soup's bouwproject

Started by FFF, June 15, 2005, 11:09:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Merijn

Okej, vroeg me al af of je daar wel vlees genoeg voor had...Om dat zomaar weg te zagen
I Prefer Coffee For Mental Stability...

FFF

Quote from: Merijn on August  1, 2005, 19:06:23
Okej, vroeg me al af of je daar wel vlees genoeg voor had...Om dat zomaar weg te zagen


Ja het blaffe is dus al 6 cm dik, er komt zeg maar nog 18mm bij dus dan is het bijna 8 cm, boven en onder nog versteveging, dus dan een kleine 10cm, waar gezaagt moet gaan worden.

Audiofiel

Quote from: FFF on August  1, 2005, 21:07:07
Ja het blaffe is dus al 6 cm dik, er komt zeg maar nog 18mm bij dus dan is het bijna 8 cm, boven en onder nog versteveging, dus dan een kleine 10cm, waar gezaagt moet gaan worden.
Sorry hoor, maar ik moet even reageren:

blaffle -> woef woef blaf blaf...
versteveging -> komt van 'versteven', is niet steviger maar wel handig als voorkant van een boot...
gezaagt -> kofschip doormidden...

  ;) ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Jaqo

Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Peerless Monster

Quoteblaffle -> woef woef blaf blaf...
versteveging -> komt van 'versteven', is niet steviger maar wel handig als voorkant van een boot...
gezaagt -> kofschip doormidden...

Die laatste maakt het wel af Arjen! ;D ;D ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

FFF


Peerless Monster

Heeft iedereen last van. Ik betrap mezelf daar ook altijd op.
Ik lees vaak mijn posts nog altijd een keer na als ik ze heb verzonden en verander dan nog wat dingen die fout zijn gegaan ed...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Peerless Monster

Ik ga ook bezig overigens met dit ontwerp van de soup, maar alleen de vorm.
Ik heb namelijk de Vifa format drivers gekocht en die ga ik in het jasje van de soup hijsen.
Eigenlijk is het gewoon de kast van de format maar dan schuin gezet en hoeken eraf gehaald, maar hij lijkt op de soup ;).
Suc6 verder! Het is leuk project (maar duur ;) ).

Grtz,
Rens
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

FFF

Quote from: Peerless Monster on August  6, 2005, 19:23:20
Ik ga ook bezig overigens met dit ontwerp van de soup, maar alleen de vorm.
Ik heb namelijk de Vifa format drivers gekocht en die ga ik in het jasje van de soup hijsen.
Eigenlijk is het gewoon de kast van de format maar dan schuin gezet en hoeken eraf gehaald, maar hij lijkt op de soup ;).
Suc6 verder! Het is leuk project (maar duur ;) ).

Grtz,
Rens

Het is inderdaad een erg duur project, zal uiteindelijk tussen de 3000 en 4000 euro zitten en dan heb ik niets geks gedaan. Groot probleem is dat je elke keer weer een compromis krijgt, bijvoorbeeld of ik voor de mudorf silver gold condensatoren ga, of voor de supreme icm de silver oil.

Ik hoop nu iets te bouwen waar ik langer dan 2 weken naar wil luisteren.
(lees een wil een redelijk compromisloze speaker bouwen om de komende jaren mee vooruit te kunnen)

DIY_Freak

Quote from: FFF on August  6, 2005, 22:42:04
bijvoorbeeld of ik voor de mudorf silver gold condensatoren ga, of voor de supreme icm de silver oil.
Naar mijn mening worden de verschillen in caps soms iets te ver getrokken. Je kunt met beide condensatoren gelukkig worden. ;) Maar ik ken het knagende gevoel wel... dat het 'beter' kan... Er is maar 1 oplossing: bepaal je budget en leg je erbij neer dat het misschien wel ietje mooier had gekund. Bedenk ook dat er maar weinig commerciele luidsprekers gebruik maken van dit soort exotische onderdelen, maar dat er desondanks toch erg mooie resultaten bereikt worden met sommige modellen. Als je toch met geld wil smijten, denk dan eerst eens aan betere units (hier niet van toepassing, want het ontwerp staat vast), beter materiaal voor de kast (lijkt me ook niet meer nodig) en kamerakoestiek behandeling of misschien zelfs zoiets als een ULTRACURVE PRO DEQ2496. Dat is een aanrader voor iedereen die 'verder wil dan de meute'. Moet je wel op lijnniveau in kunnen grijpen.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

voodooless

Quote from: DIY_Freak on August  7, 2005, 12:28:56Dat is een aanrader voor iedereen die 'verder wil dan de meute'. Moet je wel op lijnniveau in kunnen grijpen.

Bijna iedereen... Er zijn nog steeds mensen zat die vooral LP's spelen, en de kriebels krijgen voor alles waar trapjes in voorkomen...

DIY_Freak

Quote from: deepspace on August  7, 2005, 13:04:41
Bijna iedereen... Er zijn nog steeds mensen zat die vooral LP's spelen, en de kriebels krijgen voor alles waar trapjes in voorkomen...
Lol  8)
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.


Peerless Monster

#38
QuoteBijna iedereen... Er zijn nog steeds mensen zat die vooral LP's spelen, en de kriebels krijgen voor alles waar trapjes in voorkomen...

Een trapsgewijze volumeknop is niet verkeerd hoor en zat vinyl liefhebbers hebben zo'n knop...
;D ;D ;D

(Ik snap natuurlijk ook wel dat het over de bits & bytes gaat ;) )
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

FFF

Maar om even technisch verder te gaan, ik overweeg interne bekabeling van siltech, en zoek daarvoor de diameters van 0.5 en 1.5 mm (en nog op zoek naar filter bekabeling) De diameters zijn voor hoog en het midden, en wil daarvoor een massieve kabel gebruiken.

Iemand enig idee waar deze te verkrijgen is?

Robbo

Ik zou eerst de Soup maar bouwen zoals Tony hem ontworpen heeft.   Daarna kun je altijd nog kijken of er wat te halen valt met exotische onderdelen.

Je hebt erg veel variabelen met het bouwen van een speakers, en om zo maar onderdelen te vervangen door duurdere wil helemaal niet zeggen dat het daar ook beter van wordt.

FFF

Quote from: Robbo on August  8, 2005, 10:32:04
Ik zou eerst de Soup maar bouwen zoals Tony hem ontworpen heeft.   Daarna kun je altijd nog kijken of er wat te halen valt met exotische onderdelen.

Je hebt erg veel variabelen met het bouwen van een speakers, en om zo maar onderdelen te vervangen door duurdere wil helemaal niet zeggen dat het daar ook beter van wordt.

Je hebt helemaal gelijk, ik heb zeer veel vertrouwen in tony's kwaliteiten en ook erg goede ervaringen met de hatt's.

Alleen aangezien het een behoorlijk prijzig project betreft wil ik ook compromisloos te werk gaan en heb al het 1 en ander aan tony gee gevraagt.

speaker enco rade me aan eens naar de mundorf silver/gold te kijken ipv de standaar supreme en 1 silver oil.
Ik twijfel, aangezien ik toch een tijd met deze speakers wil gaan doen, en ik me af vraag hoe duidelijk de extra investering hoorbaar is.

DIY_Freak

Quote from: FFF on August  8, 2005, 11:18:37Ik twijfel, aangezien ik toch een tijd met deze speakers wil gaan doen, en ik me af vraag hoe duidelijk de extra investering hoorbaar is.
Dat is heel moeilijk in woorden uit te drukken (heel veel? Hoeveel? 10%? Waarvan?) en voor sommigen onder ons zijn de verschillen niet hoorbaar...geen voorzet tot de zoveelste discussie rondom exotische onderdelen, maar dit is wel zo'n beetje de samenvatting van dergelijke verschillen.

Een andere vraag: hoeveel is het prijsverschil van een 'top' filter en een filter 'gone completely mental'? Wat voor een drivers, kastmateriaal of afwerking kun je kopen voor het prijsverschil? Wat mij betreft is het schema, de waarden, van het filter doorslaggevend voor een luidspreker, evenals de kastopbouw. Al het andere is gepiel in de marge om het even oneerbiedig te zeggen. Voor dat allerlaatste procentje misschien van belang, maar niet beslissend voor het eindresultaat.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

Wowly

Ik ben het met DIYfreak eens, waarschijnlijk ben je teveel aan het pielen in de marge. Mocht je ooit eens een andere bron of versterker aansluiten veranderd er weer heel veel met deze kwaliteit luidsprekers. Begin zoals Tony het deed, kun je later (die dure spulletjes worden goedkoper als er weer andere dure spulletjes komen) nog upgraden. Ga eerst maar eens de kast maken, daar heb je al je handen vol aan! ;D