Alternatieve 'MAT' gereviewed, alleen 'wat' duurder

Started by Starred, July 25, 2005, 21:04:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

garmtz

Quote from: Kjelt on August  4, 2005, 16:56:25
Omdat men de "betere" oplossing daar kiest door helemaal geen digitaal transport via spdif te kiezen maar meteen in the box conversie naar analoog gaan.
Volgens mij ook 1 van de redenen van de afname van het aantal losse DAC's. De SPDIF verziekt de boel zo erg dat je in die prijs en kwaliteitsklasse daar geen eer meer aan kan behalen.

Bij het aflezen zelf zijn ook aanzienlijke resultaten te halen, die zo goed kunnen zijn dat een loopwerk+dac met S/PDIF link geen noodzakelijk kwaad meer hoeft te zijn... ;)  Maar inderdaad, geïntegreerd heeft absoluut voordelen!

Kjelt

Quote from: Garmt on August  4, 2005, 17:06:36
Bij het aflezen zelf zijn ook aanzienlijke resultaten te halen, die zo goed kunnen zijn dat een loopwerk+dac met S/PDIF link geen noodzakelijk kwaad meer hoeft te zijn

Garmt, doel je hierbij bijvoorbeeld op hoe Meridian het doet door een data loopwerk in te zetten en dan een x aantal keer de data inleest , compared en het meest voorkomende data stored en weer (met een hele zuivere clock) gereclocked uitleest (oftewel een buffer) ?

garmtz

Hallo Kjelt. Wat Meridian doet is natuurlijk zeer fraai, maar ik denk dat je NOG betere resultaten kunt krijgen met supertransporten als de Teac VRDS 2 bijvoorbeeld. Met buffering kun je veel bereiken, maar er zijn meerdere wegen naar Rome... :) 

Kjelt

Quote from: Garmt on August  4, 2005, 17:27:51
maar ik denk dat je NOG betere resultaten kunt krijgen met supertransporten als de Teac VRDS 2 bijvoorbeeld

Ken ik helaas niet kun je er iets meer over vertellen of wordt het heel erg offtopic dan? Als ik supertransport zie denk ik aan colonne exceptionell met van die oranje zwaailichten dus wordt mijn interesse meteen gewekt  :)

garmtz

Het VRDS 2 loopwerk klemt echt de hele disc in, zodat deze geen kant meer op kan. Een mat heeft dan erg weinig zin... ;)  Bovendien wordt het gelezen signaal daarna vreselijk goed qua timing schoon gehouden en gebufferd. Gewoon echt state-of-the-art...

kippekop

#55
Ik vraag me atlijd een beetje het volgende af:

- Vindt men het geluid "beter" omdat het geluid inderdaad verandert is en men dit associeert met "he, een ander geluid, het zal dus wel beter zijn want ze zeggen het en ik heb net 199 euro voor een frisbie uitgegeven"
- of werkt het echt?

Tja...ik kom toch altijd weer bij mijn geliefde sjoel schijven terug (http://www.hifi.nl/recensies.php?id=2118;D
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

garmtz

Ik weet wat een verandering is en wat een verbetering... De Millennium mat is een verbetering... Zo heb ik onder ongeveer ieder apparaat kegels gehad en Masterbase en vooral Masterbase geeft in mijn ervaring alleen veranderingen en naar mijn idee niet ten goede. Dus ik denk het verschil te weten.

Starred

Toch blijft het lastig om 'verandering' en 'verbetering' uit elkaar te houden. Tenzij je exact weet hoe het origineel klinkt

garmtz

Quote from: Starred on August 16, 2005, 16:31:55
Toch blijft het lastig om 'verandering' en 'verbetering' uit elkaar te houden. Tenzij je exact weet hoe het origineel klinkt

Als ik met mat geïnteresseerd ben in de muziek en zonder mat toch minder en dat met IEDERE CD, vind ik dat toch wel een 'verbetering'. Niemand komt ooit in de buurt van 'hoe het hoort', dus dan kun je beter vergeten.

Starred

maar dan is het waarschijnlijk ook een verandering  ;) ;D

Job

Quote from: Garmt on August  4, 2005, 15:31:38
Meeste kans heb je door te kijken naar het jitterspectrum. Stereophile heeft hiermee klankmatige verschillen 'aantoonbaar' gemaakt. De datastroom is bij CD toch geclocked op een analoge draagvorm, namelijk een pulstrein.
Dit doet met toch vermoeden dat de simpelste vorm van het upgraden van een CD-speler zou zijn om het ding uit te rusten met een hard disk en een stabiele voeding. En dan in langzamer dan real-time de data naar de HD rippen.

garmtz

Quote from: Job on August 17, 2005, 04:08:01
Dit doet met toch vermoeden dat de simpelste vorm van het upgraden van een CD-speler zou zijn om het ding uit te rusten met een hard disk en een stabiele voeding. En dan in langzamer dan real-time de data naar de HD rippen.

Wordt al gedaan... Althans, Meridian gebruikt 3 RAM geheugens om de data 3x te herclocken en bufferen en Chord gebruikt zelfs geheugens van enkele seconden. En nog steeds is het niet perfect, want de 1 en 3 sec. buffer van Chord klinken al verschillend! Het is pas 'opgelost' als data en clock compleet apart zijn.

FrankB

Quote from: Garmt on August 17, 2005, 07:03:42
Het is pas 'opgelost' als data en clock compleet apart zijn.

Is er al een speler met deze oplossing?

Is het niet zo dat de clock en de data elkaar nodig hebben?
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

garmtz

Quote from: FrenkB on August 17, 2005, 08:06:17
Is er al een speler met deze oplossing?

Intern wordt de data vaak zo gehouden, maar S/PDIF gooit roet in het eten...  :-\

QuoteIs het niet zo dat de clock en de data elkaar nodig hebben?

Bij S/PDIF zit de clock in het signaal, dus ja!

Raphie

gisteravond ook ff kort naar de BB&G mat geluisterd. Eerst indrukken: Stage wordt dieper, geluid wordt iets smoother/romiger, Bass volgens mij iets strakker (ben ik nog niet zeker van) en overall geluid lijkt iets donkerder (niet echt doffer, maar scherpe randjes lijken minder) eerste indruk is zker postief, ik weet alleen niet of het "donkerder" worden van het geluid een verbetering is. Vanavond maar eens wat Miles Davis gaan draaien, dan moet ik wel goed kunnen horen wat het doet
JBL PRX Power!

garmtz

Let ook op het ritme. Als ik de mat niet gebruik, lijken ritmes trager en hierdoor de muziek minder interessant.

Audiofiel

Quote from: Kjelt on August  4, 2005, 16:56:25
Volgens mij ook 1 van de redenen van de afname van het aantal losse DAC's. De SPDIF verziekt de boel zo erg dat je in die prijs en kwaliteitsklasse daar geen eer meer aan kan behalen.
Daarom bestaat er niet alleen SP/DIF, maar ook AES/EBU en daarnaast ST optical. Ik gebruik zelf de AES/EBU.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Raphie

Quote from: Garmt on August 17, 2005, 09:38:47
Let ook op het ritme. Als ik de mat niet gebruik, lijken ritmes trager en hierdoor de muziek minder interessant.
Zal ik vanavond zekekr doen, was me gisteren nog niet direct opgevallen, wel gaan ik vast aangeven dat deze plaat (ik kan het niet echt een mat noemen ;) ) perfect past/werkt in mijn DVD32flr, dus TAG vrienden een veilig alternatief voor dit fantastische loopwerk O0
JBL PRX Power!

Audiofiel

Quote from: kippekop on August 16, 2005, 14:28:05
Ik vraag me atlijd een beetje het volgende af:

- Vindt men het geluid "beter" omdat het geluid inderdaad verandert is en men dit associeert met "he, een ander geluid, het zal dus wel beter zijn want ze zeggen het en ik heb net 199 euro voor een frisbie uitgegeven"
- of werkt het echt?
Bij 199 euro moet je je dat ook zeker afvragen.

Ik denk dat een mat van 20 euro (ArtSpeak) niet veel schade aan je beurs aanricht, en ook een mat van 50 euro (Millenium) is niet onoverkomelijk. Maar in alle gevallen blijft het een kwestie van 'matchen'.

Een los loopwerk of een CD/DVD-speler is altijd ontworpen met alleen 1 CD in gedachten voor het laatje, zonder toevoeging van een object er bovenop. Voor geen enkele vorm van 'mat' (hoe dun ook) is rekening gehouden met de ruimte, dus het blijft proberen of je speler er mee uit de voeten kan.

Wat de uiteindelijke 'verbetering' is, hangt natuurlijk ook van de proefpersoon af. Een verandering waarnemen is niet het moeilijkste. Maar bepalen of een verandering ook werkelijk een verbetering is, is schier onmogelijk. Je kunt eigenlijk alleen bepalen of de verandering voor jou persoonlijk een verbetering is. Als dat laatste het geval is, is het prima. Maar zie de beoordeling van een mat eerder als de keuze tussen interlinks, niet iedereen 'valt' voor dezelfde veranderingen. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Raphie

JBL PRX Power!

Job

Quote from: Garmt on August 17, 2005, 09:38:47
Let ook op het ritme. Als ik de mat niet gebruik, lijken ritmes trager en hierdoor de muziek minder interessant.
???
Sorry, dat wordt me te weird.

beunky

Quote from: Job on August 17, 2005, 19:45:12
???
Sorry, dat wordt me te weird.

Die volg ik ook niet... hoe kan de muziek nu minder interessant worden door de apparatuur... dat snap ik gewoon niet ???
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Raphie

Quote from: Garmt on August 17, 2005, 09:38:47
Let ook op het ritme. Als ik de mat niet gebruik, lijken ritmes trager en hierdoor de muziek minder interessant.
Heb vanavond nog eens even goed geluisterd, maar de ritmes worden bij mij niet strakker, ik kan me voorstellen dat door het weergeven van meer detail dynamiek, je makkelijk "in de groove" komt, maar de ML-431 + TAG zijn al van een dusdanige kwaliteit dat dat al optimaal genieten was. Desalniettemin blijft deze millenium mat een goede tweak die toch weer net iets meer fundament in je CD's laat horen, voor mij voorlopig de €50 meer dan waard.
JBL PRX Power!

FrankB

Quote from: beunky on August 17, 2005, 20:00:59
Die volg ik ook niet... hoe kan de muziek nu minder interessant worden door de apparatuur... dat snap ik gewoon niet ???

Dat de muziek je minder pakt, je bent sneller afgeleid, dat soort dingen.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Kjelt

Quote from: Audiofiel on August 17, 2005, 09:42:50
Daarom bestaat er niet alleen SP/DIF, maar ook AES/EBU en daarnaast ST optical. Ik gebruik zelf de AES/EBU.

Welke merken gebruiken deze interface op hun cd-spelers? In de semi-prof. geluids en muziekwereld zit die interface op alle spelers vanaf 200 euro, waarom dan niet op de duurdere audio cd-spelers? Dadelijk gaan we ontdekken dat een speler van 300 euro met AES een cd-speler met SPDIF van 9000 euro eruit speelt  ;D