Beunky's eerste zelfbouwproject...

Started by beunky, July 5, 2005, 13:44:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiofiel

Of de Proteus van Tony. Waarschijnlijk meer mijn ding in de D'Appollito versie, hoewel die versie van hem dat strikt genomen niet is, want het is geen 1e of 3e orde filter (6 dB of 18 dB per octaaf), maar een 2e orde (12 dB).
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

fgroen

Quote from: conqubite on July  6, 2005, 10:34:50
Het komt over alsof de thiel de betere keuze is. Dan zou alleen de middentoner wijzigen (de speakerbezetting zou dan als ik het goed heb overeen komen met het origineel van Avalon). Dit lijkt me ook erg voor de hand te liggen. De vraag is dan alleen of het een 2,5 weg filter wordt of een 3 weg.

Ik denk dat de woofer een kwestie van smaak is, alhoewel de C2-220 wel een stuk sneller en schoner is. Maar ja, de prijs....  ;)

Zodra de C2-79 wordt gebruikt is het 2,5 weg filter out of the question, dat trekt die middentoner namelijk niet.

Ik heb nog zo'n setje liggen op dit moment, maar eerst ben ik bezig met een ander paar monstertjes...  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

voodooless

Quote from: Audiofiel on July  6, 2005, 10:44:48
Of de Proteus van Tony. Waarschijnlijk meer mijn ding in de D'Appollito versie, hoewel die versie van hem dat strikt genomen niet is, want het is geen 1e of 3e orde filter (6 dB of 18 dB per octaaf), maar een 2e orde (12 dB).

D'Appolito is zelf ook niet meer so strikt wat filters betreft hoor ;)

Audiofiel

Quote from: deepspace on July  6, 2005, 11:38:16
D'Appolito is zelf ook niet meer so strikt wat filters betreft hoor ;)

Inderdaad. Sinds hij zijn naam heeft verkocht aan de Aziaten (o.a. Usher) denkt hij meer aan een goed pensioen dan het opnieuw bedenken van revolutionaire weergave. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

beunky

Quote from: Audiofiel on July  6, 2005, 11:43:55
Inderdaad. Sinds hij zijn naam heeft verkocht aan de Aziaten (o.a. Usher) denkt hij meer aan een goed pensioen dan het opnieuw bedenken van revolutionaire weergave. ;D

Geef hem eens ongelijk...
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

beunky

Ik heb nog wat bekeken en wellicht is dit ook nog niet onaardig:
http://www.clofis.nl/nl/zelfbouw/zelfbouw_seas.htm

En dan bedoel ik de Thor :)

Edit: wat meer info, http://www.seas.no/thor.htm
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

beunky

Quote from: Mark Lemmens on July  5, 2005, 14:24:42
Voor dit bedrag zou ik eens kijken naar de Speaker&Co Ultimo. Ik heb hem gehoord, aangesloten op een UcD400 versterker (klasse d zelfbouw, 400watt per kanaal), en dat klonk echt geweldig! Kost rond de 1000,- per stuk, en dan hou je nog budget over voor de afwerking (fineren?).

Groet,
Mark

En deze wil ik ook zéker eens horen ;)
Als ze goed klinken laat ik de kast gewoon bouwen door een goede meubelmaker, ik ken er wel eentje dus dat komt wel goed ;)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

blue-eyes

Quote from: beunky on July  6, 2005, 19:37:30
En deze wil ik ook zéker eens horen ;)
Als ze goed klinken laat ik de kast gewoon bouwen door een goede meubelmaker, ik ken er wel eentje dus dat komt wel goed ;)

Speakerland levert ze ook compleet, gespoten ook als je dat wil.

Even met Ruud bellen en even langs gaan ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

blue-eyes

En nog een leuk projectje van Speakerland, deze heb in tegenstelling tot de Ultimo niet gehoord:

Linkje naar 2ehands speaker
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

voodooless

De thor is btw ook van D'Appolito. Maar strookt wel met het 1e orde filter idee, want volgens mij heeft dat ding een 5e orde filter  :o

beunky

Quote from: Blue-Eyes on July  6, 2005, 20:01:05
Speakerland levert ze ook compleet, gespoten ook als je dat wil.

Even met Ruud bellen en even langs gaan ;)

Ik heb al zitten kijken maar dat ding heeft een gigantische poort achterin... :'(
Misschien kan die in combinatie met de Thiel C 92/12?

http://www.accuton.de/e/data/products/c_drivers/C92/e_C92-6.html
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Smitsmans


Interficior

Let op bij de Seas Excel units, dat ze zijn gemaakt van magnesium(?) en daardoor bij pianowerken nogal eens de neiging hebben rond te gaan zingen.

Trouwens, als subwoofer in je kast, kun je wellicht deze nemen, en misschien nog met slave. Alleen omdat die slave een resonantiefrequentie rond de 10 Hz heeft, krijg je netzoals bij een BR een behoorlijk hoge group-delay. Bij deze scanspeak vliegt de group delay naar 45 ms.  :o

Maar Vigier had ooit eens iets met een condensator parallel aan in een kast van 18 liter gesloten, met een -3db van 24 Hz.
Maar opzich lijkt mij voor klassieke muziek tot 40 Hz toch diep genoeg gaan? Dieper is toch meer voor elektronische dingen als films toch?
Take it or lease it

Audiofiel

Quote from: deepspace on July  6, 2005, 20:40:15
De thor is btw ook van D'Appolito. Maar strookt wel met het 1e orde filter idee, want volgens mij heeft dat ding een 5e orde filter  :o

Het schema van de Thor dat ik vanavond heb gezien is eerste orde voor de woofer en tweede orde voor de tweeter. Forumgenoot Draakje was op bezoek gekomen om zijn filter door te spreken en wat tips te krijgen.

By the way, de tweeter kon ook nog wel eens 18 dB zijn. Maar in ieder geval niet strokend met het originele d'Appollito-ontwerp, die juist een subliem horizontaal fase-gedrag heeft met een nagenoeg perfecte horizontale spreiding en pinpoint. Daarom ook niet te kantelen als center, terwijl dat bij de Thor wel prima schijnt te kunnen.

Neemt niet weg dat een ander ontwerp ook heel mooi kan klinken, maar wel een andere benadering is.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

DIY_Freak

Quote from: beunky on July  5, 2005, 23:39:11
Tsja...
Dan moet er maar een poortje in ben ik bang :(
Of een andere unit...
Iemand een idee voor een GOEDE unit die wél in een gesloten systeem kan?
Seas Excel W26! Schitterende unit en uitermate geschikt voor een gelosten kast. Met de juiste filtering is dit een van de beste units die je kunt gebruiken. Ik zou in jouw budget per definitie voor een 3 weg (of meer) gaan. Ook in een 'kleine' kamer levert dat heel veel winst op wat door geen enkele tweeweg systeem in te halen is, zowel in het midden als het basgebied.

Accuton staat meer bekend om z'n midunits en tweeters dan om de woofers. Deze klinken erg droog. Wel nauwkeurig, maar niet ieders cup of tea. Muziek luisteren is tenslotte meer dan een verpletterend accurate reproductie van het bronmateriaal. Ik zou daar veel liever bijvoorbeeld de Seas zien. Deze heeft een ongelooflijke resolutie, maar klinkt veel 'substantieler', zonder dat dit met meetbaar meer bas gepaard gaat (wel dieper uiteraard).

Verder is eerste orde filtering niet het walhalla der filters. Ik heb er behoorlijk wat tijdmee geexperimenteerd, zowel actief als passief (lees bijvoorbeeld de resultaten van een test die ik met Jeroen_d uitgevoerd heb:http://home.wanadoo.nl/dezaire/R&D_nl.htm) en ben tot de conclusie gekomen dat 2de/3de en zelfs 4de orde filters een preciezer èn muzikaler resultaat kunnen geven, afhankelijk van het freq. gebied en de toepassing.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

DIY_Freak

Quote from: beunky on July  6, 2005, 18:58:42
Ik heb nog wat bekeken en wellicht is dit ook nog niet onaardig:
http://www.clofis.nl/nl/zelfbouw/zelfbouw_seas.htm

En dan bedoel ik de Thor :)

Edit: wat meer info, http://www.seas.no/thor.htm
Deze krijgt ook hier en daar wat kritiek wat betreft het (hoge) middengebied. Ook bijvoorbeeld de Seas ExMotion (Excel W26, M15, Millenium tweeter) lijkt misschien op het plaatje een super speaker, maar is niet 'volmaakt'.  Ik een paar maanden geleden eentje aangepast voor een zelfbouwer die niet helemaal tevreden met het bestaande ontwerp. Na een nieuw filter en een daaropvolgende aanpassing is hij bijzonder tevreden over het eindresultaat :)... waarmee ik wil zeggen dat bekende(re) kit ontwerpen geen garantie op langdurig plezier leveren. Bovendien kende de ontwerper van de speaker jouw luisterruimte niet, dus daar kan het ook 'misgaan'.

P.S.: Voor kwalitatief uitstekende basweergave moet je eigenlijk gesloten baskasten maken of... liever nog dipool :D
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

DIY_Freak

Quote from: Interficior on July  6, 2005, 23:50:41
Let op bij de Seas Excel units, dat ze zijn gemaakt van magnesium(?) en daardoor bij pianowerken nogal eens de neiging hebben rond te gaan zingen.
Alle ultrastijve conussen hebben felle opbreekverschijnselen. Dus ook de Accutons bijvoorbeeld.
QuoteMaar Vigier had ooit eens iets met een condensator parallel aan in een kast van 18 liter gesloten, met een -3db van 24 Hz.
Maar opzich lijkt mij voor klassieke muziek tot 40 Hz toch diep genoeg gaan? Dieper is toch meer voor elektronische dingen als films toch?
Zo'n 35Hz bij -3dB en een niet te stijle hoogdoorlaat is inderdaad voldoende voor vrijwel alle cd's, inclusief electronische muziek. Het belangrijkste is de juiste afstemmng bij de luisterruimte en natuurlijk de plaatsing.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

beunky

Quote from: Interficior on July  6, 2005, 23:50:41
Maar opzich lijkt mij voor klassieke muziek tot 40 Hz toch diep genoeg gaan? Dieper is toch meer voor elektronische dingen als films toch?

Dacht je dat?
Piano gaat tot 26 Hz met gemak, vergeet ook de contrabas en zo niet ;) ;D
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Interficior

Quote from: beunky on July  7, 2005, 11:18:59
Dacht je dat?
Piano gaat tot 26 Hz met gemak, vergeet ook de contrabas en zo niet ;) ;D
Of natuurlijk zo'n orgel, die kunnen pijpen hebben tot 16 Hz dacht ik... ;D
Maar of jij het nodig hebt is natuurlijk wat anders. Wellicht is het helemaal niet fijn om bij een concert weg te dreunen. Nee dat moet inderdaad ook helemaal niet, daarom wil je natuurlijk ook geen gepoorte sub waarschijnlijk. In jouw geval zou ik dan toch inderdaad liever een hele strakke laagunit willen ja. Maar om iets te vinden dat gesloten 26 Hz gaat is vrij moeilijk denk ik.

Kun je niet de Harbeth Super HL5 overbouwen eigenlijk, dus die speaker kopen en vervolgens mollen? Die vond je toch geweldig klinken? Weet je wel wat je in je handen hebt natuurlijk. :)
Take it or lease it

beunky

Quote from: Interficior on July  7, 2005, 11:31:28
Of natuurlijk zo'n orgel, die kunnen pijpen hebben tot 16 Hz dacht ik... ;D
Maar of jij het nodig hebt is natuurlijk wat anders. Wellicht is het helemaal niet fijn om bij een concert weg te dreunen. Nee dat moet inderdaad ook helemaal niet, daarom wil je natuurlijk ook geen gepoorte sub waarschijnlijk. In jouw geval zou ik dan toch inderdaad liever een hele strakke laagunit willen ja. Maar om iets te vinden dat gesloten 26 Hz gaat is vrij moeilijk denk ik.

Dat hoeft ook niet per sé nee ;) ;D
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

geenius

Quote from: conqubite on July  6, 2005, 10:34:50
Ook ik heb de Soup op mijn verlanglijstje staan. Ik vindt het een perfect ontwerp voor mij. Ik weet alleen niet of ik em ooit krijg. Voorlopig ontbeer ik naast kennnis en ervaring vooral de financiele middelen.
Wat ik me wel afvraag is dit. Tony heeft voor de Soup een alternatief ontworpen met een andere middentoner, andere woofer en een 3 weg filter ipv het 2,5 weg filter. Maar als ik e.e.a. zo doorlees zou ik de thiel woofer verkiezen boven de Eton. Het komt over alsof de thiel de betere keuze is. Dan zou alleen de middentoner wijzigen (de speakerbezetting zou dan als ik het goed heb overeen komen met het origineel van Avalon). Dit lijkt me ook erg voor de hand te liggen. De vraag is dan alleen of het een 2,5 weg filter wordt of een 3 weg. Dit is ook in het begin een vraag geweest waar Tony mee heeft "geworsteld".  Mijn vraag is dus waarom Tony dit alternatief (dus alleen de andere middentoner) niet heeft uitgewerkt. Op mij, als nog behoorlijke leek, komt dit juist over als misschien wel de interessantste optie. Of wordt het filter dan een probleem?? ::) ???

Wel leuk om te zien dat Tony ook weer deel neemt. Hopenlijk wil Tony de moeite nemen deze vraag te beantwoorden. Die naam ook van em........ :D 8) geeniaal.. :P ;D ;) O0

Er zijn nog zoveel combinaties die ik zou willen proberen! ;D Het oog wil ook wat en een speaker geheel met keramische drivers bezet is wel zo oogstrelend O0

beunky

Op dit moment zijn er al een paar knopen doorgehakt.
Het wordt in ieder geval een gesloten systeem.
Daarnaast wordt het een drie-weg in plaats van een twee-weg.
De unitkeuze is nog niet zeker (er moet nog geluisterd gaan worden), maar vooralsnog lijken het de volgende units te gaan worden:

Seas W 22 EX 001 op het laag


Seas M 15 CH 001 op het mid


óf

Thiel C2 79/6 op het mid



Thiel C2 12/6 op het hoog



Over het kastonwerp, het filterontwerp en de rest is nog niet echt wat bekend.
DIY-freak zal me gaan helpen met het ontwerpen en bouwen, waarvoor mijn hartelijke dank ;) :D

Zoals het er nu dus uit ziet gaat het qua units het volgende kosten:
Seas W22: € 269 per stuk
Seas M15: € 279 per stuk
Thiel C2 12/6: € 189 per stuk
Daarmee komt de totaalprijs op € 737 per stuk, hetgeen een totaal is van € 1.474.

En met de Thiel op het midden:
Seas W22: € 269 per stuk
Thiel C2 79/6: € 289 per stuk
Thiel C2 12/6: € 189 per stuk
En daarmee komt de totaalprijs op € 747 per stuk, hetgeen een totaal oplevert van € 1.494.

De volgende stappen zijn nu het luisteren van ontwerpen met deze opstelling.
Ik ga van de week of misschien volgende week in ieder geval luisteren naar de combinatie C2 79/6 en C2 12/6 met een Eton woofer op het laag, ik denk dat ik dan al een heel aardige indruk kan krijgen van de Thiels.
En de Seas-units worden waarschijnlijk begin augustus beluisterd.

Nu nog op zoek naar een geschikte naam...
Ik dacht zelf aan een persoon uit een opera, het liefst van Wagner.
Iemand suggesties?
Wotan is al afgevallen (te bombastisch) en Siegfried klinkt ook niet lekker ;) ;D
Tristan zou nog kunnen, maar is twijfelachtig...
Ik ben benieuwd...
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Audiofiel

Vergeet bij de prijzen niet de kast, afwerking en filter op te tellen. ;)

Mag ik vragen waarom je een woofer wilt gebruiken met een kegel, die het afstraalgedrag van het middengebied verbetert? Je gebruikt al een 15cm unit die het middengebied prima kan weergeven en geen hulp van de woofer in dat gebied nodig heeft.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

voodooless

De Phase plug is ook van belang bij de koeling!

Ik zou denk ik voor de Tiel mid gaan, hoewel de Excel ook erg leuk is (of een SS). Zou wel de C2 23 tweet nemen denk ik. Die heeft wat meer speelruimte.

beunky

Quote from: Audiofiel on July 12, 2005, 12:25:52
Vergeet bij de prijzen niet de kast, afwerking en filter op te tellen. ;)

Mag ik vragen waarom je een woofer wilt gebruiken met een kegel, die het afstraalgedrag van het middengebied verbetert? Je gebruikt al een 15cm unit die het middengebied prima kan weergeven en geen hulp van de woofer in dat gebied nodig heeft.

Uiteraard vergeet ik dat niet ;)
Ik had er ook bewust bij gezet 'voor de units' hetgeen impliceert dat de rest ook nog (veel ;D) geld kost...
Natuurlijk mag je dat vragen.
Ik heb in principe voor deze woofer gekozen omdat die goed in te zetten is in een gesloten systeem. Veel woofers zijn dat niet. Die kegel zit er dan op, dat moet dan maar...

Of weet jij toevallig een goed klinkende woofer die in een gesloten systeem een -3 db haalt van ongeveer 45 - 55 hz zonder kegel? Ik heb zelf wel gezocht maar het kan heel goed zijn dat ik iets over het hoofd heb gezien...
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"