Alternatieve 'MAT' gereviewed, alleen 'wat' duurder

Started by Starred, July 25, 2005, 21:04:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FrankB

Quote from: Kjelt on August 18, 2005, 09:50:16
Welke merken gebruiken deze interface op hun cd-spelers? In de semi-prof. geluids en muziekwereld zit die interface op alle spelers vanaf 200 euro, waarom dan niet op de duurdere audio cd-spelers? Dadelijk gaan we ontdekken dat een speler van 300 euro met AES een cd-speler met SPDIF van 9000 euro eruit speelt  ;D

Ik gebruik alleen een geintegreerde speler, geen last van digitale interfaces ;D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Martin_M

#76
Quote from: Kjelt on August 18, 2005, 09:50:16
Welke merken gebruiken deze interface op hun cd-spelers? In de semi-prof. geluids en muziekwereld zit die interface op alle spelers vanaf 200 euro, waarom dan niet op de duurdere audio cd-spelers? Dadelijk gaan we ontdekken dat een speler van 300 euro met AES een cd-speler met SPDIF van 9000 euro eruit speelt  ;D

AES is de gebalanceerde uitvoering (en 110 Ohm i.p.v. 75 Ohm) en hierdoor is er minder kans op verlies tijdens het transport. Volgens mij is het principe verder hetzelfde, dus ook de clock verwerkt in het digitale signaal.

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Kjelt

Quote from: FrenkB on August 18, 2005, 09:52:30
Ik gebruik alleen een geintegreerde speler, geen last van digitale interfaces ;D


Oh ja dat kan natuurlijk ook nog en zo doe ik het zelf momenteel ook  :-[

Audiofiel

Quote from: Kjelt on August 18, 2005, 09:50:16
Dadelijk gaan we ontdekken dat een speler van 300 euro met AES een cd-speler met SPDIF van 9000 euro eruit speelt  ;D
Dat zal wel meevallen. Een goede DAC met AES/EBU kost ook wel wat. En zoals je vast wel weet: niet ieder loopwerk heeft dezelfde kwaliteit.

Quote from: Martin_M on August 18, 2005, 10:20:09
AES de gebalanceerde uitvoering (en 110 Ohm i.p.v. 75 Ohm) en hierdoor is er minder kans op verlies tijdens het transport. Volgens mij is het principe verder hetzelfde, dus ook de clock verwerkt in het digitale signaal.
Helemaal correct, ook hier zit de clock in het signaal, maar er is onderweg wel veel minder storing.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Bij mijn CEC klonk AES/EBU mooier dan S/PDIF mijn Lexicon MC-12 in. Vooral was het beeld stabieler, groter en meer van de speakers af.

Kjelt

Ik zit me net te bedenken dat als je de clock scheidt van het datasignaal dat je dan weer looptijdverschillen kunt introduceren omdat je twee verschillende signaalwegen hebt. Oftewel je wilt helemaal geen gescheiden klok en datasignaal maar wel een heel goed en betrouwbaar protocol(liefst met redundantie). Als je dan inhet signaal aangeeft wat de samplefrequentie is geweest hoef je alleen maar te bufferen en de buffer met een hele nauwkeurige klok uitlezen. Dit was misschien 20 jaar geleden (toen SPDIF is gekozen) een kostbare oplossing, nu is het zeer betaalbaar.

garmtz


Kjelt

Quote from: Garmt on August 18, 2005, 11:06:26
Dat wordt al gedaan.

Dat verbaast me niets, bijna alles wat je maar kunt bedenken bestaat al of is al geoctrooieerd voor de toekomst. Zo zat ik 2 jaar geleden te denken dat een elektrisch verwarmde ijslepel wel eens heel handig is als je koud ijs uit de diepvries wilt scheppen (nu continu de lepel in warm water stoppen, wachten etc.). Bleek dat al in 1913 geoctrooieerd te zijn, toen had nog niet eens iedereen elektriciteit!!!!.

FrankB

Quote from: Kjelt on August 18, 2005, 11:09:45
Dat verbaast me niets, bijna alles wat je maar kunt bedenken bestaat al of is al geoctrooieerd voor de toekomst. Zo zat ik 2 jaar geleden te denken dat een elektrisch verwarmde ijslepel wel eens heel handig is als je koud ijs uit de diepvries wilt scheppen (nu continu de lepel in warm water stoppen, wachten etc.). Bleek dat al in 1913 geoctrooieerd te zijn, toen had nog niet eens iedereen elektriciteit!!!!.

Dat kan twee dingen betekenen:

1) Je bent heel erg oud >:D
2) Je loopt heel erg achter >:D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Kjelt

Quote from: FrenkB on August 18, 2005, 11:12:52
Dat kan twee dingen betekenen:

1) Je bent heel erg oud >:D
2) Je loopt heel erg achter >:D

Het betekent dat alle cd-speler fabrikanten die nog SPDIF ondersteunen achterlopen  ;D

Job

Ik geloof eigenlijk niet dat SPDIF ouder is dan AES/EBU.
Ook in een AES/EBU signaal kan de klok worden meegestuurd overigens. Lijkt me dat je bij SPDIF ook een externe klok zou kunnen gebruiken, mocht je dat willen.
Ik blijf maar steeds de gedachte houden dat een hele verzameling van dat soort tweaks bij elkaar beter in iets anders gestoken kan worden. Maar dat mag ieder voor zich uitmaken, het is een vrij land.

beunky

Quote from: FrenkB on August 18, 2005, 07:10:31
Dat de muziek je minder pakt, je bent sneller afgeleid, dat soort dingen.

Dat heeft toch met muziek te maken... niet met apparatuur... sorry maar ik kan Miles Davis echt niet minder pakkend vinden op mijn wekkerradio als op mijn set... op mijn set klinkt het (gelukkig ;D) wel een enorm stuk beter, mee eens, maar de muziek pakt me echt niet minder... wat ik me hooguit kan voorstellen is dat je liever niet de hele dag naar die wekkerradio gaat luisteren omdat je beter kunt krijgen met je set... maar op vakantie gaat een (enorme ;D) stapel cd's mee of zelfs minidiscs of mp3's en die boeien me op de discman/minidisc-speler/mp3-speler net zo veel als op mijn gewone set, ik heb het nog nooit gesnapt en ik zal het ook wel nooit snappen hoe je nu op kwalitatief verschillende sets verschillend (lees: minder/meer) van dezelfde muziek kunt genieten... de muziek blijft toch hetzelfde...
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Kjelt

Quote from: beunky on August 18, 2005, 19:21:16
Dat heeft toch met muziek te maken... niet met apparatuur... sorry maar ik kan Miles Davis echt niet minder pakkend vinden op mijn wekkerradio als op mijn set... op mijn set klinkt het (gelukkig ;D) wel een enorm stuk beter, mee eens, maar de muziek pakt me echt niet minder... wat ik me hooguit kan voorstellen is dat je liever niet de hele dag naar die wekkerradio gaat luisteren omdat je beter kunt krijgen met je set... maar op vakantie gaat een (enorme ;D) stapel cd's mee of zelfs minidiscs of mp3's en die boeien me op de discman/minidisc-speler/mp3-speler net zo veel als op mijn gewone set, ik heb het nog nooit gesnapt en ik zal het ook wel nooit snappen hoe je nu op kwalitatief verschillende sets verschillend (lees: minder/meer) van dezelfde muziek kunt genieten... de muziek blijft toch hetzelfde...

Vergelijk het met je geliefde over de telefoon spreken, of naast je in bed.
Haar stem klinkt hetzelfde je kunt er toch net zoveel van genieten?  >:D
Als ik een favoriet stuk muziek op de sweetspot op mijn stereoset beluister dan voel ik het en beleef ik het, een zangeres staat vlak voor me te zingen alsof ze er echt is, echt fantastisch vind ik dat, loop ik naar de keuken dan klinkt het een heeeeel stuk minder en afstandelijk. Als je een goede koptelefoon hebt klinkt dat toch ook veel aangenamer dan zo'n klein discman oorplugje?

beunky

Quote from: Kjelt on August 18, 2005, 22:38:10
Vergelijk het met je geliefde over de telefoon spreken, of naast je in bed.
Haar stem klinkt hetzelfde je kunt er toch net zoveel van genieten?  >:D
Als ik een favoriet stuk muziek op de sweetspot op mijn stereoset beluister dan voel ik het en beleef ik het, een zangeres staat vlak voor me te zingen alsof ze er echt is, echt fantastisch vind ik dat, loop ik naar de keuken dan klinkt het een heeeeel stuk minder en afstandelijk. Als je een goede koptelefoon hebt klinkt dat toch ook veel aangenamer dan zo'n klein discman oorplugje?

Het klinkt aangenamer, maar de MUZIEK ZELF verandert er (gelukkig) niet door...
Als je je geliefde over de telefoon spreekt is ze toch niet anders (slechter/beter) dan naast je in bed... Mss heb je haar liever naast je in bed ;) maar dat heeft een andere oorzaak... ;) ;D
Evenzo met dit verhaal, de muziek zelf verandert niet dus pakt het me niet minder als ik het niet in de sweetspot van mijn stereosetje hoor...
Voorbeeld. Ik heb hier in ons nieuwe huis regelmatig aan de visite die dan het huis natuurlijk moet zien een demo gegeven van mijn setje, meestal pak ik dan het Requiem van Verdi op dvd, het dies irae. Lekker spectaculair en zeer, zeer indrukwekkend. Ik was een paar dagen geleden weer een demo aan het geven, volume lekker opschroeven natuurlijk ;) en toen ging ik ff naar de badkamer om ff wat water te drinken, op dat moment ben je helemaal niet met de muziek bezig en toch, met dat ik de kraan uit doe, begint het dies irae... de rillingen liepen gewoon over mijn lijf, zo ontzettend indrukwekkend... pure emotie gewoon. En dan sta je in de badkamer, een gigantisch hol klinkende ruimte... met de deur dicht en de afzuiger aan die dus herrie maakt en de deur van mijn kamer ook dicht... en toch dezelfde emotie die ik ook vaak ervaar als ik in de sweetspot zit te luisteren. Dat komt omdat de muziek hetzelfde is...
Ik hoop dat het zo duidelijk is. Natuurlijk ga ik niet voor mijn plezier in de badkamer muziek zitten luisteren... maar de muziek raakt me niet minder daardoor... daarom kan ik niets met zo'n opmerking, ik begrijp dat gewoon niet, het gaat toch om de muziek, niet de apparatuur, de apparatuur laat me heus niet meer genieten van de muziek, ik kan er alleen beter onderscheid door maken in de kwaliteit van een uitvoering en meer een live-gevoel door krijgen en er langer door naar muziek luisteren (geen last van luistermoeheid), maar de essentie, de muziek an sich, verveeld me nooit.
Nogmaals, ik bestrijd niet het eventuele effect van de mat of zo, maar ik ben blijkbaar te veel muziekliefhebber of zo >:D ;) ;D
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Job

Het klinkt aangenamer. Dat is wel iets anders dan stellen dat het tempo trager wordt. Dat is mij persoonlijk echt te gortig, simpelweg omdat het mij te subjectief is. Op donderdagmiddag kan een stuk muziek me ook wel langzamer in de oren klinken dan op maandagochtend, en dat dan in de winter weer anders dan in de herfst. Na het eten anders dan ervoor. Met een slok op weer anders. En met andere wijn...

Dat de beleving van de muziek wel degelijk iets verandert aan de muziek, wil ik geenszins ontkennen. De perceptieve waardering is immers een onderdeel van dhet fenomeen muziek. Maar als het in een goede ABX-test niet aan te wijzen is, dan vind ik het nieuwe kleren van de keizer. Zeker als het dan ook nog gaat om een product waaraan je kunt zien dat de productiekosten een tiende fractie zijn van de verkoopprijs.

Kjelt

Quote from: beunky on August 18, 2005, 23:19:45
En dan sta je in de badkamer, een gigantisch hol klinkende ruimte... met de deur dicht en de afzuiger aan die dus herrie maakt en de deur van mijn kamer ook dicht... en toch dezelfde emotie die ik ook vaak ervaar als ik in de sweetspot zit te luisteren. Dat komt omdat de muziek hetzelfde is...

Ik weet het ook niet en pretendeer hopelijk ook niet dat ik het weet maar dit klinkt in mijn oren als een soort van psychische herbeleving een deja-vu, een koppeling tussen een bepaalde emotionele herrinnering/beleving en dat stuk muziek. Als je maar een hint, een fractie van dat stuk muziek hoort vul je zelf de rest al in. Ik heb dat ook met bepaalde stukken muziek en dan hoef ik er alleen maar aan te denken dan hoor ik het al.
Maar hoe zit het dan met onbekende dus nieuwe muziek? Beleef je die dan ook hetzelfde onder de douche of in je sweetspot?


FrankB

Quote from: beunky on August 18, 2005, 19:21:16
Dat heeft toch met muziek te maken... niet met apparatuur... sorry maar ik kan Miles Davis echt niet minder pakkend vinden op mijn wekkerradio als op mijn set... op mijn set klinkt het (gelukkig ;D) wel een enorm stuk beter, mee eens, maar de muziek pakt me echt niet minder... wat ik me hooguit kan voorstellen is dat je liever niet de hele dag naar die wekkerradio gaat luisteren omdat je beter kunt krijgen met je set... maar op vakantie gaat een (enorme ;D) stapel cd's mee of zelfs minidiscs of mp3's en die boeien me op de discman/minidisc-speler/mp3-speler net zo veel als op mijn gewone set, ik heb het nog nooit gesnapt en ik zal het ook wel nooit snappen hoe je nu op kwalitatief verschillende sets verschillend (lees: minder/meer) van dezelfde muziek kunt genieten... de muziek blijft toch hetzelfde...

Het is voor mij synergie die tot een optelsom leidt. De muziek blijft even genietbaar, maar de plaatsing, detaillering, microdynamiek, snelheid, etc geven het een extra beleving. Dat totaal is mijn pakkende factor.

Als je overal evenveel van de muziek geniet, waarom koop je dan in plaats van dure apparatuur niet gewoon cd's en dvd's? Lijkt me een veel zinnigere uitgave ...
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

patrick_vdb

Hi,

Quote from: beunky on August 18, 2005, 23:19:45
Het klinkt aangenamer, maar de MUZIEK ZELF verandert er (gelukkig) niet door...

Zaken als dynamiekverschillen etc behoren net zo goed tot het muzikale werkstuk als de melodielijn. Hoe beter het geheel wordt weergegeven hoe completer je de muziek ervaart. Mijns inzien verandert de muziek dus weldegelijk bij een slechte weergave ervan.

mvrg

Patrick

FrankB

Quote from: patrick_vdb on August 19, 2005, 07:47:21
Zaken als dynamiekverschillen etc behoren net zo goed tot het muzikale werkstuk als de melodielijn. Hoe beter het geheel wordt weergegeven hoe completer je de muziek ervaart. Mijns inzien verandert de muziek dus weldegelijk bij een slechte weergave ervan.

En daarom geven wij ook belachelijk veel geld uit aan apparatuur :D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

JürgenW

Quote from: patrick_vdb on August 19, 2005, 07:47:21
Hi,

Zaken als dynamiekverschillen etc behoren net zo goed tot het muzikale werkstuk als de melodielijn. Hoe beter het geheel wordt weergegeven hoe completer je de muziek ervaart. Mijns inzien verandert de muziek dus weldegelijk bij een slechte weergave ervan.

mvrg

Patrick

Mee eens. Ik hoor meer, ik wordt meer gegrepen, voel me meer betrokken, complexere muziek wordt toegangelijker voor mij.

kippekop

Laten we dan eerst eens precies gaan definieren wat muziek is... maar volgens mij is muziek niet overal hetzelfde, als je op een set meer hoort dan op je wekkerradio, luister je volgens mij al niet meer naar dezelfde muziek. Tja en op mijn computerspeakers luister ik toch een stuk minder graag dan op mijn eigen set (alhoewel ik daar nu niet eens speakers heb staan...hehe).
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Job

Maar, wel of niet onderdeel van de muziek, nu gaat het over verschillen die niemand hier in twijfel trekt.
Terwijl het ging over een matje van 200 ballen, zonder welke de muziek trager zou klinken.

patrick_vdb

Hi Job,

'Trager klinken' is natuurlijk een subjectieve beleving want in absolute waardes gebeurt er niets met de tijdsduur van het muziekstuk. Ik denk dat PRaT hier beter op zijn plaats was geweest ;)

Overigens is er op het forum, naar ik weet, niemand die deze mat van 200 euro gebruikt maar allemaal de goedkopere varianten (varierend van 20 euro tot 50 euro).

mvrg

Patrick

Job

Ik weet niet wat bedoeld wordt met PRaT.
Dat het om de subjectieve beleving gaat, dat schreef ik al, dat wil ik niet ontkennen, zelfs niet dat de subjectieve perceptie onderdeel is van de muziek, maar ik plaats wel kanttekeningen bij bepaalde subtiliteiten. Zie mijn eerdere posts in deze draad. Sommige zaken zijn mij TE subjectief.

Ik hoop van harte dat niemand hier 200 ballen in die mat heeft gestoken.

patrick_vdb

Hi Job,

Pace, Rhythm en Timing....oftewel de mogelijkheid van een weergavesysteem om de luisteraar op een fysieke manier bij de 'drive' van de muziek te betrekken.

mvrg

Patrick