TAG McLaren in de polder - met een kritisch oor naar een zuivere set

Started by wil, July 11, 2005, 16:39:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

blue-eyes

Quote from: wil on July 16, 2005, 12:44:38
Oeps, maar wel leuke splaakvelsplekingen ;D
Great! :)

P.s. Kijk eens in de Homestudio van januari 2005, pagina 11 over de Weiss Medea en Jason loopwerk en dac: "In de speler verdwijnt Pat en Tucky met het nummer 'Heaven can wait'. ;D ;D

Je hebt het nummer nog gevonden ook ;D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Martin_M

Quote from: wil on July 16, 2005, 12:19:33
Wat een leerzame avond, en wat een eye-openers nu en dan. Graag zou ik weer naar de polder afreizen om de TAG-set van Blue-Eyes te horen waar een andere eindversterker (en ook andere speakers) staan, wat mij betreft neem ik de uitnodiging graag aan  :).

wil

Leuk verslag Wil!
En als je dan toch in de polder bent, ben je zo'n 30 km. verderop ook welkom om de TAG pre eens te horen met Krell versterking en Wilson speakers.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

blue-eyes

Quote from: Martin_M on July 16, 2005, 12:51:11
Leuk verslag Wil!
En als je dan toch in de polder bent, ben je zo'n 30 km. verderop ook welkom om de TAG pre eens te horen met Krell versterking en Wilson speakers.

Martin

Anders kom je hier een uurtje langs en rijden we naar M&M. Ik beloof het vaak, maar kom er nooit aan toe om weer eens een bakje koffie bij M&M te doen ;D Wellicht is dat een dwangmiddel ;D

Je was erg nieuwsgierig naar de TAG sound, dan moet je idd meer dan 1 set luisteren.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Audiofiel

Goedemiddag jongens, ik kom nu pas kijken. Mooie verhalen zijn al geschreven en mijn bijdrage moet nog komen. Nou, ik heb hem al geschreven voordat ik hier wilde kijken, maar hij is een beetje lang (3,5 pagina's in Word) dus ik zal hem even inkorten en dan posten.

Ik ben heel blij dat Raphie het belangrijkste punt er door heeft, de set mogen draaien. Want als gisteren 1 ding duidelijk is geworden, dan is het dat de frontspeakers op de minst goede plek in de huiskamer staan (afgezien van de keuken dan). Het mogen verplaatsen is een winstpunt van de eerste orde, een 'must-upgrade'.

Ik kom straks met mijn verslag en ik neem alvast de uitnodiging van Eisse en Martin graag aan. Het lijkt mij inderdaad het beste een en ander te combineren. Misschien handig om dan gewoon een zaterdag of een zondag te nemen, want het wordt toch altijd later dan je denkt.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

wil

Quote from: Martin_M on July 16, 2005, 12:51:11
Leuk verslag Wil!
En als je dan toch in de polder bent, ben je zo'n 30 km. verderop ook welkom om de TAG pre eens te horen met Krell versterking en Wilson speakers.

Martin
Quote from: Blue-Eyes on July 16, 2005, 12:53:40
Anders kom je hier een uurtje langs en rijden we naar M&M. Ik beloof het vaak, maar kom er nooit aan toe om weer eens een bakje koffie bij M&M te doen ;D Wellicht is dat een dwangmiddel ;D

Je was erg nieuwsgierig naar de TAG sound, dan moet je idd meer dan 1 set luisteren.
Nou, dat wordt dan agenda's trekken :)
En idd, de ene tek is de andere niet. Toch? of?

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

wil

QuoteHeb het er net met vriendin over gehad, de set mag (na de geboorte) om  :D

Da's dus tweak 1 in de pocket ;D
Daarnaast heeft ze aangegeven dat de banken dan gelijk in hoekopstelling mogen staan (tweak 2: een zitbank recht voor de soundstage  ;D ) met nog steeds een ligbank voor films  :D
Dit betekend ook dat de SVS in een lijn mag staan met de fronts, waardoor timing fase veschillen een stk kleiner gaan worden.

Kortom voldoende ruimte voor een hoop verbetering. Ik hoor trouwens net van m'n vriendin dat haar weeen nu iedere 7 minuten zijn :P gaat nog spannend worden met de BBQ :o :o

Wow, da's snel vooruitgang! Zowel voor je set als voor je vriendin.
Spannend, maar nu van die laptop afblijven en je meisje gaan steunen. Dat verdient ze wel (in alle opzichten ;)).

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Audiofiel

Quote from: Raphie on July 16, 2005, 12:46:00
Ik hoor trouwens net van m'n vriendin dat haar weeen nu iedere 7 minuten zijn :P gaat nog spannend worden met de BBQ :o :o

Straks eerst maar ff naar de FRS om die fantastische CD van Wil op te pikken (anders maar ff online bestellen)

FRS? BBQ? :o Wat kan jou dat nog schelen met die weeën? Vriendin inderdaad direct op de eerste plaats! ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

blue-eyes

Quote from: wil on July 16, 2005, 13:16:54
Nou, dat wordt dan agenda's trekken :)
En idd, de ene tek is de andere niet. Toch? of?

wil

En dan ben je nog de TAG haak achter op de auto vergeten ;D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Raphie

Quote from: Audiofiel on July 16, 2005, 13:48:25
FRS? BBQ? :o Wat kan jou dat nog schelen met die weeën? Vriendin inderdaad direct op de eerste plaats! ;)

Kan inderdaad nu met 24 uur gebeuren, maar kan ook nog wel 3 dgn aanhouden... maar spannend is het in ieder geval wel. Nu m'n vriendin rust houdt op bed, heb ik maar even de vrijheid genomen om de huiskamer om te gooien. XQ5's tegen de lange wand, de bank en tafel overdwars en nu maar eens rustig gaan luisteren naar de verbetering. als m'n vriendin straks naar beneden komt zal ze vast wel vragen "wat doet de Plasma ACHTER de bank?!?" Ik zal haar dan zeggen dat DAT wel weer NA de bevalling komt.  :D kortom de wacht/standy tijd (die je eigenlijk niet echt kan gebruiken om andere dingen te doen) maar gaan gebruiken voor de huiskamer experimenten.
JBL PRX Power!

Audiofiel

Verslag bezoek raphie 15-7-2005
----------------------------------------

Wil had al gewaarschuwd dat tegen het einde van de middag de A2 na Abcoude flink vast komt te zitten met auto's die naar de A9 willen afslaan, de route die ik normaal heel even op zou moeten naar Wil. Ook Truus blijkt zich bewust van de inmiddels forse rij auto's, want zodra ik op de rondweg bij Utrecht zit, begint zij te mekkeren dat er over een aantal kilometers een file staat. Of ik een alternatieve route wil. Ik roep voluit "Ja" en Truus reageert met een nieuwe route. Bij Vinkeveen er af en direct er weer op. ??? Nou ja, die suggestie zal ik uiteraard gaan negeren. Maar de tweede suggestie is bij Abcoude er af en dan binnendoor naar Zuid-Oost, precies zoals Wil al zei. Even kijkend naar de lijst met verkeersinformatie op het scherm, zie ik dat Truus een vreemde omschrijving heeft binnengekregen. Bij de aansluiting met de A9 staat 4 kilometer file "wegens een evenement". Daar heb ik nog nooit van gehoord, waarschijnlijk heeft iemand een verkeerde code ingeklopt voor deze file.

Vanaf Wil vervolgen we de reis naar Raphie (Jan Jaap). Uiteraard negeren we de suggestie van Truus om direct een stukje A9 te pakken, niet omdat daar ook een file staat, maar omdat de oprit is afgesloten. Met een klein rondje Amsterdam rijden we de polder in en arriveren netjes op tijd in de nieuwe wijk waar Jan Jaap woont. In de wijk. Niet in de straat. Ik had een straat opgekregen en een nabijgelegen straat voor als Truus hem niet zou kennen, wat ook het geval was. Die nabijgelegen straat was direct gevonden. Maar na een stief kwartiertje rondrijden door vrijwel alle zijstraatjes, begon de moed ons in de schoenen te zakken. Een wijkinfobord gaf uitkomst en op de oprit parkeren we onze grote tweezitter naast de iets compactere tweezitter van Blue Eyes (Eisse).

Jan Jaap onthaalt ons gastvrij en ik neem de ruimte in mij op. Een grote, lange woonkamer met open keuken aan de andere kant. Plavuizen vloer, vrijwel kale muren en veel ruimte tussen de spullen die er staan. Mij valt op dat onze stemmen behoorlijk nagalmen. Op het grote Pioneer scherm vertoont een operazangeres haar kunsten. Eenmaal iets gewend aan de tropische temperaturen in dit nieuwe polderhuis, gaat het plasmascherm uit en gaan we muziek luisteren. De audioset staat opgesteld op de korte kant, in een nis van pak-hem-beet 3 bij 2 meter. Twee banken staan haaks op de sweetspot, met een salontafel er tussen. Ik vraag mij verwonderd af of dit werkelijk de luisteropstelling is of dat er zo meteen een bank verschoven wordt richting de sweetspot. Het blijkt dat we inderdaad schuin de bank gaan zitten, met onze oren ietwat gedraaid naar de luidsprekers.

De insteek van de 'shoutout' zou oorsponkelijk onder meer zou bestaan uit een vergelijk tussen de TAG DVD/CD-speler en de door mij meegebrachte Parasound loopwerk + DAC combinatie. Daarnaast wilde Eisse graag een Levinson voorversterker horen. Om een complete set te hebben had ik ook nog een Classé eindversterker meegenomen. Een direct vergelijk tussen de Parasound en TAG met CD's blijkt echter onmogelijk aangezien de TAG geen analoge uitgang heeft, maar voor zijn geluidsproductie afhankelijk is van de DAC in de TAG voorversterker. Wil en ik hadden ons niet gerealiseerd dat de TAG speler enkel een loopwerk is. Besloten wordt om gewoon twee sets te testen: de TAG set van Jan Jaap en de 'rommelmarktset' van mij (zoals Wil dat zo grappig ;D wist te omschrijven.

Voordat ik verder ga met mijn ervaringen wil ik even duidelijk maken dat ik op geen enkele manier Raphie's set of opstelling naar beneden wil halen. De opmerkingen die volgen zijn bedoeld als een persoonlijke interpretatie, geen harde waarheden en moeten ook zo worden gelezen. Ze zijn niet negatief bedoeld, maar vormen hooguit  een basis voor verbeteringen die ik zie in de weergave. Het kan misschien een beetje hard overkomen (vooral de komende alinea), dus schrik niet, Raphie. Het goede nieuws is dat er nog heel veel potentieel uit je set is te halen!

We beginnen uiteraard met Raphie's TAG set. Bij de eerste klanken schrik ik. Het laag loopt dicht, het middengebied is een beetje modderig en de hoge tonen neigen naar schelheid. De geluiden schieten alle kanten op en een Bose-in-het-midden-wat-een-onzin-gevoel bekruipt mij. We moeten high end gaan apparatuur luisteren in een akoestisch drama. Jan Jaap zegt dat hij de opstelling zo wel lekker vindt: zowel hij als zijn vriendin hebben elk een bank waarop ze lekker onderuit kunnen liggen en "we zitten middenin het geluidsveld". Ik probeer door de galm heen te luisteren en mij te concentreren op de muziek. Tuck en Patti mogen gaan spelen en ik herken deze versie van het nummer niet direct. Het is weliswaar echt mijn eigen CD, maar de huiskamer in de opname neigt nu meer naar een grote badkamer.

Zodra we een paar nummers van wat CD's hebben geluisterd, vraagt Raphie wat we er van vinden. Tsja. Hoe zeg ik dat. Hoe zeg ik dat de opstelling een akoestisch drama is? Zowel Eisse als ik constateren dat het laag dicht loopt en dat we vrij veel last hebben van galm. De muur recht tegenover de set weerkaatst geluid en ook de nis waar de speakers staan te draaien, doen hun negatieve werk. De opstelling, zo vertelt Jan Jaap, is een compromis met zijn eega. Op deze manier is het qua inrichting "OK". Dat het niet bepaald een ideale opstelling is om het geluid goed tot zijn recht te laten komen, is iets dat hij zich ook wel realiseert. Een multikanaals SACD wordt opgezet op zijn Pioneer DVD-alleseter en Raphie verteld dat hij deze opname eigenlijk 9 van de 10 keer op zijn Pioneer als meerkanaals draait en dat hij dat prettiger vind. Ik kan er niet aan wennen, het geluid is flinterdun en toch ook wollig tegelijk. Unaniem vragen Wil, Eisse en ik of de hybride SACD ook in de TAG mag. Uiteraard is dit alleen maar de CD-laag, maar Diana Krall klinkt nu veel meer als muziek. Hier is tenminste naar te luisteren.

Pas later op de avond zou ik beter gaan begrijpen waarom Raphie misschien graag meerkanaals luistert. Er is iets in het geluid van de achterspeakers wat aangenaam is. We sluiten de meegebrachte set aan op het lichtnet en Jan Jaap steekt twee luidsprekerkabels achterin de Classé eindversterker. In de Parasound stop ik een CD, De Mat en een zware puck en ik draai het volume op. Tot onze verbazing komt er geen geluid uit de frontspeakers, maar uit de achterspeakers. "Ja", zegt Jan Jaap, "die kabels van mijn fronts zijn biwire en het is een heel gedoe om die goed in de eindversterker te krijgen". We laten het voorlopig voor wat het is en draaien onze hoofden de andere kant op. Dit is wel even andere koek. Nu hoor ik inderdaad muziek. Mijn eerste reactie is dat deze set een wereld van verschil is met de TAG's van Raphie. Ondanks de veel kleine speakers achter komt hier gewoon muziek uit. En een soundstage die duidelijk buiten de speakers komt en niet zoals net bij de TAG's op de frontspeakers een modderbrij werd. Het verschil verbaast ons alle vier zichtbaar. De verwondering is op de gezichten af te lezen. Hoe zou het dan wel niet op de frontspeakers klinken?

Raphie hoeft niet te worden overgehaald om de biwire vorken los te halen, want hij is al bezig. Binnen 5 minuten zijn alle 8 vorken onder de kleine Classé terminals gewurmt. En dan het moment-sûprème. CD erin, volume omhoog, bingo! Nee, toch niet. Wat je zou verwachten als een 'upgrade' van het geluid ten opzichte van de achterspeakers is juist een beetje een 'downgrade'. Het geluid klinkt duidelijk beter dan zojuist met de TAG's, maar de galm blijft bestaan. Het laag is strakker en beter gecontroleerd, het hoog is rustiger (misschien zelfs een ietsiepietsie teveel waardoor wat details naar de achtergrond verdwijnen) en vooral het middengebied is erg opgeknapt. Uit de KEF's, die toch meer bekend staan om hun accenten op laag en hoog, komt bijna een 'warm geluid'. Een behoorlijke verbetering. Maar toch komt het geluid nog niet in de búúrt van wat we net in stereo uit de achterspeakers hoorden.

We babbelen de ervaringen flink door en komen gezamenlijk tot de conclusie dat Raphie's set op zijn  minst aan de 'verkeerde kant' staat. Alleen al het omdraaien van de set, weg uit de nis, zal een zéér grote upgrade geven. Volgens mij meer upgrade dan één of twee componenten upgraden naar een klasse hoger. In deze nis is het onmogelijk om de (toch behoorlijke dure) fraaie componenten van Jan Jaap goed uit de verf te laten komen. het vergelijken van de twee sets is zelfs al heel moeilijk. Tuurlijk, de TAG-set klinkt minder fraai, maar even heel zwart/wit gesteld: je kunt moeilijk uitspraken doen over de kwaliteiten van een Ferrari als er een kar achter op de trekhaak (TAG-haak) zit. Ik denk dat Jan Jaap een goed gesprek voor de boeg heeft om met zijn vriendin tot overeenstemming zien te komen dat de audioset op een betere plek komt te staan. Want eerlijk gezegd kun je met deze opstelling als 'dwingend gegeven' nooit je set optimaal laten klinken. De set die ik heb meegenomen komt naar mijn mening ook niet echt lekker uit de verf, in ieder geval niet zoals ik hem ken. Deze Levinson en Classé versterkers heb ik inmiddels al bij tenminste drie forumleden thuis kunnen beluisteren en meestal speelt het van 'heel fraai' tot 'de sterren van de hemel'. En ondanks dat ik nu als extra bonus een hele goede bron heb meegenomen (beter dan die andere keren is gebruikt), vind ik het geluid toch best wel tegenvallen.

We besluiten alles terug te steken naar de oorspronkelijk set. In vijf minuten 'steken' zijn we weer terug bij het oorspronkelijk geluid. Toch best wel een stukje minder fraai. We concluderen dat vooral de eindversterker een flink verschil maakte op deze luidsprekers. We doen nog een testje met de Parasound als loopwerk aangesloten op de TAG-pre om hem te kunnen vergelijken met de TAG als loopwerk. Omdat we de vergelijking maken in de 'slechte opstelling' kun je er volgens mij eigenlijk niet veel van zeggen, maar ik vind de Parasound toch wel beter presteren, meer rust en betere articulatie. Blue Eyes zegt geen verschil te kunnen duiden en Wil vind de Parasound meer zwart geven in de muziek. Ook Jan Jaap oordeelt in het voordeel van de Parasound, maar de verschillen zijn klein. Logisch ook, als we verschillen willen beoordelen, kunnen we nog beter de achterspeakers aansluiten in deze opstelling.

Aangezien ik de Parasound altijd gebruik mèt De Mat, wil Raphie toch wel eens proberen of zijn TAG hem 'slikt'. Nou slikken doet hij, en met succes! De soundstage wordt opener, iets losser van de speaker en zelfs ietsje hoger. Raphie is verbaasd. Dit verschil had hij niet verwacht: "een echte upgrade", mompelt hij verwonderd. Het verschil tussen beide loopwerken blijkt met De Mat nòg iets kleiner te zijn geworden, maar aangezien het al flink laat begint te worden, is de luistermoeheid toegeslagen. We pakken de boel in, aanvaarden de terugreis en bedanken Jan Jaap voor zijn gastvrijheid en gezelligheid.

Naschrift:
Soms reist de tijd sneller dan je denkt. Met het schrijven van dit verslag is voldoende tijd verstreken voor Raphie om met zijn vriendin te praten over zijn eigen ervaringen van gisteravond. Als super-winstpunt is daar uitgekomen dat hij de set mag draaien en waarschijnlijk ook een bank op de sweetspot mag zetten. Ik verwacht dat een periode zal aanbreken met wat heen-en-weer schuiven voordat het optimaal is, maar met een eindresultaat waar je veel meer van zult genieten.

Ik vond het moeilijk om eerlijk te zeggen wat ik gisteren heb ervaren en wist niet goed hoe ik het 'vervelende nieuws' moest brengen. Maar nu je met de oplossing aan de slag mag gaan, durf ik het te zeggen zoals ik heb ervaren. De situatie gaat nu immers alleen maar beter worden.

Ik hoop dat je veel plezier gaat beleven met je nieuwe opstelling. En uiteraard al helemaal met je aanstaande kleine spruit. Want hoe mooi je 'upgrade' naar een betere akoestische opstelling ook zal zijn, hij valt toch in het niet bij zo'n kleine?

Uiteraard ben je ook van harte welkom om een keer bij mij te komen luisteren en dat geldt uiteraard ook voor Eisse.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Raphie

Goed en lang verhaal Audiofiel, ff een correctie mijn naam is niet Adriaan, maar Jan Jaap. Maar dat mag de pret niet drukken. Moet zeggen dat de swap van speakerlokatie voor mij wel een eyeopener was. De grootste verschillen tussen de door jou meegebrachte set en de TAG waren voor mij:
- Het fundament in het laag van de Classe (voordeel Classe)
- de betere interactie in het mid (voordeel Classe)
- midhoog & hoog (voordeel TAG)

Qua loopwerk:
- Geen noemenswaardig verschil tussen Parasound en TAG, terwijl beiden uiteindelijk op de TAG DAC zaten vond ik zelf de TAG wat helderer, Wil gaf aan iets meer zwart te zien met de Parasound.

de "liveness"in de kamer vind ik zelf niet storend, wat strategische akoustische demping zou wat verbetering kunnen geven, maar als je bewijs van spreken "vloerbedekking aan de muren"gewend bent kan ik me voorstellen dat je hiervan schrikt. Arjens set speelde indrukwekkend, maar op het laag na voor mij persoonlijk niet beter.

feiten zijn:
- de andere wand is beter
- de 100x5R heeft een probleem in het midlaag
- smaken verschillen
JBL PRX Power!

blue-eyes

Ik dacht al.......... Het verhaal kwam me bekend voor, maar ik zat toch echt bij Jan Jaap in huis ;D

Ik kan me goed vinden in het verhaal van Audifiel, maar niet in de grote kwaliteit verschillen tussen beide sets. Wel in de eindversterking, de PRE weet ik niet, die hebben we niet goed kunnen testen, daarnaast zou deze neutraal zijn.

Daarom stelde ik al dat ik het meer een kwestie van smaak te vinden (parasound loopwerk / dac tov TAG dac / loopwerk).

Nogmaals, EV is evident, geen twijfel over mogelijk. DAT was een verschil!


O ja, ook erg leuk geschreven :)

Nog een opmerking: Het is niet omdat ik een TAG bezitter ben dat ik de TAG prefereerde. Het zijn beide high-end sets. Echter prefereer ik de sound van de TAG. Het is dus anders, een andere klank met een andere smaak. Ik heb vooralsnog dus liever niet dat warme sound.

Ik denk zelf dat Raphie dat ook wellicht ook zo ziet.

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

wil

En toch zou ik nu de hele set gedraaid wordt even wachten met het oordelen over de TAG eindversterker. Dat er betere zijn, dat zal wel... maar je hebt grote kans dat door het totaal anders opstellen van je set de hele stage helemaal open gaat en de tot op heden beweerde tekortkoming van de eindversterking wel eens ernstig gaat meevallen.
Rustig aan, zou ik zeggen  ;)

Overigens, goed verhaal Arjen...!
En hoe ik nou bij Adriaan kom? Ik dacht ook dat je zo heette?  ??? Nou ja, Raphie, Jan Jaap, Adriaan, kies maar uit  ;D Daarom heb ik maar één naam, veel makkelijker  :D

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

DA BoSS

over namen gesproken:

die Truus doet 't echt met iedereen zeg, pffffffffffffffffff
>:D
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

wil

Quote from: DA BoSS on July 16, 2005, 15:51:38
over namen gesproken:

die Truus doet 't echt met iedereen zeg, pffffffffffffffffff
>:D
Truus maakt nergens een probleem van.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Audiofiel

Quote from: Raphie on July 16, 2005, 15:22:00
Goed en lang verhaal Audiofiel, ff een correctie mijn naam is niet Adriaan, maar Jan Jaap. Maar dat mag de pret niet drukken.
Duizend excuses, ik had je naam niet goed gehoord en volgens Wil heette je Adriaan. ;D Ik heb het in het verhaal nu aangepast, Jan Jaap.

QuoteMoet zeggen dat de swap van speakerlokatie voor mij wel een eyeopener was.
Ja, het was een wereld-eye-opener. Toch maar goed dat je stiekem die achterspeakers had aangesloten. Anders had je dit nooit zo duidelijk gemerkt. :o Met ieder nadeel komt een voordeel tevoorschijn!

QuoteDe grootste verschillen tussen de door jou meegebrachte set en de TAG waren voor mij:
- Het fundament in het laag van de Classe (voordeel Classe)
- de betere interactie in het mid (voordeel Classe)
- midhoog & hoog (voordeel TAG)
Kan ik me best in vinden. De match met de speakers en de Classé was erg goed. Wel verdween wat detail naar de achtergrond en verloor het hoog haar analytisch karakter.

QuoteQua loopwerk:
- Geen noemenswaardig verschil tussen Parasound en TAG, terwijl beiden uiteindelijk op de TAG DAC zaten vond ik zelf de TAG wat helderer, Wil gaf aan iets meer zwart te zien met de Parasound.
Ik denk alleen dat de verschillen VEEL groter zouden zijn geweest in een vergelijk met de opstelling aan de andere kant (ik durf minder uitspraken te doen over een verschil in een bepaald niet optimale setting).

Quotefeiten zijn:
- de andere wand is beter
- de 100x5R heeft een probleem in het midlaag
- smaken verschillen
Allemaal waar! ;)

Quote from: Blue-Eyes on July 16, 2005, 15:25:09
Ik kan me goed vinden in het verhaal van Audifiel, maar niet in de grote kwaliteit verschillen tussen beide sets. Wel in de eindversterking, de PRE weet ik niet, die hebben we niet goed kunnen testen, daarnaast zou deze neutraal zijn.
Daarom schreef ik ook dat het heel erg moeilijk beoordelen wordt in de opstelling zoals die was. Hadden we de verschillen beter willen horen, dan hadden we beter de 'andere kant' kunnen gebruiken als opstelling.

Quote from: wil on July 16, 2005, 15:44:08
En toch zou ik nu de hele set gedraaid wordt even wachten met het oordelen over de TAG eindversterker. Dat er betere zijn, dat zal wel... maar je hebt grote kans dat door het totaal anders opstellen van je set de hele stage helemaal open gaat en de tot op heden beweerde tekortkoming van de eindversterking wel eens ernstig gaat meevallen.
Rustig aan, zou ik zeggen  ;)
Hier ben ik het 100% mee eens. Eerst een nieuwe opstelling, daarna rustig schuiven met de speakers tot alles naar je zin is. Ondertussen vooral je nieuwe nakomeling welkom heten en pas daarna eens een test doen met een andere eindversterker!
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: DA BoSS on July 16, 2005, 15:51:38
die Truus doet 't echt met iedereen zeg, pffffffffffffffffff

OMKEREN! ...indien mogelijk...
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

DA BoSS

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

blue-eyes

Quote from: Audiofiel on July 16, 2005, 13:07:48

Ik kom straks met mijn verslag en ik neem alvast de uitnodiging van Eisse en Martin graag aan. Het lijkt mij inderdaad het beste een en ander te combineren. Misschien handig om dan gewoon een zaterdag of een zondag te nemen, want het wordt toch altijd later dan je denkt.

Je gaat nu even te snel Arjen ;D

Ik heb een intentie afspraak met jou en Wil (en M&M) uitgenodigd, maar afgezien daarvan is er niets gezamenlijk afgesproken ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Wowly

Even reageren op audiofiel zijn review,

Je hebt mijn erkenning gewonnen. Het is zo belangrijk dat je eerlijk bent in wat je hoort. Daarbij is het risico groot dat je op iemands tenen stapt. Ik vind dat je het ZEER goed hebt gedaan. Met respect, onderbouwing, openheid. Als Raphie voor zoveel geld in zijn muziekhobby heeft gestoken is het van groot belang dat er iemand terechte en positieve kritiek heeft, en zich niet laat beinvloeden door kostbare units of ego van de eigenaar!.

Ik wou dat ik erbij was geweest!

Greetz Wowly

Raphie

Helemaal mee eens, opzet van dit soort sessies is niet van, wees jij lief voor mijn set, dan ben ik dat voor de jouwe" :D
JBL PRX Power!

blue-eyes

Precies!

Als je iemand uitnodigd doe je dat ook om een oordeel te horen, en dat hoeft niet positief te zijn. Persoonlijk vind ik het idd alleen maar leuk, is je set wel zo goed als je zelf denkt, hoor je de gebreken zelf wel, ben je nog wel gevoelig voor je set en noem nog maar 1000 redenen op.

Feed back van buiten is altijd welkom, maar accepteer ook als er negatief zaken naar boven komen.

Daarnaast is het normaliter altijd goed bedoeld, met als doel de set etc. te verbeteren.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

wil

Woe, ik ben blij dat er zó op Audiofiel zijn verslag gereageerd wordt. Hij vertelde me vandaag nog dat ie het niet mekkelijk vond om zo eerlijk te zijn. Wat nu bereikt wordt is dat Raphie écht een stap voorwaarts kan maken met zijn set. Zonder zo'n kritische blik zou hij, maar velen van ons ook hoor - we zijn vaak gevoelig voor kritiek op ons liefdevolle setje, zou je zo maar een één of andere upgrade doen die je uiteindelijk niet verder gaat helpen. Integendeel, nu gaat dit écht de goede kant op. Ben benieuwd hoe zijn set gaat klinken als straks alles op de meer/meest ideale plek staat.

Chapeau!

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Martin_M

Maar het verschil met de set 180 graden gedraaid hoorde toch iedereen ???
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

FrankB

Respect ook van mijn kant voor je stuk Arjen! Ik kan me erg goed voorstellen dat het moeilijk is om zo eerlijk te zijn over wat je vindt en je hebt dat erg netjes verwoord!

Raphie, succes met alle wijzigingen  8)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12