Zelfbouw passieve Sub......wie helpt me op weg??

Started by Vin_cent, July 27, 2005, 12:23:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

lucas81

Ik wil even inhaken op het XLS-10 verhaal. Er is al een tijdje een nieuwe serie uit van die drivers, namelijk de XXLS-10 serie. Deze is weer in drie verschillende varianten te krijgen. Voor gesloten behuizingen, BR-kasten, en een PR design.
Ik wil zelf namelijk ook een passieve sub bouwen op basis van een XXLS-10 driver. Voor meer info: http://www.tymphany.com/prodpeerless.php

Interficior

Quote from: lucas81 on July 28, 2005, 10:37:27
Ik wil even inhaken op het XLS-10 verhaal. Er is al een tijdje een nieuwe serie uit van die drivers, namelijk de XXLS-10 serie. Deze is weer in drie verschillende varianten te krijgen. Voor gesloten behuizingen, BR-kasten, en een PR design.
Ik wil zelf namelijk ook een passieve sub bouwen op basis van een XXLS-10 driver. Voor meer info: http://www.tymphany.com/prodpeerless.php
Ik weet dat er een XXLS serie is, maar dat maakt de XLS serie niet minder goed. :)
Take it or lease it

lucas81

Ik ben ervan overtuigd dat je dat niet bedoelde, maar ik gooide het in de groep omdat de xls vaak met een pr wordt gebruikt en met de xxls heb je drie verschillende varianten.  :)

asterduc

Vergeet die XLS en XXLS voor een passieve unit, RENDEMENT IS VEEL TE LAAG.
wel, tenzij je hoofdspeakers een ontzettend laag rendement hebben natuurlijk.

DUS, eerst gewenst rendement bepalen, dan pas kijken welke unit in aanmerking komt.

... en nu zeg ik het niet meer!
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



yorkie13

is wel erg kort door de bocht
xls en xxls zijn units die beslist het overwegen waard zijn
en dat rendement los je op door er gewoon een zware eintrap op te zetten

Dinobe

#30
Ik zou het allemaal veel simpeler oplossen: als je 200 - 400 euro ter beschikking hebt:

- Afhankelijk van de situatie en de ruimte: bepaal de grootte van de sub die je max kan plaatsen + de functie (bijzet tafeltje, ...)
- Kies een unit die het goed doet in deze ruimte (Peerless XLS 10, Adire Audio Shiva, .... keuze genoeg), een beetje sjoemelen met de inhoud kan dmv dempingsmaterialen (BAF, Pritex,...) toe te voegen.
- Voer de Thiel Small parameters van de woofer in in WinISD en bekijk eens wat je opties zijn.
- Maak de behuizing. Ik gebruik 18mm MDF (moest ik herbeginnen ik neem zeker zwaarder) en GOED bracen, verzwaren met loodbitumen,
- Bassreflex kan, maar kast wordt een stuk groter + poortruis. Gesloten komt minder laag, maar kleiner. Let op: "minder laag" dmv. room gain maakt dit niet zoveel uit. Je kan de poort ook vervangen door een Passive Radiator. Hetzelfde effect als een bassreflex, zonder de poortruis.
De kost van de PR komt er dan wel bij...
- Steek er een versterker unit in. Ik gebruik die van Conrad (150 Watt @ 8 ohm) en het ding blaast gewoon de kalk van de muren, meer dan genoeg voor een doorsnee huiskamer. Ik zou je sub absoluut niet aansluiten bij je versterker. Dat komt gewoon niet goed, noch voor de klank, noch voor je versterker (8ohm en 4 ohm gaan combineren op je versterkers is dodelijk)
- Afwerken, naar eigen inzicht en goesting
- AFREGELEN (héél belangrijk)

Ik ben zelf bezig aan de bouw van een Sub gebaseerd op een Adire Audio Shiva + Conrad amp in een 54 liter behuizinghttp://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=990

Meer dan laag genoeg hiermee!

asterduc

Quote from: yorkie13 on July 28, 2005, 15:39:15
is wel erg kort door de bocht
xls en xxls zijn units die beslist het overwegen waard zijn
en dat rendement los je op door er gewoon een zware eintrap op te zetten

Zelfbouw passieve Sub......wie helpt me op weg??
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



gdw1963

#32
Quote from: asterduc on July 28, 2005, 17:32:56
Zelfbouw passieve Sub......wie helpt me op weg??

Eigenwijs als ik ben, je moet eens kijken naar de specs van de WD 255 een 10" woofertje van Seas. Het is een dubbelspoels woofer, redelijk hoog rendement en redelijk in prijs. Deze woofer in een bandpass behuizing, zoals hierboven eigenlijk "is voorgeschreven" voor passief gebruik, gaat het denk ik heel goed doen. Meer informatie vindt je in een PDF document (http://www.clofis.nl/nl/seas/H0372%20CA25RE4XDC.PDF).

Vin_cent

Helaas kan ik de specs. van mijn B&W 200i niet vinden, wel een foto-tje

Even nog een vraag................ Hoe kan ik een sub nu het beste aansluiten? Sub-out heb ik niet. Heb een twee kanaals versterker.

Panasonic TX-26LX50 Panasonic TH-42PV70
Marantz SR 7500 Marantz SR9600
Marantz DV 6500 Panasonic BD55
Front: JBL Northridge E100 Rear: JBL Northridge E30 JBL Northridge E90 Center: JBL Northridge EC35 Sub: JBL Northridge E250

Vigier

En ik zie toevallig net dat de HCM12T van Mivoc nu echt goedkopie is, met 149 euro...is dat wat misschien?

http://www.hifisound.de/oxid/oxid.php/sid/33e04b7d33936d9cc65ed6946acca7a9/cl/details/cnid/0b24125ba45646212.70455667/anid/0b24125bda9102420.82881400/MIVOC%20HCM%2012%20T%20TITAN/

Zo maar even een wilde gooi hoor! Maar die woofer gaat uit het assortiment, dus is nu gewoon goedkoop.

Groet, Joris

asterduc

Quote from: Vigier on July 28, 2005, 23:31:50
En ik zie toevallig net dat de HCM12T van Mivoc nu echt goedkopie is, met 149 euro...is dat wat misschien?
http://www.hifisound.de/oxid/oxid.php/sid/33e04b7d33936d9cc65ed6946acca7a9/cl/details/cnid/0b24125ba45646212.70455667/anid/0b24125bda9102420.82881400/MIVOC%20HCM%2012%20T%20TITAN/
Zo maar even een wilde gooi hoor! Maar die woofer gaat uit het assortiment, dus is nu gewoon goedkoop.
Groet, Joris

1. HCM12T is volledig uitverkocht.

2. met een speakerrendement van 80 db als passieve woofer! jullie vatten het nog steeds niet.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



asterduc

Quote from: Vin_cent on July 28, 2005, 20:19:25
Helaas kan ik de specs. van mijn B&W 200i niet vinden, wel een foto-tje
Even nog een vraag................ Hoe kan ik een sub nu het beste aansluiten? Sub-out heb ik niet. Heb een twee kanaals versterker.

Hallo Vincent,

Specs: zonder rendement en impedantiegegevens kan ik je niet verder helpen

Aansluiting: zoals ik in mijn eerste mail reeds beschreven heb.  Parallel over de speakers en eventueel een passief filter ertussen. Hangt van de impedantie van je versterker en speaker af, maar die moet je dus eerst weten.

Groet,
Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



yorkie13

misschieneven op de homepage van B&W kijken
daar kun je van de meeste speakers de manuals downloaden
maar ja jullie snappen het nog steeds niet
ik zeg het niet nog een keer ;D

Vin_cent

Heb op de site een slecht gescande manual gevonden:

http://www.bwspeakers.com/downloadFile/speakermodel/V201-V202-V203-V204_manual.pdf

Ik heb dit kunnen ontcijferen(misschien kan iemand met meer kennis de rest voor mij invullen, ik heb geen idee wat er zou kunnen staan dus dan wordt het ook moeilijk invullen):

Frequency range: 53Hz to 22kHz (-5 dB po.......)

Bass loading: Fourth-order ver...ted ....ment

Frequency response: 66Hz to 20 kHz + - 3dB ..............

Dispension: 20 Hz to 20 Khz Vertical: +- 2 dB over 10o arc Horizontal: +- 2 dB over 40o arc

Sensitivity: 90 dB ..2.63V ...

Impedance: 4 Ohm nominal

Power handling: 50W DIN sutable for amp. up to 100W RMS
Panasonic TX-26LX50 Panasonic TH-42PV70
Marantz SR 7500 Marantz SR9600
Marantz DV 6500 Panasonic BD55
Front: JBL Northridge E100 Rear: JBL Northridge E30 JBL Northridge E90 Center: JBL Northridge EC35 Sub: JBL Northridge E250

yorkie13

rendement is 90 db, dat is perfecr, de impedantie is 4 ohm, dat is minder
had beter 8 ohm kunnen zijn

Walter_PPK

#40
Let wel op dat de opgegeven rendementen niet overeenkomt met het rendement bij >100hz. De kast zal grotendeels het rendement bepalen van het systeem.

Zet dat passief-verhaal even uit je hoofd en koop een degelijke subwoofer module met high level inputs (speaker signaal) en een fatsoenlijk afregelbaar filter. Er worden al een paar voorbeelden gegeven en met het budget moet dat zeker lukken. De versterking en de afregelbaarheid bepalen in grote maten het eindresultaat.

Voordelen submodule:
- Aktief filter welke steiler is als een passief filter. Een steil passief filter is vrij duur om te bouwen. (passieve bandpass subs uitgezonderd maar die klinken voor geen meter)
- Een submodule is flexibel in te regelen en af te stemmen op een ruimte.
- Module bouw je in terwijl passieve subs altijd een extra versterker nodig hebben dus het bespaart ruimte en geld. (het aansluiten van een passieve sub rechtstreeks op de receiver lijkt me geen goed plan imho)


Een optie: Adire shiva in BR/gesloten met conrad 300 watt module. Lijkt misschien een beetje heftig voor die b&w speakertjes maar je moet toch naar de toekomst kijken :)
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

asterduc

#41
Prima Vincent,

zoals Yorkie13 reeds meldt, rendement is fors met 90 db en de impendantie had inderdaad liefst meer kunnen zijn. Maar geen paniek, met een X-over en de juiste driver krijg je dat wel in orde.

De raad van Walter kun je in dit geval ook ernstig nemen, aangezien je in deze materie weinig ervaring hebt zou het voor jou wel eenvoudiger zijn een aktieve woofer te bouwen. Maar het moet niet!

Hoedanook, als je nog verder wilt met dat Passief Subwoofer dan gaan we naar
STAP 2: Opmeten welk luchtvolume je ter beschikking hebt.
Wil je 1 of 2 subwoofers en welke afmetingen heb je ter beschikking om de sub in te plaatsen. Ik meen mij te herinneren dat je hem ergens in een bestaand koloniaal kastje wou inbouwen.

Ed.

Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



yorkie13

misschien niet helemaal de weg die je wil inslaan, maar al eens gedacht aan een paar tweedehands b&w dm602 speakers
worden rond de 250 euro verkocht en die geven echt mooi laag, hebben een 18 cm kevlar woofer en de basreflex aan de voorkant
dit is een optie daar je de b&w speakers blijkbaar goed vindt klinken, op het laag na dan

Vin_cent

Hallo allemaal,

Allemaal heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg bedankt voor jullie reacties :) :) :). Ik ben de afgelopen dagen een stuk wijzer geworden............. :o Ik zet zelf alles even op een rijtje en maak dan een beslissing.

Mijn keuze voor passief was genomen vanwege mijn (achteraf) verkeerde conclusie dat mijn versterker een 4-kanaals versterker is. Nu mijn versterker een aantal kuren is gaan vertonen na mijn verhuizing zal ik waarschijnlijk eerst een nieuwe kopen (met sub-out natuurlijk ;D)......................... Dan volgt waarschijnlijk toch een actieve.

Ik wil de discussie nog niet sluiten maar zet hem bij deze op "pauze".
Panasonic TX-26LX50 Panasonic TH-42PV70
Marantz SR 7500 Marantz SR9600
Marantz DV 6500 Panasonic BD55
Front: JBL Northridge E100 Rear: JBL Northridge E30 JBL Northridge E90 Center: JBL Northridge EC35 Sub: JBL Northridge E250

asterduc

Goed Vincent,

Laat maar weten als je verder gaat, we helpen je graag verder.

Toch nog een klein detail dat je blijkbaar niet door hebt.  Een aktieve sub kun je ook ZONDER Sub uitgang aansturen. Je hangt hem gewoon aan je speakerkanaal. De belasting voor je versterker is quasi nul, ook al is de driver 4 ohm of dergelijke. De inwendige ingangsweerstand van de aktiefmodule is namelijk zeer hoog waardoor hij slechts een zeer lage stroom uit je versterker trekt.  Dit in tegenstelling tot een passieve sub, waarbij deze versterker / impedantieaanpasser niet aanwezig is.
Ik hoop dat het stillaan wat duidelijker begint te worden.

Als je uiteindelijk toch voor een aktieve sub zou gaan, dat kan tegenwoordig zeer goedkoop. Ik heb laatst voor de aardigheid een sub gebouwd voor 100 euro die tot onder de 20 Hz doorgaat! Het hoeft dus niet superduur te zijn.

Groeten,
Ed.

Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



Vigier

Quote from: asterduc on July 29, 2005, 00:27:06
1. HCM12T is volledig uitverkocht.

2. met een speakerrendement van 80 db als passieve woofer! jullie vatten het nog steeds niet.

Asterduc,

Volledig uitverkocht? 1,5 weken geleden waren er nog volop...is blijkbaar hard gegaan.
"jullie vatten het nog steeds niet" Dat zou ik bijna als belediging zien. De HCM12 heeft een rendement van 86 db in het laagbereik, dat is boven het gemiddelde voor subs (83 db in het laagbereik is heel normaal) Dan gaan we ff uit van 2,83V (dus niet 1W, maar overal dezelfde spanning...dat is veel interessanter dan het rendement bij 1 Watt, aangezien het hier om PASSIEF gaat; het heeft ook geen zin om luidsprekerunits te vergelijken op het rendement bij 1 W, aangezien de impedantie bij elke unit weer anders is)
Als je in de buurt van de 90 of daarboven wil zijn, dan moet je richting PA.

Groet, Joris

asterduc

Vigier,

De HCM is wel degelijk als broodjes verkocht. Wat wil je, voor 150 euro! Zelf heb ik hem een tijd terug in een 40 liter gesloten kast gebruikt, maar daar bracht ie op mijn clio gemeten slechts 82 db bij 50 Hz.
Mijn voorstel is om af te wachten wat Vincent gaat beslissen. Als hij voor passief gaat dan kunnen we toch het hele process begeleiden en merken we wel welk rendement er nodig is en hoe dat te bekomen is. Voor zijn toepassing had ik een compound bandpass in gedachte. Om 90 db in dit systeem te halen moet de driver in theorie rond de 92 db brengen. In theorie zeg ik, want je moet het natuurlijk op de bruikbare frekwentie bekijken.

PS: mijn kommentaar was niet als belediging bedoeld, ik zou niet durven na ons leuke gesprek bij McDonalds vorig jaar, daar vind ik je veel te sympathiek voor.  Hoe zit dat eigenlijk met het ontwerp dat je toen aan het plannen was? sorry, off-topic.

Later...
Ed.







Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



Vigier

Hai Ed (dan zal ik je ook maar bij je voornaam aanspreken),

Ik had de waarde van die 86 dB uit de meting van HobbyHifi gehaald, die hadden bij 2,83V gemeten, en dat vind ik een goede manier van vergelijken bij passief filteren (uitgang van gelijke spanning).
Maar als je inderdaad op 82 kwam bij die spanning, dan is dat wel een tegenvallertje ja :(

[offtopic]
Dat project, dat gaat de goede kant op; nou ja, als het weer meezit. Ik heb in de woonkamer nu ongeveer een halve kuub MDF liggen, 215 plankjes. Ik heb 2 van de 3 dingen al gemaakt die ik nodig heb bij de bouw (nieuwe geleider voor de frees, en een passer voor cirkels van 222cm, ja tweehonderdtweeentwintig). Het eerste gedeelte van de klem voor het hout staat nu te drogen.
Maandag wil ik met het werkelijke zagen gaan beginnen. Nu wordt er hier binnen ook nog geschilderd, dus het is een beetje een bende...

De eerste week van mijn vakantie zit erop, nog 3 weken te gaan om het houtwerk van de luidsprekers te maken.
Zodra de eerste foto's beschikbaar zijn, dan show ik ze natuurlijk hier in een apart topic :)

Groet, Joris
[/offtopic]

Vigier

Aanvulling:
De tekst "bij McDonalds vorig jaar" was nog in mijn hoofd blijven hangen, want voor mijn gevoel was het nog niet zo lang geleden... Net even nagezocht, maar het was half april 2005 dat wij daar gezeten hebben! Was inderdaad een leuk gesprek :D

asterduc

Quote from: Vigier on July 30, 2005, 17:47:14
Ik had de waarde van die 86 dB uit de meting van HobbyHifi gehaald, die hadden bij 2,83V gemeten, en dat vind ik een goede manier van vergelijken bij passief filteren (uitgang van gelijke spanning).
Maar als je inderdaad op 82 kwam bij die spanning, dan is dat wel een tegenvallertje ja :(

Tja, nooit geloven wat je niet zelf hebt gemeten. Trouwens, voor 2 jaar stond ie als 80 db in de HH.  Ik heb er voor enkele weken zelf nog enkele besteld, die haal ik binnenkort op. Misschien presteren ze beter dan die ik vorig jaar had, maar dat zou mij wel verbazen.

QuoteDe eerste week van mijn vakantie zit erop, nog 3 weken te gaan om het houtwerk van de luidsprekers te maken.
Zodra de eerste foto's beschikbaar zijn, dan show ik ze natuurlijk hier in een apart topic :)

Ik kijk er naar uit.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102