Myself's HT & Stereo set - Updates

Started by myself, July 22, 2005, 12:25:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

myself

even mijn eigen tijdslijn bijwerken, zodat ik alle updates op 1 plek heb. Dus ff copy gemaakt van mijn post in het Linn topic

10 Dec eindelijk de kans gehad om de Edition stereo te vergelijken met de dual mono..........

Opstelling:
Voor: Akurate DSM/3 Katalyst DAC, Selekt Edition Stereo Organik DAC, Selekt Edition Dual Mono Organik DAC
Eind: Klimax Twin
Speakers: Sonus Faber exact model weet ik niet meer, prijsklasse van de B&W 802D3
kabels: Merendeel Crystal Cable reference diamond (LS+interlinks) of beter (stroom). Siltech ethernet geloof ik

Sound:
De stap van Akurate naar Edition Stereo + Organik is eigenlijk het grootst. De nieuwe Utopik voeding + nieuwe DAC geeft n heel stuk meer ruimtelijkheid in de breedte, kanaalscheiding is zeker vooruit gegaan en noise level ook. Dit resulteert dan in betere scheiding en plaatsing van instrumenten/stemmen en bijv nog veel mooier uitsterven van geluid in bijv een kathedraal waarin gezongen wordt (album van Syml). Micro Dynamiek is beter waardoor alles nog wat echter en beter klinkt.

van Stereo Organik naar dual mono Organik is echt nog wel n stap, terwijl ik had gehoopt dat die niet zo groot was geweest. Ik luisterde meer om de bevestiging te krijgen dat deze stap idd mooier was, maar te klein om de meerprijs te rechtvaardigen. Wrong dus....  :(
Staging nam toe, de breedte werd nog eens 20% breder, diepte nam ook toe. Maar vooral de micro details namen toe (dus nog betere kanaalscheiding, minder noise, meer rust). Net alsof in 'The War' het uitsterven van de galm in de ruimte nog meer volop bezig was, als de volgende noot al begon. Dat was voorheen ook, maar nu gewoon nog n stuk duidelijker. De aanslag van de gitaar bij Fink was nu dusdanig dat ik in het upbeat tempo erin getrokken werd en naast een krachtige aanslag, hoorde ik nu ook of de aanslag vd snaren met een plectrum of met de nagels was. Bij de eerste noten van Liberty ontdekte ik ineens duidelijk extra geluiden. Dit alles zonder analytisch te klinken want Organik DAC is erg... organisch (marketing taal weet ik, maar kan ff niet op n andere synoniem komen ). Mijn referentie sinds lange tijd, the corrs gaf eigenlijk wel de doorslag. Instrumenten kun je zo makkelijk 1 voor 1 volgen als je dat wil, het geheel klinkt erg mooi en toch rustig en overduidelijk en dynamisch en en en en en

1 dag later thuis weer n luistersessie gehad op mijn normale set en ik kan niet meer on-horen wat ik gisteren wel gehoord heb.....

en dus...
Ik was echt niet van plan om voor de dual mono te gaan, had zelfs nog niet eens serieus naar die prijs gekeken of opgevraagd maar bij het enkele keren switchen tussen dual mono en stereo, zat ik gewoon mee te doen en in muziek gezogen bij de dual mono en de stereo klonk dan minder 'betrokken' terwijl dat nog steeds een bere goede upgrade is. Het schakelen tussen technisch luisteren en gewoon naar de muziek luisteren/ervaren was best wel n uitdaging want ik wou toch n keuze maken aan het eind van de demo sessie.

ik vind nog steeds dat in de prijsklasse waarin de 3 voorversterkers zich bevinden, ze alle 3 een heeeeeele sterke kandidaat zijn, of zelfs gewoon de beste keuze. Het ligt er dan aan wat je er voor over hebt, hoe ver je wil gaan. Ik bedoel, waarschijnlijk is de volgende stap klimax dsm organik+utopik nog mooier, maar dat kan ik echt niet over mn hart krijgen. Deze stap vond ik eigenlijk al te groot... En ja, als je thuis zit, heb je geen AB vergelijking meer en kun je gewoon zonder dat stemmetje in je achterhoofd lekker van muziek genieten
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip