de Tempest? Had je de XLS-10 met PR (dat zou verklaren waarom ie niet lekker is met muziek).

Ik vraag me af wat je precies zoekt als zelfs een tempest (zie een XLS-10 echt wel dik zal inmaken imho).. Zolang je dat niet precies weet, is het zoeken naar een geschikte woofer denk ik erg moeilijk.

Andere mogelijkheid: misschien is de integratie met de rest van de set niet lekker. Hoe heb je de boel aangesloten gehad? Heb je ook al eens met de plaatsing gespeelt, of al eens inroom metingen gedaan/laten doen?

Joep

Quote from: yorkie13 on August  2, 2005, 11:18:35
...de bedoeling is dat de subwoofer het gebied onder de 35 hz weergeeft en dan tot 20 hz gaat...

Hoi Yorkie13,

Welke muzieksoort is actief in dat lage gebied?

beunky

Quote from: Proprius on August  7, 2005, 21:05:22
Hoi Yorkie13,

Welke muzieksoort is actief in dat lage gebied?

Piano gaat tot 26 Hz...
Orgel tot 16 Hz...
FF twee simpele voorbeeldjes...
Daarnaast heb je natuurlijk ook nog de harmonischen...
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

yorkie13

yep daar zit dus muziek rond de 20 hz, ben overigens geen orgelfanaat ;D

voodooless

Quote from: beunky on August  7, 2005, 21:14:25
Daarnaast heb je natuurlijk ook nog de harmonischen...

De Harmischische is altijd hoger dan de grondtoon ;)

Joep

QuoteHoi Yorkie13,

Welke muzieksoort is actief in dat lage gebied?

Quote from: beunky on August  7, 2005, 21:14:25
Piano gaat tot 26 Hz...
Orgel tot 16 Hz...
FF twee simpele voorbeeldjes...
Daarnaast heb je natuurlijk ook nog de harmonischen...

???

Joep

Spreek jij altíjd voor je beurt, Beunky? :D

blue-eyes

welke speakers heb je dan dat je pas je sub vanaf 35hz mee laat doen?

Ik vind dat behoorlijk enthousiast zal ik maar zeggen ;) Anders gezegt, er zijn niet veel speakers in staat een vlak signaal tot de 35hz weer te geven, zeker niet de goedkopere.

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey