Kijk operatie Eltax Liberty 3+

Started by TheBaz, July 4, 2005, 17:38:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TheBaz

nav de SAE versie van de Dynaudio van audiofiel, maar ff een eigen topic gestart:
nou, dat hardwire'en hoeft al niet meer :)
Waar eltax wel een grove steek laat vallen is de aansluiting van de terminals, die zitten met simpele schuifjes op het filter aan gesloten.
Zit ik daar elke keer te prutsen met die kabels, schoonmaken, goed tussen de klemmen zetten, vast draaien >:(

ff foto'tje:

Wel volledig hardwired
en dan dit ??? :
" I knew it... I'm surrounded by assholes!!"

Romano

ben je nog verplan om je filter te gaan veranderen?

TheBaz

Quote from: Romano on July  4, 2005, 17:42:01
ben je nog verplan om je filter te gaan veranderen?
Neu, eerst die laffe klemmetjes afknippen en dan de draden rechtstreeks klemmen.
" I knew it... I'm surrounded by assholes!!"

triple_A

Filter ziet er nog aardig goed uit vind ik :) zelfs 2 folie condensatoren :o ;D

Maarre.. wat maken die klemmetjes in hemelsnaam uit... je moet eens weten hoeveel merken dat toepassen ;)
mvg, Triple_A

TheBaz

Quote from: triple_A on July  4, 2005, 18:18:51
Filter ziet er nog aardig goed uit vind ik :) zelfs 2 folie condensatoren :o ;D

Maarre.. wat maken die klemmetjes in hemelsnaam uit... je moet eens weten hoeveel merken dat toepassen ;)
ach ja, 't gaat denk ik meer om het id en het kost nix om het op te lossen.
maar deze zaten wel heel erg los.
" I knew it... I'm surrounded by assholes!!"

Audiofiel

Quote from: TheBaz on July  5, 2005, 10:36:54
@audiofiel, ik heb in m'n eltaxen ook van die gele condensatoren zitten maar hoe lees ik de waarde daarvan af?
Er staat 100v (duidelijk) en dan 225K op de 1 en op de ander staat 106K.
En hoe kan ik de waarde van een spoel bepalen? :-\

Die aanduiding op de condensator is gewoon een simpele manier van de fabrikant om ze uit elkaar te houden. Er zit nits anders op dan ze op te meten. Je zult naar iemand toe moeten die capaciteit en inductie kan lezen (heb ik ook gedaan). Misschien bij dezelfde luidspreker-doe-het-zelf-zaak waar je de onderdelen kunt halen.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

TheBaz

Quote from: Audiofiel on July  5, 2005, 10:42:03
Die aanduiding op de condensator is gewoon een simpele manier van de fabrikant om ze uit elkaar te houden. Er zit nits anders op dan ze op te meten. Je zult naar iemand toe moeten die capaciteit en inductie kan lezen (heb ik ook gedaan). Misschien bij dezelfde luidspreker-doe-het-zelf-zaak waar je de onderdelen kunt halen.

Damn, stelletje ratten  ;)
nou ja , dan ga ik maar es een schemaatje maken, desolderen en naar de lokale elektronica boer.
" I knew it... I'm surrounded by assholes!!"

Edo

#7
Van die condensatoren valt reuze mee. Is een normale opdruk die je vaak voorkomt in de electronicawereld.
101 is 100 pF
102 is 1 nF
103 is 10nF
104 is 100 nF
105 is 1 uF
106 is 10 uF

225 is dus 2,2 uF

Die K moet je verder niet op letten.
Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

Audiofiel

Dat wist ik niet. Maar het voldoet dus niet echt aan de E12 reeks.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Edo

Ja hoor, juist wel.

E12 reeks is 10,12,15,18,22,27,33,39,47,56,68,82

Die eerste 2 cijfers van 225 zijn dus de E12 aanduiding, de 5 in 225 is het aantal nullen. Dus 2200000 Pf is 2200 nF is 2,2 uF...
Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

Audiofiel

Quote from: Edo on July  5, 2005, 11:21:26
Die eerste 2 cijfers van 225 zijn dus de E12 aanduiding, de 5 in 225 is het aantal nullen. Dus 2200000 Pf is 2200 nF is 2,2 uF...
Okee. Dus er bestaat geen 255 bijvoorbeeld, zoals 2,5 uF.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Oracle

Quote from: Audiofiel on July  5, 2005, 11:26:22
Okee. Dus er bestaat geen 255 bijvoorbeeld, zoals 2,5 uF.

Of moet je dan een 106 en een 156 in serie zetten?

Groet,
Mark

TheBaz

Quote from: Audiofiel on July  5, 2005, 11:12:09
Dat wist ik niet.
ik ook niet. :)
Maar m'n multi meter kan wel capaciteit meten.
probleem zijn de spoelen, ik kan geen inductie meten.
" I knew it... I'm surrounded by assholes!!"

Audiofiel

Quote from: Mark Lemmens on July  5, 2005, 11:29:18
Of moet je dan een 106 en een 156 in serie zetten?

;D Nee, capaciteit neemt toe door parallel-schakeling. Weerstand neemt toe met serie-schakeling!
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Bart_M

#14
Mark, er is zelfs nog een leuk truukje wat je kan doen met grote condensatoren.
Over het algemeen zijn grote condensatoren "traag". Je kan er een parallel plaatsen van een heel kleine waarde. Hiermee zou je weer snelheid terugwinnen.

Oracle

#15
Quote from: Audiofiel on July  5, 2005, 11:36:26
;D Nee, capaciteit neemt toe door parallel-schakeling. Weerstand neemt toe met serie-schakeling!

Oops....

Tja, IT-er, hé.... ;)

Groet,
Mark

Audiofiel

Quote from: Krunk on July  5, 2005, 11:39:17
Je kan er een parallel plaatsen van een heel kleine waarde. Hiermee zou je weer snelheid terugwinnen.

In een Eltax-filtertje, Krunk?

Meer iets voor voedingen of zeer kritische systemen. En het pakt niet altijd even 'lekker' uit, dus je moet wel gaan testen met verschillende soorten en waarden.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Edo

255 ben ik nog nooit tegengekomen. Je hebt ook nog de E24 reeks (en nog tig van die reeksen) dus misschien zit ie daar wel in, maar in 98% van alle coderingen van condensatoren en weerstanden (en spoelen) wordt de E12 reeks gebruikt.

106 en 156 in serie , dus 10uF en 15 uF, geeft een hele lage waarde (6uF) Condensatoren zet je parallel om de waardes op te tellen.

Dus 106 parallel met 156 geeft 25 uF.
Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

Oracle

Quote from: Edo on July  5, 2005, 11:43:31
106 en 156 in serie , dus 10uF en 15 uF, geeft een hele lage waarde (6uF) Condensatoren zet je parallel om de waardes op te tellen.

Du sdat zul je in de praktijk dus nooit doen...

Toch tijd voor 'Electronica voor dummies!"  ;D


Maar Krunk: ik zal thuis nog eens even kijken. Zit nu op mijn werk, en de filters zitten weer in de speakers... ;)

Groet,
Mark

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Bart_M

#20
Quote from: Audiofiel on July  5, 2005, 11:42:49
In een Eltax-filtertje, Krunk?

Meer iets voor voedingen of zeer kritische systemen. En het pakt niet altijd even 'lekker' uit, dus je moet wel gaan testen met verschillende soorten en waarden.

Op de website van Tony staan wat testen. Zeker de moeite waard om door te lezen. ;)
http://home.zonnet.nl/geenius/Cap.html

Audiofiel

Misschien een linkje er bij?

Ik heb altijd begrepen dat grote waardes inderdaad traag worden, maar in filters zit je niet vaak boven de 22 uF. En daarbij is het volgens mij nog niet nodig.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Edo

Even naar je foto kijkende heb je dus zo'n filter:

Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

Bart_M

Quote from: Audiofiel on July  5, 2005, 11:51:33
Misschien een linkje er bij?

Ik heb altijd begrepen dat grote waardes inderdaad traag worden, maar in filters zit je niet vaak boven de 22 uF. En daarbij is het volgens mij nog niet nodig.

Ik heb mijn post aangepast.
Er heeft volgens mij toch ook een test gestaan met een paralle condensator, maar die zie ik zo snel even niet terug.

Audiofiel

Een mooie vergelijking en een goed startpunt als je een condensator zoekt.
Je zou alleen de echte bedragen er bij moeten zien, dat is soms echt schrikken. ;D

Mijn ervaring is wel dat de klankmatige verschillen anders kunnen zijn per merk/type units. Met Dynaudio tweeters doet de Leclanché het eigenlijk net wat mooier dan de duurdere Audyn Cap Plus. Althans, dat is mijn mening.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.