Zelfbouw passieve Sub......wie helpt me op weg??

Started by Vin_cent, July 27, 2005, 12:23:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Vin_cent

Waarom?????

Zelfbouw: "Standaard" Sub past niet in ons(haar ;)) interieur.

Pasief: Versterker(4-kanaals 70 WatT RMS) heeft geen sub-out maar wel 2 kanalen "over".

Mijn idee is om twee 12", een naar onder gericht en een naar achter gericht zonder veel poespas in elkaar te zetten. Zover ik heb kunnen nagaan heb ik dan alleen 2x een subwooferfilter nodig. Het geheel moet lijn zijn met de kwaliteit van een set B&W 201i. Deze "boekenplank" speakers hebben een vermogen van 60 Watt continu.

Ik heb met name interesse in sugesties over:

- Demping....Zo ja, welke materialen en hoe te plaatsen?

- Wel of geen Basreflexsysteem?

- Dubbelwandig gevuld met zand............nodig ja of nee?

Alle overige sugesties en verbeteringen zijn natuurlijk ook welkom!!
Panasonic TX-26LX50 Panasonic TH-42PV70
Marantz SR 7500 Marantz SR9600
Marantz DV 6500 Panasonic BD55
Front: JBL Northridge E100 Rear: JBL Northridge E30 JBL Northridge E90 Center: JBL Northridge EC35 Sub: JBL Northridge E250

triple_A

Een passieve sub is echt niet aan te raden hoor, je kan veeel beter een aktieve sub maken met een subamp  die een high level ingang heeft. dat wil zeggen dat je geen aparte pre out nodig hebt, maar dat je de subwoofer dan rechtstreeks aan de luidspreker uitgangen van je versterker kan hangen :)

aktief kan je de sub veel beter inregelen, en de geluidskwaliteit van een aktief filter is veel beter dan dat van een passief filter. :)

basreflex ja of nee ligt helemaal aan de woofers die je gaat gebruiken.
mvg, Triple_A

Maartje

Ik zelf heb een zelfbouwsub van Speaker en co uit Rotterdam en daar mag je zo`n sub thuis uitproberen.
als je die gehoord heb zijn je plannen om wat bij elkaar te sprokkelen zo verdwenen!  ;D
Hugh Hefner died . . . .did he whent to a better place ? . .

Vin_cent

#3
Misschien ben ik een beetje eigenwijs, maar ik wil toch echt eerst passief proberen......................actief kan altijd nog denk ik maar......... Mijn huidige set is niet slecht maar ook echt niet super, dus ik heb geen "zin" om extra moeite en geld te inversteren.

En de optie die maartje voorstelt is geen optie want zoiets komt bij mijn vriendin de deur niet in. Ik wil de sub zo maken dat hij binnen de stijl van ons huis past.

Maar tot zover bedankt voor de reacties......................op naar de volgende!
Panasonic TX-26LX50 Panasonic TH-42PV70
Marantz SR 7500 Marantz SR9600
Marantz DV 6500 Panasonic BD55
Front: JBL Northridge E100 Rear: JBL Northridge E30 JBL Northridge E90 Center: JBL Northridge EC35 Sub: JBL Northridge E250

Maartje

aan de buitenkant kan je niet zien of hij actief of passief is hoor !  ;)

Quotezoiets komt bij mijn vriendin de deur niet in

Maar als het (upgrade) virus eenmaal toeslaat is het niet goed voor de relatie  ;D

QuoteIk wil de sub zo maken dat hij binnen de stijl van ons huis past.

FOTO`S  ;D Kunnen we meedenken  ;)

Hugh Hefner died . . . .did he whent to a better place ? . .

Vin_cent

Nieuwe vraag:

Ik heb een 4 kanaals versterker, A: R+ L en B: R+L.

A gebruik ik voor mijn B&W speakers.  Kan ik B bruggen? Ik hoor verschillende reacties daarover.

Wat ik wel moet zeggen dat wanneer ik A+B aanzet en er zijn geen speakers op B aangesloten zijn geen geluid uit de speakers van A komt. Als op A en B speakers zijn aangesloten is het volume lager dan alleen A of B.
Panasonic TX-26LX50 Panasonic TH-42PV70
Marantz SR 7500 Marantz SR9600
Marantz DV 6500 Panasonic BD55
Front: JBL Northridge E100 Rear: JBL Northridge E30 JBL Northridge E90 Center: JBL Northridge EC35 Sub: JBL Northridge E250

Vin_cent

hahahaha........ja leuk maartje................

ff "serieus" Ik wil een zelfbouw sub maken die lijkt op een koloniaal kastje.......... We hebben nu naast een bank een tafeltje van ongeveer 50x50 met een hooge van 40 cm. Die gaat er uit......sub er in...........als ie maar koloniaal is. Mijn gedachten gaan naar een dubbelwandige sub-kast met aan de buienkant masieve meubelpanelen welke ik koloniaal kan beitsen.

Ik kwam op dit idee omdat mijn vriendin sugereerde een kast te kopen waar een sub in kan.............. nee snapt ze idd niet............. ieder zijn eigen toch?
Panasonic TX-26LX50 Panasonic TH-42PV70
Marantz SR 7500 Marantz SR9600
Marantz DV 6500 Panasonic BD55
Front: JBL Northridge E100 Rear: JBL Northridge E30 JBL Northridge E90 Center: JBL Northridge EC35 Sub: JBL Northridge E250

asterduc

Vin_cent,

Natuurlijk kan een passive sub, en die zal nog zo slecht niet klinken als de meeste hier beweren, maar ... het gaat niet zo maar in 123.

1.  Je rendement moet aangepast zijn aan de andere speakers. Dit kan van tevoren gesimuleerd worden. Finetuning kan in de eindfase.

2.  een scherpe filtering is nodig. Mijn raad, ga voor een bandpass systeem, dan kun je besparen op de filtering. De bandpass sub zal een natuurlijke afval hebben van 12 db, bovenop de speaker roll-off. Daardoor kom je met een passieffilter van 12 db (of zelfs 6 db) toe om een vierde orde afval te creeren.  Door het toevoegen van massa op de subkonus kun je dan de speakerafval alsook het rendement nog bijcorrigeren, BR pijp moet dan wel aangepast worden. Bijkomend voordeel van de bandpass in jouw koloniaal kast idee is dat een bandpass slechts 1 enkel klein BR gat nodig heeft, dus geen speaker aan de buitenzijde. Ik heb dit type sub in onze bedconsole ingebouwd. Die gaat tot 12 hz. Dat brengt zelfs ons waterbed aan het swingen. Nadeel van een bandpass is dat je een kleine tijdsvertraging kunt bemerken. Is echter meestal niet opvallend of storend. Een plaatsing dicht bij de andere speakers is daarom aangewezen, ook bij zulke lange golflengte.

3. Let wel op de totale impedantie naar je versterker. Als je huidige speakers 4 ohm zijn en je versterker ook, dan mag je waarschijnlijk een overbelasting van je versterker verwachten als je er nog een sub parrallel over plaatst.  Je kunt dit natuurlijk opvangen door een volledige X-over te plaatsen tussen laag en sub. Daarvoor moet je dan een hoogdoorlaat plaatsen voor de speakers. Het laagdoorlaat voor de sub heb je trouwens reeds voorzien in de sub.

Dus Vincent, doen jonge, ga er maar voor en laat die aktieve stroomverbruikers maar eens versteld staan.

Tot eind jaren negentig heb ik uitsluitend passieve subs gebouwd.  Als ik die bij vrienden terug hoor sta ik steeds versteld van het resultaat.  Het grote voordeel van een aktieve sub is de flexibiliteit bij het aanpassen van frekwentie en geluidsniveau. Een gelukt passiefsysteem zal evengoed klinken.

Je kunt via simulatiesoftware (kan gratis op het internet) een bandpass berekenen zodat je een aanvangspunt hebt.  Als dit niet lukt zijn er op dit forum beslist mensen met simulatiesoftware die dit voor jou willen doen.

Succes.
Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



Vin_cent

ED

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Echter als "leek" snap ik bepaalde dingen die je beschrijft niet helemaal. Mischien kan je alles wat simpeler vertalen of weet je een link waar een en ander wordt uitgelegd?

Ik heb gelezen dat een Basreflexsysteem niet noodzakelijk is. Het op maat maken vraagt enige kennis en wil ik daarom liever vermijden. Door de sub-speaker aan de onderkant te installeren en eventueel een 2e aan de achterkant zitten ze niet in het zicht. Is mijn conclusie juist door te veronderstellen dat 2x een sub-speaker meer opleverd dan 1? of zitten er ook nadelen aan? In mijn auto heb ik een Infinity Basslink. Dit is een fabrieks-sub met 2 speakers en dat klinkt geweldig.
Panasonic TX-26LX50 Panasonic TH-42PV70
Marantz SR 7500 Marantz SR9600
Marantz DV 6500 Panasonic BD55
Front: JBL Northridge E100 Rear: JBL Northridge E30 JBL Northridge E90 Center: JBL Northridge EC35 Sub: JBL Northridge E250

Interficior

#9
Maar toch moet je nog een paar dingen vertellen, zoals:

  • Wat is je budget?
  • Wat wil je met de subwoofer?
Je kunt bijvoorbeeld een beuksub willen met veel slam, een sub die niet zo diep gaat maar die enorm strak is, of een sub die gigantisch diep gaat.

Zonder die dingen kunnen wij nog niks denk ik zo.
QuoteZelfbouw: "Standaard" Sub past niet in ons(haar Wink) interieur.
;)
QuoteMijn idee is om twee 12", een naar onder gericht en een naar achter gericht zonder veel poespas in elkaar te zetten. Zover ik heb kunnen nagaan heb ik dan alleen 2x een subwooferfilter nodig. Het geheel moet lijn zijn met de kwaliteit van een set B&W 201i. Deze "boekenplank" speakers hebben een vermogen van 60 Watt continu.
Zie bovenstaande
QuoteIk heb met name interesse in suggesties over:
- Demping....Zo ja, welke materialen en hoe te plaatsen?
Bij een subwoofer plaats je meestal de gehele kast vol met BAF-tex of iets van dezelfde structuur.
Quote- Wel of geen Basreflexsysteem?
Ligt totaal aan de woofer, en ouw eisen.
Quote- Dubbelwandig gevuld met zand............nodig ja of nee?
Ligt ook aan de woofer en jouw eisen. Als je de ruimte toch over hebt, waarom niet een deel opvullen. Maar vergeet de bracing niet in zo'n grote kast.
Take it or lease it

Vin_cent

Budget is iets waar ik mij nu even niet druk om ga maken................... ;D

Alleen het is natuurlijk onzin om 1000 euro uit te gaan geven terwijl de rest van het systeem niet deze kwaliteit haalt is in mijn ogen geld verspelling. 200-400 euro laten we daar maar van uit gaan.

Wat ik er mee wil..................

Het gaat mij meer om de kwaliteit dan het volume. Op dit moment "mis" ik voor mijn gevoel nog wat(lage tonen dus). Ik ben onlangs van een appartement naar een ruime hoekwoning gegaan.  Ik zal de specs. van mijn B&W 200i`s een opzoeken.
Panasonic TX-26LX50 Panasonic TH-42PV70
Marantz SR 7500 Marantz SR9600
Marantz DV 6500 Panasonic BD55
Front: JBL Northridge E100 Rear: JBL Northridge E30 JBL Northridge E90 Center: JBL Northridge EC35 Sub: JBL Northridge E250

Interficior

#11
Quote from: Vin_cent on July 27, 2005, 16:08:09
Budget is iets waar ik mij nu even niet druk om ga maken................... ;D

Alleen het is natuurlijk onzin om 1000 euro uit te gaan geven terwijl de rest van het systeem niet deze kwaliteit haalt is in mijn ogen geld verspelling. 200-400 euro laten we daar maar van uit gaan.

Wat ik er mee wil..................

Het gaat mij meer om de kwaliteit dan het volume. Op dit moment "mis" ik voor mijn gevoel nog wat(lage tonen dus). Ik ben onlangs van een appartement naar een ruime hoekwoning gegaan.  Ik zal de specs. van mijn B&W 200i`s een opzoeken.
Tja, ik roep gelijk Peerless XLS10/12 opzich, alleen denk ik niet dat dat mogelijk is door de passieve radiator. Maar aan de andere kant kun je die wel vervagen door een baspijp, aangezien je een gigantische kast wilde hebben toch? - 50x50x40 zo te zien. Je kan de pijp opvouwen. Maar je kunt in ieder geval de kast lood-en-loodzwaar maken, want een Peerless XLS12 heeft maar 35 liter nodig.

Edit: Ik roep Peerless XLS omdat die goed diep gaan, en niet te flodderig klinken. Ik vind die dingen echt mooi klinken, en zuiver diep. Uiteraard zijn er nog 1000 andere combinaties mogelijk hoor.

Een Peerless XLS12 driver kost ongeveer 180 euro, en de slave ongeveer 80 euro. Maar die heb je met BR niet nodig. wat je wel weer kunt doen met het geld is er 2 kopen en die gescheiden aansluiten, dus dat je een soort van stereo-bass hebt in 1 kast. Wellicht merk je er nog wat leuke effecten van. Maar dan moet de tafel wel recht voor je staan.
Take it or lease it

Vin_cent

En waar kan ik deze dan verkrijgen? Ik woon aan de A28 tussen Zwolle en Amersfoort dus het liefst adressen in deze regio.
Panasonic TX-26LX50 Panasonic TH-42PV70
Marantz SR 7500 Marantz SR9600
Marantz DV 6500 Panasonic BD55
Front: JBL Northridge E100 Rear: JBL Northridge E30 JBL Northridge E90 Center: JBL Northridge EC35 Sub: JBL Northridge E250

Interficior

#13
Quote from: Vin_cent on July 27, 2005, 16:23:02
En waar kan ik deze dan verkrijgen? Ik woon aan de A28 tussen Zwolle en Amersfoort dus het liefst adressen in deze regio.
Heh, Speaker&Co en Speakerland verkopen deze, en hebben ze ook als demomodel, dus te beluisteren.
Adressen:
Jansweg 37
2011 KL Haarlem

Stockholmstraat 2B
9723 BC Groningen

Bergweg 283
3037 EM Rotterdam

En Speakerland:
Smalstraat 21
5341 TW, Oss

Niet echt in de buurt dus.
Anders bestellen bij BMM electronics.
Take it or lease it

yorkie13

je moet deze peerless speakers natuurlijk nog wel met een actieve subwoofer versterkermodule moeten aansturen
om een mooi resultaat te krijgen en niet je versterker te zwaar te belasten, mocht je ze toch aan je stereo amp willen hangen

Vin_cent

ik belast de versterker niet zwaarder dan mijn B&W speakers aankunnen............. En die geven het eerder op dan de versterker dus ik ben zeer gematigd met de volumeknop..........  Meer dan 40% open vinden mijn buren en de buren daarnaast en de buren daarnaast ook niet leuk..............hahah

Ik zal een informeren bij genoemde adressen. Groningen en Haarlem zijn plaatsen waar ik wel eens in de buurt kom.

Maar even to the point............................. mijn vragen zijn nog niet echt beantwoord al ben ik al een stuk verder!!  ;D
Panasonic TX-26LX50 Panasonic TH-42PV70
Marantz SR 7500 Marantz SR9600
Marantz DV 6500 Panasonic BD55
Front: JBL Northridge E100 Rear: JBL Northridge E30 JBL Northridge E90 Center: JBL Northridge EC35 Sub: JBL Northridge E250

Interficior

Quote from: Vin_cent on July 27, 2005, 16:40:55
ik belast de versterker niet zwaarder dan mijn B&W speakers aankunnen............. En die geven het eerder op dan de versterker dus ik ben zeer gematigd met de volumeknop..........  Meer dan 40% open vinden mijn buren en de buren daarnaast en de buren daarnaast ook niet leuk..............hahah

Ik zal een informeren bij genoemde adressen. Groningen en Haarlem zijn plaatsen waar ik wel eens in de buurt kom.

Maar even to the point............................. mijn vragen zijn nog niet echt beantwoord al ben ik al een stuk verder!!  ;D
Wat was je vraag dan?
In ieder geval, de Peerless XLS10 met 260 gram slave in een 31,5 liter kast heeft een -3dB-punt van 18,5 Hz. Moet genoeg zijn? :)
Maar je kunt de slave dus ook plaatsen als je dat wilt in plaats van een BR-poort, maar dan aan de achterkant. Een slave moet je het liefst verticaal monteren.
Take it or lease it

Vin_cent

Ik heb met name interesse in sugesties over:

- Demping....Zo ja, welke materialen en hoe te plaatsen?

- Wel of geen Basreflexsysteem?

- Dubbelwandig gevuld met zand............nodig ja of nee?

Alle overige sugesties en verbeteringen zijn natuurlijk ook welkom!!

Ik ga nu offline............ik lees de reacties morgen wel
Panasonic TX-26LX50 Panasonic TH-42PV70
Marantz SR 7500 Marantz SR9600
Marantz DV 6500 Panasonic BD55
Front: JBL Northridge E100 Rear: JBL Northridge E30 JBL Northridge E90 Center: JBL Northridge EC35 Sub: JBL Northridge E250

Interficior

Quote from: Vin_cent on July 27, 2005, 16:53:07
Ik heb met name interesse in sugesties over:

- Demping....Zo ja, welke materialen en hoe te plaatsen?

- Wel of geen Basreflexsysteem?

- Dubbelwandig gevuld met zand............nodig ja of nee?

Alle overige sugesties en verbeteringen zijn natuurlijk ook welkom!!

Ik ga nu offline............ik lees de reacties morgen wel
Daar had ik al antwoord op gegeven hoor. Komt er allemaal op neer dat het ligt aan jouw eisen ligt.

Maar als je diep wilt gaan is gesloten niet echt een optie. Bass Reflex is een goede vervanger daarvoor. Passieve radiator/slave geeft hetzelfde effect als Bassreflex.

Gevuld met zand is wel tof voor de strakheid, als je de ruimte ervoor hebt. Dat heb je bij die Peerless zeker.
Take it or lease it

gdw1963

Om even terug te komen op je A+B schakelaar, omdat je niets hoort terwijl je A en B beidde geselecteerd hebt en er niets is aangesloten op de B uitgang, ga ik er van uit dat je een normale twee-kanaals versterker hebt. Dan is het al helemaal af te raden om de sub los aan te sturen via de A-B schakeling.

Wat wel kan en hier ook al is beschreven is een passieve sub (bandpass) en dan een filter maken/ontwerpen en dan je huidige luidsprekers via het filter laten lopen. Waar je dan wel rekening mee moet houden is het rendement van je luidsprekers (kleine correcties zijn mogelijk via het filter). In principe gebruik ik hetzelfde, zij het in een compleet ontwerp, Speakerland Vector IIa. Daar bestaat het laag gedeelte uit een bandpass behuizing en is gewoon gekoppeld aan het mid-laag, mid en hoog. Met een voldoende krachtige versterker moet dat lukken, zeker als ik je wensen goed begrepen heb.

Maartje

Je moet denk ik eerst eens thuis gaan luisteren met een demo .
thuis kan je altijd zelf een leuke kast eromheen bouwen / engineeren.
Uiteraard kunnen ze je daar ook verder helpen met info over het bouwen.
Met dat budget kom je trouwens een heel eind  O0
Hugh Hefner died . . . .did he whent to a better place ? . .

yorkie13

ik gebruik zelf ook een peerless xls10 en deze vult echt mijn kamer van 60 m2
gebrui als sub versterker een thomessen proteus 2.4 en het laag dat tot 20 hz doorloopt is op sommige momenten echt mooi, bij films en
multichannel weergave, al lopen mijn frontspeakers door tot 30 hz

asterduc

ach jongens, hou toch eens op met dat over en weer geroep van neem deze of die.
Bandpass als je passief gaat, niets anders! Geen speakers in zicht, alleen een poortje naar buiten.

Hoe je tewerk moet gaan?
1. Voor passieve sub, eerst rendement bepalen, dan zullen de XLS en alle andere subdrivers reeds wegvallen.

2. Opmeten welk luchtvolume je ter beschikking hebt.

3. Bepalen welke parameters je driver (of drivers) moeten hebben.

4. Drivers kiezen afhankelijk van het gevonden aanbod en prijs.

5. Speaker simuleren met de gevonden type drivers en daaruit de meest voor de hand liggende uitkiezen en aankopen.

6. Kastje bouwen, en weinig of geen demping gebruiken want die werkt uitsluitend voor midden en hoge tonen.

7. Filter simuleren, opbouwen en testen (indien mogelijk meten, maar dat zal gezien de lage frekwenties moeilijk zijn, dus vergeet dat in een eerste fase maar). Kleine korrecties doorvoeren, filterkomponenten vergroten / verkleinen. Dit kan met eenvoudige trukken, je hoeft niet voor elke waarde een niew komponent aan te kopen. Meer uitleg als het zover is.

8. Testen en korrekties aanbrengen, plaatsing, Reflexpoort verlengen, verkorten, demping in de poort. Meer uitleg als het zover is.

Ed.

Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



fgroen

Quote from: KlereBak on July 27, 2005, 17:03:58
Om even terug te komen op je A+B schakelaar, omdat je niets hoort terwijl je A en B beidde geselecteerd hebt en er niets is aangesloten op de B uitgang, ga ik er van uit dat je een normale twee-kanaals versterker hebt. Dan is het al helemaal af te raden om de sub los aan te sturen via de A-B schakeling.

Wat wel kan en hier ook al is beschreven is een passieve sub (bandpass) en dan een filter maken/ontwerpen en dan je huidige luidsprekers via het filter laten lopen. Waar je dan wel rekening mee moet houden is het rendement van je luidsprekers (kleine correcties zijn mogelijk via het filter). In principe gebruik ik hetzelfde, zij het in een compleet ontwerp, Speakerland Vector IIa. Daar bestaat het laag gedeelte uit een bandpass behuizing en is gewoon gekoppeld aan het mid-laag, mid en hoog. Met een voldoende krachtige versterker moet dat lukken, zeker als ik je wensen goed begrepen heb.

Inderdaad even een wake-up call:

Je hebt GEEN 4-kanaals versterker, alleen een stereo-versterker met twee paar aansluitingen. Het feit dat je niets hoort als je A+B selecteert en op B niets aansluit duidt er m.i. op dat je de speakers op AL en BL, resp. AR en BR in serie zet. Als je dan je subwoofer gaat filteren, komt dat laagdoorlaatfilter ook voor je normale speakers te staan, dus die zullen dan ook alleen maar laag gaan produceren.

Die DM200i zijn toch die speakers met twee papieren woofertjes en een tweeter erboven? Dat zijn best grote bakken. Het is niet zo dat je het laag van een iel paar monitort speakertjes gaat aanvullen... Die dingen gaan al best wel diep, het klinkt alleen voor geen meter.
Een buurjongen van mij had indertijd een paar DM300i's en het laag daarvan was uitermate bruin gekleurd, erg rommelig en ongecontroleerd. (zelfs op mijn toenmalige Accuphase E203 versterker, en dat was geen misselijke jongen)
Ik weet niet wat je daaraan met een subwoofer nog bij kan sturen....

Als je ontevreden bent over je laag denk ik dat een algehele update eerder aan te raden is...
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Vin_cent

Quote from: fgroen on July 27, 2005, 19:14:38
Die DM200i zijn toch die speakers met twee papieren woofertjes en een tweeter erboven? Dat zijn best grote bakken. Het is niet zo dat je het laag van een iel paar monitort speakertjes gaat aanvullen... Die dingen gaan al best wel diep, het klinkt alleen voor geen meter.

Nee ik heb 1 woofer en die is zeer zeker niet van papier..........

Ik maak vanavond wel een foto en zet wat specs. neer.
Panasonic TX-26LX50 Panasonic TH-42PV70
Marantz SR 7500 Marantz SR9600
Marantz DV 6500 Panasonic BD55
Front: JBL Northridge E100 Rear: JBL Northridge E30 JBL Northridge E90 Center: JBL Northridge EC35 Sub: JBL Northridge E250