Digitale televisie via ether alternatief voor Kabe

Started by Phantone, January 30, 2002, 13:40:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Phantone

Vanaf oktober dit jaar zullen de 25 populairste tv-zenders digitaal via de ether te ontvangen zijn. Het consortium Digitenne, dat bestaat uit KPN Telecom, NOB, NOS, Nozema, HMG, SBS, Canal+ en Kindernet, zal hiervoor morgen toestemming krijgen van de kamer. In het begin zal de service alleen in de randstad beschikbaar zijn, maar uiterlijk in 2004 wil het consortium landelijke dekking hebben bereikt. De prijs van de service zal 'enige euro's lager liggen dan de prijs voor een kabelaansluiting'. De klant moet dan nog wel een antenne en een decoder aanschaffen, deze zouden samen tegen de 200 euro moeten gaan kosten. De beeldkwaliteit van de service zal vergelijkbaar zijn met DVD-kwaliteit, uitstekend dus:

 De set kan overal op een tv worden aangesloten waar Digitenne via de ether te ontvangen is. Het consortium begint binnenkort in de Randstad aan de aanleg van een landelijk netwerk van zenders op zendmasten. Na de Randstad volgt de rest van het land.

Het initiatief van Digitenne heeft veel weg van de ouderwetse, analoge ontvangst via de ether met behulp van grote antennes op het dak. Daarmee kunnen ook nu nog tv-zenders worden ontvangen, zij het alleen die van de publieke omroepen. Digitenne is van plan om straks een pakket van de 25 meest bekeken tv-zenders, dus ook commerciële kanalen als SBS6, Yorin en RTL4, via de ether door te geven. Daarnaast wil het consortium ook de zestien meest beluisterde radiozenders aan gaan bieden.

bron: http://www.tweakers.net/nieuws/20337

garmtz

#1
Op zich goed nieuws... Ik hoop alleen niet dat ze 10 zenders op 1 transponder gaan zetten, waardoor er precies 1 Mbit/s over is per zender. Immers, het gaat vaak om dew kwantiteit en niet de kwaliteit. Maar we zullen zien...

In de VS is een hele kleine antenne genoeg om HDTV te ontvangen in de meeste gebieden. Ik hoop dat het in Ned. ook kan met een kleintje en dat je geen 16 elements bakbeest nodig hebt, wat ik niet kan en wil plaatsen op mijn balkon.

RuudG

#2
Casema Utrecht zendt al langere tijd digitale TV uit via de kabel. Een grote aaneenschakeling van compressiefouten en een erg soft beeld (teveel filtering??). Mijn buurvrouw, die niks van video weet, belde naar de Casema storingsdienst met een klacht over al die blokken in haar beeld. "Mevrouwtje, dan is uw TV niet goed". Ze was erg blij toen ik haar uitlegde dat aan haar TV niks mankeerde. Maar die brandbom die ze bij de Casema naar binnen wilde gooien, was wat lastig uit haar vingers te krijgen ;D


QuoteDaarnaast wil het consortium ook de zestien meest beluisterde radiozenders aan gaan bieden.
Doet Casema Utrecht ook, met de marketing kreet "Radio in CD kwaliteit." Ja, maar dan wel in mono ja  >:( Maar eerlijk is eerlijk, dat is al weer een tijdje geleden, dus misschien is dit verbeterd.

garmtz

#3
Tja, en die compressie-artifacts ontstaan dus doordat ze te weinig bandbreedte per kanaal gebruiken... Net wat ik al vreesde... :(  geef mij dan maar analoge ruis... (die heb ik nu trouwens amper hier in mijn moderne flat met goede kabels naar mijn video-recorder).