Beunky's eerste zelfbouwproject...

Started by beunky, July 5, 2005, 13:44:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

beunky

Wat is mijn muzieksmaak?
Met name klassieke muziek en dan vooral symfonisch werk en pianomuziek.

Wat wil ik?
Ik wil een neutrale luidspreker met een rustig, open karakter zonder kastkleuring en zo.
En hij moet er wel redelijk uit zien...
Maar ja dat kun je dus helemaal zelf regelen ;D
Mijn designvoorkeur: simpel, rechtoe-rechtaan en strak. Geen 'leuke' bollingen of fratsen of weet ik wat, simpel en strak. Het moet een zuilluidspreker zijn.

Wat heb ik op aan apparatuur?
Ik heb Tag McLaren, om precies te zijn de DVD32FLR dvd/cd-loopwerk, de DPA32R dac/voorversterker en de 100P eindversterker. De rest van de spullen laat ik maar ff buiten beschouwing.

Wat heb ik op dit moment gehoord?
Ik heb in een ander bestand mijn bevindingen opgeschreven, dat is als bijlage toegevoegd.

Wat mag het kosten?
Tsja...
Er is een maximum maar het mag best wel wat geld kosten, liever niet meer dan 3.000 euro en minder is natuurlijk altijd fijn ;) maar tot 5.000 euro moet kunnen.
Echter: hoe minder geld ik kwijt ben, hoe beter het voor mij is! Alleen prijs is ondergeschikt aan kwaliteit.

Wat wil ik qua techniek wel, wat wil ik niet?
Ik wil het liefst een 'simpele' 3-weg, met eerste-orde filter. Het filter mag hardwired zijn, hoeft niet pre sé. De componenten moeten van zo hoog mogelijke kwaliteit zijn (maar wel betaalbaar, dus geen Jensen caps bijvoorbeeld ;)).
Waarom drieweg? Omdat ik graag het middengebied door één unit wil laten weergeven (liefst een unit dus die loopt vanaf 250 Hz ongeveer tot en met zeg 3 à 4 kHz).
Ik wil graag een vlakke frequentiecurve, zo vlak mogelijk het liefst.
Van de bekabeling wil ik niets bijzonders maken, 'gewoon' voldoende dik koperdraad van de elektronicaboer, liefst géén zilver of iets dergelijks.
Ook erg belangrijk: vanwege de ruimte wil ik erg graag een volledig gesloten systeem. Tevens spreekt me dat klankmatig meer aan.
Qua units heb ik al rondgekeken (voor wat het waard is...) en ik denk dat Thiel & Partner wel wat voor mij zou kunnen zijn.
Ik denk dan zelf aan de volgende units, van Thiel dus:

C2 12/6 tweeter, € 189 per stuk -> datasheet:
http://www.clofis.nl/nl/thiel/C12-6_front.pdf
http://www.clofis.nl/nl/thiel/C12-6_rear.pdf

C2 79/6 middentoner, € 289 per stuk -> datasheet:
http://www.clofis.nl/nl/thiel/C%B279-6_kompleet2.pdf

C2 89/T6 bas-mid woofer, € 299 per stuk -> datasheet:
http://www.clofis.nl/nl/thiel/C89-T6%20front.pdf

Waarom nu juist deze units?
Tweeter: geen specifieke reden.
Middentoner: vanwege het frequentiebereik
Woofer: omdat ik geen grote ruimte heb denk ik dat deze woofer prima voldoet. Een 18-centimeter model zou ook kunnen op zich.




Tot zover mijn wensen danwel opmerkingen.
Nu mijn vragen... ;D
Ik wil ten eerste graag weten wat jullie er van denken, hebben jullie tips/opmerkingen/hints/vragen voor mij, laat het me maar weten, alles is welkom, ik ben op zelfbouwgebied een n00b.
Daarnaast ben ik op zoek naar informatie, hoeft niet heel superdiepgravend te zijn maar ik wil gewoon graag wat meer weten over achtergronden zodat ik beter weet waarover ik ga praten straks ;) ;D

Edit: topictitel aangepast per 03-08-2005
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Jan Deckers

Je zou eens naar de Soup-speaker kunnen kijken, of een variant ervan. Misschien een idee om de C12, C79 en 3 keer de C95 (oid ) te gebruiken...een soort Lumen White ideetje.

GRTN,

Jan

beunky

"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

garmtz

Interessant... Filter is het grootste struikelblok, kan ik je al aangeven... Een eerste-orde filter hoeft niet persé de beste oplossing te zijn, ligt sterk van de gebruikte units af en de baffle-step/natuurlijke roll-of van je units/kast. En natuurlijk kan een hogere orde filter best mooier klinken.

Zelfbouw is helaas een complexe wetenschap, waar techniek en subjectiviteit constant met en tegen elkaar inwerken en jaren ervaring en falen nodig zijn voor een goed ontwerp... Mooiste is dan om een eerder geslaagd ontwerp (dus wat jou beviel) na te bouwen. Ik wil je niet ontmoedigen hoor, maar bezint eer ge begint... ;)

beunky

Ik snap het Garmt, daarom vraag ik ook info ;) ;D
En ik heb geen haast op zich :)
Een eerste-orde filter wil volgens de 'kenners' én de fabrikant uitstekend met Thiel.

De eerste stap is voor mij kijken of het überhaupt haalbaar is.
De tweede stap is iemand vinden die mij kan helpen met het ontwerp en dergelijke.

Ik hoorde net trouwens dat twee-weg ook niet een gek idee hoeft te zijn...
En dat is natuurlijk ook zo, alleen dan ga je dus in het middengebied ergens zitten filteren, ik vraag me af in hoeverre dat gehoormatig problemen oplevert. Het is wél een besparing van 600 euro op alleen al de middentoners...
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Bart_M

Waarom wil je zelfbouwen? Kan je niets commercieels vinden wat je iets lijkt?

FrankB

Quote from: Krunk on July  5, 2005, 14:13:57
Waarom wil je zelfbouwen? Kan je niets commercieels vinden wat je iets lijkt?

Ik kan me voorstellen dat het een nieuwe vorm van verdieping in je hobby is. Maar als je nog nooit iets aan zelfbouw hebt gedaan, is het wellicht wijzer om een bestaande speaker te modden of klein te beginnen met een instaptweetertje en woofer. Dan kost het ook niet zoveel als het niet klinkt ;)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

beunky

Quote from: Krunk on July  5, 2005, 14:13:57
Waarom wil je zelfbouwen? Kan je niets commercieels vinden wat je iets lijkt?

Ik kan commercieel wel wat vinden wat me wat lijkt, maar ik ben benieuwd of ik met zelfbouwen iets kan vinden wat me net zo goed danwel beter bevalt.
Daarnaast is het gewoon een kwestie van uitdiepen van mijn kennis.

@ Frenk: ik wil het liever juist in één keer goed aanpakken. Ik heb echter zelf niet de benodigde kennis, daarom zoek ik ook mensen die me eventueel tegen betaling willen helpen met het ontwerp en dergelijke.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Oracle

Quote from: beunky on July  5, 2005, 13:44:59
Er is een maximum maar het mag best wel wat geld kosten, liever niet meer dan 3.000 euro en minder is natuurlijk altijd fijn ;) maar tot 5.000 euro moet kunnen.

Voor dit bedrag zou ik eens kijken naar de Speaker&Co Ultimo. Ik heb hem gehoord, aangesloten op een UcD400 versterker (klasse d zelfbouw, 400watt per kanaal), en dat klonk echt geweldig! Kost rond de 1000,- per stuk, en dan hou je nog budget over voor de afwerking (fineren?).

Groet,
Mark

Bart_M

Ik zou voor een bestaand ontwerp gaan anders heb je kans dat het uitmond in een enorme teleurstelling en de daarbij behorende frustratie. Het gaat toch over redelijk veel geld.
Zelfbouwen is veel meer dan alleen een stel hele mooie drivers bij elkaar zoeken.

FrankB

Quote from: beunky on July  5, 2005, 14:19:38
@ Frenk: ik wil het liever juist in één keer goed aanpakken. Ik heb echter zelf niet de benodigde kennis, daarom zoek ik ook mensen die me eventueel tegen betaling willen helpen met het ontwerp en dergelijke.

Dat begrijp ik, dat zou ik ook willen. Maar volgens mij is het bouwen van een speaker een traject van vallen en opstaan en veel luisteren. Dat lukt niet de eerste keer in een keer, tenzij je alles door iemand anders laat doen maar dan is het weer niet echt "zelfbouw".

Wellicht is zo'n pakket van Speaker&Co wel wat. Je kunt de klank wel enigszins horen, want in mijn Auditor's liggen precies dezelfde tweeters en een kleinere woofer.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

blue-eyes

De Ultimo is idd :D :D :D :D

Mooi om te zien, en helemaal mooi om naar te luisteren. Als ik zelfbouw zou doen, werd het de Ultimo!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

beunky

Quote from: Krunk on July  5, 2005, 14:26:17
Ik zou voor een bestaand ontwerp gaan anders heb je kans dat het uitmond in een enorme teleurstelling en de daarbij behorende frustratie. Het gaat toch over redelijk veel geld.
Zelfbouwen is veel meer dan alleen een stel hele mooie drivers bij elkaar zoeken.

Dat begrijp ik ;)
Heb je tips voor een bestaand ontwerp?
Liefst dus met Thiel units?
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

beunky

Quote from: Mark Lemmens on July  5, 2005, 14:24:42
Voor dit bedrag zou ik eens kijken naar de Speaker&Co Ultimo. Ik heb hem gehoord, aangesloten op een UcD400 versterker (klasse d zelfbouw, 400watt per kanaal), en dat klonk echt geweldig! Kost rond de 1000,- per stuk, en dan hou je nog budget over voor de afwerking (fineren?).

Groet,
Mark

Hmm... geen gek idee op zich...
Ik kán natuurlijk eens gaan luisteren daar :D
Afwerking, tsja ik denk dat ik ze niet gefineerd wil hebben, ik ben liefhebber van zwart ;)
Wellicht zwart laten spuiten :)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Bart_M

Quote from: beunky on July  5, 2005, 14:36:52
Dat begrijp ik ;)
Heb je tips voor een bestaand ontwerp?
Liefst dus met Thiel units?

Als je de thiel units op de goede manier toepast, zal je al redelijk snel op heen vrij hoog niveau zitten. Dan is het alleen nog de vraag of het jouw ding is.
Een van de meer bekende ontwerpen is op dit moment de Soup van Tony Gee. Je zou eens met hem contact op kunnen nemen.

beunky

Quote from: Krunk on July  5, 2005, 14:40:47
Als je de thiel units op de goede manier toepast, zal je al redelijk snel op heen vrij hoog niveau zitten. Dan is het alleen nog de vraag of het jouw ding is.
Een van de meer bekende ontwerpen is op dit moment de Soup van Tony Gee. Je zou eens met hem contact op kunnen nemen.

Waar kan ik meer info over de Soup vinden?
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"


FrankB

2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

beunky

Quote from: Krunk on July  5, 2005, 14:44:52
http://home.hetnet.nl/~geenius/Soup.html

http://home.hetnet.nl/~geenius/Soup.html

Ah ik had hem net zelf gevonden, bedankt!
Zou het mogelijk zijn om het een gesloten systeem te maken en dan de woofer die ik genoemd heb te gebruiken?
Of denk je dat dat niet mogelijk is?
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Bart_M

Alles kan. Dit is nog de meest eenvoudige aanpassing van het systeem.

beunky

Quote from: Krunk on July  5, 2005, 14:54:58
Alles kan. Dit is nog de meest eenvoudige aanpassing van het systeem.

Top!
Ik ga eens proberen contact met hem op te nemen ;)
Thnx!
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Durk

maar dan a.u.b. wel ander fineer zeg..
Dat hpl met notenmotief doet pijn aan je ogen.
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

FrankB

Quote from: Durk! on July  5, 2005, 15:02:31
maar dan a.u.b. wel ander fineer zeg..
Dat hpl met notenmotief doet pijn aan je ogen.

Zal wel zwart worden, Beunky 'kennende' ;D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

R


Roeland22

Stuur anders ook eens een mailtje naar Gydotron, Tony's kasten zijn door hem gemaakt... Ook de kasten van Marc Heijligers komen van Guido. Als iemand je alles over die kasten enzo kan vertellen, is hij het wel.

Mvg,

Roeland
Naim Supernait 2 - Naim ND5XS - Astin Trew AT3500+ - VPI Scout/Shelter 501 MK2/SutherlandPH3D - Audiophysic Tempo 25 - B&W P7 Wireless