Zelfbouw versterker

Started by caspergt, July 10, 2005, 02:32:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

caspergt

Hallo,

Ik heb een redelijk grote vraag betreffende de bouw van een zelfbouw versterker.
Ik ben een grote elektronica "noob'' maar ik wil het toch eens wagen om zòn versterker kit te kopen om te zien of het wat is.
Ik heb verschillende vragen die ik hieronder ga  stellen, ik weet wat de versterker zelf is, een printplaat met de versterker chip erop, waaraan een heatsink zit voor de koeling.
Mijn vraag is, waarvoor zorgen de "caps" met de uF waarde,  vooral met betrekking tot de kwaliteit van het geluid, de technische kant is niet echt belangrijk voor mij.
Bijvoorbeeld :
Daarnaast, de ringkern trafo, wat kan ik uitrekenen met de waardes V , A, en VA .
Een voorbeeld Ringkerntrafo 2 x 35V 3,21A 225VA en ook , en ook waar dit voor zorgt kwa kwaliteit, is lager beter, is hoger beter.

Alvast bedankt,
Ever fell of the stairs becuz of your Rollator ?
CALL 0900-ROLLATOR, we`ll fix that ROLLATOR of yourse in NO TIME, brembo brakes ! 20 inch spinner rims, to look cool for you homies, at the EASTCOAST, 4 weel drive ! you never fall of the stairs again, and offcourse a 400 HP 5.7liter engine
ROLL ON

Rob_Dingen

Hoi Caspergt

Of je gaat een versterker bouwen als hobby object en dan zou ik gewoon een bouwpakket kopen.
Of je gaat je wat meer verdiepen in electronica en koopt een boek met de bassis zaken zoals voedingen en wet van Ohm.
Om terug te komen op je vragen.
Een elco met zijn waarde bepaald de rimpel die nog op de voeding staat.
Wat dat voor effect heeft op het geluid is helemaal afhankelijk wat voor versterker er achter de voeding zit.
In het algemeen bij transistor versterkers is het erg belangrijk en kan er nauwelijks voldoende capaciteit in zitten.
De letters VA (volt x ampere) kun je vergelijken met watt dus vermogen.
Hoger is dus beter omdat er dan meer vermogen overhoud en dus ook altijd beschikbaar is.
Een ander voordeel is dat de trafo dan ook niet heet word.
Maar terug naar de eerste 2 opmerkingen koop een boek of een bouwpakket of beide.
Dit soort vragen is eigenlijk geen beginnen aan.

Rob

caspergt

Hoi Rob Dingen,

Heb je mischien een aanrader van een boek voor een elektronica leek, sinds jij denk ik wel veel van dit soort onderwerp afweet.

Alvast bedankt,
Ever fell of the stairs becuz of your Rollator ?
CALL 0900-ROLLATOR, we`ll fix that ROLLATOR of yourse in NO TIME, brembo brakes ! 20 inch spinner rims, to look cool for you homies, at the EASTCOAST, 4 weel drive ! you never fall of the stairs again, and offcourse a 400 HP 5.7liter engine
ROLL ON

Wijx wondere wereld

lees ook veel op diyaudio.com staan hele interessante topics
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

caspergt

Heheh, het probleem is dat ik niks weet van elektronica/schema`s , ja een hotelschakeling ken ik nog een beetje, kweet niet eens of het wel zo heet  ::)
Als iemand een goed boek als aanrader heeft, post het vooral :)
Ever fell of the stairs becuz of your Rollator ?
CALL 0900-ROLLATOR, we`ll fix that ROLLATOR of yourse in NO TIME, brembo brakes ! 20 inch spinner rims, to look cool for you homies, at the EASTCOAST, 4 weel drive ! you never fall of the stairs again, and offcourse a 400 HP 5.7liter engine
ROLL ON