Beunky's eerste zelfbouwproject...

Started by beunky, July 5, 2005, 13:44:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

geenius

Quote from: Jan Deckers on July  5, 2005, 14:00:42
Misschien een idee om de C12, C79 en 3 keer de C95 (oid ) te gebruiken...een soort Lumen White ideetje.

O0

garmtz


Bart_M



beunky

Quote from: Roeland22 on July  5, 2005, 15:09:18
Stuur anders ook eens een mailtje naar Gydotron, Tony's kasten zijn door hem gemaakt... Ook de kasten van Marc Heijligers komen van Guido. Als iemand je alles over die kasten enzo kan vertellen, is hij het wel.

Mvg,

Roeland


Gydotron, oké :)
Heeft iemand een kant en klare Soup die ik wellicht eens zou kunnen beluisteren om te kijken of het iets voor me is?
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"


Bolle

Beunky,

misschien ga ik maar eens met je mee Soups beluisteren. Ik heb van smitsmans die mijn TAG pre/pro heeft overgenomen zijn monitors met Thiel units geluisterd gehoord, en was zeer onder de indruk. Een paar soups lijkt mij ook wat.

Misschien kunnen we een powerbuy doen voor soupkasten bij Gydotron... ;D

Menno
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Jan Deckers

Quote from: geenius on July  5, 2005, 15:42:41
O0
Ze blijven toch verschrikkelijk mooi deze speakers. Schijnt dat ze maar 7 onderdelen in het filter gebruiken.
Misschien is een combinatie met eton woofers ook mooi. Kun je meerdere kleinere gebruiken of gewoon 1 grote.

Zie http://members.home.nl/deckersmoll/Ceramline.htm

Binnenkort in mijn theater terug.

GRTN,

Jan

beunky

Quote from: Bolle on July  5, 2005, 15:44:40
Beunky,

misschien ga ik maar eens met je mee Soups beluisteren. Ik heb van smitsmans die mijn TAG pre/pro heeft overgenomen zijn monitors met Thiel units geluisterd gehoord, en was zeer onder de indruk. Een paar soups lijkt mij ook wat.

Misschien kunnen we een powerbuy doen voor soupkasten bij Gydotron... ;D

Menno

Geen gek plan ;D
Ken jij iemand die Soups heeft?
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Bolle

Nee, helaas niet. Zijn wel wat links te vinden naar eigenaars.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

geenius

Quote from: Jan Deckers on July  5, 2005, 15:56:36
Ze blijven toch verschrikkelijk mooi deze speakers. Schijnt dat ze maar 7 onderdelen in het filter gebruiken.

En geen dempingsmateriaal waardoor ze nogal last hebben van staande golven in de kast, maar ze schijnen erg mooi te klinken. ;)



valium

ha! een topic dat ik maar eens in de gaten blijf houden.. 8)

beunky.. zoals ik je al vertelde.. je kan ook eens bij klaré kijken en luisteren. Geen thiel, wel een hoop ander leuks. Eigenzinnige westfriezen.. dat dan weer wel! ;D

site is trouwens niet erg up to date..
cambridge audio azur 540R | primare V25 | epson tw10 |VIFA zelfbouw all the way..

TerVeen

Kijk eens naar dit ontwerp. Kant en klaar ontwikkeld!

Met Thiel drivers. De C44 is een driver die nogal eens over het hoofd wordt gezien. Het laag van de C95 is geweldig. Tweeter is gewoon top.

http://akkus.com.pl/index.php?grupa=zestaw_szczegoly&symbol=cq-95-44-12&pr=&lang=pl&dh=dt

De Soup is een aardig ontwerp(de kast  ;)), maar die woofer is echt te duur.

Maar met jouw budget moet je toch een set gebruikte Thiels(1e orde!) kunnen kopen?!

Mocht je je plannen gaan doorzetten met je genoemde budget: schakel een meubelmaker in. Dat betaalt zich zeker terug.



fgroen

Schema van de Soup, Eton 8" ipv C2-220, verder C2-79 en C2-12 en een iets eenvoudiger kast indien gewenst.

Op tony's site staat deze combinatie ook.

Eventueel in een gesloten kast voor een strakkere en dunnere bas.

Een drieweg systeem heeft toch wel een echte woofer nodig, en dan is 8" minimaal. Een kleine woofer (ter grootte van een laag/middentoner) is gewoon mijl op zeven.
Als je kleiner gaat, kun je beter overwegen om een goede tweeweg te bouwen. Scheelt een hoop kosten en gedonder. (bijvoorbeeld C2-95 en C2-12 of C2-23)

Hobby hifi had ook nog een leuk 2-weg high-end projectje: de Debut. (januari dit jaar gepubliceerd)



Zit een C2-82 en een Mundorf Air Motion Transformer AMT 2340 (is een soort Eton ER-4) in.

Bron afbeelding: http://www.lautsprechershop.de/hifi/index.htm
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

beunky

Quote from: Fineermannetje on July  5, 2005, 18:36:22
Beunky's,

Als je wat leuks wilt horen wat neutraal is en wat nog betaalbaar is. Een kennis van me heeft avalon kasten nagebouwd met units die hij nog had liggen. een band-tweeter een dome midtoner , van deze weet ik het merk niet. En dan een kef laagunit in een gesloten kast. Hij heeft het echt heel mooi gemaakt en gefilterd. Kan ook niet anders hij is ontwerper en bouwer van de exquisite van Kharma geweest. Klinkt heel goed ondanks de relatief goedkope units en helemaal geen kastklanken.

Hij zal ze weg doen voor een heel mooie prijs, want hij speelt nu met avalon eidelon zelfbouw. Inclusief thiel en partner C12/C79/Eton11....?

Als je wilt kan hij je tegen een kleine vergoeding ook helpen met het filter of helemaal bouwen. Hij schrikt niet van een rare bezetting.

Dennis

Kun je me met hem in contact brengen?
Mijn mail-adres staat in mijn profiel, alvast bedankt!
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Smitsmans

Quotemisschien ga ik maar eens met je mee Soups beluisteren. Ik heb van smitsmans die mijn TAG pre/pro heeft overgenomen zijn monitors met Thiel units geluisterd gehoord, en was zeer onder de indruk. Een paar soups lijkt mij ook wat.

Die monitors zijn sindsdien nog wat beter geworden door verder inspelen. Ze krijgen echter nog een filteraanpassing, want met het hoog/mid seriefilter van de Soup spreek je uiteraard niet over een optimaal filter. Ze worden dus vast nog een stuk beter en zijn bestemd om samen met een paartje Soup´s als rears in een surround opstelling te spelen.

Ik heb overigens ook wel interesse in een voorgezaagd houtpakket of zelfs in ruwbouw opgebouwde Soup kasten. Ik vind het bouwen prachtig werk, maar het zagen van de grote stukken doe ik liever niet meer thuis. teveel lawaai en stofoverlast.

Als mijn monitors gereed zijn wil ik best meedoen aan een luistersessie bij mij of een van jullie thuis. Of meteen die surround opstelling proberen bij een Soup bouwer. Neem ik de monitors mee en een van jullie een TAG....

Groeten, Guido

Bolle

Hebben we al 3 man met interesse in Soup kasten... hier moeten we toch wat mee kunnen.... ;)
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

beunky

Ik vrees dat ik andere kasten nodig heb, het ontwerp van de Soup is té groot voor mijn woonkamer en de units die ik zou willen gebruiken ter vervanging zijn mij afgeraden ;)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Audiofiel

Leuk beunky! Weer iemand met zelfbouw-initiatieven. Goed zo. Maar bezint eer ge begint en daarom goed dat je eerst een topic opent en niet eerst wat units gaat kopen.

Quote from: beunky on July  5, 2005, 14:11:08
Een eerste-orde filter wil volgens de 'kenners' én de fabrikant uitstekend met Thiel.
Net als met Dynaudio. Eerste orde werkt alleen met units die erg stevig belastbaar zijn en niet snel opbreken. Maar dan levert het wel voordelen op. Een veel gelijkmatiger overgang met minder vervelend fasegedrag in de overname-frequentie.

QuoteIk hoorde net trouwens dat twee-weg ook niet een gek idee hoeft te zijn...
En dat is natuurlijk ook zo, alleen dan ga je dus in het middengebied ergens zitten filteren, ik vraag me af in hoeverre dat gehoormatig problemen oplevert. Het is wél een besparing van 600 euro op alleen al de middentoners...
Ik zou zeker een tweeweg niet uitsluiten, hoe minder crossover punten, hoe minder (potentiële) problemen. En vergeet niet de D'Appollito-ontwerpen met twee woofers en de 2.5 weg systemen. Feitelijk is de eerste gewoon een tweeweg en voor het middengebied is de laatste ook te beschouwen als een 2-weg (met subje dan).

Ik zou me over de overgang in het middengebied niet teveel zorgen maken. Veel tweeweg systemen nemen over op 2.5 KHz, in ieder geval veel 6 dB/octaaf Dynaudio's doen dat. Lager overnemen zal inderdaad wel eerder hoorbaar kunnen zijn.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

beunky

"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

voodooless

Quote from: beunky on July  5, 2005, 23:24:41
C2 95/T6 bas/mid woofer

Daar zul je in een gesloten kast niet erg diep mee komen. Met 10 liter zit je al op een Q van 0.5. Meer liters moet je echt niet willen met dat ding. En -3 ligt dan bij zo'n 85 Hz. Leuk voor een boekenplankspeaker, maar niet voor een vloerstaander.

Ook de dynamiek is erg beperkt onder 100 Hz.

Ow, en buiten je 1e orde filter heb je oon nog een notch filter nodig, maar dat zou de pret niet mogen drukken dacht ik zo :)

Wil je echt een gesloten ontwerp denk ik dat je met 3-weg toch wel beter uit kunt. Neem een wat grotere bass unit (minimaal 20 to 25 cm) die een stuk dieper komt. een mooie kleinere mid (13 cm ofzo), en een leuke tweeter (die had je al natuurlijk). Kijk eens bij Seas, Eton, of Scanspeak voor een mooie woofer. De mid kun je natuurlijk prima bij Thiel vinden (of natuurlijk ergens anders).

beunky

Tsja...
Dan moet er maar een poortje in ben ik bang :(
Of een andere unit...
Iemand een idee voor een GOEDE unit die wél in een gesloten systeem kan?
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

voodooless

Quote from: beunky on July  5, 2005, 23:39:11
Tsja...
Dan moet er maar een poortje in ben ik bang :(
Of een andere unit...

Een goed gekozen poort hoeft niet onder te doen voor een gesloten systeem hoor!

Quote
Iemand een idee voor een GOEDE unit die wél in een gesloten systeem kan?

- SS 26W 4867 T00, -3 bij 44 Hz in 50 Liter, Q van 0.7
- SS 26W 8861 T00, -3 bij 44 Hz in 60 Liter, Q van 0.69
- Seas Excel W26FX001, -3 dB bij 42 Hz in 60 Liter, Q van 0.67
- Seas Excel W22EX001, -3 dB bij 54 Hz in 30 Liter, Q van 0.69
- Eton 8-472 32 HEX, -3 dB bij 60 Hz in 30 Liter, Q van 0.65
- Eton 11-851 50 HEX, -4 db bij 58 Hz in 30 Liter, Q van 0.64
En zo zijn er nog wel meer leuke woofertjes te vinden hoor :)

Inroom komen al die dingen btw nog flink wat Hz lager dan hier opgegeven. Kun je dus prima mee leven denk ik zo :)

fgroen

Quote from: deepspace on July  5, 2005, 23:48:19
- SS 26W 4867 T00, -3 bij 44 Hz in 50 Liter, Q van 0.7
- SS 26W 8861 T00, -3 bij 44 Hz in 60 Liter, Q van 0.69
- Seas Excel W26FX001, -3 dB bij 42 Hz in 60 Liter, Q van 0.67
- Seas Excel W22EX001, -3 dB bij 54 Hz in 30 Liter, Q van 0.69
- Eton 8-472 32 HEX, -3 dB bij 60 Hz in 30 Liter, Q van 0.65
- Eton 11-851 50 HEX, -4 db bij 58 Hz in 30 Liter, Q van 0.64
En zo zijn er nog wel meer leuke woofertjes te vinden hoor :)

Inroom komen al die dingen btw nog flink wat Hz lager dan hier opgegeven. Kun je dus prima mee leven denk ik zo :)

Dat zijn wel allemaal echte laag-units, en ben je dus gebonden aan een drieweg.

Zoals Deepspace al aangaf is een goed afgestemde Bas-reflex helemaal niet verkeerd. Vergeet niet dat de meeste units (lage Qts) ook hierop geoptimaliseerd zijn.

Tweeweg met C2-95/T6:



Staat op site van Clofis, ontwerp komt bij Klang+Ton vandaan. Dat is wel te bestellen. Er is ook wel een leuker kastje van te maken...  >:D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

conqubite

Ook ik heb de Soup op mijn verlanglijstje staan. Ik vindt het een perfect ontwerp voor mij. Ik weet alleen niet of ik em ooit krijg. Voorlopig ontbeer ik naast kennnis en ervaring vooral de financiele middelen.
Wat ik me wel afvraag is dit. Tony heeft voor de Soup een alternatief ontworpen met een andere middentoner, andere woofer en een 3 weg filter ipv het 2,5 weg filter. Maar als ik e.e.a. zo doorlees zou ik de thiel woofer verkiezen boven de Eton. Het komt over alsof de thiel de betere keuze is. Dan zou alleen de middentoner wijzigen (de speakerbezetting zou dan als ik het goed heb overeen komen met het origineel van Avalon). Dit lijkt me ook erg voor de hand te liggen. De vraag is dan alleen of het een 2,5 weg filter wordt of een 3 weg. Dit is ook in het begin een vraag geweest waar Tony mee heeft "geworsteld".  Mijn vraag is dus waarom Tony dit alternatief (dus alleen de andere middentoner) niet heeft uitgewerkt. Op mij, als nog behoorlijke leek, komt dit juist over als misschien wel de interessantste optie. Of wordt het filter dan een probleem?? ::) ???

Wel leuk om te zien dat Tony ook weer deel neemt. Hopenlijk wil Tony de moeite nemen deze vraag te beantwoorden. Die naam ook van em........ :D 8) geeniaal.. :P ;D ;) O0

Daarnaast Beunky. Je denkt wel een beetje aan de korte termijn vindt ik. Als ik het goed begrijp ben je nog bij je ouders thuis. Echter zal dit normaal gesproken de langste tijd wel hebben geduurd. Binnen een periode van een paar jaar misschien wel al ben je het huis uit. Dan zou ik toch gaan voor een vloerstaander, er de tijd voor nemen en tot die tijd doen met wat je hebt.
Of is dit onzin??

Conqubite