Berekenen kastafmetingen bij kast met hellende baffle

Started by beunky, July 31, 2005, 21:59:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

beunky

Ik ben op zoek naar een programma'tje of gewoon de goeie formule ;D om een kast te berekenen met een hellende baffle bij een gegeven hoeveelheid liters, in concreto wil ik dus de Thiel CS 2.4 als uitgangspunt voor mijn ontwerp nemen en daarvan wil ik de maten exact kunnen berekenen.
Ik was redelijk in wiskunde maar ik heb dus GEEN idee meer hoe je dit moet berekenen...
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

R

Quote from: beunky on July 31, 2005, 21:59:52
Ik was redelijk in wiskunde maar ik heb dus GEEN idee meer hoe je dit moet berekenen...

Deze moet je zien aankomen... Een accountant die lekker was in wiskunde >:D ;D

Vigier

Ja, beetje matige accountant hoor.... dat soort dingen doe je toch uit je hoofd ;) ??

Als hij alleen aan de voorkant hellend is, dan moet je hem in 2 stukken verdelen.



Inhoud is: (B x C x D) + (0,5 x A x C x D)
Als je dan A, B, C en D in dm (decimeter) noteert, dan heb je meteen de inhoud in liters.

Groet, Joris

blue-eyes

Quote from: Vigier on July 31, 2005, 22:10:31
Ja, beetje matige accountant hoor.... dat soort dingen doe je toch uit je hoofd ;) ??

Als hij alleen aan de voorkant hellend is, dan moet je hem in 2 stukken verdelen.



Inhoud is: (B x C x D) + (0,5 x A x C x D)
Als je dan A, B, C en D in dm (decimeter) noteert, dan heb je meteen de inhoud in lieters.

Groet, Joris

Het is een leuke en aardige hobby om een accountant af te kraken..........

Maar weet jij hoe je LITERS schrijft?  >:D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

R

Met de hand zou kunnen, lekker in excel rotzooien, maar ik dacht dat er ook programma's voor waren. Geen idee hoe of wat eigenlijk.

asterduc

ach kom beunky,

neem de driehoek, draai die om een plak hem aan je oorspronkelijke driehoek, dan heb je een rechthoek. Bereken daar je volume van en deel door twee.

Zo doen wij dat in den belgique!

Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



beunky

Quote from: Vigier on July 31, 2005, 22:10:31
Ja, beetje matige accountant hoor.... dat soort dingen doe je toch uit je hoofd ;) ??

Als hij alleen aan de voorkant hellend is, dan moet je hem in 2 stukken verdelen.



Inhoud is: (B x C x D) + (0,5 x A x C x D)
Als je dan A, B, C en D in dm (decimeter) noteert, dan heb je meteen de inhoud in lieters.

Groet, Joris

Oki bedankt, het is trouwens inderdaad zoals Blue-Eyes al opmerkte liters ;) ;D ;D ;D ;D
Maar om het steeds met de hand uit te rekenen...
Zijn er geen proggies voor?
Ik dacht namelijk van wel :)
Bij een gegeven maat C én de totale inhoud moet ik de afmetingen kunnen berekenen...
Eventueel kan ik maat D ook nog wel aangeven maar dat is niet zo heel erg belangrijk, dat mag rustig tien of twintig centimeter meer zijn...
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Joep

Wat Asterduc zegt is volgens mij ook de makkelijkste oplossing!

Gewoon de driehoek x2 nemen, dat vierkant of rechthoek is dan makkelijk te meten en de uitkomst door twee delen. Wel de binnenmaten nemen!

Ik dacht dat ík slecht was in wiskunde... ;D

asterduc

Quote from: Proprius on July 31, 2005, 22:33:52
Wat Asterduc zegt is volgens mij ook de makkelijkste oplossing!
Gewoon de driehoek x2 nemen, dat vierkant of rechthoek is dan makkelijk te meten en de uitkomst door twee delen. Wel de binnenmaten nemen!
Ik dacht dat ík slecht was in wiskunde... ;D

Dat zie je natuurlijk ook in de berekening van Vigier (0,5 x A x C x D).

Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



beunky

Kijk probleem is dat de hellingshoek variabel moet kunnen zijn...
En daarnaast is feitelijk alleen C een vast gegeven.
Dat betekent dat ik dus ofwel een excel-sheet moet gaan bouwen (hetgeen ik de komende dagen niet kan doen want ik werk niet op mijn eigen pc en de pc die ik nu heb kan ik dus niet zomaar zoiets op installeren...) ofwel dat ik ff een proggie kan downloaden om het voor me te laten doen...
Ik wil dus makkelijk en snel de dingen opnieuw uit kunnen rekenen ;)
En ik wil dus ook meerdere opties naast elkaar zien...

Uiteraard neem je de binnenmaten ;) ;D

Overigens lijkt me de dikte die Thiel hanteert voor de baffle helemaal niet zo'n gekke maat, 3 inch...
Dat is dus 7,62 centimeter hetgeen we dan dus afronden naar 7,5 - 8 centimeter ;D
Dan kun je dus ook veel makkelijker realiseren wat je hier ziet:



Ik bedoel dus wat genoemd wordt onder het stukje 'Cabinet construction' (http://thielaudio.com/THIEL_Site05/Pages/models/Current_Models/cs2_4/cs2_4add.html)

Hier zie je het ook heel goed:
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

R

Ach dat is toch niet zo moelijk om te bouwen in excel. even sinusje erbij om de schuine te berekenen.

Interficior

#11
Quote from: beunky on July 31, 2005, 22:43:09
Kijk probleem is dat de hellingshoek variabel moet kunnen zijn...
En daarnaast is feitelijk alleen C een vast gegeven.
Dat betekent dat ik dus ofwel een excel-sheet moet gaan bouwen (hetgeen ik de komende dagen niet kan doen want ik werk niet op mijn eigen pc en de pc die ik nu heb kan ik dus niet zomaar zoiets op installeren...) ofwel dat ik ff een proggie kan downloaden om het voor me te laten doen...
Ik wil dus makkelijk en snel de dingen opnieuw uit kunnen rekenen ;)
En ik wil dus ook meerdere opties naast elkaar zien...

Uiteraard neem je de binnenmaten ;) ;D

Overigens lijkt me de dikte die Thiel hanteert voor de baffle helemaal niet zo'n gekke maat, 3 inch...
Dat is dus 7,62 centimeter hetgeen we dan dus afronden naar 7,5 - 8 centimeter ;D
Dan kun je dus ook veel makkelijker realiseren wat je hier ziet:



Ik bedoel dus wat genoemd wordt onder het stukje 'Cabinet construction' (http://thielaudio.com/THIEL_Site05/Pages/models/Current_Models/cs2_4/cs2_4add.html)

Hier zie je het ook heel goed:

Nou, dan doe je A²×tangens hoek alfa, dus die hoek linksonder, dat keer een half keer de diepte, dus:
0,5×A²×tan a×C

Nu tevreden? ;D
Is dan trouwens wel heel makkelijk in een excel te gooien btw. :)

Edit: Ongeveer zelfde als ruben, maar dan uitgewerkter :P
Take it or lease it

beunky

"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

R

Quote from: Interficior on July 31, 2005, 22:55:03
Edit: Ongeveer zelfde als ruben, maar dan uitgewerkter :P

;), ik moest het weer in een PM uitleggen ;D

asterduc

Je hoeft dit eigenlijk niet te berekenen, een weegschaal volstaat.

Vraag een Thiel dealer om een set thuis uit te proberen.
Leg 1 speaker met de rug op een weegschaal.
Demonteer de woofer en giet er water in tot ie vol is. Lees het gewicht en trek het aanvangsgewicht eraf.
Ik neem aan dat hollands water een densiteit van één heeft. Je hebt dus de gezochte inhoud in liters.

Ach ja, nog even dit.
Alvorens de woofer terug te monteren, eerst het water eruit halen. Thiel werkt nml volgens gesloten princiepe, dus het loopt er niet vanzelf uit, tenminste niet direct.

Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



beunky

Quote from: Interficior on July 31, 2005, 22:55:03
Nou, dan doe je A²×tangens hoek alfa, dus die hoek linksonder, dat keer een half keer de diepte, dus:
0,5×A²×tan a×C

Nu tevreden? ;D
Is dan trouwens wel heel makkelijk in een excel te gooien btw. :)

Edit: Ongeveer zelfde als ruben, maar dan uitgewerkter :P

Nee, nog niet tevreden...

Als je dus A aanpast, verandert automatisch Alfa...
Maar hoe kun je dus middels een formule in excel één van de beide automatisch aan laten passen bij een gegeven waarde voor D?
Dus zodat je niet twee dingen die afhankelijk van elkaar zijn onafhankelijk gaat zitten veranderen...
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Vigier

Quote from: Blue-Eyes on July 31, 2005, 22:13:56
Maar weet jij hoe je LITERS schrijft?  >:D
Shame on me... dat was ECHT een slechte typo!

Aanvulling op de methode van Asterduc: je moet wel snel gieten en meten, anders trekt het water aan de binnenkant van de behuizing in het hout. Voordat je de units er terug in doet nadat je hem leeg hebt laten lopen misschien ook ff een nachtje op de verwarming leggen.
Als er trouwens WEL water uit komt lopen, dan moet je hem terugbrengen en gaan klagen dat ie niet luchtdicht is....

Groet, Joris

Vigier

Ik ga even uit van een engelse Excel:

Even het volgende doen in Excel (ja, dit wordt een verhaal, maar kan ff niets uploaden)
Eerst schrijf ik de naam van de cell, daarachter wat je LETTERLIJK over moet typen
B2   Hellingshoek
B3   A
B4   B
B5   C
B6   D
B7   Volume
C2   =ATAN(C3/C6)*180/PI()
C3   =(C7-(C4*C5*C6)) / C6 / C5
D2   °
D3   dm
D4   dm
D5   dm
D6   dm
D7   dm
Nu kleur je cell C2 en C3 grijs, en kleur je cell C4, C5, C6, C7 geel.
In cell D2 is een graden-tekent, dat is ALT+248 op je numerieke toetsenbord met numlock aan.
Cellen C4, C5, C6, C7 kun je wijzigen, hij berekent dan zelf A (cell C3) en de hoek van je frontplaat.

Groet, Joris

FrankB

Quote from: Vigier on August  1, 2005, 01:31:41
Ik ga even uit van een engelse Excel:

Even het volgende doen in Excel (ja, dit wordt een verhaal, maar kan ff niets uploaden)
Eerst schrijf ik de naam van de cell, daarachter wat je LETTERLIJK over moet typen
B2   Hellingshoek
B3   A
B4   B
B5   C
B6   D
B7   Volume
C2   =ATAN(C3/C6)*180/PI()
C3   =(C7-(C4*C5*C6)) / C6 / C5
D2   °
D3   dm
D4   dm
D5   dm
D6   dm
D7   dm
Nu kleur je cell C2 en C3 grijs, en kleur je cell C4, C5, C6, C7 geel.
In cell D2 is een graden-tekent, dat is ALT+248 op je numerieke toetsenbord met numlock aan.
Cellen C4, C5, C6, C7 kun je wijzigen, hij berekent dan zelf A (cell C3) en de hoek van je frontplaat.

Groet, Joris

Beunky heeft ook een emailadres waar je naar kunt mailen ;)

Maar dit is wel weer informatief  8)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Vigier

Ja, we zitten toch op een forum? Kan het net zo goed iedereen delen dan he! Wordt iedereen er wijzer van....

R


Robbo

Quote from: beunky on July 31, 2005, 22:43:09
Hier zie je het ook heel goed:


Ik ben benieuwd hoe je deze afronding op de baffle gaat maken.  Wordt een dure frees of heel veel werk.

Wel mooi.

Peerless Monster

Hoe ga je de spikes maken, want ik zit er over te denken om die dingen ook eens te gaan maken... ???
Wel een erg mooie speaker. Qua klank erg dezelfde (heb ik gehoord) als mijn KEF's...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

asterduc

Quote from: Robbo on August  1, 2005, 11:29:55
Ik ben benieuwd hoe je deze afronding op de baffle gaat maken.  Wordt een dure frees of heel veel werk.

Wel mooi.

Ach, dat valt wel mee.
Voor meerdere stuks ga je naar een bedrijfje met een CNC frees.
Voor 1 of 2 stuks kun je de hoek eerst voorvormen met een circelzaag, dan door middel van een zelfgemaakt schuurmalletje die deze radius heeft leg je de ronding (met een groffe korrel op MDF en een vaste hand heb je het er zo af).

Ed.

Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



R

Quote from: asterduc on August  1, 2005, 11:37:30
Ach, dat valt wel mee.
Voor meerdere stuks ga je naar een bedrijfje met een CNC frees.
Voor 1 of 2 stuks kun je de hoek eerst voorvormen met een circelzaag, dan door middel van een zelfgemaakt schuurmalletje die deze radius heeft leg je de ronding (met een groffe korrel op MDF en een vaste hand heb je het er zo af).

Lijkt me idd goed te doen. Nog leuk om te doen ook..