Onze slaapkamer cinema in wording (pas op veel plaatjes!)

Started by )p(, July 19, 2005, 16:12:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

)p(

Onze slaapkamer cinema in wording


Achtergrond

Na ruim een jaar lid te zijn van het forum leek het me wel eens tijd om onze eerste stappen op weg naar een voor ons perfecte ht slaapkamer te tonen.
De hobby is begonnen toen we een jaar geleden een beamer van het werk van mijn vriendin een weekendje thuis hadden en voor de gein eens naar een film gingen kijken. We hadden altijd het idee gehad dat projectie via een beamer te veel op video zou lijken. Wow...het beeld bleek beter te zijn op vele punten dan in de gemiddelde bios...nu was er voor ons film verslaafden geen weg terug meer...binnen een week hadden we onze panny al. 
Omdat we meestal samen film kijken leek het ons wel zo relaxed om onze ht opstelling in de slaapkamer te realiseren. Met 6x(3.7-4.9) is hij voldoende groot. En de enige waf factor is dat vanwege een foto serie van mijn vriendin die in de slaapkamer hangt alleen wit, zwart en grijs tinten geoorloofd zijn...


Beeld

Het beeld wordt verzorgd door een panasonic ptae-500 aangestuurd op de vga input door een laptop in 720p, de native resolutie van de projector. De ruimte is volledig te verduisteren met elektrisch bediende rolluiken. We projecteren ongeveer 3 breed. Wellicht te breed voor de pana maar we prefereren beiden de impact van het groter beeld boven het verlies aan beeldkwaliteit. Voor ons gevoel komt het totaal plaatje ondanks de grote van de projectie en de witte muren toch vergelijkbaar met de kwaliteit van de gemiddelde bios en met hd materiaal is het beeld absoluut superieur...heerlijk! :)
Omdat voor ons de bios toch de belangrijkste referentiekader blijft denk ik dat we nog wel een hele tijd met de pana vooruit kunnen. Pas wanneer er projectors op de markt komen met 1080p panelen met een goede black-level van rond de 2000 euro zijn we van plan te upgraden...dat kan dus nog wel een hele tijd duren. Wel zijn we van plan gedeeltes van de muren en plafond donkerder te maken en een projectie scherm te maken om zo het black-level en contrast al wat te verbeteren.


Geluid

Het geluid wordt verzorgd door een Marantz sr7500 die met een terratec aureon firewire analoog is verbonden met de laptop. De speakers zijn een paar oude kef q90's van mij en Wharfedale 506's van mijn vriendin die we nog hadden staan. De terratec is analoog met de marantz verbonden. Het lfe kanaal wordt mbv van ac3 filter over alle 4 de speakers verdeeld.
Ik sta nog elke dag verbaasd hoe goed het totale geluidsbeeld is dat deze combinatie produceert. Wat vooral opvalt, is hoe los het geluid komt van de speakers...je hebt inderdaad het gevoel dat je in een geluidsbubbel zit, veel sterker nog dan in de bios! De akoestiek van de ruimte zal daar waarschijnlijk een belangrijke bijdrage in hebben. Ik ben ook zeer tevreden over de dialoog weergave zonder center. Nadelen zijn vooral bas extensie en de warmte van de wharfedales met dialoog stemmen. En in heftige passages wat controle, hoewel dat nauwelijks opvalt tijdens het kijken naar films.

Op termijn willen we toch naar een hoger niveau, ook esthetisch! Zelf heb ik zitten denken aan 4 kef xq1's met een Velodyne sub. Bjorn adviseerde mij om ook eens naar de final electrostaten te kijken in combinatie met Velodyne. En zoals je kunt zien Bjorn als je dit leest zouden ze in ieder geval visueel zeker niet misstaan bij de rest van onze inrichting. :)


Software en bediening

De bediening wordt volledig verzorgd door de afstandbediening van de Marantz die via de ir ingang van de terratec ook geprogrammeerd is om de laptop te bedienen.
De laptop start op in zoomplayer fullscreen. Het afspelen van discs is volledig geautomatiseerd. Discs met foto's, hd ts of wmv9 hd files worden allemaal automatisch afgespeeld. Verder gebruiken wij voor hd ook externe hd's. Deze kunnen ook in zoomplayer eenvoudig met de afstandbediening worden genavigeerd. Zoomplayer is de meest complexe player...maar daarvoor krijg je terug totale controle en flexibiliteit...in mijn ogen veruit de beste software player!

Wow...wat een hoop tekst...nu maar snel naar de plaatjes ;)


De slaapkamer overdag.














Rolluiken dicht.








Licht uit, spot...uhm projector aan!




















peter

jantje112

De droom van elke student..

Island Fever in HD op de muur en gaan met die banaan :)

Maarre, serieus.. Dit ziet er goed uit voor een slaapkamer, is het met de rolluiken geheel te verduisteren ?

bmateijsen

Quote from: vpv on July 19, 2005, 16:12:11
Op termijn willen we toch naar een hoger niveau, ook esthetisch! Zelf heb ik zitten denken aan 4 kef xq1’s met een Velodyne sub. Bjorn adviseerde mij om ook eens naar de final electrostaten te kijken in combinatie met Velodyne. En zoals je kunt zien Bjorn als je dit leest zouden ze in ieder geval visueel zeker niet misstaan bij de rest van onze inrichting. :)

He Peter,

Tuurlijk lees ik dit ;) Wat lees ik tegenwoordige niet ;D. Leuk om eens de foto's te zien van de ruimte! Ik zie dat je de screenshots met HD-materiaal hebt genomen 8). En inderdaad esthetisch zouden de finals, maar ook de Xq1's zeker niet misstaan!

Het beeld is wel lekkerr ruim!! 8)

Groet Bjorn

)p(

Quote from: bmateijsen on July 19, 2005, 16:18:33
Leuk om eens de foto's te zien van de ruimte! Ik zie dat je de screenshots met HD-materiaal hebt genomen 8). En inderdaad esthetisch zouden de finals, maar ook de Xq1's zeker niet misstaan!

Het beeld is wel lekkerr ruim!! 8)

Groet Bjorn

Laten we maar zeggen dat de hd in de screenshots een beetje de kwaliteit van de el cheapo digicam waarmee de foto's genomen zijn maskeren... :)

peter

)p(

Quote from: jantje112 on July 19, 2005, 16:17:56

Maarre, serieus.. Dit ziet er goed uit voor een slaapkamer, is het met de rolluiken geheel te verduisteren ?

Ja, en dat ik ook wel brood nodig als je zo groot projecteert. Anders wordt de lichtopbengst van deze projector wel echt te zwak.

peter

Starred


Ziet er strak uit Peter. Had ook niets anders verwacht. Nog wel even een radiator ombouw plaatsen en de deur in bijpassend wit of grijs verven  ;)

)p(

Quote from: Starred on July 19, 2005, 16:34:59
Ziet er strak uit Peter. Had ook niets anders verwacht. Nog wel even een radiator ombouw plaatsen en de deur in bijpassend wit of grijs verven  ;)

:)

Ik heb niets tegen radiators ;) Maar die goedkope deuren in nieuwbouw huizen zijn inderdaad verschrikkelijk...ik hoop ooit nog eens alle exemplaren hier in huis te vervangen!

peter

Marc R

Mooie set, leuk om te zien hoe ie in de slaapkamer is geïntegreerd. Neem aan dat je bed wel een verstelbare lattenbodem heeft, anders lijkt het me wat lastig kijken (stijve nek enz :) )

spotmatic

Ik heb zelf ook ooit overwogen om een slaapkamer-HT te bouwen, maar daar ben ik gauw vanaf gestapt. Uit mijn test bleek namelijk dat ik meestal, hoe mooi en/of interessant de film ook was, snel in slaap viel. Een bed (zeker de mijne) is veel te comfortabel om een volledige film uit te zitten, pardon, liggen :D

Hoe los jij dit op? Het gevaar van in slaap vallen is gewoon veel te groot...
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

bmateijsen

Quote from: spotmatic on July 19, 2005, 17:34:46

Hoe los jij dit op? Het gevaar van in slaap vallen is gewoon veel te groot...

Gewoon het geluid op een fijn volume zetten ;D 8)

spotmatic

Quote from: bmateijsen on July 19, 2005, 17:35:22
Gewoon het geluid op een fijn volume zetten ;D 8)

Dan nog is de slaap wel heel aanlokkelijk ;)
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

)p(

Quote from: spotmatic on July 19, 2005, 17:36:38
Dan nog is de slaap wel heel aanlokkelijk ;)

Of jij kijkt te veel saaie films ;)

We hebben daar beiden gelukkig geen last val. Hoewel ik het wel zou kunnen waarderen als ik in slaap zou vallen op deze manier...maar dat is een heel ander verhaal... We zitten redelijk rechtop wanneer we film kijken. Ik heb de lattenbodem meestal in de op 1 na hoogste stand.

peter

graafke

mooi slaapkamer vooral die foto's aan de muur staan erg goed!

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Durk

wat is dat apparaat met die ronde lampjes? bovenop je receiver?
Waarom heb je de receiver niet digitaal aangesloten en gebruik je de decoder van de marantz?
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Sjors

Quote from: Durk! on July 19, 2005, 20:59:10
wat is dat apparaat met die ronde lampjes? bovenop je receiver?
Waarom heb je de receiver niet digitaal aangesloten en gebruik je de decoder van de marantz?


Ook dat zijn mijn vragen  :D

Verder echt giga mooi! strak en cool  8)

jowi

Mooi hoor... maar waarom die mooie spullen in een slaapkamer verstopt?

)p(

Quote from: graafke on July 19, 2005, 17:49:26
mooi slaapkamer vooral die foto's aan de muur staan erg goed!

Jolan's opzet voor de slaapkamer was de foto serie op de witte wanden, een bed en verder zo goed als niets. Gelukkig is ze ook een film fanaat en vond ze het niet erg om 1 wand met foto's op te offeren voor de ht cause. Maar op zich is het natuurlijk jammer...want het zag er natuurlijk mooier uit toen ook op de nu wel erg kale projectie wand nog haar foto's uit deze serie hingen. De foto serie heeft ze overigens Stille Werelden genoemd...achteraf erg toepasseljk eigenlijk voor een slaapkamer. Maar van die stilte is natuurlijk nu nauwelijks nog sprake van pak weg 20.30 tot 22.30 wanneer we thuis zijn ;)

peter

)p(

Quote from: Sjors on July 19, 2005, 21:04:48

Ook dat zijn mijn vragen  :D

Verder echt giga mooi! strak en cool  8)

Durk!, Sjors:

Dat is de terratec externe geluidskaart die mbv van firewire met de laptop is verbonden. De analoge verbinding is om twee redenen gedaan. Ten eerste kan ik zo met behulp van de matrix mixer in ac3filter het lfe kanaal over alle 4 de luidsprekers mixen...wat een aanmerkelijk betere basweergave gaf in onze ruimte. Ten tweede klinkt het ook gewoon musikaler. Ik denk zelf dat de extra digitale stap van de terratec naar de receiver wellicht meer jitter veroorzaakt dan als de terratec zelf de dac conversie doet.

peter

OscarTango

Effe off-topic : heeft je vriendin/vrouw een site waar foto's van haar ( foto's die zij gemaakt heeft, he ) te zien zijn ?
Sim2 Domino20,
Marantz DV6600
Marantz SR7500
Wharfedale Diamond 8.4, centre en 8.1 als surround

)p(

Quote from: jowi on July 19, 2005, 22:14:05
Mooi hoor... maar waarom die mooie spullen in een slaapkamer verstopt?

Woonkamer was geen optie om uitlopende redenen.  De eerste test met de projector van het werk van mijn vriendin was ook op de slaapkamer...dat beviel zo goed dat we het zo hebben gehouden... :)

peter

)p(

Quote from: OscarTango on July 19, 2005, 22:56:02
Effe off-topic : heeft je vriendin/vrouw een site waar foto's van haar ( foto's die zij gemaakt heeft, he ) te zien zijn ?

Nee ze is van beroep veranderd. Deze foto serie is bijvoorbeeld al zo'n 15 jaar oud. Ze maakte eigenlijk voornamelijk experimentele korte films...maar ja daar zat weinig toekomst in en het voornamelijk alleen werken als zelfstandig kunstenaar beviel haar ok niet zo goed. Ze is toen bouwkunde gaan studeren aan de tu in eindhoven en ze is nu architect... Ze is wel van plan haar foto en filmwerk ooit op het web te zetten maar ja...dat kost veel tijd...

peter

astrobart

hee, das een mooi slaapkamertje ;D alle hobbies binnen handbereik O0 ^-^

OscarTango

#23
Quote from: vpv on July 19, 2005, 23:02:49
Nee ze is van beroep veranderd. Deze foto serie is bijvoorbeeld al zo'n 15 jaar oud. Ze maakte eigenlijk voornamelijk experimentele korte films...maar ja daar zat weinig toekomst in en het voornamelijk alleen werken als zelfstandig kunstenaar beviel haar ok niet zo goed. Ze is toen bouwkunde gaan studeren aan de tu in eindhoven en ze is nu architect... Ze is wel van plan haar foto en filmwerk ooit op het web te zetten maar ja...dat kost veel tijd...

peter

Hazo...begrepen. Arichitecte is ook een erg leuk beroep lijkt me... ik vroeg het van die foto's omdat mijn vrouw zich meer en meer met fotografie bezighoudt. Ze gaat nu het laatste jaar in ( avondschool ).
Sim2 Domino20,
Marantz DV6600
Marantz SR7500
Wharfedale Diamond 8.4, centre en 8.1 als surround

)p(

Quote from: OscarTango on July 19, 2005, 23:27:10
Hazo...begrepen. Arichitecte is ook een erg leuk beroep lijkt me... ik vroeg het van die foto's omdat mijn vrouw zich meer en meer met fotografie bezighoudt. Ze gaat nu het laatste jaar in ( avondschool ).

Architect zeker! Wat wel leuk is op deze site kun je de bouw volgen van een parkeergarage die ze ontworpen heeft. Het gebouw is officieel al opgeleverd, maar de glazen gevel moet nog geplaats worden...typisch de bouwwereld ;)

http://www.alysiszorggroep.nl/site/alysis/doelgroepen/bezoekers/parkeren/ziekenhuis_rijnstate/bouw_parkeergarage/

peter