B-films

Started by blackball147, July 22, 2005, 12:12:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

blackball147

misschien een aparte vraag/opmerking, maar toch iets dat me intigreert:

in een opwelling had mijn vrouw ongeveer een maand terug, een 10-tal films gekocht  aan 1 euro het stuk. je kunt wel begrijpen dat het hier niet om echte toppers of blockbusters gaat  ::), veelal het genre dat onder de noemer B-film valt: films die onmiddellijk in de te-huur sectie komen zonder te veel poespas, met over het algemeen onbekende acteurs, of in het beste geval vaag herkenbare gezichten uit ander films maar dan als obscure bijrol.

om een voorbeeld te geven: RAPTOR

een jurassic-park achtige kloon met lachwekkende effecten en dito acteerwerk en verhaal.

nog 1ntje elviras haunted hills

wat ik me nu eigenlijk afvraag is het volgende:

hoe is het eigenlijk mogelijk dat zulkje films worden gemaakt? wie of wat wil zich hiervoor inspannen om zoiets te produceren/regisseren. uiteindelijk werken er toch ook wel flink wat mensen aan mee, en dat moet toch allemaal betaald worden, en ik kan me niet voorstellen dat het zwaar zijn geld terug opbrengt. aldus waar zit het nut van zulke films?

de videotheken worden letterlijk overspoeld door zulke films, ik kan niet begrijpen waar ze vandaan komen en voor welk doelpubliek. zijn er bepaalde groepen mensen die dit soort films koesteren? ik heb echt geen idee.


J.A.F._Doorhof

Heel simpel.

1.
Iedereen heeft een andere smaak, sommige mensen vinden dat soort films leuk.

2.
Vergis je niet wat er toch al mee word verdiend.
Veel van die films worden gemaakt op basis van een soort TFP (Time for prints) alleen in de film industrie waarschijnlijk TFR (Time For Revenue), maw als het niets word jammer dan, als het een succes word mooi zo.

3.
Hobby.
Simpel, uit hobby overwegingen, veel bekende regiseurs zijn op die manier begonnen en nog steeds worden er op die manier films gemaakt. Daarbij komt dat het uitbrengen op DVD vaak niet zoveel kost en er genoeg maatschappijen zijn die op de manier TFR waarschijnlijk wel iets op de markt willen brengen.

Bij de grote festivals zie je regelmatig nieuwe filmmakers met films leuren die worden dan ondergebracht bij een maatschappij die ze op de markt gooit, 90% hoor je niets van 9% doet het in het verhuur/verkoop vak goed en 1% is een sleeper en knalt ineens door. Daarmee halen ze dan zoveel geld binnen dat ze de andere weer gratis kunnen doen.

Onlangs heb ik bv een paar hobby films gekocht en toevallig allebei waanzinnig leuk:

Ghostwatcher.
Duidelijk superlow budget, gemaakt met standaard CAM's maar toch een enorm goede sfeer en effectieve schrikeffecten, ik was er helemaal enthiousast over.

Ghostlake.
Ook super lowbudget maar wel goed, ook gemaakt als hobby project denk ik maar toch zeer de moeite waard.

Bekende films die ook als hobby project zijn begonnen maar zijn uitgegroeid tot cultklassiekers zijn:
Bad Taste, I zombie, the hills have eyes en volgens mij ook THX1138 maar gegarandeerd nog veel die me nu even ontschieten :D.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Lynxxx

Er is een hele studio die draait op dit soort films en het "independant gevoel" :) : TROMA ;D


Lynxxx' Barco Data 800 Website Voor al uw overige wazigheid Lynxxx.nl

Allure

The Blair Witch Project was toch ook voor een schijntje gemaakt en is een gigantisch kassucces geworden. Dat compenseert dan weer de vele flops...
The Sun Is The Same In A Relative Way, But You're Older

henkt1

Heb zelf ook ergens gelezen (serieus artikel) dat de omzet (en winst)  van alle  "direct to video" movies hoger is dan  de reguliere blockbusters bij elkaar.

Ik weet niet meer waar ik dat gelezen had maar een van jullie filmbuffs zal hier zeker meer over weten ;D

Trouwens, als je bij mensen op bezoek gaat die iets minder verstand van film hebben (dan de gemiddelde forum bezoeker dan  ::)) zal het je vast wel een opvallen dat er een boel b-films in de kast staan. Gekocht bij de supermarkt of tank station.

groet,
Henk
JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest

Spacebass

Quote from: henkt1 on August  7, 2005, 21:33:41
Trouwens, als je bij mensen op bezoek gaat die iets minder verstand van film hebben (dan de gemiddelde forum bezoeker danĀ  ::)) zal het je vast wel een opvallen dat er een boel b-films in de kast staan. Gekocht bij de supermarkt of tank station.
Henk, wat voor "filmverstand" moet je van films hebben om ze te kopen en bekijken dan volgens jou?

henkt1

Geen!

Wat ik bedoel is dat ik er een beetje vanuit ga dat op dit forum filmliefhebbers zitten. Dus dat zij misschien wat meer dan de gemiddelde filmkijker iets meer "research" doen mbt hun filmkeuze. (praten over films, forum, filmbladen enz) en daardoor een iets meer 'gefundeerde' keuze maken bij het uitzoeken van hun film.

Andere vorm van filmverstand: Ik denk dat jij en ik vaak al op de dvd kunnen zien of de productie enigzins goed is. Jij let toch ook op of de film onder andere 16;9 anamorphic is?

Neemt nog steeds niet weg dat sommige B-films prima te versmaden zijn hoor.

groet,
Henk
JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest

patrick_vdb

Hi Henk,

Quote from: henkt1 on August  8, 2005, 07:36:43
Andere vorm van filmverstand: Ik denk dat jij en ik vaak al op de dvd kunnen zien of de productie enigzins goed is. Jij let toch ook op of de film onder andere 16;9 anamorphic is?

Nee, we letten op of een DVD OAR heeft en niet de beeldverhouding 1.78:1 want dat verteld verder nog altijd weinig over de kwaliteit van de DVD productie. Laat staan dat het iets verteld over de filmproductie in zijn algemeenheid want wanneer een regisseur ervoor kiest om een 1.33:1 verhouding te nemen dan is dat zijn goed recht! ;)

mvrg

Patrick

Spacebass

Quote from: henkt1 on August  8, 2005, 07:36:43
Wat ik bedoel is dat ik er een beetje vanuit ga dat op dit forum filmliefhebbers zitten. Dus dat zij misschien wat meer dan de gemiddelde filmkijker iets meer "research" doen mbt hun filmkeuze. (praten over films, forum, filmbladen enz) en daardoor een iets meer 'gefundeerde' keuze maken bij het uitzoeken van hun film.
niet echt hoor! Buiten standaard genres om huur ik nog wel eens een film in de videotheek puur op het achterkantje en gevoel. Als je weet dat ik 5 euro moet betalen om de film te huren en je ziet een film met een leuk "achterkantje" die je kan kopen voor een paar euro, tja dan ben ik in de videotheek duurder uit  ;D
Ik snap in die context best dat mensen vallen voor die 4 films voor 5 euro.  ;D

QuoteAndere vorm van filmverstand: Ik denk dat jij en ik vaak al op de dvd kunnen zien of de productie enigzins goed is. Jij let toch ook op of de film onder andere 16;9 anamorphic is?
De kwaliteit zie je en hoor je pas terug als je de film bekijkt. Zo zijn er veel ergere dingen te bedenken dan de beeldverhouding.

QuoteNeemt nog steeds niet weg dat sommige B-films prima te versmaden zijn hoor.
Gelukkig maar  :) Zoveel topproducties komen er niet uit per jaar, en van die producties zou ik zo minstens 80%als B-film bestempelen als het om kwaliteit van de DVD gaat  ;) ;D  ;D

henkt1

Quote from: patrick_vdb on August  8, 2005, 08:26:57
Hi Henk,

Nee, we letten op of een DVD OAR heeft en niet de beeldverhouding 1.78:1 want dat verteld verder nog altijd weinig over de kwaliteit van de DVD productie. Laat staan dat het iets verteld over de filmproductie in zijn algemeenheid want wanneer een regisseur ervoor kiest om een 1.33:1 verhouding te nemen dan is dat zijn goed recht! ;)

mvrg

Patrick


Maar je let dus wel op. En dat bedoelde ik dus.


@ spacebass:
Die beeldverhouding is inderdaad niet belangrijk. Maar het was als voorbeeld aangegeven.
Je bent het hopelijk wel met me eens dat B-films (of ie nou goed is of niet) wat vaker matig geproduceerd (hoesje, 2 kanaals, niet AOR enz) zijn dan de zogenaamde A-films.

groet,
Henk
JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest

Spacebass

Quote from: henkt1 on August  8, 2005, 10:37:03

Maar je let dus wel op. En dat bedoelde ik dus.


@ spacebass:
Die beeldverhouding is inderdaad niet belangrijk. Maar het was als voorbeeld aangegeven.
Je bent het hopelijk wel met me eens dat B-films (of ie nou goed is of niet) wat vaker matig geproduceerd (hoesje, 2 kanaals, niet AOR enz) zijn dan de zogenaamde A-films.

groet,
Henk
Kan ik niets over zeggen, ik koop niet zo veel DVD's  ;D