"Plop" op subwoofer

Started by Uitje, July 10, 2005, 21:56:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Uitje

Dag allemaal,

heb al vanaf het moment dat ik m'n subwoofer heb aangesloten last van een soort "plop" als er ergens in het huis op dezelfde verdieping het licht wordt aan/uitgedaan. Begin me er nu toch wel een beetje aan te ergeren en volgens mij kan dit ook niet echt goed zijn voor je apparatuur.
Had om die reden gedacht om iets van een filter tussen m'n subwoofer en het sopcontact te plaatsen, maar wist niet of dit het probleem zou oplossen. Heb op dit forum eens gezocht en daardoor eens te experimenteren met een filter. Alleen nu is de vraag welk filter zou ik goed aan doen?
Heb tevens na wat experimenteren uitgevonden dat als de sub los hang van m'n versterker  dit probleem zich niet voor doet. De "plop" lijkt dus veroorzaakt/versterkt te worden door m'n versterker. Heb gisteren eens een belkin surgemaster geplaatst waar ik eerst de sub los op aangesloten heb en daarna m'n versterker. Helaas was in beide gevallen het probleem nog niet verholpen. Nu vroeg ik me af of het probeem zou kunnen worden veroorzaakt door een spanningsdip, welke je volgens mij met zo'n filter niet oplost (weet dit niet zeker). Had daarom in gedachte om misschien een een APC LE1200i te proberen, welke als ik het goed heb zulke spannings dipjes moet opvangen.
Mijn vraag is of er mensen zijn met dit zelfde probleem of dit gehad hebben en hoe zij dit opgelost hebben? Ik moet er nog wel bij vermelden dat aarde een probleem is op m'n slaapkamer en ik dus niet weet of dit soort filters nog werken als ze geen goede aarde hebben.
Mocht iemand een suggestie hebben dan zou ik dat zeer op prijs stellen.
Alvast bedankt.

Remco

Uitje

Ok, na wat extra experimenteren ben ik er achter wat de oorzaak van de "plop" is. Moet zeggen dat ik dat niet gedacht had.
Nu blijkt dus dat m'n subwoofer kabel als een soort antenne aan het functioneren was en daardoor elke keer als het licht aan werd gedaan deze een signaal naar m'n sub verstuurde wat de "plop" veroorzaakte. De subwoofer kabel welke ik gebruik is een Ixos XFA01 van 9 meter. Nu vraag ik me dus af of deze kabel gewoon gevoelig is voor dit soort dingen of dat het aan de lengte van de kabel ligt? Ik ga dus morgen in ieder geval meteen voor een andere subwoofer kabel kijken en als ik de reacties lees dan zou de Oehlbach NF 214 wel een goede kabel moeten zijn. Heeft iemand enig idee of deze kabel ook met een lengte van 8m te verkrijgen is en hoe groot de kans is dat hetzelfde probleem weer op zou kunnen treden met deze kabel?
Alvast bedankt voor de reacties.

Gr,
Remco

FrankB

Quote from: Uitje on July 13, 2005, 19:56:43
Ok, na wat extra experimenteren ben ik er achter wat de oorzaak van de "plop" is. Moet zeggen dat ik dat niet gedacht had.
Nu blijkt dus dat m'n subwoofer kabel als een soort antenne aan het functioneren was en daardoor elke keer als het licht aan werd gedaan deze een signaal naar m'n sub verstuurde wat de "plop" veroorzaakte.

Hoe heb je dit uitgevonden? De kabel losgehaald en toen plopte ie niet meer?
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Uitje

Omdat ik eerste dacht dat het uit het net kwam heb ik eigenlijk de volgende dingen gedaan:

sub verbonden met versterker / sub aan + verst. aan -> "plop"
sub verbonden met versterker / sub aan + verst. uit -> "plop"
sub verbonden met versterker / sub aan + verst. stekker eruit -> "plop"
sub niet verbonden met verst. (kabel losgehaald aan sub zijde) -> sub aan -> niks
sub niet verbonden met verst. (kabel losgehaald aan verst. zijde) -> "plop"

Heb daarna m'n sub even verplaatst en m'n coax interlink van m'n dvd speler ertussen geplaatst en toen werkte alles prima. Wanneer ik de Ixos kabel weer aansloot dan was het probleem weer terug.
Lijkt me dus duidelijk dat het aan de kabel ligt niet? Ga vandaag eens even informeren voor een andere sub kabel. ZIt een beetje te twijfelen tussen de Oehlbach NF 214 en de QED Qunex SR-SW / MP-SW.

FrankB

Duidelijk ;). Ik was gewoon benieuwd hoe je het gedaan had.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Gwonke

Hallo,

Ik heb een gelijkaardig probleem.
Ik ben in het bezit van een Magnat Omega 300,
verbonden via een QED P-SW van 6m.
Nu, ik hoor geen plop bij het aan/uitschakelen van een licht.
Maar mijn sub springt enkel aan als ik een licht aan of uit doe.
Het fenomeen is ook niet altijd, het gebeurt maar af en toe.
Dat maakt het wel niet eenvoudig om te achterhalen waar het aan ligt.
Dit zou dan misschien ook met de kabel te maken hebben?
Ik weet wel dat de sub zeer snel reageert op een signaal van de versterker.

mvg

Gwen