Beunky's eerste zelfbouwproject...

Started by beunky, July 5, 2005, 13:44:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wil


Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

MrPink

Hmmm, ik dacht dat "beunky" = De Vliegende Hollander... ;)

Groetjes,
Oscar

MrPink

Trouwens, als je de speakers echt goed wil laten 'zingen', dan moeten ze toch Walther von Stolzing gaan heten? ;D

Groetjes,
Oscar


beunky

Quote from: MrPink on July 15, 2005, 13:15:36
Hmmm, ik dacht dat "beunky" = De Vliegende Hollander... ;)

Groetjes,
Oscar

Hmm...
Ik zou nu wat kunnen zeggen over de inhoud en het verloop van de vliegende hollander in relatie tot mijn naam (beunky) maar dat doe ik maar niet...
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

beunky

Quote from: MrPink on July 15, 2005, 13:18:53
Trouwens, als je de speakers echt goed wil laten 'zingen', dan moeten ze toch Walther von Stolzing gaan heten? ;D

Groetjes,
Oscar

Je kent je klassiekers ;D



Voor degenen die het niet weten: het betreft Die Meistersinger von Nürnberg ;)

Maar nee, dat is niet de juiste naam ;) ;D
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

garmtz


MrPink


fgroen

Wordt een heel mooi projekt!! Gefeliciteerd!

Upgraden kan altijd, subwoofermodule eruit en gewoon 3-weg actief aansturen  >:D (ben niet fanatiek of zo.....  ;)

Ga je de subwoofermodule via een lijnverbinding aansturen, of via de speakerkabels? Ik hoor van een hoop mensen die subwoofers hebben bij hun monitors, dat via LS kabels een betere integratie geeft, omdat de vervorming van de monitor-versterker dan ook in het laag zit. Ik kan dit denk ik wel beamen, een actief systeem met verschillende eindversterkers heeft mij ook nooit kunnen bekoren. En zelfs als alleen het laag door een andere versterker wordt aangestuurd, kan dat toch een enorme impact hebben op het totaalbeeld. De stelling dat "het laag niet zo kritisch is" is veel te kort door de bocht en een absolute misrekening.

Succes met de bouw!! Op zich wel handig om een professionele houtworm het kastenbouwen te laten doen. Ik ben benieuwd wat het je gaat kosten!

Bij wie laat je het doen?
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

beunky

Quote from: fgroen on July 15, 2005, 14:58:04
Wordt een heel mooi projekt!! Gefeliciteerd!

Upgraden kan altijd, subwoofermodule eruit en gewoon 3-weg actief aansturen  >:D (ben niet fanatiek of zo.....  ;)

Ga je de subwoofermodule via een lijnverbinding aansturen, of via de speakerkabels? Ik hoor van een hoop mensen die subwoofers hebben bij hun monitors, dat via LS kabels een betere integratie geeft, omdat de vervorming van de monitor-versterker dan ook in het laag zit. Ik kan dit denk ik wel beamen, een actief systeem met verschillende eindversterkers heeft mij ook nooit kunnen bekoren. En zelfs als alleen het laag door een andere versterker wordt aangestuurd, kan dat toch een enorme impact hebben op het totaalbeeld. De stelling dat "het laag niet zo kritisch is" is veel te kort door de bocht en een absolute misrekening.

Succes met de bouw!! Op zich wel handig om een professionele houtworm het kastenbouwen te laten doen. Ik ben benieuwd wat het je gaat kosten!

Bij wie laat je het doen?

Wat betreft ls-kabels of interlinks: dat ga ik nog met DIY-freak overleggen.
Goed punt trouwens!
Uiteraard is het laag kritisch, juist in zo'n kleine kamer...

Ik ben ook benieuwd wat het me gaat kosten ;D
Maar dat ligt voornamelijk aan de vormgeving en de materiaalkeuze. Hoe complexer de vormgeving, hoe duurder want hoe meer werk.
Bij wie ik het laat doen wil ik nog eventjes voor me houden, dat maak ik te zijner tijd wel bekend.
Ik kan je echter wel garanderen dat het geen prutser is ;)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

nielsg

Quote from: Jan Deckers on July 12, 2005, 20:29:29
Uh...je kunt hem ook naar de eerste opera noemen ooit geschreven. Dafne van de componist Peri.
Of de Barbier van Sevilla. Scheert alle muziek op maar voor je oren.
Tosca, Cosi fan Tutti, Carmen, Lucia di Lammermoor, Norma, Falstaff, Fidelio, Tommy....noem maar op.

Maar naamloos kan ook. OZN= opera zonder naam. BON=Box zonder naam ;D

Genoeg gekheid, ik zou als woofer bv die Eton aanraden. Een hele mooie unit die inderdaad al eens is toegepast...daarbij, medebouwer Dennis G. gebruikt hem precies in dezelfde config als jij evt van plan bent.... met een bekende filteraar.....

Ik moet zeggen dat mijn Ligne Ceramique nu echt heel mooi klinkt nu hij terug is van de "filtergeenius". Meer daarover met meetplaatjes op mijn site.

GRTN,

Jan


BON=Box zonder naam kan heel goed, want BON betekenend in het frans ook goed ::)
gr niels

Interficior

Ik had ergens geschreven waarom je de Harbeth Super HL5 niet liet overbouwen. Ik ben opzich wel benieuwd naar je antwoord daarnaar. :)

Overigens kun je de Eton Empire ook nog als een optie houden. Is ook een pakket, dus je hoeft niet zelf een filter in elkaar te prutsen. :)

Maar je was er al uit wat je ging doen of...? ???
Take it or lease it

beunky

Quote from: Interficior on July 15, 2005, 22:04:45
Ik had ergens geschreven waarom je de Harbeth Super HL5 niet liet overbouwen. Ik ben opzich wel benieuwd naar je antwoord daarnaar. :)

Overigens kun je de Eton Empire ook nog als een optie houden. Is ook een pakket, dus je hoeft niet zelf een filter in elkaar te prutsen. :)

Maar je was er al uit wat je ging doen of...? ???

De Eton heeft een woofer aan de zijkant, dat is helaas dus geen optie ;) :)
De reden waarom ik de Harbeth niet ga bouwen is ten eerste omdat ik dan een totaal andere kast zou willen, ten tweede heb ik werkelijk geen idee waar ik het kastmateriaal van de Harbeths kan kopen en ten derde zou ik niet weten waar je díe units vandaan moet halen...
Tevens vind ik de Harbeth zoals gezegd lelijk om te zien dus het ontwerp zou volledig op de kop moeten (moet het een vloerstaander worden, ook smaller et cetera).
Ik betwijfel of dat verstandig is, het lijkt me eigenlijk niet.
Bovendien ben ik er van overtuigd dat het nóg beter kan ;) :D
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Interficior

Quote from: beunky on July 16, 2005, 00:01:49
De Eton heeft een woofer aan de zijkant, dat is helaas dus geen optie ;) :)
Euhm, het is _zelf_bouw hè :P Alle onderdelen en het schema stat allemaal uitgelegd, en kun je als een pakket kopen, maar de kast is slechts een voorbeeld hoe het zou kunnen. Zelf maak je hem natuurlijk zoals jij het wilt, met pianolakzwart enzo ;D. Zelf vind ik die Empire er zo _niet_ uitzien. :)
QuoteDe reden waarom ik de Harbeth niet ga bouwen is ten eerste omdat ik dan een totaal andere kast zou willen, ten tweede heb ik werkelijk geen idee waar ik het kastmateriaal van de Harbeths kan kopen en ten derde zou ik niet weten waar je díe units vandaan moet halen...
Tevens vind ik de Harbeth zoals gezegd lelijk om te zien dus het ontwerp zou volledig op de kop moeten (moet het een vloerstaander worden, ook smaller et cetera).
Ik bedoelde eignelijk dat je eerst de Harbeths koopt, en vervolgens demonteerd, en er een nieuwe kast overheenbouwd, naar jouw wensen.
QuoteIk betwijfel of dat verstandig is, het lijkt me eigenlijk niet.
Bovendien ben ik er van overtuigd dat het nóg beter kan ;) :D
Bij Audio kan het altijd beter :D.

Maar met de Harbeth zul je zéker tevreden zijn, vandaar natuurlijk. :)
Take it or lease it

DIY_Freak

De kastvorm en het filter moeten op elkaar afgestemd zijn voor een goed resultaat. Kleine kastwijzingen zijn makkelijk op te vangen en kunnen soms zelfs zonder filterwijzigingen, maar in het geval van het Eton ontwerp en het verplaatsen van de woofer naar de voorkant moet je het filter waarschijnlijk geheel overnieuw doen.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

yorkie13

filter overnieuw zal meevallen daar de eton woofer door een hypex hs200 octief wordt aangestuurd en dus een voudig is aan te passen
wat afstemming beteft

DIY_Freak

Quote from: yorkie13 on July 16, 2005, 17:05:03
filter overnieuw zal meevallen daar de eton woofer door een hypex hs200 octief wordt aangestuurd en dus een voudig is aan te passen
wat afstemming beteft
Dat zou kunnen, maar zonder informatie over de precieze hellingen van woofer en mid in het oorspronkelijke ontwerp en de invloed van de nieuwe behuizing op het afstraalgedrag van het lage middengebied is dat moeilijk te voorspellen.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

blue-eyes

Quote from: nielsg on July 15, 2005, 21:24:38

BON=Box zonder naam kan heel goed, want BON betekenend in het frans ook goed ::)
gr niels

Aangezien Beunky dicht bij de grens woont kan de naam BON idd.
Ik snap echter niet waarom box zonder naam als BON geschreven wordt, dat moet toch BZN zijn, ik kan de link niet leggen ???

Box ohne Nahme is wel goed ;D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Jan Deckers

Quote from: Blue-Eyes on July 17, 2005, 08:47:03
Aangezien Beunky dicht bij de grens woont kan de naam BON idd.
Ik snap echter niet waarom box zonder naam als BON geschreven wordt, dat moet toch BZN zijn, ik kan de link niet leggen ???

Box ohne Nahme is wel goed ;D
uh...hier gaat iets fout met de dikgedrukte letters....help!!!
Jomtidomtidom ;)
Box zonderNaam moet het natuurlijk zijn. Stel je voor dat jouw luidspreker enige connecties zou hebben de palingsound. uh...hier gaat iets fout met de dikgedrukte letters....help!!!
Maar als het er 2 zijn kan (leuk in het nederlands) Hans en Grietje natuurlijk ook ;D

Over de aansluitng met een subwoofer en een top ben ik nooit tevreden geweest. Mijn vorige speakers, de Proteus van Tony Gee, had ondersteuning actief van een subwoofer. Deze werd met een Thomessen-module aangestuurd. Echt perfect is het nooit geworden. Kan aan de versterker liggen, of aan de huiskamer, maar nu, met dezelfde woofer gaat het (in een 3-weg met seriefilter) weer heel erg mooi. ;D ;D ;D ;D ;D

GRTN,

Jan

kuiperik

Quote from: Jan Deckers on July 17, 2005, 09:21:21
uh...hier gaat iets fout met de dikgedrukte letters....help!!!
Jomtidomtidom ;)
Box zonderNaam moet het natuurlijk zijn.

BOx zonder Naam.  ;)

Quote
Over de aansluitng met een subwoofer en een top ben ik nooit tevreden geweest. Mijn vorige speakers, de Proteus van Tony Gee, had ondersteuning actief van een subwoofer. Deze werd met een Thomessen-module aangestuurd. Echt perfect is het nooit geworden. Kan aan de versterker liggen, of aan de huiskamer, maar nu, met dezelfde woofer gaat het (in een 3-weg met seriefilter) weer heel erg mooi. ;D ;D ;D ;D ;D

Je hebt de woofer nu in een TL gehangen en eerst in een gesloten kast. Misschien dat je hiermee ook nog wat verbetering hebt gekregen?
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Jan Deckers

Hi Kuiperik,

inderdaad hing de woofer eerst in een gesloten kast en nu in een TL. Eerst had ik al geexperimenteerd met de woofer in een TL kast als subwoofer en dat ging net wat lekkerder.  Ik kon toen 1 op 1 vergelijken door alleen een paar draden te wisselen. Bij de gesloten kast leek het alsof de woofer wat werd tegen gehouden. Strak, maar ingetoomd. Met de TL ging het een stuk vrijer, ook strak maar meer lucht lijkt wel.

GRTN,

Jan

jeroen_d

Klopt, TL geeft altijd wat blaasgeluiden in het midden die het lekker luchtig laten klinken >:D. Ik persoonlijk wordt dat snel luistermoe, anderen zweren er bij.

Goede integratie met een sub is moeilijk. Het is te doen en kan met zeer goede resultaten, als het niet klinkt ligt het vaak aan het akoestische verloop dat filter en driver samen maken en veel minder vaak aan de versterker. Daarbij is niet alleen van belang hoe de sub akoestisch afvalt maar ook hoe de monitor aan de onderkant verloopt. Een mooi open en niet opgesloten klinkende bas wordt voor een heel groot deel bepaald door hoe de boventonen aansluiten en aangezien de sub vaak slechts de grondharmonische weergeeft kun je je voorstellen dat een naadloze aansluiting met de monitor erg belangrijk is. Of andersom bekeken, in feite geeft vnl de monitor de bas weer en meng je er een enkele sinus (de grondtoon) met de subwoofer bij. Dat komt gewoon erg nauw.

Filteren zoals in een normale drieweg op wat hogere frequentie is dus wat makkelijker en leidt sneller tot bevredigende resultaten. Ook in dat geval zou ik graag voor actief gaan maar wel proberen identieke versterkers voor bas en mid/hoog te gebruiken vooral vanwege het argument van fgroen, identieke vervormingsprodukten. Het is al erg genoeg dat je drivers verschillend vervormen, volgens mij de meest valide verklaring voor het goed klinken van seriefilters (je mengt vervormingsprodukten van de motors van de verschillende drivers).

Groet, Jeroen
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

DIY_Freak

Quote from: jeroen_d on July 28, 2005, 12:42:03Goede integratie met een sub is moeilijk. Het is te doen en kan met zeer goede resultaten, als het niet klinkt ligt het vaak aan het akoestische verloop dat filter en driver samen maken en veel minder vaak aan de versterker. Daarbij is niet alleen van belang hoe de sub akoestisch afvalt maar ook hoe de monitor aan de onderkant verloopt. Een mooi open en niet opgesloten klinkende bas wordt voor een heel groot deel bepaald door hoe de boventonen aansluiten en aangezien de sub vaak slechts de grondharmonische weergeeft kun je je voorstellen dat een naadloze aansluiting met de monitor erg belangrijk is. Of andersom bekeken, in feite geeft vnl de monitor de bas weer en meng je er een enkele sinus (de grondtoon) met de subwoofer bij. Dat komt gewoon erg nauw.
Eens  :)
QuoteFilteren zoals in een normale drieweg op wat hogere frequentie is dus wat makkelijker en leidt sneller tot bevredigende resultaten. Ook in dat geval zou ik graag voor actief gaan maar wel proberen identieke versterkers voor bas en mid/hoog te gebruiken vooral vanwege het argument van fgroen, identieke vervormingsprodukten.
Is dat niet een beetje een overschatting van de klankenverschillen tussen twee verschillende versterkers van hoge kwaliteit?
QuoteHet is al erg genoeg dat je drivers verschillend vervormen, volgens mij de meest valide verklaring voor het goed klinken van seriefilters (je mengt vervormingsprodukten van de motors van de verschillende drivers).
Welke effect is daarbij doorslaggevend: de serieschakeling of het feit dat seriefilters meestal van lage orde zijn. Ik vermoed het laatste.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

jeroen_d

Dan moeten de versterkers wel van echt hoge kwaliteit zijn. Voor het midhoog dus ook een UcD ;D als voor de sub een hypex 4.0 wordt gebruikt, UcD 180 voor het midden en hoog is een mooie optie als je de reacties van mensen op diyAudio mag geloven. Men is erg enthousiast en deze versterkers lijken tot de top te behoren en zijn zeer gemakkelijk toepasbaar voor de zelfbouwer. Zie ook http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=25655.0

Wat die seriefilters betreft, dat is een moeilijke vraag die je daar stelt. In mijn eigen praktijk ben ik toch weer op het parallel filter uitgekomen, je weet hoeveel filters heb geprobeerd en ik ben volledig onbevooroordeeld qua klank wat betreft serie of parallel. Soms heb ik het idee dat de aanhangers van serie daar gewoon in geloven en dat parallel het bij hun aflegt omdat ze gewoon meer tijd besteden aan optimalisatie van het seriefilter. Vanwege het geloof dus :-\ Maar ik kan het mis hebben  :-X

Groet, Jeroen
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

DIY_Freak

Quote from: jeroen_d on July 28, 2005, 15:58:44Soms heb ik het idee dat de aanhangers van serie daar gewoon in geloven en dat parallel het bij hun aflegt omdat ze gewoon meer tijd besteden aan optimalisatie van het seriefilter. Vanwege het geloof dus :-\
Zou zomaar kunnen!  :-X
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.