Beunky's eerste zelfbouwproject...

Started by beunky, July 5, 2005, 13:44:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiofiel

Nou, is de 18cm ScanSpeak 18W8545 niet iets voor je? Kost 149 euro bij Speakerland. Of neem meteen de Revelator-versie er van, de 18W8531 van 209 euro. Beiden zijn overigens wel 8 ohm, de laatste is ook in 4 ohm te krijgen.

De 'gewone' versie:


En de Revelator-versie:


Als je op de plaatjes klikt, kun je de parameters bekijken.

Ik gebruik vier stuks van de bovenste in mijn subwoofers.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

beunky

Quote from: deepspace on July 12, 2005, 12:29:44
De Phase plug is ook van belang bij de koeling!

Aha :D

Quote from: deepspace on July 12, 2005, 12:29:44
Ik zou denk ik voor de Tiel mid gaan, hoewel de Excel ook erg leuk is (of een SS).

Ik heb de Scanspeak gehoord (in de Sonus Fabers) maar hoewel het prachtige speakers zijn, vind ik ze eigenlijk iets aan de vergevingsgezinde kant, mij ietsje te warm zeg maar. Ontzettend mooi, maar net niet mijn smaak (ik was zaterdag in eerste instantie wat enthousiaster maar nu het een beetje 'bezonken' is zeg maar ben ik voor mijzelf tot die conclusie gekomen). Dus Scanspeak is niet echt een optie.

Quote from: deepspace on July 12, 2005, 12:29:44
Zou wel de C2 23 tweet nemen denk ik. Die heeft wat meer speelruimte.

Hoe bedoel je dat?
De C2 12/6 is inzetbaar vanaf 2 kHz uit mijn hoofd, maar ik wil hem eigenlijk niet onder de 3 inzetten, de Thiel loopt door tot ongeveer 3.600 Hz en de Seas tot ongeveer 3.500 Hz bij -3 db.
Ik wil het liefst zo hoog mogelijk de tweet in zetten eigenlijk.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

beunky

Quote from: Audiofiel on July 12, 2005, 12:41:38
Nou, is de 18cm ScanSpeak 18W8545 niet iets voor je? Kost 149 euro bij Speakerland. Of neem meteen de Revelator-versie er van, de 18W8531 van 209 euro. Beiden zijn overigens wel 8 ohm, de laatste is ook in 4 ohm te krijgen.

De 'gewone' versie:
http://www.d-s-t.com/link/scs/data/18W_8545-00a.htm

En de Revelator-versie:
http://www.d-s-t.com/link/scs/data/18w_8531g00a.htm
Als je op de plaatjes klikt, kun je de parameters bekijken.

Ik gebruik vier stuks van de bovenste in mijn subwoofers.

Zie mijn vorige post ;)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Audiofiel

Quote from: beunky on July 12, 2005, 12:57:53
Ik heb de Scanspeak gehoord (in de Sonus Fabers) maar hoewel het prachtige speakers zijn, vind ik ze eigenlijk iets aan de vergevingsgezinde kant, mij ietsje te warm zeg maar. Ontzettend mooi, maar net niet mijn smaak (ik was zaterdag in eerste instantie wat enthousiaster maar nu het een beetje 'bezonken' is zeg maar ben ik voor mijzelf tot die conclusie gekomen). Dus Scanspeak is niet echt een optie.

Als jij de klank van ScanSpeak moet beoordelen naar het geluid wat uit Sonus Faber komt, dan geef ik je gelijk. Maar ga dan eens luisteren naar andere systemen met deze Deense jongens. De conclusie baseren op de klank van de SF, dan doe je ze echt tekort, dat komt door hun filtering (ook niet mijn smaak trouwens). Ik ken ze juist als hele droge, snelle units. Je zou eens wat andere ontwerpen met hun units moeten horen bij Speakerland of Speaker & Co bijvoorbeeld.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

beunky

Quote from: Audiofiel on July 12, 2005, 13:03:02
Als jij de klank van ScanSpeak moet beoordelen naar het geluid wat uit Sonus Faber komt, dan geef ik je gelijk. Maar ga dan eens luisteren naar andere systemen met deze Deense jongens. De conclusie baseren op de klank van de SF, dan doe je ze echt tekort, dat komt door hun filtering (ook niet mijn smaak trouwens). Ik ken ze juist als hele droge, snelle units. Je zou eens wat andere ontwerpen met hun units moeten horen bij Speakerland of Speaker & Co bijvoorbeeld.

Hmm...
Oké. Als jij het zegt...
Ik zal eerst eens kijken in wat voor gesloten kast ze moeten :D
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

beunky

FF in WinISD gesimuleerd...
De Scanspeak Revelator komt in een kast van ongeveer 40 liter op een -3 db van 57 Hz en een -10 db van 29 Hz.
De Seas komt in een kast van ongeveer 54 liter op een -3 db van 55 Hz en een -10 db van 28 Hz.
Dat onloopt elkaar dus niet zoveel.
Ik heb wel van DIY-freak begrepen dat ie met een ander programma op andere waardes uit komt...
Wellicht kan hij dat toelichten?
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

voodooless

Quote from: beunky on July 12, 2005, 13:10:00
Ik heb wel van DIY-freak begrepen dat ie met een ander programma op andere waardes uit komt...
Wellicht kan hij dat toelichten?

Klopt, ieder proggie geeft weer net andere waardes. Maar uiteindelijk liggen de goede proggies behoorlijk dicht blij elkaar en is de marge die je hebt tussen simulatie en werkelijke kast vaak vergelijkbaar groot. Niet al teveel zorgen om maken dus. Daarnaast is het bij een gesloten kast niet zo kritisch als je een paar liter meer of minder hebt.

fgroen

Interessante units!

Ik zou voor de C2-79 / C2-12 combinatie gaan. Maar ja, ik ben ook een beetje een Accuton-fan.. 8)

Ongeacht welke mid je kiest: de C2-12 heeft wat minder vervorming dan de C2-23, en is vanuit dat oogpunt te prefereren denk ik. Misschien dat ik tzt nog een keer de proef op de som neem en in mijn systeem beide tweeters uitprobeer.  8)

De meeste laagunits zijn inderdaad geoptimaliseerd voor het gebruik in bas-reflex behuizingen, en hebben dus in een gesloten kast een hoog beginnende en flauwe afloop.

Voor het laag in een gesloten kast zou de Peerless HDS EXCLUSIVE 205 WR 102 NWP AL CU PH LS 8 OHM  ook nog wel interessant kunnen zijn. Qts van 0,43, hoewel fs een beetje hoog is. (32,4Hz) moet je maar even simuleren.

.. Of gewoon een maatje groter shoppen. (10", Sd = 350 cm2)
Uiteindelijk blijft het toch relatief rustig klinken als je een grote woofer met lage Qts in een gesloten kast stopt. Kun je denken aan de 11" van Eton, of de grotere broer van de 22cm Seas die je nu hebt gekozen.

Misschien dat ze niet zo laag simuleren, maar ik kan je op een briefje geven dat als een 7" en een 10" op papier dezelfde kantelpunten simuleren, het geluidsbeeld totaal verschillend zal zijn, in het voordeel van de grotere unit.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Zojuist besloten: de Seas Excel W26FX001 is een hele mooie unit. Fs=20 Hz, QTS=0,35   O0

Wat wil je nog meer?  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

beunky

Quote from: fgroen on July 12, 2005, 14:38:38
Zojuist besloten: de Seas Excel W26FX001 is een hele mooie unit. Fs=20 Hz, QTS=0,35   O0

Wat wil je nog meer?  ;D

De Seas moet in een gigantische kast ;)
Daarnaast heb ik het idee dat zo'n enorme unit té veel van het goede wordt op mijn (beperkte...) kamer.
En ik heb over het algemeen de indruk dat de kleinere units sneller zijn, maar dat kan aan mij liggen...
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

beunky

Hmm...
Net nog ff geprobeerd, de Seas moet in een kast van ongeveer 95 liter...
Dan zou dat een kast worden van 28 centimeter breed (is dat genoeg?), 1 meter hoog en 34 centimeter diep.
Of iets dieper en iets minder hoog...
Dat zou dan bijvoorbeeld 43 diep kunnen zijn en 80 hoog (bij 28 breed).
Als ik goed reken tenminste ;D
Hmm... maar eens mijn gedachten over laten gaan.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

yorkie13

en een eton 11-581/50 hexacone, heb je samen met de thiel units volgens mij een avalon eidelon clone
heb er twee te koop staan , vandaar ;D

Bart_M

Het is iig een bewezen combi... :)
Wellicht kan je ook gaan luisteren bij iemand die een Eidelon heeft. ;)

beunky

Quote from: yorkie13 on July 12, 2005, 15:47:47
en een eton 11-581/50 hexacone, heb je samen met de thiel units volgens mij een avalon eidelon clone
heb er twee te koop staan , vandaar ;D

Ik heb ff gesimuleerd in WinISD, deze unit gaat tot 60 Hz op -3 db en 30 Hz op -10 db.
De kast moet dan ongeveer 40 liter worden.
Wellicht geen gek idee...
We houden die optie nog ff open ;) ;D
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

fgroen

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

beunky

Wat ik aan namen tot nu toe opgehoest heb uit mijn hoofd/mijn bronnen is dit:

Parsifal
Klingsor
Amfortas
Otello
Cassio
Rigoletto

Zit hier iets tussen waarvan jullie zeggen, dat lijkt het te zijn?
Misschien suggesties?
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Jan Deckers

Uh...je kunt hem ook naar de eerste opera noemen ooit geschreven. Dafne van de componist Peri.
Of de Barbier van Sevilla. Scheert alle muziek op maar voor je oren.
Tosca, Cosi fan Tutti, Carmen, Lucia di Lammermoor, Norma, Falstaff, Fidelio, Tommy....noem maar op.

Maar naamloos kan ook. OZN= opera zonder naam. BON=Box zonder naam ;D

Genoeg gekheid, ik zou als woofer bv die Eton aanraden. Een hele mooie unit die inderdaad al eens is toegepast...daarbij, medebouwer Dennis G. gebruikt hem precies in dezelfde config als jij evt van plan bent.... met een bekende filteraar.....

Ik moet zeggen dat mijn Ligne Ceramique nu echt heel mooi klinkt nu hij terug is van de "filtergeenius". Meer daarover met meetplaatjes op mijn site.

GRTN,

Jan

DIY_Freak

Quote from: beunky on July 12, 2005, 13:10:00
FF in WinISD gesimuleerd...
De Scanspeak Revelator komt in een kast van ongeveer 40 liter op een -3 db van 57 Hz en een -10 db van 29 Hz.
De Seas komt in een kast van ongeveer 54 liter op een -3 db van 55 Hz en een -10 db van 28 Hz.
Dat onloopt elkaar dus niet zoveel.
Ik heb wel van DIY-freak begrepen dat ie met een ander programma op andere waardes uit komt...
Wellicht kan hij dat toelichten?
Ik gebruik Lspcad Pro 5 en sinds kort ook de volledig vernieuwde versie 6 Pro: www.ijdata.com Ik heb ook al enige tijd Soundeasy draaien (van versie 7 stap voor stap naar versie 10 geupgrade), maar die gebruik ik vooralsnog alleen voor additionele metingen (zoals vervorming), want de overige modules in het programma zijn zonder uitzondering een 'major GUI accident'.

Kennelijk rekenen ze anders dan WinISD, maar wie heeft er 'gelijk'? Ik houd het er maar op met m'n boerenverstand dat het professioneel programma met een dergelijke aanschafprijs het bij het rechte eind heeft  :P. Lspcad kan onder andere rekening houden met enkele non-lineaire eigenschappen van driver en evt. baspoort.
...
Quote from: Audiofiel on July 12, 2005, 12:25:52
Vergeet bij de prijzen niet de kast, afwerking en filter op te tellen. ;)

Mag ik vragen waarom je een woofer wilt gebruiken met een kegel, die het afstraalgedrag van het middengebied verbetert? Je gebruikt al een 15cm unit die het middengebied prima kan weergeven en geen hulp van de woofer in dat gebied nodig heeft.
De plug is niet bedoeld om het hoge midden iets op te krikken, want in dat gebied wil je deze unit liever niet gebruiken. De plug heeft wel nut om de warmte af te voeren, maar de echte winst zit 'm in het ontbreken van compressie verschijnselen achter wat anders het midden van de conus zou zijn. :)

...
Quote from: beunky on July 12, 2005, 12:57:53
Aha :D

Ik heb de Scanspeak gehoord (in de Sonus Fabers) maar hoewel het prachtige speakers zijn, vind ik ze eigenlijk iets aan de vergevingsgezinde kant, mij ietsje te warm zeg maar. Ontzettend mooi, maar net niet mijn smaak (ik was zaterdag in eerste instantie wat enthousiaster maar nu het een beetje 'bezonken' is zeg maar ben ik voor mijzelf tot die conclusie gekomen). Dus Scanspeak is niet echt een optie.
De meeste scanspeak units hebben inderdaad van nature een iets warmer geluid dan ultiem transparante Seas Excels en de Accutons. Maar het is in eerste instantie het filterontwerp dat de luidspreker zacht of glashelder maakt.
QuoteDe C2 12/6 is inzetbaar vanaf 2 kHz uit mijn hoofd, maar ik wil hem eigenlijk niet onder de 3 inzetten, de Thiel loopt door tot ongeveer 3.600 Hz en de Seas tot ongeveer 3.500 Hz bij -3 db.
Ik wil het liefst zo hoog mogelijk de tweet in zetten eigenlijk.
Vooralsnog heb ik ook de voorkeur voor de C23. Het kiezen van een lager overgangspunt, mits de tweeter dit aankan, zorgt voor een naadloze overgang tussen de units. Hoe hoger je dat punt kiest, hoe lastiger dat wordt, zeker bij deze unitkeuze. Ook zou ik graag de mogelijkheid open laten om een minder steile filtering toe te passen en dat gaat véél beter met de C23. Ik denk dat we er wel over uit zijn dat het sowieso de C12 of C23 wordt. Maar we kunnen allebei proberen, want ik heb een fonkelnieuw paar C23 liggen en als we dan de C12 'overhouden' kan ik ze wel overnemen.

Ik zit nog even te tobben over de woofer. De Eton 11" is ook een zeer geschikte kandidaat, maar als je een dergelijk maat woofer overweegt, kun je net zo goed de W26 van Seas nemen. SS heeft ook een paar woofers die geschikt zijn voor gesloten behuizingen, maar die hebben allemaal een veel te laag rendement en jij wilt geen actieve bas (hint, hint ;)). En toen viel vanmiddag m'n oog op deze woofer:25W/8567-SE :) Hij is nog 'semi-shielded' ook, en dat is een van de ontwerpeisen. Ik moet er nog even een paar sims mee draaien om te kijken of 'ie inderdaad geschikt is maar een snelle rekensom (EBP= 53) wijst op goede toepasbaarheid in een gesloten kast. Verder heb ik 'eindeloos' zitten turen naar de accuton sheets voor mid(bas) units. De C79 is een prima unit en de truc met de oortjes om de opbreekverschijnselen in het hoog te verminderen is gelukt, maar ik denk de C88 hier beter op z'n plaats is. Deze heeft een iets schonere waterval plot in het gebied dat van belang is en biedt de mogelijkheid tot een veel lager overgangspunt. De C79 moet je niet onder de 200-250Hz inzetten. Bovendien heeft de C79 een zeer geprononceerd plateau tussen de 1KHz en 4KHz, wat bij de C88 een stuk milder is (de helft ongeveer in dB). In het geval van de C79 moet je haast wel een zuigkring toepassen en dat betekent alleen maar meer dure onderdelen. Verder sluit het rendement van de C88 beter aan bij het merendeel van de woofer kandidaten. Wat betreft vervormingscijfers, die zijn voor alle genoemde Accuton units bijzonder laag.

Wat betreft rendement en bafflestep: de speakers worden in een relatief kleine kamer dichtbij een muur geplaatst, dus verlies aan bas door bafflstep is miniem. Als de speaker inde toekomst naar een grotere kamer verhuizen, kan het filter daarop aangepast worden. Maar ook hier geldt dat actieve basweergave uitkomst biedt ;). Misschien toch iets voor later?

Wat vind je van een zijmontage van de woofer? En een Dynaudio achtige opbouw (ouder serie geloof ik?) van de mid-tweet op bijvoorbeeld een dikke hardhouten, sterk afgeronde baffle die korter, maar breder is dan de front van de kast? Dus smalle rechthoekige kast met een extra baffle er tegen aan van +/-  25cm hoog. Is een ideetje... :)
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

MrPink

Als het twee speakers worden, waarom niet Tristan en Isolde? ;)

Groetjes,
Oscar

beunky

Quote from: MrPink on July 13, 2005, 01:34:07
Als het twee speakers worden, waarom niet Tristan en Isolde? ;)

Groetjes,
Oscar

Haha ja dat had ik ook al gedacht :)

Op dit moment lijkt het Sparafucile te worden ;) :D
Met dank aan FrenkB :D
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

beunky

Quote from: DIY_Freak on July 13, 2005, 00:45:17
Ik gebruik Lspcad Pro 5 en sinds kort ook de volledig vernieuwde versie 6 Pro: www.ijdata.com Ik heb ook al enige tijd Soundeasy draaien (van versie 7 stap voor stap naar versie 10 geupgrade), maar die gebruik ik vooralsnog alleen voor additionele metingen (zoals vervorming), want de overige modules in het programma zijn zonder uitzondering een 'major GUI accident'.

Kennelijk rekenen ze anders dan WinISD, maar wie heeft er 'gelijk'? Ik houd het er maar op met m'n boerenverstand dat het professioneel programma met een dergelijke aanschafprijs het bij het rechte eind heeft  :P. Lspcad kan onder andere rekening houden met enkele non-lineaire eigenschappen van driver en evt. baspoort.

Ik ga er juist van uit dat WinISD minder goed is hoor ;)

Quote from: DIY_Freak on July 13, 2005, 00:45:17
...De meeste scanspeak units hebben inderdaad van nature een iets warmer geluid dan ultiem transparante Seas Excels en de Accutons. Maar het is in eerste instantie het filterontwerp dat de luidspreker zacht of glashelder maakt.Vooralsnog heb ik ook de voorkeur voor de C23. Het kiezen van een lager overgangspunt, mits de tweeter dit aankan, zorgt voor een naadloze overgang tussen de units. Hoe hoger je dat punt kiest, hoe lastiger dat wordt, zeker bij deze unitkeuze. Ook zou ik graag de mogelijkheid open laten om een minder steile filtering toe te passen en dat gaat véél beter met de C23. Ik denk dat we er wel over uit zijn dat het sowieso de C12 of C23 wordt. Maar we kunnen allebei proberen, want ik heb een fonkelnieuw paar C23 liggen en als we dan de C12 'overhouden' kan ik ze wel overnemen.

Oké :D

Quote from: DIY_Freak on July 13, 2005, 00:45:17
Ik zit nog even te tobben over de woofer. De Eton 11" is ook een zeer geschikte kandidaat, maar als je een dergelijk maat woofer overweegt, kun je net zo goed de W26 van Seas nemen. SS heeft ook een paar woofers die geschikt zijn voor gesloten behuizingen, maar die hebben allemaal een veel te laag rendement en jij wilt geen actieve bas (hint, hint ;)). En toen viel vanmiddag m'n oog op deze woofer:25W/8567-SE :) Hij is nog 'semi-shielded' ook, en dat is een van de ontwerpeisen. Ik moet er nog even een paar sims mee draaien om te kijken of 'ie inderdaad geschikt is maar een snelle rekensom (EBP= 53) wijst op goede toepasbaarheid in een gesloten kast. Verder heb ik 'eindeloos' zitten turen naar de accuton sheets voor mid(bas) units. De C79 is een prima unit en de truc met de oortjes om de opbreekverschijnselen in het hoog te verminderen is gelukt, maar ik denk de C88 hier beter op z'n plaats is. Deze heeft een iets schonere waterval plot in het gebied dat van belang is en biedt de mogelijkheid tot een veel lager overgangspunt. De C79 moet je niet onder de 200-250Hz inzetten. Bovendien heeft de C79 een zeer geprononceerd plateau tussen de 1KHz en 4KHz, wat bij de C88 een stuk milder is (de helft ongeveer in dB). In het geval van de C79 moet je haast wel een zuigkring toepassen en dat betekent alleen maar meer dure onderdelen. Verder sluit het rendement van de C88 beter aan bij het merendeel van de woofer kandidaten. Wat betreft vervormingscijfers, die zijn voor alle genoemde Accuton units bijzonder laag.

Over de woofer: Daar kunnen we het nog wel ff over hebben als je het goed vindt :)
Over de mid: prima, ik vertrouw op jouw vakkennis :D

Quote from: DIY_Freak on July 13, 2005, 00:45:17
Wat betreft rendement en bafflestep: de speakers worden in een relatief kleine kamer dichtbij een muur geplaatst, dus verlies aan bas door bafflstep is miniem. Als de speaker inde toekomst naar een grotere kamer verhuizen, kan het filter daarop aangepast worden. Maar ook hier geldt dat actieve basweergave uitkomst biedt ;). Misschien toch iets voor later?

Wat vind je van een zijmontage van de woofer? En een Dynaudio achtige opbouw (ouder serie geloof ik?) van de mid-tweet op bijvoorbeeld een dikke hardhouten, sterk afgeronde baffle die korter, maar breder is dan de front van de kast? Dus smalle rechthoekige kast met een extra baffle er tegen aan van +/-  25cm hoog. Is een ideetje... :)

Geen zijmontage van de woofer alsjeblieft. Vind ik niet echt wat ;)
Die Dynaudio-achtige opbouw kan ik me niets bij voorstellen...
Foto?
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

beunky

"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

beunky

"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"