Milestones speaker met Thiel units

Started by Marc Heijligers, July 26, 2005, 08:41:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Marc Heijligers

Hoi Paul,

Quote from: Paul Vancluysen on August  2, 2005, 12:16:43
De wijzigingen die ik aan je schema heb gedaan, heb je niet juist vertaald in het laatste schema.  In het laag filter heb ik C1+C1a =  68.5uF ook weggelaten.  C3+C3a van 10uF in JOUW laatste schema heb ik gewijzigd naar 33uF en ik heb een compensatienetwerk 8.2E in serie met 4.7uF TOEGEVOEGD en parallel op de midrange geplaatst.  Ik hoop dat het nog duidelijk is, maar je hebt tweemaal een C3+C3a in je schema en dat maakt het wat verwarrend.

Dat is het vervelende van copy/paste...

Is het onderstaande filter en de curve wel correct?

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Rob_Dingen

Hoi Mark

Nee ik heb de gewone Eidolon gemeten op 1 meter en hoogte tussen hoog en mid.
Ook heb ik van alle units een nearfield meting.
En ik heb een meting van 1 meter met en zonder frontje.
Bij de nearfield meting zie je dat de mid perfect vlak loopt.
Ook zeg ik niet dat er niet gefilterd word in het hoog maar dat het frontje zeer veel uitmaakt.
Ik zit in spanje dus kan niets plaatsen.

Rob

Paul Vancluysen

Beste Marc,

Het schema is nu correct, maar het resultaat met Speaker Workshop is anders dan ik gesimuleerd heb met mijn eigen tool. Het is me niet duidelijk hoe Speaker Workshop de fase van de speakers verrekent.  In vroegere designs heb ik steeds de fase van de speakers in hun behuizing gemeten en dat in de simulatie gebruikt. Heb je nu een goede correlatie tussen simulatie en meting?  Ik ga niets meer doen aan je huidig concept. Ik wil wel eens een ander filter proberen. Het zou dan wel zinvol zijn de correct fase van de speakers te kennen.  Ik ben het trouwens volledig met je eens de speakers in fase proberen te krijgen voor eerste orde filtering, maar mijn ervaring is dat het praktisch moeilijk haalbaar is. Voor filtering van mid en hoog zou ik filteren met hogere orde, omdat daar het effect van fasefouten groter is.

Paul     

Jan Deckers

Hi MArc,

leuk om te zein dat je zo aan het stoeien bent met het filter en het allemaal heel netjes publiceert. Ik ben benieuwd. Mocht je eens hier willen luisteren...even een PM-tje.

VErder nog een paar links van ook Thiel gebruikers en die Japanner met TL.

Japanner
http://www.geocities.co.jp/Hollywood-Studio/7027/

Poolse site
http://akkus.com.pl/index.php?grupa=zestaw_szczegoly&symbol=cq-95-44-12&pr=&lang=pl&dh=dt

GRTN,

Jan

Marc Heijligers

Hoi Paul,

Quote from: Paul Vancluysen on August  8, 2005, 20:40:52
Het schema is nu correct, maar het resultaat met Speaker Workshop is anders dan ik gesimuleerd heb met mijn eigen tool. Het is me niet duidelijk hoe Speaker Workshop de fase van de speakers verrekent.

Ik heb je de .swd file gestuurd met alle speaker metingen en simulatie resultaten, dus je zou er zelf mee kunnen experimenteren. Is deze file goed overgekomen?

Er wordt volgens mij goed gerekend met de fase. Deze zit ook bijgesloten in de gemeten curves van de units. Ik heb de units zelf nog onlangs gemeten, maar loop tegen beperkingen van mijn geluidskaart aan, dus ik wacht nu op mijn nieuwe geluidskaart.

Quote from: Paul Vancluysen on August  8, 2005, 20:40:52
Heb je nu een goede correlatie tussen simulatie en meting? 

Tot nu toe niet onredelijk. Ik ben bezig met een update van de documentatie, en buiten wat meer structuur, geef ik metingen daar wat meer aandacht.

Quote from: Paul Vancluysen on August  8, 2005, 20:40:52

Ik ga niets meer doen aan je huidig concept. Ik wil wel eens een ander filter proberen. Het zou dan wel zinvol zijn de correct fase van de speakers te kennen. 

Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen! Mail me eventueel voor meer informatie. De fase zou in de .swd file moeten staan.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Marc Heijligers

Hoi Rob,

Quote from: Rob_Dingen on August  3, 2005, 10:13:02
Nee ik heb de gewone Eidolon gemeten op 1 meter en hoogte tussen hoog en mid.
Ook heb ik van alle units een nearfield meting.
En ik heb een meting van 1 meter met en zonder frontje.
Bij de nearfield meting zie je dat de mid perfect vlak loopt.
Ook zeg ik niet dat er niet gefilterd word in het hoog maar dat het frontje zeer veel uitmaakt.

Alle reviews die ik over de Avalon Opus/Eidelon gelezen heb, zeggen inderdaad dat het front een noodzakelijk deel van de response is. De rapporten zeggen dat zonder het front het geluid schel, en het stereo beeld difuus wordt. Ik kan me voorstellen dat de reflecties op de baffle hiervoor zorgen. Met name de C2 79 heeft een flinke baffle step, maar die is meegemeten in de curves waar ik nu mee werk. Dus ik kan me voorstellen dat er een groot verschil is tussen nearfield en 1m.

Ik heb ook de midtoner near-field gemeten in mijn filter, en in het werkingsgebied (300Hz - 3kHz) loopt ie binnen de 300Hz-1.5kHz range binnen +/-2dB, daarbuiten valt ie snel af (ligt aan het filter wat op dat moment operationeel was). Ik ben nu met een filter bezig, waarbij volgens de simulaties de response van de midtoner veel rechter is.

Quote from: Rob_Dingen on August  3, 2005, 10:13:02
Ik zit in spanje dus kan niets plaatsen.

Vakantie? Veel plezier in dat geval!

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Marc Heijligers

#31
Hoi allemaal,

Ik heb een flinke update gedaan van de Milestones documentatie:
- De info die ik over Avalon speaker heb, heb ik wat verder uitgewerkt.
- Duidelijker overzicht van andere speakers.
- Extra foto's toegevoegd aan het hoofdstuk over het houtwerk.
- De muziek die ik gebruik gecategoriseerd en toegelicht.
- Generiek de boel wat overzichtelijker gemaakt.
- Het filter hoofdstuk duidelijker gemaakt.
- Ik heb nu eindelijk een redelijke meet configuratie, dus ik heb metingen toegevoegd. Met name om aan te tonen dat ze goed correleren met de simulaties in Speaker Workshop.

De generieke entry:
http://www.hifivoice.com/

Reakties zijn welkom!

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Robbo

Zeer interessant en goed opgezet leesvoer Marc !

Het wordt eens tijd voor mij om te kiezen welke kant ik opga met DHZ.  Dit ontwerp spreekt me zeker aan, echter twijfel ik (op papier) of het sublaag laag genoeg voor mij gaat.

 

Marc Heijligers

#33
Ik heb de laatste weken niet stil gezeten.

Ten eerste, wat nieuwe filter perikelen. Ik heb geprobeerd de midtoner over een bredere range in te zetten, en alle units in fase te krijgen. Deels met succes! Met name ruimtelijkheid en punch/drive zijn flink vooruit gegaan. Schema, simulatie en meting staan in de post. Aan de meting kan je zien dat er nog sprake is van een flinke dip (zo'n 5dB). De tweeter omdraaien lost dat op, maar dat gaat ten koste van een flink stuk ruimtelijkheid. Komende weken zal ik eens kijken wat daar aan valt te doen (suggesties welkom!).

Ten tweede, heb ik de info in html vorm gezet (monnikenwerk). De plaatjes zijn her-en-der nog wat klein, maar dat zal ik in de loop der tijd wat opfrissen. Ik zal de pdfs om die reden nog niet weg halen. En een nieuwe domein naam, hifivoice!

M.a.w., als je zin/tijd hebt, kijk eens op http://www.hifivoice.com/. De speakers staan onder Audio. 

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Rob_Dingen

Hoi Mark

Ik denk dat je moet proberen om akoestisch op 24dB hellingen te komen anders blijf je dat probleem houden met alle speakers op dezelfde polariteit.
Wat ik ook vreemd vind is dat je de midden toner en tweeter helemaal niet hoeft te dempen door de baffle step moet je dan nog steeds een dun klinkend laag en mid laag hebben.
Maar mischien is dat in jou ruimte niet nodig.

Rob

fgroen

... Actief dus!!!

Je zou voor de grap eens een paar Hypex Active Home-3 modules moeten lenen.... Niet zo leuk voor de echte filteronderzoeker natuurlijk...  ;)

Doede heeft indertijd met zijn Sentinel klonen een actief x-over van Behringer gebruikt om snel verschillende filtertaktieken te kunen proberen en beoordelen. Misschien is iets dergelijks ook wel handig voor jou? Scheelt een hoop gesoldeer en zo.

In je laatste filter lijkt het erop, dat je de C2-79 precies midden in zijn "middenbobbel" afkapt. Dit haalt waarschijnlijk wat hardheid uit het midden, maar laat een gat naar je tweeter toe. Misschien zou je je tweeter een stukje verder naar beneden door moeten laten lopen. (en niet te hard spelen....  >:D)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Marc Heijligers

Hoi,

De baffle step zit in de meting van de losse curves omsloten, dus die wordt in de simulaties meegenomen, en het filter compenseert voor de baffle step door een juiste keuze van het kantelpunt (ik laat de midtoner al voorzichtig afvallen vanaf de 1kHz).

Er mist(e) inderdaad wat puf in de zeg 200-500Hz bereik. Een optelling van de woofer en midtoner in dat bereik werkt gewoonweg niet (in zowel 2.5 als 3 weg systeem). Het geluid blijft dun, of je gaat allerlei rare resonanties krijgen. De midtoner laten doorlopen helpt daar, en ik vermoed dat ik deze nog wel wat verder mag laten doorlopen, en misschine zelfs zijn kast wat moet verkleinen zodat de Q wat hoger komt te liggen, en er wat meer puf in dat bereik komt.

Ik kom dus inderdaad uit op hoge orde filters. Heb jij nog de beschikking over de metingen van de Eidelons Rob? Ben benieuwd hoe die karakteristieken verschillen van die van Martin Colloms.

Als ik de tweeter in polariteit om draai, verdwijnt het gat naar de tweeter, maar ben ik alle spatiele ruimtelijkheid kwijt, klinkt het geluid "hard", maar is er wel wat meer forwardness. Overall geen verbetering, maar wel een indicatie dat het huidige filter nog de nodige engineering behoeft. Maar in dat opzicht is dat niet veel anders dan de andere zelfbouwfilters die ik tot nu toe gezien heb.

De tweeter verder naar onder door laten lopen maakt 'm "hard" qua klank. De tweeter is zowiezo een flinke bijdrage in de hardheid, als ik zonder midtoner speel kan je dat horen. Daar moet dus ook nog iets getemd worden.

Ik ga eens luisteren naar de losse units, met verschillende soorten filtering en compensatie. Ik weet uit ervaring dat je daar veel van kan leren, en suggesties kan krijgen voor toekomstige filter topologieen. Verder ga ik ook eens wat meer naar het fase gedrag kijken.

Ik ga binnenkort eens met een volledig parallelfilter aan de gang. Dan heb ik meer controle over de fase, en kan ik fase en amplitude beter onder controle krijgen.

Aktief filteren staat in de pijplijn als experiment. Ik vraag me dan wel af hoe je met de discripanties in de reponse van de units om moet gaan. Die lopen in hun werk bereik niet al te recht, dus daar moet gecompenseerd worden. Kan dat met zo'n digitaal filter (met een Behringer bijv. niet), wordt het dan een combi  van aktief/passief, en als ik de units toch al passief gecorrigeerd krijg, waarom dan nog aktief filteren?

We hebben 6 ZAP units liggen voor het experiment. Is voor dat doel voorlopig meer dan voldoende.

Bedankt voor de tips!

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

fgroen

QuoteAktief filteren staat in de pijplijn als experiment. Ik vraag me dan wel af hoe je met de discripanties in de reponse van de units om moet gaan. Die lopen in hun werk bereik niet al te recht, dus daar moet gecompenseerd worden. Kan dat met zo'n digitaal filter (met een Behringer bijv. niet), wordt het dan een combi  van aktief/passief, en als ik de units toch al passief gecorrigeerd krijg, waarom dan nog aktief filteren?

Cool!! Ben ik erg benieuwd naar!

Het niet vlak zijn van de C2-79 Is inderdaad een concern. Ik weet dat de Eidolon die bult gewoon in zijn overall-response heeft zitten, kweenie hoe dat met de Opus zit. Misschien valt het wel mee.

Het compenseren van niet-idealiteiten van LS-units is in een actief systeem inderdaad een beetje lastig. Ik weet dat THEL hiervoor equaliser modules heeft, de DEQX heeft ook een nearfield meting om luidspreker response te compenseren. In mijn huidige opzet heb ik geen mogelijkheid om actief de speakers te compenseren, en heb het ook niet passief gedaan. De units zijn vriendelijk genoeg. Hoe dat met mijn Avaclone gaat lopen weet ik nog niet. Ik denk dat mijn C2-90 middentoner niet zo problematisch is en prima geschikt voor actieve filtering.  ;D

Het verschil tussen passief filteren en aktief filteren met een passief compensatienetwerk is nog steeds groot. Maar je gooit inderdaad een deel van de voordelen van aktieve filtering weg.

Misschien heb je wel veel minder compensatie nodig omdat de units zich door de directe aansturing vanuit een eindtrap sowieso veel beter gedragen. Bij mijn systeem is het actief maken in twee stappen gegaan: Aktief laag en mid en hoog passief van elkaar gescheiden (stap 1) en daarna ook de scheiding tussen mid en hoog aktief. (stap 2)
Ik was verbijsterd van de stap om naast het laag ook mid en hoog aktief te scheiden. Alle troep die ruimtelijkheid en impulsgetrouwheid in de weg stond was ineens verdwenen. De winst die dat opleverde was veel groter dan ik kon voorzien.

Succes met alle experimenten! Ik vind dit een bere interessant topic.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Rob_Dingen

Hoi

Met de Behringer kun je erg veel instellen.
Ik heb er een liggen dus als je die wilt lenen kom hem maar halen.
Zal even de metingen zoeken en ze plaatsen.

Rob

Marc Heijligers


QuoteMet de Behringer kun je erg veel instellen.

Dat heb ik inderdaad vernomen. Van Peter hoorde ik:

Quoteje zegt ergens dat de Behringer DCX geen onregelmatigheden van de units kan
corrigeren, dit is niet korrekt, je kunt per kanaal ook parametrische en
lp/hp eq's inzetten bovenop de crossover filters.

Klinkt dus veel belovend.

QuoteIk heb er een liggen dus als je die wilt lenen kom hem maar halen.
Graag, tof aanbod! Je zou overigens weer eens een keer bij me kunnen langskomen om te luisteren, er is enorm veel veranderd, ben benieuwd naar je mening. Ik zeg wel eens dat ik op de schaal van 100% me nu op zo'n 45% bevindt.

QuoteZal even de metingen zoeken en ze plaatsen.
Leuk, ben benieuwd!

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Rob_Dingen

Hoi

Hier de beloofde nearfield meting van de Avalon Eidolon.
Het probleem is dat ik niet heel diep heb kunnen meten omdat we da speakers die we niet meete af hebben moeten dekken met een kussentje waar altijd iets doorheen lekt maar het is beter als niets en geeft een redelijk goed inzicht in de filterhellingen.

Rob

Paul Vancluysen

#41
Hoi Marc,

Gisteren een parallel filter met jouw speakers geprobeerd.  Ik kan natuurlijk niet testen, maar misschien zitten er toch een paar ideëen in.  Ik werk nog niet met SpeakerWorkshop, maar ik heb wel frequentierespons en impedantie van de drivers eruit gehaald.  Ik simuleer in afwachting nog met Pspice.
Ruwweg ben ik uitgegaan van het volgende:

Hoog en mid in fase krijgen, hoger orde filter boven 3k.  Voor de tweeter kies ik een 4de orde Linkwitz-Riley op 3.4k.  De midrange heb ik geëqualized met de LCR parallel keten.  Voor het lowpass-filter een tweede orde Butterworh op 2.6kHz met L4 en C4, geeft ongeveer -6dB op 3.4k en is zo ongeveer in fase met de tweeter. Tweede orde is verantwoord aangezien de midrange toch al sterk bundelt bij deze frequenties.

Laag en mid, moeilijker.  Ik heb nu gekozen voor eerste orde op ongeveer 300Hz.  Eerst woofer geequalized met L2, gecompenseeerd met R2, C1 en dan laagdoorlaat met L1.  De mid is hoogdoorlaat gefilterd met C2.  Het probleem is dat de drivers heel moeilijk in kwadrant te houden zijn over een brede band. Ik ben nog bezig met hogere orde, maar het is nog niet goed.

In jouw laatste concept, daalt de totale impedantie tot ongeveer 1.5Ohm bij 400Hz, zeer laag vind ik.

Ik zal ook Speaker Workshop proberen te gebruiken, teneinde wat plaatjes te tonen.  Voorlopig een schets van het schema.

Doei.... 
 




Marc Heijligers

Quote from: Rob_Dingen on September 16, 2005, 10:49:13
Hier de beloofde nearfield meting van de Avalon Eidolon.
Het probleem is dat ik niet heel diep heb kunnen meten omdat we da speakers die we niet meete af hebben moeten dekken met een kussentje waar altijd iets doorheen lekt maar het is beter als niets en geeft een redelijk goed inzicht in de filterhellingen.

Hoi Rob,

Bedankt voor de curves, zeer leerzaam. De curves hebben veel weg van de metingen van Martin Colloms in de Hifi News. Heb je ook nog gemeten op zeg 1 of 2 meter afstand? Zie je dan een baffle step in de curves?

Grtn,
Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Marc Heijligers

Hoi Paul,

Quote from: Paul Vancluysen on September 17, 2005, 15:27:10
Gisteren een parallel filter met jouw speakers geprobeerd.  Ik kan natuurlijk niet testen, maar misschien zitten er toch een paar ideëen in.  Ik werk nog niet met SpeakerWorkshop, maar ik heb wel frequentierespons en impedantie van de drivers eruit gehaald.  Ik simuleer in afwachting nog met Pspice.

Gaaf dat je met PSpice werkt. Dan kan je op ieder punt in het circuit kijken! 't Is mij nog nooit gelukt dat aan de gang te krijgen. Ik weet niet hoe je de speaker overdracht erin moet krijgen.

Quote from: Paul Vancluysen on September 17, 2005, 15:27:10
Hoog en mid in fase krijgen, hoger orde filter boven 3k.  Voor de tweeter kies ik een 4de orde Linkwitz-Riley op 3.4k.  De midrange heb ik geëqualized met de LCR parallel keten.  Voor het lowpass-filter een tweede orde Butterworh op 2.6kHz met L4 en C4, geeft ongeveer -6dB op 3.4k en is zo ongeveer in fase met de tweeter. Tweede orde is verantwoord aangezien de midrange toch al sterk bundelt bij deze frequenties.

Laag en mid, moeilijker.  Ik heb nu gekozen voor eerste orde op ongeveer 300Hz.  Eerst woofer geequalized met L2, gecompenseeerd met R2, C1 en dan laagdoorlaat met L1.  De mid is hoogdoorlaat gefilterd met C2.  Het probleem is dat de drivers heel moeilijk in kwadrant te houden zijn over een brede band. Ik ben nog bezig met hogere orde, maar het is nog niet goed.

Ziet er op het eerste oog al goed uit. Ik ga er zeker mee aan de gang.

Quote from: Paul Vancluysen on September 17, 2005, 15:27:10
In jouw laatste concept, daalt de totale impedantie tot ongeveer 1.5Ohm bij 400Hz, zeer laag vind ik.

Dat is inderdaad niet goed, zoals ik in mijn teksten al aan geef. Mijn versterker heeft er geen moeite mee, maar ik kan me voorstellen dat menig versterker hier van over zijn nek gaat.

Quote from: Paul Vancluysen on September 17, 2005, 15:27:10
Ik zal ook Speaker Workshop proberen te gebruiken, teneinde wat plaatjes te tonen.  Voorlopig een schets van het schema.

Wat is de waarde van C2?

Bedankt voor de suggesties!!!

Grtn,
Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Paul Vancluysen

Hoi Marc,

C2 is 91uF.  Crossing van laag en mid is nog niet echt echt in orde, maar ik laat iets weten als ik iets beter heb.

Groetjes.
Paul

Rob_Dingen

Hoi

Mijn persoonlijke ervaring is dat je voor het laag ook het beste kunt streven naar een 24dB acoustische helling dus niet electrisch.
Ik heb nog verschillende metingen op 1 meter met en zonder front en impedantie.
Maar onder de 500/600hz meet je teveel de ruimte en is het moeilijk te zeggen maar er zit inderdaad een dipje van de bafflestep.
Op zich is dat niet zo erg als het niet te groot is daardoor heb je zeer weinig kleuring in het geluid.

Rob

occajohn

Hallo,

Ik ben voornemens een aantal houtpakketten voor de Avalon Opus Ceramique (Soup kasten) te gaan maken, mits hiervoor voldoende interesse is.
Alles wordt met professionele machines gezaagd van 30 mm A-kwaliteit MDF. Zie mijn site voor een eerste kast welke ik al reeds eens gebouwd heb: http://home.planet.nl/~johneekels/

Prijs is afhankelijk van het aantal belangstellende, en de mate van afwerking.

Graag mailen naar [email protected]  bij belangstelling.

Gr John

Paul Vancluysen

Hoi Marc,

Dit is het resultaat van het parallel filter met Speaker Workshop. Je ziet dat de piek van woofer nog invloed heeft bij 3.4k, daar moet nog iets aan gedaan worden. Ik ben het ten dele eens met Rob om 24dB akoestisch te filteren. Voor mid en hoog wordt het heel veel toegepast en is ook nodig om een goed polair diagram te verkrijgen, zeker als de speakers ver van elkaar staan en/of de crossoverfrequentie hoog is (vind je in heel veel artikels terug). Voor mid en laag hangt het af van de realiseerbaarheid van het filter. 4de orde filters hebben geen vlakke vermogenkarakteristiek en onder 1k zou ik toch verkiezen het vermogen vlak te houden, omdat het geluid minder en minder direct wordt bij lagere frequenties. Eerste orde is daar het beste, vind ik, omdat je weet dat het filter vlak is qua vermogen en on-axis respons. maar meestal heel moeilijk te realiseren met verschillende speakers. Het blijft een eeuwige discussie natuurlijk. Als eerste orde niet realiseerbaar is, zou ik ook kiezen voor een 4de orde filter, omdat de vermogendip smaller is bij hogere ordes ... maar dan moet het ook nog goed klinken ...

Paul

 
         

DIY_Freak

#48
Quote from: Paul Vancluysen on September 19, 2005, 23:58:244de orde filters hebben geen vlakke vermogenkarakteristiek en onder 1k zou ik toch verkiezen het vermogen vlak te houden, omdat het geluid minder en minder direct wordt bij lagere frequenties. Eerste orde is daar het beste, vind ik, omdat je weet dat het filter vlak is qua vermogen en on-axis respons. maar meestal heel moeilijk te realiseren met verschillende speakers. Het blijft een eeuwige discussie natuurlijk. Als eerste orde niet realiseerbaar is, zou ik ook kiezen voor een 4de orde filter, omdat de vermogendip smaller is bij hogere ordes ... maar dan moet het ook nog goed klinken ...
Wat bedoel je met vermogenkarakteristiek? Heb je het over de zgn 'poweresponse'? Deze is bij 1ste orde ook niet ideaal in de meeste gevallen, nog even los van de nadelen.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

Marc Heijligers

Hoi Paul

Quote from: Paul Vancluysen on September 19, 2005, 23:58:24
Dit is het resultaat van het parallel filter met Speaker Workshop.

Ik heb het ondertussen ook in Speaker Workshop zitten.

De overgang van midden naar hoog ziet er inderdaad goed uit. Ook fase en impedantie zijn mooi.

Quote from: Paul Vancluysen on September 19, 2005, 23:58:24
Je ziet dat de piek van woofer nog invloed heeft bij 3.4k, daar moet nog iets aan gedaan worden.

Die is makkelijk te verwijderen met een C en een R over L1, zoals in de Soup van Tony, zie bijgesloten schema.

Quote from: Paul Vancluysen on September 19, 2005, 23:58:24
Ik ben het ten dele eens met Rob om 24dB akoestisch te filteren. Voor mid en hoog wordt het heel veel toegepast en is ook nodig om een goed polair diagram te verkrijgen, zeker als de speakers ver van elkaar staan en/of de crossoverfrequentie hoog is (vind je in heel veel artikels terug). Voor mid en laag hangt het af van de realiseerbaarheid van het filter. 4de orde filters hebben geen vlakke vermogenkarakteristiek en onder 1k zou ik toch verkiezen het vermogen vlak te houden, omdat het geluid minder en minder direct wordt bij lagere frequenties. Eerste orde is daar het beste, vind ik, omdat je weet dat het filter vlak is qua vermogen en on-axis respons. maar meestal heel moeilijk te realiseren met verschillende speakers. Het blijft een eeuwige discussie natuurlijk. Als eerste orde niet realiseerbaar is, zou ik ook kiezen voor een 4de orde filter, omdat de vermogendip smaller is bij hogere ordes ... maar dan moet het ook nog goed klinken ...

Ik heb zelf ge-experimenteerd met het toepassen van filter ordes en steilheden m.b.t. de woofer. Gewoon alleen de woofer aansluiten, en luisteren.

Met alleen een 1e orde filter, klinkt de woofer "vies" en "gewrongen". Er zit absoluut geen drive in de woofer op die manier. Ik denk dat 1e orde filtering veel bijdraagt tot wat ik "resonanties" noem. Bepaalde tonen op het klavier van een piano knallen de kamer in, en klinken lang door. Is niet alleen een ruimte akoestisch effect, want met andere filters krijg ik dat effect weg.

Ik merk dat de woofer pas "lekker" klinkt als je 'm steil filtert, in mijn geval elektrisch 3e orde, zie Milestones Version 04-A-V5:
http://homepage.mac.com/marc.heijligers/audio/milestones/page63/page63.html

Zelfs als je de C1 in dat filter verlaagt onder de zeg 120uF, begint er een "harde klank" over de unit te komen. Nadeel van dit filter is dat de bas wat "rommeliger" is, wat minder strak bij jazz basloopjes. Ik zou zelf dus voor hogere orde kiezen. Een dip/bult in het laag in de regionen van 100 a 200 Hz is denk ik niet zo'n ramp i.v.m. de reflecties die je in de huiskamer hebt. Overigens denk ik liever een bult dan een dip, want de units hebben de neiging wat "kaal" te klinken.

Ter vergelijk (voor zover dat iets te betekenen heeft) de curves van de Avalon Eidelon gestippeld over de curves van jouw huidige ontwerp.

Grtn,
Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.