[HT] dilemma: Marantz sr-4500 of sr-5500

Started by bnx, July 31, 2005, 00:34:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bnx

#25
Quote from: ht-kabouter on August  1, 2005, 21:35:11
Dan wist ik het wel als ik BNX was voor die 349. En ik baal dat ik 499 betaald heb verleden maand. >:(
Maar ja, ik heb een Mordaunt Short Genie set voor weinig (2/3 prijs) net aangeschaft, dus dat heft de boel weer op. :D

Ik heb gebeld met een allervriendelijkse verkoper bij Correct Rotterdan en enkele vragen gesteld, daarna besloten om voor deze SR5500 te gaan. Zal overmorgen binnenkomen (bezorgen >250 euro gratis).

Ik wilde ook een nieuwe surround speaker set kopen, heb nu 2x 2 stereo boxen... Mijn oog viel op de Mordaunt-Short Premiere http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf/reviewlist/CDA11DFDC275780BC1256D99004FF61D.htm

Jammer dat er geen zuilspeakers bijzitten, maar aangezien je overal zéér net speaker-stands kan krijgen (Ikea, Leenbakker, 'Vogels' setje) maakt dat nix uit; is deze MS Premiere set een 'beginner set' aanrader, of toch een standaard JBL of JAMO setje kopen >300 euro???

Ik zal wel mijn meubel moeten aanpassen aan de achterkant aangezien hij 50cm diep zal zijn,
ik moet de achterste poot (zijn 3 steunpunten) moeten gaan vervangen door een hoek-staalprofiel:


P.S. ik kan naderhand 2 extra MS zuilspeakers kopen (de 9xx serie dacht ik á 200 € per stuk) en deze als fronts inzetten, waarna de overgeblevene als aanvulling zorgen (5.1 naar 7.1)
HUISKAMER | Marantz SR8500  | 2x Mordaunt-Short Mezzo 8  | Genie 404 center |  2x Genie 402 surround | MS 409W subwoofer  |  Pana 55VT50 | Sennheiser HD515 |
BIOS-ZOLDER  |  Marantz SR7500  |  2x Mordaunt-Short 908i  |  905i center  |  2x 902i surround  |  Buttkickers |  Epson TW-2900

Paul1967

Ikzelf heb vandaag (eindelijk) mijn Mordaunt Short Genie set binnengekregen en ga ik morgen op mijn gemak ff goed aansluiten en instellen.

Ik weet niet hoeveel je wil besteden voor een surroundset en of je daarmee ook goed stereo wil weergeven (grotere fronts is dan wel een pre). Of heb je een aparte stereoset daarvoor?
Zou wel eerst luisteren mocht je dat ook via internet gaan bestellen. ;)

Een hele goede receiver heb je in ieder geval al voor een koopje (mazzelaar :P).

Wat betreft je tv meubel: hou rekening met je aansluitingen achterzijde receiver d.w.z. reken aan paar centimetertjes meer bovenop de receiver diepte. ;)

bnx

Dit wordt het plan, het meubel leunt op 3 'poten'.
2x ronde metalen voor en een houten brede pilaar achter.
Deze achterpilaar bestaat uit 2 delen, tot de glasplaat
en dan weer tot de grond.
Het bovenste deel gaat weg v/d achterpilaar en wordt
vervangen door een zwart hoekijzer (zie rode kleur)

Zo win ik 10cm makkelijk en de achterpilaar is toch NIET
zichtbaar dat er iets weg is . Onderaan wordt deze plaat
met 2x 3 dikke schroeven vestgezet...
Totaal ruim 56cm diepte ;-)

HUISKAMER | Marantz SR8500  | 2x Mordaunt-Short Mezzo 8  | Genie 404 center |  2x Genie 402 surround | MS 409W subwoofer  |  Pana 55VT50 | Sennheiser HD515 |
BIOS-ZOLDER  |  Marantz SR7500  |  2x Mordaunt-Short 908i  |  905i center  |  2x 902i surround  |  Buttkickers |  Epson TW-2900

R

Lijkt me een prima optie. Zolang het lekker stevig in elkaar zit. Creatief getekend trouwens ;)

Paul1967

Moet lukken lijkt me. Zet het zaakie inderdaad wel allemaal goed vast zodat het weer een stabiel geheel wordt. ;)

Rick-DTS

Inmiddels heeft Marantz de de volgende serie aangekondigd waaronder de SR5600 en de SR4600 :
Bron Areadvd :

Marantz: Das Produktneuheiten-Programm zur IFA

04.08.2005 (cr)

Halle 10.1 Stand 103

Marantz zeigt auf der IFA in Hall 10.1, Stand 103, im wahrsten Wortsinn ein neues Gesicht: So bekommen die DVD-Spieler schon ab dem DV4600 eine Metallfront und ein hochwertiges Äußeres mit tieferen Gehäusen. Das kleinste Modell wird der Einsteiger-DVD-Spieler DV4360 (149,- €) sein, der viele DVD-Formate spielt, aber auch DivX-kodierte Videodateien. Darüber kommt der DV4600 mit gesenkter UVP von 199,- €. Der kleinste DVD-Universalplayer ist der DV6600 (UVP 449,- €), der sowohl SACDs, DVD-As und DivX abspielt, aber auch einen HDMI-Ausgang besitzt. Der DV7600 (799,- €) ist jetzt schon äußerst begehrt, da er eine hervorragende Videokonvertierung (über HDMI bis zu 1080i) besitzt, und auch klanglich Emotionen zu vermitteln weiß. Das Spitzenmodell wird der DV9600 (UVP 2.000,- €) sein, der über einen 14bit Video-DA-Wandler verfügt und über HDMI (1.1) echte 1080p herausgeben kann. Neu ist die Möglichkeit, über die genormte I-Link-Schnittstelle digital SACD- und auch DVD-Audio-Daten zum SR9600 zu übertragen.

Die AV-Receiver werden vom Schlachtschiff SR9600 (UVP 3.499,- €) angeführt, der sowohl in technischer als auch in klanglicher Sicht die Spitzenposition markiert. Im Programm bleiben weiterhin die bekannten AV-Receiver SR-7500/SR-8500. Die kleineren Receiver (SR5600, 599,- € und SR4600, 399,- €) wurden technisch überarbeitet und klanglich verbessert. Alle Modelle verfügen nun über mehr Übergangsfrequenzen und einen HDCD-Dekoder.

In der Range-Serie bewegt sich aber auch im Stereo-Bereich sehr viel. So erhält auch der Verstärker PM7001 (Nachfolger vom PM7200, UVP 499,- €) ein neues, edles Kleid und einen KI-Bruder mit den Ausstattungsmerkmalen ,,verkupfertes Chassis, Ringkerntrafo, ..." (UVP 799,- €). Beide verfügen über die Stromgegenkopplungstechnologie der Premium-Serie. Der kleinere Bruder PM4001 wird sowohl als OSE-Version (349,- €) als auch in der Standard-Variante (299,- €) verfügbar sein.
Die preislich und optisch dazugehörigen CD-Spieler sind die Modelle CD5001 (auch als OSE) und der dann ,,kleinste" Stereo-SACD-Spieler SA7001 (UVP 599,- €) mit seinem Edelbruder SA7001 KI (799,- €).

Für den Musikliebhaber mit beengten Platzverhältnissen bietet Marantz ab Frühjahr 2006 zwei Half-Size CD-Receiver an, (CR601 für 499,- €, und CR401, 399,- €). Das große Modell bietet zusätzlich die Möglichkeit des DAB-Empfangs (Band III & L).  DAB hält auch Einzug bei den neuen Radios der Range-Serie: Das Modell ST7001 (399,- €, mit Drehknopf) hat ebenfalls ein DAB-Empfangsmodul und kann seine Daten auch digital an den Verstärker übermitteln. (ST6001: 199,- €, UKW, MW, LW).

Kjelt

Dat verklaart de "uitverkoop" van de 5500, maar was is er mooier dan een nieuw apparaat met veel korting in de uitverkoop kopen?

bnx

***UPDATE***

inmiddels is de SR-5500 binnen. Kwa diepte heb ik 'nog' niets aan het
meubel te hoeven veranderen, kan wel momenteel geen component
aansluiten, maar aangezien het enigste apparaat de Epson TW10H is,
is de Xbox via de hi-def box direct aangesloten hierop (Progressive Scan)

Ik heb nog geen echte boxenset, ik ga kijken voor de Mordaunt-Short GENIE,
aangezien deze wat volwassener is als de MS Avant Premiere. Dit grapje
kost nu nog 899,00, maar ik verwacht over enkele maanden dat deze daalt
tussen de 600 en 700 euro in.

Momenteel 5.0 opstelling:
Center--> Pioneer 75W center
Fronts L/R--> 2x Celestion Subwoofer\Speaker set op 90cm speakervoeten
Back L/R--> Pioneer 80W stereo speakers
(ik weet dat het niet ideaal is, maar ik koop nu geen 'wannabe' set van 300 euro ;-)


HUISKAMER | Marantz SR8500  | 2x Mordaunt-Short Mezzo 8  | Genie 404 center |  2x Genie 402 surround | MS 409W subwoofer  |  Pana 55VT50 | Sennheiser HD515 |
BIOS-ZOLDER  |  Marantz SR7500  |  2x Mordaunt-Short 908i  |  905i center  |  2x 902i surround  |  Buttkickers |  Epson TW-2900

Marc R

Gefelicteerd met je aankoop :). Verstandige keus dat je uiteindelijk voor de sr5500 hebt gekozen.

Dani1982

Quote from: bnx on August  4, 2005, 17:32:40
maar ik koop nu geen 'wannabe' set van 300 euro ;-)

Zo zal ik het niet omschrijven, maar ik begrijp wat je bedoelt.

Ik heb ook nog tijden met sony luidsprekers gezeten waar ik niet tevreden over was.
In stadia upgraden is dan heel verstandig.
Mooi receiver trouwens, ik heb de sr-4300. Als die eruit gaat komt er waarschijnlijk een sr-7*00

Paul1967

Zou ik ook niet doen. Ff lekker wachten tot je weer centen hebt en iets goeds kopen waar je meteen tevreden mee bent.

bnx

Ik heb besloten toch niet te gaan voor een 'kant-en-klare' surroundset met sattelliet speaker,
zoals o.a. de JBL 260.5 of de MS Genie 5.1

Ik koop eerst 2 goede frontspeakers, aangezien ik ook TV kijk en muziek veel luister.
Ik kan 2x een KEF Q11 zuilspeakers kopen, voor 499,00 per stuk (kleur maple)


Is dit overkill voor mijn Sr-5500 receiver (90W per kanaal) en kan ik beter een Q5 (350 euro) pakken.
Reviews over de KEF Q11 zijn zéér lovend en vaak ***** (5 sterren)

Ik laat de MS904 en MS906 achter me liggen, omdat het té compacte zuil-design me niet aanspreekt
(smaken verschillen namelijk), vooral de MS904 is zeer laag en smal (ondanks het goede geluid)
Wel hebben deze zonder 'doek' een prachtig zilveren look ;-)
HUISKAMER | Marantz SR8500  | 2x Mordaunt-Short Mezzo 8  | Genie 404 center |  2x Genie 402 surround | MS 409W subwoofer  |  Pana 55VT50 | Sennheiser HD515 |
BIOS-ZOLDER  |  Marantz SR7500  |  2x Mordaunt-Short 908i  |  905i center  |  2x 902i surround  |  Buttkickers |  Epson TW-2900

Marc R

Opzich zal de sr5500 de q11 wel aan kunnen sturen denk ik, al zal je misschien niet het maximale uit je speakers halen. Als je een niet al te grote ruimte hebt zou je misschien beter voor de Q5 kunnen gaan, de Q11 kan dan misschien wat té zijn. Ik zou in ieder geval beide eens gaan beluisteren. Verstandige keus trouwens om langzaam met losse speakers uit te breiden :).

Paul1967

Voor een ruimte als een slaapkamer (als ik zo de foto's kan zien zie ik een stukje van een bed ??? links onder) lijken mij die Q11's te groot vooral als je ze in een hoekje vlak/tegen een muur moet parkeren.

Wil je perse zuilen?
Wat denk je van 4 Wharfedale's 9.1 of 4 Missions m31i + bijbehorende centers. Dit zijn boekenplankspeakers die ook stereo hun mannetje staan en ideaal voor kleinere ruimtes tot pakweg 20m2. Leuk 2ehands subje erbij en klaar.

Het zou zonde zijn twee "dure" zuilen te kopen als de ruimte te klein is. Vooral tijdens surroundgebruik klinkt het allemaal gauw te vol en zeker dan niet naar je zin.

kippekop

Yep, daar kan ik het helemaal mee eens zijn. Je kunt beter heel langzaam per stuk opgraden (en dat misschien niet elke component perfect aansluit bij de ander doet er dan niet toe, het zal nog steeds prima klinken/werken). Ik heb ook eerst 3 maanden met alleen mijn fronts gezeten en daarna pas de rears genomen. Kijk wat je uiteindelijk wil en bouw daar langzaam naar uit, ga eerst wel intensief luisteren, het liefst in de wat betere audio zaken waar de verkopers veel tijd voor je nemen. Luister dan bijvoorbeeld gelijk eens naar de wat betere setjes, of dat je kan bekoren (of het verschil tussen stereo en surround...) en neem er de tijd voor, minimaal 15-20 minuten voor een speaker die je denkt goed te vinden klinken!
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

bnx

Quote from: ht-kabouter on August  7, 2005, 22:33:30
Voor een ruimte als een slaapkamer (als ik zo de foto's kan zien zie ik een stukje van een bed ??? links onder) lijken mij die Q11's te groot vooral als je ze in een hoekje vlak/tegen een muur moet parkeren.

Ik woon momenteel nog thuis (25 jaar), maar ben samen met vriendin bezig met huisje te vinden in mijn dorp. Daarom wil ik perse 2 zuilen hebben, omdat ik dit gewoonweg mooi vindt staan in mijn toekomstige huiskamer. De SR-5500 en misschien de KEL Q11's zijn een investering voor de toekomst, dus mag 'wat' kosten. Als het voor puur slaapkamer was, heb ik idd al genoeg aan een 150 euro Eltax of JBL 200.5 setje
HUISKAMER | Marantz SR8500  | 2x Mordaunt-Short Mezzo 8  | Genie 404 center |  2x Genie 402 surround | MS 409W subwoofer  |  Pana 55VT50 | Sennheiser HD515 |
BIOS-ZOLDER  |  Marantz SR7500  |  2x Mordaunt-Short 908i  |  905i center  |  2x 902i surround  |  Buttkickers |  Epson TW-2900

Paul1967

Begrijpelijk en verstandig dat je vooruit kijkt.  ;)

Als je de Marantz in de toekomst ook wil gebruiken voor stereo zijn twee goede fronts (zuilen) een pre.
Ik heb naast mijn surroundset een aparte stereo installatie (met zuilen!)
De Mordaunt Genies voldoen in mijn geval alleen voor zeer goede film en muziek in surroundweergave.

bnx

Quote from: ht-kabouter on August  8, 2005, 02:06:09
De Mordaunt Genies voldoen in mijn geval alleen voor zeer goede film en muziek in surroundweergave.
Aangezien de SR-5500 een 7.1 receiver is, kan ik altijd nog de Genie-set als 5.1 + 2.0 (KEF) gebruiken.
Dit omdat de Genie zowiezo al hoog op mijn verlanglijstje stond ;-)
HUISKAMER | Marantz SR8500  | 2x Mordaunt-Short Mezzo 8  | Genie 404 center |  2x Genie 402 surround | MS 409W subwoofer  |  Pana 55VT50 | Sennheiser HD515 |
BIOS-ZOLDER  |  Marantz SR7500  |  2x Mordaunt-Short 908i  |  905i center  |  2x 902i surround  |  Buttkickers |  Epson TW-2900

R

Ik vind het een gaaf setje die genies. Lekker degelijk spul met een aardige sub erbij. Voor films zeker de moeite waard. De opstap met goede fronts lijkt me echter een betere keuze.

bnx

***UPDATE***

Ik heb contact gehad met de Q11 leverancier en kan ze krijgen in Maple en Black.
Nu vindt ik overal plaatjes met de Q11 in maple kleur (licht bruin met zilver\zwart accenten),
maar nergens vindt ik een plaatje foto van de zwarte uitvoering.

Kan iemand vertellen (of laten zien met foto) de zwarte versie met én zonder front-plaat   ;)

de leverancier had zelf ook geen product foto's van de zwarte versie...

P.S. is de 499 euro p/st een mats prijs voor deze speakers of is het geen leuk aanbod?
HUISKAMER | Marantz SR8500  | 2x Mordaunt-Short Mezzo 8  | Genie 404 center |  2x Genie 402 surround | MS 409W subwoofer  |  Pana 55VT50 | Sennheiser HD515 |
BIOS-ZOLDER  |  Marantz SR7500  |  2x Mordaunt-Short 908i  |  905i center  |  2x 902i surround  |  Buttkickers |  Epson TW-2900

Marc R

Ik denk dat 499 euro p/st een zeer mooie prijs is. Kan me herinneren dan een tijdje terug de Q5 nog voor deze prijs werd aangeboden, al zie je bij meerdere winkels dat de prijzen van de Kef Q-serie wat aan het zakken zijn.

JCL

nog even over de koopjeskelder van de beroemde firma in Rotterdam, wat is er dan met deze producten aan de hand? Zijn die ex demo, zijn die 2e hands zijn die ex showmodel of gewoon oude vooraad die wordt gedumpt?

bnx

Quote from: JCL on August  9, 2005, 17:40:22
nog even over de koopjeskelder van de beroemde firma in Rotterdam, wat is er dan met deze producten aan de hand? Zijn die ex demo, zijn die 2e hands zijn die ex showmodel of gewoon oude vooraad die wordt gedumpt?

De moeten er blijkbaar vanaf. De SR-5500 is ook van Correct en was 100% ongeopend en nieuw!
De nieuwe Q-serie van KEF komt eraan, anderen beginnen ook naar 699 te gaan (Stassen Audio in Weert)

De Q11-ers waren ook nieuw, hadden nog enkele op voorraad in Maple en Zwart ;-)
HUISKAMER | Marantz SR8500  | 2x Mordaunt-Short Mezzo 8  | Genie 404 center |  2x Genie 402 surround | MS 409W subwoofer  |  Pana 55VT50 | Sennheiser HD515 |
BIOS-ZOLDER  |  Marantz SR7500  |  2x Mordaunt-Short 908i  |  905i center  |  2x 902i surround  |  Buttkickers |  Epson TW-2900

FlÜber

Quote from: ht-kabouter on July 31, 2005, 21:13:22
Geloof er geen zak van de 5500 voor 349 euro. Das de helft van de gangbare prijs, en hij is net een paar maanden uit. Als het echt zo is snap ik niet dat Marantz NL dat goed vind cq levert.
Heb ff gegoogled en kom hem overigens nergens tegen voor die prijs. Ook niet in Duitsland wat over het algemeen goedkoper is dan hier.
Zelfs Polectro (1 van de goedkopere zaken van NL in a'dam) levert hem voor 499 en das al zeer laag.

De SR is 349 euries, ik weet het zeker.. Heb het bij Correct gezien namelijk :D
Ik zelf heb de Sr4500 (299 Euries), en ben er dik tevreden mee.. Maar de SR5500 is net weer een tikkie bter en sterker ;D.. Had net geen 49 euries meer om die te kunnen kopen.. Kon niet wachten namelijk :-\ Je weet het heh, alle mensen zijn autisten en kunnen niet wachten.. En mens wilt alles zo snel mogelijke in zo'n kort mogelijke tijd.. En daar hoor ik jammer genoeg ook bij..

Maar nogmaals.. ik zou voor de Sr5500 gaan ;D ;D

Succes

FlÜber

Oeps..Een late reactie, je hebt um al gekocht!! BETER ;D ;D