Myself's HT & Stereo set - Updates

Started by myself, July 22, 2005, 12:25:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Knor

Quote from: myself on August  7, 2019, 12:31:33
Het begint er steeds meer op te lijken dat mijn plafond en evt voorzetpaneel voor de tv de richting is waarin ik moet denken
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Experimentjes met de voorwand zijn wel een stuk makkelijker dan die met het plafond.
En naar ik vermoed ook effectiever.
Anderzijds zal plafonddemping zomaar niet averechts uitpakken, dus een paar mooie Aixfoam schuimpjes kunnen er wonderen doen voor relatief weinig geld!
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Tabcam

#1251
Quote from: myself on August  6, 2019, 18:42:14
Ik had eigenlijk de muur achter de luisterruimte/bank verwacht omdat je daar 1e reflexties hebt, maar omdat ik er 5-6 m van mn speakers afzit, doet demping van die achterwand wat minder in mijn beleving
Je eerste reflecties kunnen van zowel je voorwand als je achterwand komen afhankelijk hoe ver je van de achterwand zit. In een ideale luisterruimte zit je vaak om 2/3e en dan zijn je voorwandreflecties vaak sneller. In mijn huis zit ik dicht tegen de achterwand aan dus zijn die waarschijnlijk sneller.

Nu wil dat helemaal niet zeggen dat je meer last van de eerste reflecties hebt. Het hangt ook af hoe hard ze gedempt worden. Ik had veel minder last van achterwandreflecties als ik de voorwand (matrassen achter de speakers) flink dempte. Ik wil nog steeds experimenteren om de achterwand te dempen, met de matrassen lukte dat niet eenvoudig. Binnenkort heb ik wel tijd om dat te proberen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

myself

Ik had dit plaatje in gedachten, dus dan zou de wand achter me eerder reflecties hebben dan de wand tussen de speakers.

Lijkt er idd op, dat er ook n direct geluid van speaker naar wand achter speakers is en vanuit daar naar mn oren


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Dirk

dat plaatje is sowieso incorrect, wat nog maar eens bewijst dat je niet klakkeloos alles moet aannemen wat er geschreven wordt.
de hoek van invallen en reflectie is identiek (denk aan een spiegel)
...dus als je de blauwe indicatie bekijkt zie je dat ze fout zitten met de positie vd reflectiepunten, want daar is die hoek verre van gelijk.

en zoals je zelf al hebt ontdekt is de reflectie vanaf de voorwand (zeker mid/hoog) veel meer van invloed dan wat er nog overblijft na reflectie tegen de achterwand, wat ook logisch is, want de energie is op dat punt achter de speakers ook nog veel groter gezien de kortere afstand.

da's ook de reden waarom bvb een set "rond" een grote flatscreen tv (die centraal tussen de speakers staat) imo een no-go is, mits je eea serieus wil aanpakken ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Staaled

#1254
Quote from: myself on August  8, 2019, 02:47:00
Ik had dit plaatje in gedachten, dus dan zou de wand achter me eerder reflecties  hebben dan de wand tussen de speakers.

Lijkt er idd op, dat er ook n direct geluid van speaker naar wand achter speakers is en vanuit daar naar mn oren


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
De achterwand , vanuit het hoofd gezien, is veel luider in reflecties ( want in jouw situatie erg dichtbij) en daarom van groter belang.

Voor komen ze met name vertraagd en versmeren het tijdsdomein, echter SPL halveert bij verdubbeling van de afstand.
Intensiteit is dus lager tov achter.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Quote from: Dynky on August  8, 2019, 07:46:38
dat plaatje is sowieso incorrect, wat nog maar eens bewijst dat je niet klakkeloos alles moet aannemen wat er geschreven wordt.
de hoek van invallen en reflectie is identiek (denk aan een spiegel)
...dus als je de blauwe indicatie bekijkt zie je dat ze fout zitten met de positie vd reflectiepunten, want daar is die hoek verre van gelijk.

en zoals je zelf al hebt ontdekt is de reflectie vanaf de voorwand (zeker mid/hoog) veel meer van invloed dan wat er nog overblijft na reflectie tegen de achterwand, wat ook logisch is, want de energie is op dat punt achter de speakers ook nog veel groter gezien de kortere afstand.

da's ook de reden waarom bvb een set "rond" een grote flatscreen tv (die centraal tussen de speakers staat) imo een no-go is, mits je eea serieus wil aanpakken ;)
In mijn respons neem ik de situatie van TS mee. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

myself

Quote from: Dynky on August  8, 2019, 07:46:38
dat plaatje is sowieso incorrect, wat nog maar eens bewijst dat je niet klakkeloos alles moet aannemen wat er geschreven wordt.
de hoek van invallen en reflectie is identiek (denk aan een spiegel)
...dus als je de blauwe indicatie bekijkt zie je dat ze fout zitten met de positie vd reflectiepunten, want daar is die hoek verre van gelijk.
Vandaar dat ik op het verkeerde been was gezet dat ik dacht dat reflecties eerst naar de achtermuur moesten, dan richting de tv en dan pas naar mn oren.
En ik verwacht dat het plaatje meer schematisch bedoeld is en niet exact want dan zou hoek van inval= hoek van uitval zijn


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

Quote from: Staaled on August  8, 2019, 10:44:15
In mijn respons neem ik de situatie van TS mee. :)
2 andere insteken/uitkomsten [emoji3]
Om het nog iets complexer te maken, is mijn kamerbreedte 11 meter en veel schuine muren, nisjes etc heeft en een plafond van 3m. Wat er waarschijnlijk ook voor zorgt dat er zowiezo geen overdreven veel energie in de reflecties zit (reflecteer 1x en daarna is het weg ipv dat het 30x op en neer blijft stuiteren).

Maar goed, dit helpf me wel om te begrijpen wat ik tijdens het luisteren bemerk


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

chansig

Al je wanden absorberen alles al op ?

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Knor

Quote from: chansig on August  9, 2019, 10:27:34
Al je wanden absorberen alles al op ?

Gr. Hans

Ik denk dat bedoeld wordt dat de meest nabije wand (voorwand) voor de meest storende reflecties zorgt.
De andere wanden zijn ofwel 'gebroken', ofwel bevinden zich ver genoeg weg om geen storende  vroege reflecties te veroorzaken.  Het hoge plafond  is eveneens een voordeel.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Staaled

Maar ook demping door lange afstand = looptijd.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Raphie

JBL PRX Power!

myself

Quote from: Raphie on August  9, 2019, 14:46:06
Je hebt trouwens schitterende speakers!
Tnx. Ben er nog steeds heel erg blij mee.

Zaterdagavond is de kat weer van huis, dus tijd om de volgende akoestische testen uit te gaan voeren


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Bama

En hoe bevalt de nieuwe bekabeling of te druk met testen?

myself

Quote from: Bama on August 10, 2019, 14:31:40
En hoe bevalt de nieuwe bekabeling of te druk met testen?
Echt aan te raden [emoji41] ze zijn lekker gespeeld (en ze klonken recht uit de doos al goed)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

#1266
afgelopen weekend nog eens wat testjes overgedaan met wat andere muziek en uiteindelijk veel minder opgeschreven.

Ik heb deze keer wel zonder en met akoestisch materiaal wat dB metingen gedaan (average en piek dB) en er is een 0.5 - 1 dB verschil te horen op mijn luisterplek.

Ik heb eigenlijk 2 hoofdopstellingen gedaan:
- TV voorzien van 8 panelen en 3 panelen achter mijn luisterplek
- salontafel voorzien van 8 panelen en 3 panelen achter mijn luisterplek. hierbij had ik op sommige plekken 3x4 cm demping op tafel liggen

bij de eerste optie waren de steekwoorden: holografisch, rust, verstaanbaarheid stemmen
bij de tweede optie heb ik eigenlijk niets meer opgeschreven dan 'alleen maar luisteren naar de muziek. Erg live gevoel'.

als kleine test heb ik nog even alleen de 3 panelen achter mijn luisterplek opgesteld en vond ik de stemmen 'lichter' klinken, maar ook dat stemmen minder goed afgetekend waren. (meer versmeering)

Ik hoor dus echt wel wat verschil, maar vind ook dat de lijn tussen goede demping en teveel demping best klein is. Reden om bij volgende stappen een professioneel bedrijf in de arm te nemen. Ik heb nu in ieder geval wat experimentel kennis om wat mee te kunnen praten, te snappen waar ze het over hebben en kritische vragen te stellen.

Ik had deze keer weer eens veel te veel verschillende nrs geselecteerd om mee te vergelijken en moet me echt beperken daarin anders worden de testsessies veel te lang en lastiger om te vergelijken.
Er komt dus nog 1 test en dan ga ik eens wat contacten leggen
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

Ah, deze opmerking gevonden, die hetgeen ik in de akoestisch experimenten ondervonden heb vanuit de theorie beschrijft

'Bij een te lange nagalmtijd gaat het directe geluid, dat verantwoordelijk is voor afbeeldingsscherpte, definitie, focus en driedimensionaliteit in het geluidsbeeld ten onder aan indirect geluid, dat verantwoordelijk is voor de ruimtelijke schaalafbeelding, voor het hoorbare uitsterven van geluiden uit de opname zelf en voor een realistisch en met name ook consequent gevoel van ambiance en ruimte in het geluidsbeeld.'


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

myself

#1269
Quote from: chansig on August 21, 2019, 08:20:48
https://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=39454.0

Gr. Hans
Leuk artikel, maar er de principes van nagalm, reflecties etc heb ik al op meer plekken gelezen. Ik zie zelden wat meer info wat welke aanpassingen nu precies opleveren.

Dus wat als je de 1e reflecties vd zijkanten aanpakt, of juist achter de speaker: welke verschillen ga je dan bemerken in de muziek


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Tabcam

Heb je hierboven al niet je eigen vraag beamtwoord :thumbs-up:?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

myself

Quote from: TabCam on August 21, 2019, 12:48:32
Heb je hierboven al niet je eigen vraag beamtwoord :thumbs-up:?
Het was ook niet een vraag maar het delen van n artikel wat het antwoord op die vraag gaf :)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Timvg


myself

Quote from: Timvg on August 22, 2019, 00:41:05
https://routledgetextbooks.com/textbooks/9781138921368/home-theatre.php

Floyd Toole's 'companion website' met gratis te downloaden info van de hoogste orde.
Dit was aardig wat leesvoer [emoji41] en meteen wat opgestoken over plaatsing en ook over vermogen van amps etc [emoji3]


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

St.Even

Een flinke berg en info hier zeg. En een hoop kennis. Leerzaam. ik ga het nog eens allemaal doornemen waarschijnlijk een paar keer), kben een langzame leerling...altijd al geweest. Doet me aan een liedje denken van leonard Cohen: slow (i Always liked it slow, that's what my mama said)

Die panelen die je gebruikte om te testen, van welk materiaal waren die? had je die zelf gemaakt? 
-0-Steve-0-