[Receiver + speakers] Cambridge audio 540 R + Alesis Monitor One MKII

Started by Envy007, July 3, 2005, 21:26:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Envy007

Ik heb na een paar maanden rondkijken, reviews lezen, luisterruimtes bezocht te hebben deze voorlopige set samengesteld en vraag (natuurlijk) ook even jullie mening.

Cambridge Audio 540 R

http://www.cambridgeaudio.com/summary.php?PID=1&Title=Azur%20540R%20%96%206.1%20AV%20Receiver

Prijs e 745

Alesis Monitor One MkII

http://www.alesis.com/product.php?id=28

Deze ga ik aanpassen op advies van hifi.nl voor een betere weergave.
http://www.hifi.nl/recensies.php?id=2260

...De bipolaire elektrolytische condensator in het filter voor de (ferrofluid gekoelde) tweeter is vervangen door een polypropyleen condensator van dezelfde waarde. Het resultaat vertaalt zich terug in een veel transparanter en doortekender hoog...

Prijs e 79 p/stuk

Mijn volgorde van aanschaf wordt waarschijnlijk nu eerst een setje van 2 maal Alesis en aan het eind van de zomer de Cambridge. Hierna weer doorsparen voor de andere 2 Alesis en een centerspeaker. De rear-center staat achteraan de rij. Subwoofer is een zelfbouw van Elektuur, weergave van 19 Hz tot 100 Hz.

Ik wil graag weten of de receiver en de speakers bij elkaar passen. De Cambridge zit in de categorie, goede instapklasse en de speakers zijn goedkoop, maar voor hun prijs vind ik ze erg goed klinken.

Voorlopig zit ik dus op e 1061, ik houd rekening met zo'n 1500 tegen de tijd dat ik alles aangeschaft heb.

Leonard Shelby

Hoi,

Van de versterker kan ik alleen maar zeggen dat het een goede keus is. (Heb hem zelf ook)
De combi met de speakers weet ik niet. Gezien hun prijsklasse lijkt het of ze de versterker niet echt recht gaan aan doen.

Maar dat baseer ik alleen op de prijs..... ik heb ze nooit gehoord. Misschien zijn het fantastische speakers voor hun geld.

Spacebass

Hoe groot is je ruimte en op welke afstand ga je de speakers plaatsen?  Ze zijn ontworpen voor een zeer nabije luisterafstand.

Envy007

Ze komen in m'n studentenkamer te staan en is de luisterafstand ongeveer 4 m, in een kamer van 22 m2
Kun je me iets vertellen over de modificatie van hifi.nl, is dat een betrouwbaar advies?
Ik ben geen onbekende met electronica maar kennis over de invloed van verschillende filteronderdelen gaat me toch te ver...

Envy007

Quote from: Leonard Shelby on July  3, 2005, 22:40:01
Hoi,

Van de versterker kan ik alleen maar zeggen dat het een goede keus is. (Heb hem zelf ook)
De combi met de speakers weet ik niet. Gezien hun prijsklasse lijkt het of ze de versterker niet echt recht gaan aan doen.

Maar dat baseer ik alleen op de prijs..... ik heb ze nooit gehoord. Misschien zijn het fantastische speakers voor hun geld.

Dat is ook de hoofdgedachte voor deze set, in de toekomst wil ik alleen de boxen nog gaan vervangen voor zelfbouwexemplaren, maar de receiver wil ik nu al goed hebben voor de komende tijd...

Spacebass

De speakers zijn ontworpen voor nearfield (+/- 1 tot 1,5 meter afstand) en op 4 meter heb je kans dat ze de impact niet meer hebben, mja ik heb ze nog nooit in een akoestisch onaangepaste ruimte gehoord, dus eigenlijk kan ik er niet over oordelen.


De modificatie heeft misschien wel te maken met het bovenstaande, maar goed, kan ook een beter geluid geven vanwege een beter component. Kan ik je helaas niets over zeggen.

Wellicht kan je ze een keer lenen of huren?

Envy007

ik heb deze speakers in 2 verschillende kamers gehoord die allebei groter waren dan mijn eigen kamer met kale vloeren en muren en ik moet zeggen dat ik dat redelijk goed vond klinken, ondanks dat het nearfield monitoren zijn.

Zijn alle monitoren per definitie eigenlijk nearfield of moet het nadrukkelijk vermeld zijn?
Dit is namelijk de eerste keer dat ik hoor dat deze speakers alleen voor korte afstand (goed) te gebruiken zijn. Het enige was dat de speaker goed op oorhoogte geplaatst moet worden.

Weten jullie nog een alternatief voor deze speaker (zelfde prijsklasse, tot e 100) ?
Ik heb nog een aantal andere speakers bekeken maar geen enkele speaker biedt tot nu toe dezelfde eigenschappen. Ik vind het goede frequentiebereik van deze speaker voor zijn formaat erg goed.

Lynxxx

Het zijn inderdaad nearfields. Dat betekent dat ze 1) op oorhoogte moeten worden geplaatst en 2) er op een grotere afstand mogelijk staging problemen ontstaan omdat de sweetspot dichterbij ligt. Dat _kan_ zich uiten als een verminderde ruimtelijkheid bij stereo signalen op grotere afstand, maar dat is niet altijd het geval. De speakers hebben inderdaad meestal wat minder impact op grotere afstand en alesis monitoren hebben nogal eens last van tweeters die het wat zwaardere werk niet overleven. Sowieso een subje bij aanschaffen trouwens :) .. ah wacht, die heb je al zie ik.

Voor diezelfde prijs koop je momenteel een paar leuke kleine JBL XTI serie speakertjes of iets van mordaunt short. Alesis heeft inderdaad een leuke surround opstelling voor weinig geld, maar nogmaals, die is bedoeld voor near field toepassingen.




Lynxxx' Barco Data 800 Website Voor al uw overige wazigheid Lynxxx.nl

Spacebass


kippekop

Ik vind 745 euro voor zo'n cambridge receiver erg veel geld, het zal best een goede receiver zijn maar voor 535 euro heb je de pioneer 1015 en voor 777 euro de harman kardon 435....als ik dan alleen afga op gewicht (ik weet dat dat niet alles zegt maar toch) die cambridge weegt 9.5kg, de pioneer 15,4kg...

De cambridge kost in engeland maar zo'n 250 pond...Ik heb wel al gelezen/gehoord dat ze goed op stereo gebied zijn en lekker klinken maar ik vraag me af of die prijs/kwaliteit verhouding wel zo goed is.
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Envy007

Ok Lynxxx, Spacebass

Bedankt voor de opmerkingen, ik zal eens gaan proberen een set Alesis te lenen om te luisteren hoe het hier thuis klinkt.
En anders ga ik zeker even luisteren naar de M.S. optie, mooi om te zien, goede specs en een leuk prijskaartje.

Envy007

Quote from: kippekop on July  4, 2005, 15:29:14
Ik vind 745 euro voor zo'n cambridge receiver erg veel geld, het zal best een goede receiver zijn maar voor 535 euro heb je de pioneer 1015 en voor 777 euro de harman kardon 435....als ik dan alleen afga op gewicht (ik weet dat dat niet alles zegt maar toch) die cambridge weegt 9.5kg, de pioneer 15,4kg...

De cambridge kost in engeland maar zo'n 250 pond...Ik heb wel al gelezen/gehoord dat ze goed op stereo gebied zijn en lekker klinken maar ik vraag me af of die prijs/kwaliteit verhouding wel zo goed is.

Klopt heb ook al een paar keer gelezen dat in Engeland deze veeeel goedkoper is (ongeveer 380 euro omgerekend)
Ik ga ook zeker proberen om deze voor dat geld aan te schaffen, scheelt nogal...
Ik ben het zeker met je eens dat 745 teveel is...
Bij betterprice is deze ook al 589 (introductieprijs, dus dat scheelt ook al flink, dan vind ik de prijs/kwaliteit verhouding beter worden.

Leonard Shelby

Quote from: kippekop on July  4, 2005, 15:29:14
Ik vind 745 euro voor zo'n cambridge receiver erg veel geld, het zal best een goede receiver zijn maar voor 535 euro heb je de pioneer 1015 en voor 777 euro de harman kardon 435....als ik dan alleen afga op gewicht (ik weet dat dat niet alles zegt maar toch) die cambridge weegt 9.5kg, de pioneer 15,4kg...
<knip>

Sorry hoor... maar een advies op basis van het gewicht van het apparaat (zonder ook maar een noot muziek uit het ding gehoord te hebben) lijkt me wat kort door de bocht  ::)

Koop een Yoko setje (50Kg, getweaked met een stoeprand  ;D)

kippekop

Ik zeg ook al heel duidelijk dat dat niet de maatstaf is, maar je kunt er best iets uit aflezen, bijvoorbeeld dat er een wat zwaardere voeding etc. inzit...ik heb inderdaad de cambridge niet gehoord, maar kan me niet voorstellen dat die meer dynamiek en gewicht (qua muziek :P) heeft dan de pioneer. Maar gezien het feit dat hij zo goedkoop in engeland is, zou mij dat ook niet zo verbazen. De cambridge schijnt trouwens vooral op stereo gebied erg goed te zijn en dat is iets wat veel minder met gewicht uiteraard te maken heeft.
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Lynxxx

Het idee achter vergelijkingen op basis van het gewicht is dat een receiver met een betere of zwaardere eindtrap vaak een grotere (en dus zwaardere) voeding heeft. Het maakt daarbij echter een HELEBOEL uit wat voor type eindtrap er wordt gebruikt. Ouderwetse mosfetjes vragen om dikke voedingen met dikke elco's terwijl de nieuwste digitale versterkertechniek prima uit de voeten kan met kleine of zelfs geheel geen trafootjes. Het is dus inderdaad wat kort door de bocht, maar het idee erachter is niet onredelijk.


Lynxxx' Barco Data 800 Website Voor al uw overige wazigheid Lynxxx.nl

Red Hot Willie Pepper

Envy,

Heb je de receiver al, of ben je er toch nog niet helemaal uit?
Mocht je'm nou uit Engeland gaan halen of bestellen, laat me dat ff weten want daar ben ik ook wel in geinteresseerd!

Zijn er misschien ook mensen die de 540R kennen met een setje KEF's eraan? Zelf heb ik Q15 boekenplankmodel.
front: Kef Q15; center: Kef Model 100C; rear: Jamo Compact 70; receiver:Sony str-de435 (helaas); (sa)cd: Sony scd-xb770; dvd: Pioneer DV-380; md: Sony mds-je640; lp: Pioneer lichtgewicht

Nu in stereo dus!