waarom geen 5.1 ?

Started by ...dune..., July 13, 2005, 00:45:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

...dune...

Hi,

Vandaag heb ik de video-dvd van Blue Man Group - Complex Rock Tour gekocht. Deze zou in 5.1 moeten kunnen weergeven. Ik speelde deze af op mijn installatie en zag dat de dvd-speler op het tv-scherm aangaf dat het in 2.1 werd weergegeven. Op mijn receiver stond uit mijn hoofd PLII Movie, en werd het volgens mij 'kunstmatig' surround.

Uiteraard wilde ik de show in 5.1 horen. In het audio-settings menu van de dvd zelf kon ik kiezen voor 2.1 of 5.1, maar als ik 5.1 selecteerde, sprong de 'cursor' terug naar 2.1. Het lijkt wel of de dvdspeler niet wilde accepteren dat het in 5.1 moest.

Het leek overigens een NTSC-dvd te betreffen die volgens de bijsluiter meestal gewoon afspeelbaar is op moderne dvd-spelers. Dat lukte op zich ook prima zonder rare effecten. Zou dit ermee te maken kunnen hebben kennelijk het 5.1 spoor niet gelezen kon worden ?

Dvd van Robbie Williams in Knebworth werkte overigens fantastisch op DTS, dus het kàn wel.

Wieweet heeft iemand een oplossing, ik hoor het graag !

Harry HT

#1
Hoi,

Is het geen dvd-audio disc? Want daar heb je een geschikte speler voor nodig.

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

...dune...

Quote from: Jack van Dijk on July 13, 2005, 11:08:36
Ik weet het niet 100% zeker, maar ik kom op internet o.a. een versie van deze DVD tegen waarbij de 5.1 DTS 96/24 is. En dat is iets wat niet door iedere DVD speler en/of processor ondersteund wordt.

Jack

Tja...  ik heb bij aankoop gecontroleerd of het 5.1 was en that's it, hij ondersteund geen DTS, maar dat is toch geen 'must' ?  Het is echt een video-dvd, dus geen dvd-audio. Hij speelt dus op zich ook wel prima af, maar niet in 5.1  :-\

Toch raar dat je er kennelijk niet vanuit kunt gaan dat 5.1 wordt weergegeven terwijl het wel op de dvd staat.

jowi

Quote from: ...dune... on July 13, 2005, 11:19:53
Tja...  ik heb bij aankoop gecontroleerd of het 5.1 was en that's it, hij ondersteund geen DTS, maar dat is toch geen 'must' ?  Het is echt een video-dvd, dus geen dvd-audio. Hij speelt dus op zich ook wel prima af, maar niet in 5.1  :-\

Toch raar dat je er kennelijk niet vanuit kunt gaan dat 5.1 wordt weergegeven terwijl het wel op de dvd staat.
Even voor de duidelijkheid, is het nu een Dolby Digital 5.1 DVD of een DTS DVD? Het lijkt alsof je DTS bedoeld terwijl je '5.1' zegt, vaak bedoeld men met 5.1 dus DD, en met 'DTS' gewoon DTS.

...dune...

Quote from: jowi on July 13, 2005, 11:24:07
Even voor de duidelijkheid, is het nu een Dolby Digital 5.1 DVD of een DTS DVD? Het lijkt alsof je DTS bedoeld terwijl je '5.1' zegt, vaak bedoeld men met 5.1 dus DD, en met 'DTS' gewoon DTS.

Er zit één disc in met twee bespeelbare kanten, Kant A met de show daar staat letterlijk bij: dolby digital 5.1 surround en daaronder dolby digital 2.0 stereo
Bij kant B (extra's) staat: dolby digital 5.1 surround; DTS 5.1 surround en L-PCM STEREO

Ik bedoelde dus wel degelijk 5.1 dolby digital in mijn vraagstelling, al zal ik 2.1 en 2.0 wellicht door elkaar gehaald hebben.

Martin_M

Probeer anders eens te switchen tussen de audio-sporen met de [audio]knop van de dvd-speler.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)