Alternatieve 'MAT' gereviewed, alleen 'wat' duurder

Started by Starred, July 25, 2005, 21:04:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

meteorite

#100
Ik lees dat de audio er op voor uit gaat bij het gebruik van deze mat.

Maar heeft iemand al getest met DVD-V ?
of dit verbetering met zich mee brengt, zo ja in welke aspect?

Lijkt me dat het filteren van de jitter ok betere video zou moeten lever gezien er minder fouten kunnen op treden in het bit stroom naar de mpeg decoder ?

Popcorn Hour | Sanyo | Pioneer | KEF | Marantz | LaserDisc | D-VHS | HD-DVD | Blu-ray

Kjelt

Quote from: Job on August 19, 2005, 11:04:18
Ik hoop van harte dat niemand hier 200 ballen in die mat heeft gestoken.

Heb JIJ al geluisterd? Heb JIJ al een AB test met deze mat gedaan? Hoe kun je dan iets adviseren of ontraden? Puur uit theoretisch oogpunt? Ik ben ook hartstikke sceptisch over deze mat maar kijk wel naar het verleden en trek daar lering uit (zoals bijv. door de geluidsbarriere breken wat onmogelijk zou zijn).

garmtz

Stel je hebt een CD-speler van €10,000 en een mat van €200 brengt hier overduidelijk verbetering. Dan is het dus een valu-for-money upgrade. Alles is relatief...

Job

Quote from: Kjelt on August 19, 2005, 12:47:14
Heb JIJ al geluisterd? Heb JIJ al een AB test met deze mat gedaan? Hoe kun je dan iets adviseren of ontraden?
Ik ontraad niemand iets, maar spreek mijn verbazing uit. Voordat ik er ueberhaupt naar luister, zou ik zelf eerst resultaten van een ABX willen zien.
QuotePuur uit theoretisch oogpunt? Ik ben ook hartstikke sceptisch over deze mat maar kijk wel naar het verleden en trek daar lering uit (zoals bijv. door de geluidsbarriere breken wat onmogelijk zou zijn).
Mijn skepsis is voor een groote deel gebaseerd op de idiote prijs. Geen idee wat dat zou rechtvaardigen.

Job

Quote from: Garmt on August 19, 2005, 12:54:57
Stel je hebt een CD-speler van €10,000 en een mat van €200 brengt hier overduidelijk verbetering. Dan is het dus een valu-for-money upgrade. Alles is relatief...
Als je een CD-speler van 10 mille hebt, dan heb je wat mij betreft al een gaatje in je hoofd, maar dat vind ik nog wel een prettige afwijking (gewoon is ook maar gewoon). Dat een mat iets zou kunnen doen, daar wil ik ook nog wel aan (15 jaar geleden deden we het door twee CD's op elkaar te leggen). Wanneer het precies 'overduidelijk' is, wordt natuurlijk al twijfelachtig *). Maar als je die mat van 200 pleuri koopt, zonder te snappen wat die kostprijs rechtvaardigt, dan vind ik dat ongezond. Maar dat is maar mijn mening, voor wat-ie waard is (wel gratis).

*) zie mijn eerdere post over meespelende factoren bij de perceptie.

FrankB

Quote from: Job on August 19, 2005, 13:31:05
Als je een CD-speler van 10 mille hebt, dan heb je wat mij betreft al een gaatje in je hoofd, maar dat vind ik nog wel een prettige afwijking (gewoon is ook maar gewoon). Dat een mat iets zou kunnen doen, daar wil ik ook nog wel aan (15 jaar geleden deden we het door twee CD's op elkaar te leggen). Maar als je die mat van 200 pleuri koopt, zonder te snappen wat die kostprijs rechtvaardigt, dan vind ik dat ongezond. Maar dat is maar mijn mening, voor wat-ie waard is (wel gratis).

Niet in je hoofd, maar in je hand.

beetje jammer om zo te oordelen. Niemand heeft over blindelings kopen, maar als zo'n mat veel toevoegd aan de muziekbeleving is er toch geen probleem? En als JIJ het nou belachelijk vindt, kan een ander dat niet vinden. En voor beide opvattingen valt wat te zeggen, zolang er maar respect voor beide opvattingen blijft. En dat respect mis ik een beetje bij jou  :-\
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

garmtz

Quote from: Job on August 19, 2005, 13:31:05
Als je een CD-speler van 10 mille hebt, dan heb je wat mij betreft al een gaatje in je hoofd, maar dat vind ik nog wel een prettige afwijking (gewoon is ook maar gewoon).

Vind ik erg kortzichtig...  ::)  Hobby is hobby...

QuoteDat een mat iets zou kunnen doen, daar wil ik ook nog wel aan (15 jaar geleden deden we het door twee CD's op elkaar te leggen). Maar als je die mat van 200 pleuri koopt, zonder te snappen wat die kostprijs rechtvaardigt, dan vind ik dat ongezond. Maar dat is maar mijn mening, voor wat-ie waard is (wel gratis).

Zomaar kopen zonder proberen is inderdaad met geen enkele aankoop slim. Maar als het goed werkt, waarom niet???

Job

Quote from: Garmt on August 19, 2005, 13:35:51
Vind ik erg kortzichtig...  ::)  Hobby is hobby...
Kortzichtig zou zijn als ik er geen begrip voor had. En er is niets mis met een gaatje in je hoofd, dat heb ik zelf ongetwijfeld ook. En ik sluit niet uit dat ik ooit een speler van 10 mille koop, als ik het dat waard zou vinden.

QuoteZomaar kopen zonder proberen is inderdaad met geen enkele aankoop slim. Maar als het goed werkt, waarom niet???
Dan wil ik nog steeds weten waarom (al is het een vermoeden), en inschatten of die kostprijs ergens door wordt gerechtvaardigd. Doe ik met alles wat ik koop.

Job

Quote from: FrenkB on August 19, 2005, 13:35:36
En dat respect mis ik een beetje bij jou
Ik geef aan waar ongeveer mijn begrip voor leuke gekte ophoudt. Daarmee zeik ik volgens mij niemand af.
Dat ik iets 'ongezond' vind, lijkt me verre van een hard, respectloos oordeel. Meer een uitnodiging tot discussie (dit is toch een forum, niet?).

P.S.: het is zeker zo dat ik niet voor alle opvattingen respect kan opbrengen, wel voor alle mensen.

Raphie

Nou ehhmmm ik houd op met verklaren, voor mij doet ie het gewoon goed en de verbetering is 50 euro waard.
JBL PRX Power!

garmtz

Quote from: Job on August 19, 2005, 13:42:27
Dan wil ik nog steeds weten waarom (al is het een vermoeden), en inschatten of die kostprijs ergens door wordt gerechtvaardigd. Doe ik met alles wat ik koop.

Waarom klinken verschillende condensatoren anders? Als je dat niet kunt verklaren, is het denk ik beter even geen apparatuur te kopen (even lekker gechargeerd... ;D). Ik vind het beperkend om eerst alles te willen verklaren. In de tussentijd had je wellicht meer kunnen genieten door die 'vage' kosteneffectieve upgrades.

Job

Quote from: Garmt on August 19, 2005, 14:15:38
Waarom klinken verschillende condensatoren anders?
Omdat de manier van produceren anders is, denk ik. Bovendien best een redelijk complex ding, een condensator, en een onderdeel. Koop jij je condensatoren los in? Ik niet. Als ik kan kiezen uit twee versterkers, en de ene versterker is duurder want die gebruikt (stabielere/andere/betere/exclusievere) condensatoren die duurder zijn, en ik vind de klank beter en het verschil in prijs gerechtvaardigd, dan is de keuze inderdaad snel gemaakt.
Ik wil niet alles per se eerst verklaren, maar als er een opvallend verschil in prijs is, dan word ik wel benieuwd. Dat is toch niet zo heel gek?

Nogmaals, dat een mat een verschil in klank kan opleveren, daar wil ik best aan, zelfs al kun je dat misschien niet zomaar verklaren (hoewel je kunt veronderstellen dat het stabilseren van het medium een bepaald kwaliteitsvoordeel oplevert. En dat de prijs van van die matten veel hoger is dan de productiekosten, dat is begrijpelijk, want het is een artikel voor een beperkte markt. Maar wat is er zo anders aan die dure mat dan aan die mat van Raphie, dat die dure 4 maal zoveel kost? Is dat rete-exclusief (extra zwaar?) materiaal, waarvan ze worden gemaakt? Is het een kwestie van een speciaal, kostbaar proces dat die matten precies uitbalanceert? Pissen er Afgaanse windhonden overheen en worden ze daarna in de Zuidafrikaanse zomerzon te drogen gelegd?

@Raphie: dat klink als een begrijpelijke afweging. Als iemand je morgen probeert die duurdere mat te verkopen, wil je dan niet weten wat die mat beter maakt dan de jouwe?

meteorite

#112
Leuk al dat ge-flame heen en weer

maar zou iemand mij vraag kunnen beantwoorden, staat paar posts terug.
Bedankt

Ik merk van de posts hier dat sommige mensen deze mat hebben


Quotewat typos in tekst
Popcorn Hour | Sanyo | Pioneer | KEF | Marantz | LaserDisc | D-VHS | HD-DVD | Blu-ray

bmateijsen

Quote from: meteorite on August 19, 2005, 15:31:00
Luek al dat ge-flame heen en weer

maar zou iemand mij vraag  kunnen beantwoorden, beet terug in de post
graag.  Bedankt

Ik merek van de post dat sommige mensen deze mat hebben




Misschien dat Gerritz dat kan beantwoorden.. hij gebruikt hem in de DV88 van Arcam.

Groet Bjorn

garmtz

Job, ik speel ook een beetje advocaat van de duivel... :-)  Ik vind 199 Usd ook wel errug veel, maar ze schijnen met de hand te worden gecoat en blablabla. Maarja, stel dat hij waanzinnig werkt? Aangezien we dat niet weten, heeft het dus ook weinig zin om er een waardeoordeel over te hebben. Ik ben echter absoluut skeptisch over de prijs.

Job

Begrijp niet dat dit als geflame wordt betiteld.

Raphie

Quote from: Job on August 19, 2005, 15:06:51
Omdat de manier van produceren anders is, denk ik. Bovendien best een redelijk complex ding, een condensator, en een onderdeel. Koop jij je condensatoren los in? Ik niet. Als ik kan kiezen uit twee versterkers, en de ene versterker is duurder want die gebruikt (stabielere/andere/betere/exclusievere) condensatoren die duurder zijn, en ik vind de klank beter en het verschil in prijs gerechtvaardigd, dan is de keuze inderdaad snel gemaakt.
Ik wil niet alles per se eerst verklaren, maar als er een opvallend verschil in prijs is, dan word ik wel benieuwd. Dat is toch niet zo heel gek?

Nogmaals, dat een mat een verschil in klank kan opleveren, daar wil ik best aan, zelfs al kun je dat misschien niet zomaar verklaren (hoewel je kunt veronderstellen dat het stabilseren van het medium een bepaald kwaliteitsvoordeel oplevert. En dat de prijs van van die matten veel hoger is dan de productiekosten, dat is begrijpelijk, want het is een artikel voor een beperkte markt. Maar wat is er zo anders aan die dure mat dan aan die mat van Raphie, dat die dure 4 maal zoveel kost? Is dat rete-exclusief (extra zwaar?) materiaal, waarvan ze worden gemaakt? Is het een kwestie van een speciaal, kostbaar proces dat die matten precies uitbalanceert? Pissen er Afgaanse windhonden overheen en worden ze daarna in de Zuidafrikaanse zomerzon te drogen gelegd?

@Raphie: dat klink als een begrijpelijke afweging. Als iemand je morgen probeert die duurdere mat te verkopen, wil je dan niet weten wat die mat beter maakt dan de jouwe?

Job, leuk betoog, en ben het er wel mee eens, maar onderaan de streep hoef je jezelf altijd maar een vraag te stellen: is de verbetering mij de investering waard. Zo ja kopen, zo nee, niet doen!
JBL PRX Power!

garmtz


meteorite

Quote from: Garmt on August 19, 2005, 16:58:36
Ik ook niet eigenlijk...

excusses dan hier voor  ::)
zal ik wel de stukjes post verkeerd hebben geinterperteerd
Popcorn Hour | Sanyo | Pioneer | KEF | Marantz | LaserDisc | D-VHS | HD-DVD | Blu-ray

GerritZ

#119
Quote from: bmateijsen on August 19, 2005, 15:33:00
Misschien dat Gerritz dat kan beantwoorden.. hij gebruikt hem in de DV88 van Arcam.

Groet Bjorn

Ik gebruik hem inderdaad alleen met DVD's en ik denk dat je dezelfde veranderingen krijgt als met CD's
(Raphie en FrankB ervaringen lezende)

Heb de mat getest met Diana Krall Live in Paris, daar viel mij op dat het laag strakker, meer detail gaf en ik heb
ook de DVD van David Gillmour met "mat" gebruikt en daar vond ik de gitaren iets minder "puntig" iets ronder klinken,
ik vind het echter, meer muziek.
Dit zijn even 2 hele korte indrukken van mijn kant, maar die hebben wel besloten dat
ik de "mat" hou.

Gerrit

kippekop

Quote from: meteorite on August 19, 2005, 18:42:54
excusses dan hier voor  ::)
zal ik wel de stukjes post verkeerd hebben geinterperteerd

Als het op het forum over matten gaat dan wordt het altijd "matten" hier dus....no worries  :D
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Job

Ik vond het juist nogal een matte discussie  ;)  O0