Iemand suggesties voor zelfbouw luidsprekers?

Started by Sebastiaan, July 18, 2005, 16:26:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sebastiaan

Ik heb eindelijk me'n nieuwe set binnen, en wil daar nieuwe fronts voor maken.
Nou is mijn vraag welke speakers adviseren jullie mij? 
Bijvoorkeur zuiltjes.  Ik heb nu zelfbouw fronts staan maar die schieten nogal tekort in het midden en laag.

Mijn set bestaat uit:
Denon AVR-3805
Denon DVD-1910
En als suround de Celestion AVP 305 set met daarin de S10 subwoofer.

Alvast bedankt
Denon AVR3805 / Denon DVD-1910 / B&W DM602.5 S3 / B&W LCR60 S3 / Celestion AVP305

DIY_Freak

Quote from: Sebastiaan on July 18, 2005, 16:26:24
Ik heb eindelijk me'n nieuwe set binnen, en wil daar nieuwe fronts voor maken.
Nou is mijn vraag welke speakers adviseren jullie mij? 
Bijvoorkeur zuiltjes.  Ik heb nu zelfbouw fronts staan maar die schieten nogal tekort in het midden en laag.

Mijn set bestaat uit:
Denon AVR-3805
Denon DVD-1910
En als suround de Celestion AVP 305 set met daarin de S10 subwoofer.

Alvast bedankt
Wat heb je nu staan en wat is je budget?
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

Sebastiaan

Ik heb nu speakers met goedkope visaton luidsprekers. Ze lijken hier op:



Ik vind alleen het geluid wat karig. Als ik een film kijk heb ik niet het wow effect zegmaar. Het was mijn eerste project, en in de tussentijd heb ik veel geleerd / gelezen. Ik wil nu een goed setje waar ik een tijdje mee door kan. Mijn budget is rond de 300 a 400 euro per stuk.
Denon AVR3805 / Denon DVD-1910 / B&W DM602.5 S3 / B&W LCR60 S3 / Celestion AVP305

Interficior

Mja, dat wordt toch echt luisteren... :)

Bij speakerland/Speaker&co kun je deze bijvoorbeeld proberen:
Scan-speak Event
Vifa Korrekt XT (met mooie ringradiator :))
Vifa Vivace '94
Seas AL 701
Sp&co Shamal
Sp&co Trapezium
Seas Excel EX 1

Zoveel luidsprekers, zoveel meningen.
Take it or lease it

oud_account_1

#4
Volgens mij zijn de op de dynaudio 40/42 gebaseerde speakers van Audiofiel te koop.
Da's niet hetzelfde als zelf bouwen, maar het is wel zelf ge-/verbouwd :)

edit: url & description gewijzigd
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Audiofiel

Te koop? Oohhhh? ;D

Ik had ze nog niet in de Te Koop sectie gezet hoor, ze zien er zo mooi uit. Maar het is wel veel te veel speakers in 1 huis, dus ik zit er wel over te denken, ja. Maar ik verkoop ze dan het liefst per 4 (of per 2x 2).
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

oud_account_1

Quote from: Audiofiel on July 19, 2005, 00:41:54
Te koop? Oohhhh? ;D

Ik had ze nog niet in de Te Koop sectie gezet hoor, ze zien er zo mooi uit. Maar het is wel veel te veel speakers in 1 huis, dus ik zit er wel over te denken, ja. Maar ik verkoop ze dan het liefst per 4 (of per 2x 2).

Ach, ik kreeg die indruk :)
Quote from: Audiofiel on July 11, 2005, 13:55:28
Mocht er iemand zijn die interesse heeft in 2 of 4 van deze Solen Impressions, dan moet hij maar even contact opnemen.

Zoals het er nu naar uitziet zullen ze hier namelijk niet blijven... het wordt een beetje te vol in huis. ;D
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

guitarman

http://www.hawkaudio.nl/loudspeaker.htm
kijk hier eens naar. Dit is voortgekomen uit het tijdschrift Audio en Techniek waar ik (lang geleden)  stage heb gelopen. Bij mij is toen het Audio virus toegeslagen :-)
Ook hun zelfbouw versterkers zijn erg OK. Spelen gemakkelijk gerennommeerde merken weg.
Marantz SR8500, Marantz DV7600, B&W ASW750 sub, 5 x B&W VM1, Epson TW620 ISF, Projecta Cinelpro.

Sebastiaan

Ik denk dat ik toch maar even door spaar en dan de Scanspeak Reference + ga maken. Heb daar goeie reacties over gelezen.
Waar kan ik het beste alle onderdelen vandaan halen?
Denon AVR3805 / Denon DVD-1910 / B&W DM602.5 S3 / B&W LCR60 S3 / Celestion AVP305

Audiofiel

Mooi ding, die Reference +. Je kunt de units bijvoorbeeld kopen bij de Speakerland, hier boven op het forum tussen de sponsors.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

yorkie13

ik zou eerst eens gaan luisteren en dan ook eens naar de scanspeak ultimo
net iets duurder dan de reference plus maar zeker net zo goed

DIY_Freak

Quote from: yorkie13 on July 20, 2005, 10:53:11
ik zou eerst eens gaan luisteren en dan ook eens naar de scanspeak ultimo
net iets duurder dan de reference plus maar zeker net zo goed
Een echte drieweg zou nog beter zijn ;) Ik denk dat het een smaakverschil is of je de Ultimo prefereert.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

Sebastiaan

Quote from: yorkie13 on July 20, 2005, 10:53:11
ik zou eerst eens gaan luisteren en dan ook eens naar de scanspeak ultimo
net iets duurder dan de reference plus maar zeker net zo goed

Ik had idd die Ultimo's ook al in gedachten, ik las dat ze tot 100kHz gaan is dat ook zo? Maar ik heb persoonlijk zoiets van dat luisteren niet veel zin heeft omdat het thuis toch anders klinkt. Ik ga meer uit van tests en reacties van andere mensen.
Denon AVR3805 / Denon DVD-1910 / B&W DM602.5 S3 / B&W LCR60 S3 / Celestion AVP305

Interficior

Quote from: Sebastiaan on July 20, 2005, 16:39:10
Ik had idd die Ultimo's ook al in gedachten, ik las dat ze tot 100kHz gaan is dat ook zo? Maar ik heb persoonlijk zoiets van dat luisteren niet veel zin heeft omdat het thuis toch anders klinkt. Ik ga meer uit van tests en reacties van andere mensen.
Die andere mensen hebben het ook in een andere ruimte staan én hun eigen mening...

Maar die Ringradiator heeft in ieder een groot vbereik, meer dan 40kHz in ieder geval. Maar pas op met dat ding, want het is wel een moordwapen zo ongeveer. Die van Vifa ziet er nog een beetje lief uit, maar als je hier even langsloopt, zou het nog wel eens kunnen dat je ringradiator een nieuwe kleur heeft en jij een diepe voor rijker.
Take it or lease it

kuiperik

Quote from: Sebastiaan on July 20, 2005, 16:39:10
Ik had idd die Ultimo's ook al in gedachten, ik las dat ze tot 100kHz gaan is dat ook zo? Maar ik heb persoonlijk zoiets van dat luisteren niet veel zin heeft omdat het thuis toch anders klinkt. Ik ga meer uit van tests en reacties van andere mensen.

Ik heb mijn Scan Speak Events gekocht bij Speakerland en heb eerst een uitleenpaar mee naar huis gekregen om te testen. Misschien ook een optie? Dan kun je in ieder geval goed beoordelen of de speakers in jou eigen ruimte ook goed klinken.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Sebastiaan

Ik denk dat ik toch maar even naar Haarlem ga om te luisteren. Maar staan ze daar ook, die Reference+ en die Ultimo? Ik denk dat ik gewoon begin met de kasten te bouwen en dan langzamerhand alle ingrediënten ga halen :-\
Denon AVR3805 / Denon DVD-1910 / B&W DM602.5 S3 / B&W LCR60 S3 / Celestion AVP305

Jaqo

Dit zul je misschien ook interessant vinden, heb een beetje voor dezelfde keuze gestaan: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=15484.0

Groet,
Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Interficior

#18
Quote from: Sebastiaan on July 21, 2005, 08:50:25
Ik denk dat ik toch maar even naar Haarlem ga om te luisteren. Maar staan ze daar ook, die Reference+ en die Ultimo? Ik denk dat ik gewoon begin met de kasten te bouwen en dan langzamerhand alle ingrediënten ga halen :-\
De Ultimo staat er in ieder geval, en de Reference + denk ik ook wel. Maar wellicht staat ie een beetje verstopt, en moeten ze die nog opstellen als je komt luisteren. Ik zou ze dan even opbellen.
Maarre:
QuoteMijn budget is rond de 300 a 400 euro per stuk.
Je weet dat de tweeter alleen al je budget overschrijdt? - bij de Ultimo
Take it or lease it

Sebastiaan

Quote from: Interficior on July 21, 2005, 10:42:13
Maarre:Je weet dat de tweeter alleen al je budget overschrijdt? - bij de Ultimo

Ja ik heb me'n budget maar aangepast. Je word gauw verwend, en minder is dan niet goed genoeg meer  :P
Denon AVR3805 / Denon DVD-1910 / B&W DM602.5 S3 / B&W LCR60 S3 / Celestion AVP305

Interficior

Quote from: Sebastiaan on July 21, 2005, 12:00:24
Ja ik heb me'n budget maar aangepast. Je word gauw verwend, en minder is dan niet goed genoeg meer  :P
Weet wel waar je aan begint dan, aangezien de keus dan ook opeens ruimer wordt hè. ;D
Odin enzo, of de Linea2000.

Maar daar zul je toch echt moeten luisteren, want voor ~1000 euro per speaker krijg je toch echt veel keus.
Take it or lease it

yorkie13

in haarlem staan de ultimo, reference +, event, a4 monitor en de reference monitor
zijnallemaal te beluisteren, maar staan vaak over de 3 luisterruimtes verdeeld
dus gewoon eigen muziek mee en ruim de tijd ervoor nemen, moet lukken in de vakantie

Sebastiaan

Quote from: Interficior on July 21, 2005, 14:16:51
Weet wel waar je aan begint dan, aangezien de keus dan ook opeens ruimer wordt hè. ;D
Odin enzo, of de Linea2000.

Maar daar zul je toch echt moeten luisteren, want voor ~1000 euro per speaker krijg je toch echt veel keus.

Wat zijn dat voor speakers dan?
Denon AVR3805 / Denon DVD-1910 / B&W DM602.5 S3 / B&W LCR60 S3 / Celestion AVP305

Interficior

#23
Quote from: Sebastiaan on July 21, 2005, 14:43:45
Wat zijn dat voor speakers dan?
Speakers op basis van Excel by Seas units, en de Linea op basis van Eton units. Maar wel goedkoper dan de Ultimo, maar het is altijd maar net waar je van houd. Écht, de keus is onmetelijk groot zo. Die zijn trouwens niet te beluisteren bij Speaker en Co. Maar je moet ook kijken naar wat voor ruimte je hebt thuis.
Take it or lease it

fireman

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17