Algemene afstel vragen

Started by Djang, July 15, 2005, 14:15:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Djang

Na 3 dagen heb ik eindelijk mijn receiver goed kunnen afstellen............. teminste.
Er begint weer zo'n onzeker gevoel aan me te knagen, of ik alles wel goed heb gedaan....... ::) zucht.
Dus ik zou een paar vragen willen stellen waarover ik geen antwoord kon vinden.
Ik hoop dat ze bantwoord kunnen worden zodat ik me gerust kan stellen en eindelijk van mijn HT kan genieten.
Ik heb wel 5 keer met die Db-meter zitten meten en ze worden hier een beetje gek van me  ;D


Subwoofer:
Omdat deze heel traag reageerde in het begin (ging heel laat aan tijdens een film en sloeg weer heel snel af bij rustige stukken)
heb ik deze op mijn receiver: Speaker level voluit gezet, alle overige speakers op small, bass out op: only wfr. en crossover op 80.
Ik heb ook nog eens een Qed Y-SW splitter op de sub aangesloten (ik had gehoord dat dit ook kon helpen)

Nou is mijn vraag:
Ik heb mijn subwoofer dus afgeregeld met de volume knop op de sub zelf, ik zie vaak dat mensen dit echter via de receiver doen.
Dus ik begon te twijvelen of mijn sub (ook al geef die het juiste volume) niet een te hard signaal binnen krijgt en kapot zou kunnen gaan door mijn afstelling.
De sub doet het nu wel perfect hoor, maar ik vraag het me gewoon af of ik het zo wel goed gedaan heb.

Ook twijfel ik over de plaatsing: De sub staat bij mij links achter, ik heb over de grond gekropen en hij klonk op die plek het best, maar ik zie vaak in schema's dat
de sub gewoon stomweg links vooraan geplaats wordt, hoe zit dat? Staat mijn sub wel goed dan?

Ook met het meten schommelde de Db-meter geleidelijk tussen de +4 en de +6,
net alsof die aan het golven was, zou dat zo goed zijn?


Db-meting:
1) Is 75 Db eigenlijk voldoende? Ik hoor soms ook wel is dat mensen 85 Db gebruiken.
2) Als ik een nieuwe DVD speler zou kopen zou ik dan alles weer opnieuw moeten afstellen?
3) De meter tikt soms net iets onder de +5 (zou 4.8 kunnen zijn) en soms net ietsjes over de +5, (zeg maar 5,2 ofzo) komt het afstellen echt precies neer, of heb ik het goed gedaan?


DVE:
1) Waarom zou de DVE DVD beter met afstellen zijn dan mijn receivers interne ruis toon?
2) Zijn er nog meer meet mogelijkheden voor de subwoofer op de DVE DVD dan alleen de ruis toon?
3) Als ik met Full Bandwith probeer af te stellen schiet de Db-meter alle kanten op, iemand hetzelfde probleem?
4) De tussen fasen van de speakers zijn iets zachter als de speakers zelf, hoort dit?
5) De 2 achter speakers zijn als 1, is dit wel voldoende om mee af te stellen? Mijn receiver geeft ze links en rechts apart aan.
6) Met de restaurant test scene op de DVD hoor je iemand een bord laten vallen. Daarna gaat de stem van de spreeker van de fronts naar de rears maar dan wordt de stem iets zachter, is dit wel goed afgestelt? De Db-meter gaf trouwens de rears wel 75 Db.



Ik weet dat het veel vragen in 1 keer zijn, ik heb ze namelijk opgespaard zodat ik niet als een idioot zoveel topics hoef te maken voor elk lullig dingetje.
Ik hoop zo spoedig mogelijk een antwoord op mijn vragen te kunnen krijgen, ik zou jullie heel dankbaar zijn.

m.v.g
onzeker django
receiver: denon avr-x2000 , speakers: wharfedale diamond 8 serie, plasma: LG 50pz250, kabels: qed, console: wii u,

arie001

#1
Ey,

Ik kan je wel helpen met een paar vragen. Wat het volume van je subwoofer betreft, volgens mij werkt het zo dat je hem op je receiver het best op 0 kan zetten (dus geen -x en ook geen +x) en dat je 'm met de volume/gain van je sub zelf op 75dB calibreert. Mocht je dan wat volume/punch missen dan kan je met de speaker levels van je receiver gaan spelen. Ik weet niet of dit bij elke sub zo werkt dit is iig wel de manier hoe het in mijn SVS manual staat.

Een Qed Y-SW splitter ? Heb je 2 subs dan ? Waarom zou een dergelijke kabel verder helpen  ???

De plaatsing van je sub is erg afhankelijk van de akoestiek van de kamer waar hij instaat, linksvoor zie je wel veel maar is naar mijn weten zeker niet heilig, plaatsing van de sub is in iedere situatie weer een ander verhaal.

Dat sommige mensen 85dB gebruiken komt van Avia Disc af volgens mij, dit is ook HT-afstel disc en bij deze disc wordt 85dB gehanteerd ik ben het ff kwijt waarom precies ...

Ik denk niet dat je het wijzertje van de meter exact strak stil krijgt op de 75 dus +4.8/+5.2 is volgens mij prima.

Quote from: Djang on July 15, 2005, 14:15:19
1) Waarom zou de DVE DVD beter met afstellen zijn dan mijn receivers interne ruis toon?
Omdat je "de bron mee calibreert" op deze manier is alles helemaal perfect afgesteld omdat je speler indeze ook wordt meegenomen.

Quote from: Djang on July 15, 2005, 14:15:19
2) Zijn er nog meer meet mogelijkheden voor de subwoofer op de DVE DVD dan alleen de ruis toon?
Er staat volgens mij ook een frequency sweep op

Dit is alles wat ik je zo snel ff kan melden ....
PrimaLuna | Sonus Faber | AH! | SolidSteel | Pioneer

GerritZ

Quote from: Djang on July 15, 2005, 14:15:19
Nou is mijn vraag:
Ik heb mijn subwoofer dus afgeregeld met de volume knop op de sub zelf, ik zie vaak dat mensen dit echter via de receiver doen.
Prima zo.
Quote
Ook twijfel ik over de plaatsing: De sub staat bij mij links achter, ik heb over de grond gekropen en hij klonk op die plek het best, maar ik zie vaak in schema's dat
de sub gewoon stomweg links vooraan geplaats wordt, hoe zit dat? Staat mijn sub wel goed dan?
Staat bij mij ook links achter, ik heb het uitgerekend waar hij het beste kon staan en dat kon gewoon niet voorraan met die afstanden, hou in de gaten dat je de fase waarschijnlijk op 180 graden moet zetten.
Quote
Ook met het meten schommelde de Db-meter geleidelijk tussen de +4 en de +6,
net alsof die aan het golven was, zou dat zo goed zijn?
Heeft te maken met jou staande golven in de ruimte, probeer de sub eens iets verder uit de hoek te zetten.
Quote
1) Is 75 Db eigenlijk voldoende? Ik hoor soms ook wel is dat mensen 85 Db gebruiken.
Hangt van de calibratie DVD af maar meestal is dat 75Db
Quote
2) Als ik een nieuwe DVD speler zou kopen zou ik dan alles weer opnieuw moeten afstellen?
Ja de bron moet je mee callibreren, daarom moet je ook de interne ruis generator van de receiver niet gebruiken.
Quote
3) De meter tikt soms net iets onder de +5 (zou 4.8 kunnen zijn) en soms net ietsjes over de +5, (zeg maar 5,2 ofzo) komt het afstellen echt precies neer, of heb ik het goed gedaan?
Het komt wel precies, je moet er ook goed de tijd voornemen en de Db meter het liefst op een statief zetten, die schommeling kan best komen doordat je beweegt.
Quote
1) Waarom zou de DVE DVD beter met afstellen zijn dan mijn receivers interne ruis toon?
Zie boven, bron altijd meenemen.
Quote
2) Zijn er nog meer meet mogelijkheden voor de subwoofer op de DVE DVD dan alleen de ruis toon?
Met de ruistoon zet je het volume, uiteraard moet je ook nog de fase goed zetten.
Andere mogelijkheden zijn een sweep signaal gaan gebruiken, maar dan ben je eigenlijk bezig met een meeting van hoe de kamer reageert op frequenties.
Quote
3) Als ik met Full Bandwith probeer af te stellen schiet de Db-meter alle kanten op, iemand hetzelfde probleem?
Heeft met jou resonantie frequentie te maken, elke ruimte heeft nodes en anti-nodes, dus plaatsen waar je bijna geen laag hebt en plaatsen waar het juist wordt versterkt.
Quote
4) De tussen fasen van de speakers zijn iets zachter als de speakers zelf, hoort dit?
Begrijp niet, wat bedoel je precies ?
Quote
5) De 2 achter speakers zijn als 1, is dit wel voldoende om mee af te stellen? Mijn receiver geeft ze links en rechts apart aan.
Hangt van de calibratie DVD af.
Quote
6) Met de restaurant test scene op de DVD hoor je iemand een bord laten vallen. Daarna gaat de stem van de spreeker van de fronts naar de rears maar dan wordt de stem iets zachter, is dit wel goed afgestelt? De Db-meter gaf trouwens de rears wel 75 Db.
Speel je het dan ook af op 75Db

Succes

Gerrit

Djang

#3
Hartelijk dank voor deze snelle antwoorden!
De dingen die een beetje onduidelijk waren zal ik nu even verduidelijken.
Ik heb voor de zekerheid wat foto's toegoegd.



@ arie001
QuoteEen Qed Y-SW splitter ? Heb je 2 subs dan ? Waarom zou een dergelijke kabel verder helpen?

Het is een kabel bedoeld voor 1 subwoofer om deze in stereo aan te sturen, wat dus bij mijn subwoofer mogelijk is.
Er werdt mij vertelt op hifi.nl dat door een Y-SW splitter te gebruiken de sub meer signaal door krijgt.
Ik ben van mening dat dit ook wel waar kan zijn, want het werkt inderdaad.
http://www.qed.co.uk/cables/av/qunex_ysw.html


@ GerritZ
QuoteStaat bij mij ook links achter, ik heb het uitgerekend waar hij het beste kon staan en dat kon gewoon niet voorraan met die afstanden, hou in de gaten dat je de fase waarschijnlijk op 180 graden moet zetten.

De fase staat inderdaad niet op 180 graden (staat nog op 0) ik zal het meteen gaan uitproberen!
Is het verschil te horen met mijn standaard gehoor?

QuoteHet komt wel precies, je moet er ook goed de tijd voornemen en de Db meter het liefst op een statief zetten, die schommeling kan best komen doordat je beweegt.

Hij staat op een standaard van een laser meet apperaat, ik moest even creatief zijn.
Dag 2 kwam ik er trouwens achter dat een stoel (zie foto) voor een speaker een groot verschil kan maken  ^-^



Hij schommelt niet echt overdreven.
Het is niet echt schommelen maar meer bibberen, met heel soms een tikje boven de +5 en dan weer wat lager dan het streepje van +5. Je moet echt heel goed kijken om het te zien, maar meerendeels staat de wijzer op de +5 streep.

QuoteHeeft met jou resonantie frequentie te maken, elke ruimte heeft nodes en anti-nodes, dus plaatsen waar je bijna geen laag hebt en plaatsen waar het juist wordt versterkt.

Is het eigenlijk nodig om met Full Bandwith te meten?
Ik dacht eerst dat het kwam omdat ik mijn fronts bi-wired aanstuur.

QuoteBegrijp niet, wat bedoel je precies ?

De DVE DVD gaat met de ruis toon niet alleen de speakers af maar ook een soort tussen fasen, je hoort dan 2 speakers tegelijk en op het scherm wordt er een soort fantoom speaker afgebeeld die tussen die 2 speakers zit.



QuoteSpeel je het dan ook af op 75Db

Hehehe nee, lol dat zou wel heel hard zijn.



Ik voel me al een stuk beter over mijn opstelling!

m.v.g
een stuk mindere onzekere django.
receiver: denon avr-x2000 , speakers: wharfedale diamond 8 serie, plasma: LG 50pz250, kabels: qed, console: wii u,

GerritZ

Quote from: Djang on July 15, 2005, 17:31:00
@ GerritZ
De fase staat inderdaad niet op 180 graden (staat nog op 0) ik zal het meteen gaan uitproberen!
Is het verschil te horen met mijn standaard gehoor?
Ja dat hoor je, pak een stuk muziek en ga luisteren  ;D Op een calibratie DVD zit meestal ook wel test voor de fase.

Quote
Hij staat op een standaard van een laser meet apperaat, ik moest even creatief zijn.
Dag 2 kwam ik er trouwens achter dat een stoel (zie foto) voor een speaker een groot verschil kan maken  ^-^
Je moet meten zoals je ruimte is wanneer je ook film kijkt !

Quote
Hij schommelt niet echt overdreven.
Het is niet echt schommelen maar meer bibberen, met heel soms een tikje boven de +5 en dan weer wat lager dan het streepje van +5. Je moet echt heel goed kijken om het te zien, maar meerendeels staat de wijzer op de +5 streep.
Dan is het prima, maar het is zaak dat je echt even de tijd voor callibratie neemt

Quote
Is het eigenlijk nodig om met Full Bandwith te meten?
Ik dacht eerst dat het kwam omdat ik mijn fronts bi-wired aanstuur.
Als je een goede bass response wilt hebben zou ik zeker een RTA meting gaan doen.


Nog even een opmerking over jou speakers, is het mogelijk om de front speakers iets naar voren te halen ??
zal erg veel schelen in het geluid.
En tijdens calibreren is het beter om de meter schuin naar voren te houden voor de front en center, voor de rears meet ik wel weer recht op.
Heb je ook de afstanden voor de delay allemaal goed staan, ook erg belangrijk.



Gerrit

GerritZ

Quote from: Djang on July 15, 2005, 17:31:00
De DVE DVD gaat met de ruis toon niet alleen de speakers af maar ook een soort tussen fasen, je hoort dan 2 speakers tegelijk en op het scherm wordt er een soort fantoom speaker afgebeeld die tussen die 2 speakers zit.

Ik had al een opmerking over jou speaker plaatsing gemaakt, maar het is goed mogelijk dat het komt omdat ze te dicht tegen de muur staan met die grote kast er tussen, zo kan een speaker totaal geen stage bouwen.

Gerrit

Djang

#6
Even nog ter achtergrond informatie.
Ik had het topic hier eigenlijk mee moeten beginnen, ik vondt het echter toch nog even nodig om te melden.

Somige mensen die de foto's hebben gezien en dit topic al voor een deel waarschijnlijk hebben gelezen zullen mischien wel denken: heh wat een prutser, hehehe sorrie maar dit is dan ook mijn eerste set.
Van alle informatie die ik heb gevonden van sites en handleidingen kwam ik al tot de conclusie, dat het niet altijd mogelijk is de ideale opstelling te kunnen verkrijgen in een ruimte die er niet speciaal voor gemaakt is.
Als dat inderdaad niet het geval is dan moet er geprobeerd worden om er zo dicht mogelijk in de buurt te komen, wat ik in dit geval geprobeerd heb :)

Ik woon op het moment nog bij mijn ouders, aangezien dat het nog wel minsten 5 jaar gaat duren voordat ik überhaubt aanspraak maak voor een eigen woning, ben ik maar vast begonnen met het duurdere spul aan te schaffen nu kan het nog gemakkelijk kan.
Aangezien ik geen kostgeld aan me ouders hoef te betalen en me enige kosten me ziektekosten en verzekeringen zijn, kan ik dus lekker wat spenderen en dat heb ik het afgelopen jaar dan ook gedaan.
Mijn opstelling is een 7.1 opstelling, het schema hieronder geeft aan hoe alle speakers op dit moment in mijn kamer staan.



Inprinciepe iets te overdreven voor mijn slaapkamer, dat weet ik ook wel, maar ik zie het meer als een investering voor de toekomst.
Ik zag dat ik gelukkig niet de enige ben met een te kleine ruimte.
Tot nu toe ben ik nog steeds erg trots op mijn opstelling en ik probeer het maximalen wat ik eruit kan halen er uit te halen.
Dankzij het Ht-forum is dit dan ook heel goed geluk.

Jammer dat er soms opofferingen en keuzes gemaakt moeten worden, dat heb je nu eenmaal als je een HT in je slaapkamer bouwt :p
Dus ik hoop dat de mensen hier dat ook begrijpen.
Tot nu toe heb ik dit ook vernomen en ik ben heel dankbaar voor alle hulp.
Als ik mijn nieuwe tv heb zal ik wel een nieuw topic aanmaken van mijn gehele opstelling :D


Terug op het onderwerp.
Meneer GerritZ ik wil U in ieder geval graag bedanken voor de eerste tip op mijn sub.
Door deze op een fase van 180 graden in te stellen is de sub sterk verbeterd, het is echt goed hoorbaar!

Ik heb nu ook de ruimte gemeten zoals die is op het moment dat ik normaal film kijk en het werkt uitstekend.
Zelfs de Full Bandwith test geeft een BIJNA 100% proof resultaat.
Ik heb nu alleen nog het probleem, dat van de rechter voor hoek en van de linker achter hoek de tussen fase een iets hogere Db waarde aangeeft, maar dat is een niet zo'n groot probleem.

Ik had inderdaad alle afstanden voor de delay al netjes ingevoerd.
Alleen de suggestie om de speakers verder van de muur te plaatsen zal een probleem geven, zie foto:



Zoals er gezien kan worden (op de bovenstaande foto) staat de rechter speaker net in een rot hoek vanwegen de deur.
De front speakers staan nu 15 cm van de muur af, ik weet dat een meter afstand nog mooier zou zijn, maar daar staat helaas mijn ruimte niet naar.
Als ik de rechter front meer naar voren zou plaatsen kan mijn deur niet meer open, het raam als uitgang is helaas geen optie :)


ps: Weet iemand waar ik een statief voor de Db-meter kan aanschaffen?
Het statief van het laser apparaaat werkt niet echt lekker, de Db-meter is er al een keer van afgevallen.
receiver: denon avr-x2000 , speakers: wharfedale diamond 8 serie, plasma: LG 50pz250, kabels: qed, console: wii u,

el-jorge

Ik heb de db meter gewoon op een borden standaard van de blokker gezet, dat werkt prima ;)
|LG OLED| |Denon| |PS4| |Monitor Audio Radius| |SVS| |Wyrewizard|

myself

Quote from: Djang on July 20, 2005, 00:18:15
ps: Weet iemand waar ik een statief voor de Db-meter kan aanschaffen?
Het statief van het laser apparaaat werkt niet echt lekker, de Db-meter is er al een keer van afgevallen.
vraag eens in je omgeving rond of iemand een fototoestelstatief heeft. In je dB meter zit een schroefdraad die daar precies oppast
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Djang

Ik heb welliswaar de Graden op de sub op 180 graden staan, maar ik zag dat ik op mijn receiver de sub op reverse kan zetten.
Wat is beter?
Op de sub afregelen of op de receiver?


Ik heb nu de crossover op de receiver op 80 staan en op de sub compleet open.
Ik heb de Fase op 180 graden staan op de sub en op de receiver op normall.
Ik heb de sub speaker level op de receiver op full staan en op de sub op ongeveer een kwart (afgeregeld met DB-meter)

Zou dat zo goed zijn? ik las op het forum namelijk dat je beter op 1 plek kon afregel; dat ging toen over de crossover, iemand had die en op de sub en op de receiver afgeregld, geldt dit in het algeheel of alleen voor de crossover.

Voor de rest werkt de sub echt Supah :p
Maar het zijn altijd die kleine dingetjes die ik wil weten.
receiver: denon avr-x2000 , speakers: wharfedale diamond 8 serie, plasma: LG 50pz250, kabels: qed, console: wii u,