Sonus Faber demo bij Bjorn

Started by wil, July 1, 2005, 08:39:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

R

Ja, iemand idee hoe de combi marantz acurus SF is?

FrankB

Wil, kun je de opstelling niet een kwart slag draaien? Ik heb min of meer hetzelfde probleem en heb de frontstage een kwart slag naar links gezet. Toegegeven het is niet optimaal, daar rechts veer meer geluid kwijt kan aan de ruimte dan links maar de speakers hoeven niet ver uit elkaar en de ruimte naar achteren is identiek.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Audiofiel

Quote from: Ruben on July  1, 2005, 15:05:10
Ik vind het gebruik van de rear speakers tegenover de kosten niet verantwoorden. Er zitten te veel subjectieve variabele in dit onderwerp, wat het erg moeilijk maakt. Voor mij echter heel simpel. Bij films vind ik de effecten te weinig(en dus onbelangrijk) en SACD vind ik ook niets.
Kan ik mij heel veel bij voorstellen. Ik zeg altijd als je het niet perfect kúnt doen, doe dan in ieder geval de frontstage goed. Dat kan trouwens zowel met 2 als met 3 (incl. center) speakers.

Quote from: Ruben on July  1, 2005, 16:47:20
Ja, iemand idee hoe de combi marantz acurus SF is?

De Marantz is ook een zwakke plek, maar de Acurus is zeer wel in staat om de Sonus Fabers (bij SF denk ik meer aan een bepaald genre films) aan te sturen. Zie het als een hele goedkoper Krell-variant.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

wil

Quote from: FrenkB on July  1, 2005, 17:25:58
Wil, kun je de opstelling niet een kwart slag draaien? Ik heb min of meer hetzelfde probleem en heb de frontstage een kwart slag naar links gezet. Toegegeven het is niet optimaal, daar rechts veer meer geluid kwijt kan aan de ruimte dan links maar de speakers hoeven niet ver uit elkaar en de ruimte naar achteren is identiek.
Helaas is dit onmogelijk. Ten eerste komt dan de TV voor het raam te staan, ten tweede kan ik dan mijn rears niet kwijt omdat tegen de lange kant waar ook de luister/kijkbank staat een grote kast staat. Die kast kan niet ergens anders komen en is me iets te mooi om die in te ruilen. Waar ik wel eens aan gedacht heb is een gescheiden opstelling. Mooie zuilspeakers in de lengterichting van de kamer op een stereoset met alleen cd en lp als bronnen en een kef-setje voor de surrounds met alleen een dvd-speler en tv-tuner als bronnen.

hoever kan je gaan...

@ruben: De combi Marantz-Acurus-SF? Geen idee, kan je alleen maar uitproberen. De combi Marantz-Acurus ken ik natuurlijk wel. Ik verwacht van de SF meer subtiliteit in het hoog en vooral een ongedwongenere maar wel vollere klank ivg de B&W 600-serie.

Quotede Acurus is zeer wel in staat om de Sonus Fabers (bij SF denk ik meer aan een bepaald genre films) aan te sturen. Zie het als een hele goedkoper Krell-variant.
Goedkope Krell... pfff... ánders bedoel je  :P. Aan wat voor films denk je dan? SF-films?  ;D
wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Audiofiel

Quote from: wil on July  2, 2005, 12:39:15
Goedkope Krell... pfff... ánders bedoel je  :P. Aan wat voor films denk je dan? SF-films?  ;D
Anders. Net als Science Fiction.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

wil


Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

myself

Quote from: wil on July  2, 2005, 12:39:15
Helaas is dit onmogelijk. Ten eerste komt dan de TV voor het raam te staan, ten tweede kan ik dan mijn rears niet kwijt omdat tegen de lange kant waar ook de luister/kijkbank staat een grote kast staat. Die kast kan niet ergens anders komen en is me iets te mooi om die in te ruilen. Waar ik wel eens aan gedacht heb is een gescheiden opstelling. Mooie zuilspeakers in de lengterichting van de kamer op een stereoset met alleen cd en lp als bronnen en een kef-setje voor de surrounds met alleen een dvd-speler en tv-tuner als bronnen.
en als je je set 180 graden draait? dan staan je fronts op 1 lijn
Quote
Ik verwacht van de SF meer subtiliteit in het hoog en vooral een ongedwongenere maar wel vollere klank ivg de B&W 600-serie.
wat ik van de SF's vond (maar heb er maar kort naar geluisterd) is dat ze erg "lief" klonken. Wel een compleet geluidsbeeld. Hou wel in het oog dat de SF serie veel nieuwer is dan je eigen boxen en "dus" meer verbeteringen hebben.
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

patrick_vdb

Hi,

Quote from: myself on July  2, 2005, 13:11:17
Hou wel in het oog dat de SF serie veel nieuwer is dan je eigen boxen en "dus" meer verbeteringen hebben.

Een nieuwe serie luidsprekers zijn niet per definitie ook een betere serie, en tussen verschillende merken is het al helemaal lastig een vergelijk maken. Mijn Thiels zijn momenteel al zo'n 12 jaar in productie maar worden bij lange na niet zomaar door een of andere nieuwe serie van een ander merk voorbij gespeeld ;D ;)

@Wil,

4G gedeeltelijk toe passen of niet? Het probleem is vaak dat men geen richting uit durft te gaan, of te veel wilt. En goed stereo en goed meerkanaals voor niet al te veel geld als het even kan....helaas ;) Je vertelde al ergens dat de verhouding stereo/film ongeveer 65/35% is waarbij je tevens nog een belangrijke kanttekening plaatste....het sneller tevreden zijn met filmgeluid. Mij lijkt dat je de keuze (on)bewust al gemaakt heb....concentreer je op goed stereo;)

mvrg

Patrick

blue-eyes

Quote from: patrick_vdb on July  2, 2005, 18:33:43
4G gedeeltelijk toe passen of niet? Het probleem is vaak dat men geen richting uit durft te gaan, of te veel wilt. En goed stereo en goed meerkanaals voor niet al te veel geld als het even kan....helaas ;) Je vertelde al ergens dat de verhouding stereo/film ongeveer 65/35% is waarbij je tevens nog een belangrijke kanttekening plaatste....het sneller tevreden zijn met filmgeluid. Mij lijkt dat je de keuze (on)bewust al gemaakt heb....concentreer je op goed stereo;)

mvrg

Patrick

Ik denk niet dat er veel mensen zijn die het voor elkaar krijgen en / of kunnen veroorloven om 100% 4G te krijgen. Het blijft een doelstelling ;)

Maar impliceert niet dat je niet voor een stereo set zoveel mogelijk 4G kan toepassen.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

patrick_vdb

Hi Blue-eyes,

Het doet er eigenlijk niet toe of veel of weinig mensen het 4G-principe tot in de details kunnen toepassen...je moet gewoonweg een keuze maken wanneer je een set gaat samenstellen. Meerkanaals of tweekanaals...tuurlijk kun je een tweekanaals set altijd uitbreiden met het 4G-principe in gedachte...maar voor dat geld zou je tevens ook kunnen overwegen om de tweekanaals set naar een nog hoger niveau te brengen en die overweging hangt weer grotendeels samen met de eerste beslissing (meerkanaals of tweekanaals)  ;D ;)

mvrg

Patrick

blue-eyes

En dan hebben het circeltje weer rond ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

wil

#61
Quote from: patrick_vdb on July  2, 2005, 18:33:43
4G gedeeltelijk toe passen of niet? Het probleem is vaak dat men geen richting uit durft te gaan, of te veel wilt. En goed stereo en goed meerkanaals voor niet al te veel geld als het even kan....helaas ;) Je vertelde al ergens dat de verhouding stereo/film ongeveer 65/35% is waarbij je tevens nog een belangrijke kanttekening plaatste....het sneller tevreden zijn met filmgeluid. Mij lijkt dat je de keuze (on)bewust al gemaakt heb....concentreer je op goed stereo;)

mvrg

Patrick
Logisch is het moeilijk om een keuze te maken. Het maken van een keuze sluit een andere mogelijkheid uit. Vandaar dat ik ook best wel schrok van het verschil in Bjorns stereo en meerkanaals set. Oftewel, ik vond zijn stereoset voor muziek toch echt mooier. Maar aan zijn meerkanaalsset kan theoretisch toch maar weinig meer tippen. Oftewel, het gevoel, de emotie kwam in de meerkanaalsset niet bij mij boven.
Was het nu maar zo dat de verhouding 90%muziek/10%film was geweest, dan ging ik voor die 10% wel naar de bios. Maar het blijft nu eenmaal ontzettend leuk: film kijken in surround. Tja... keuzes...
Misschien voor surround terug naar een simpele set: receiver/dvd-speler/game-console/kef-eitjes en voor stereo een echt lekkere luisterset. en dan zit ik op 7 speakers, een gedeelde sub erbij en er begint iemand hier ontzettend te grijnzen. Ik geloof dat ik hier nog even over moet nadenken en nog een tijdje mijn huidige situatie moet leren kennen. Echt kennen zodat ik op een momento dado kan zeggen: ik ben tevreden zo en moet niet meer willen want dat is onbereikbaar óf de kogel gaat door de kerk en er wordt een finale keuze gemaakt voor stereo.

Overigens, dat schiet me nu te binnen, ik had het met Bjorn over 'loskomen van de speakers' wat de Concertino's echt heel goed deden. Hij beaamde (als ik het zo mag noemen) dat een iets hoger volume het holografische effect in een tweekanaals opstelling altijd wel ten goede kwam. Nu beoordeel ik een set liever op een laag volume omdat je het de set daarmee moeilijker maakt, het komt dan allemaal veel kritischer. Dat is iets wat ik in mijn set ook merk. Een heel laag volume maakt dat het hele beeld wat platter maakt. Een iets hoger volume laat bij mij ook veel meer horen afgezien van geluidsdruk.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

myself

tsja, het blijft lastig.

je kunt natuurlijk ook in je huidige situatie eens wat zaken gaan uitproberen om nog meer muzikaliteit aan je set toe te voegen.
probeer eens andere kabels, bron, versterker etc etc om te bepalen welke kant je uitwilt, maar vooral ook om voor jezelf uit te maken of je die kant wel uit wil en daar het geld voor over hebt. Als iedere verandering weer een stap voorwaards op de hifi-ladder is, is het mogelijk wel de moeite waard. Je komt dan vanzelf in een situatie waar je de beslissing makkelijker kunt maken stereo/HT of dat je met "minder" ook tevreden bent.

heel vaak heb je, als je goede sets gehoord hebt, het idee: dat wil ik ook. Maar enkele dagen/weken later zit je naar je eigen set te luisteren en zeg je: gho, dit klinkt eigenlijk toch ook wel heel erg lekker  ;D

Heb je dat niet, dan wordt het waarschijnlijk tijd om eens om je heen te gaan kijken en wat aan je set te gaan veranderen  ;)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

wil

Dit wordt langzamerhand het "topic van de wijze woorden"  ;D

Ben het dan ook helemaal met myself eens (wat een leuke woordspeling, al zeg ik het self  ;D)

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

myself

Quote from: wil on July  3, 2005, 15:52:40
Dit wordt langzamerhand het "topic van de wijze woorden"  ;D

Ben het dan ook helemaal met myself eens (wat een leuke woordspeling, al zeg ik het self  ;D)

wil
;D ;D ;D
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

blue-eyes

Quote from: myself on July  3, 2005, 15:49:58

heel vaak heb je, als je goede sets gehoord hebt, het idee: dat wil ik ook. Maar enkele dagen/weken later zit je naar je eigen set te luisteren en zeg je: gho, dit klinkt eigenlijk toch ook wel heel erg lekker  ;D



Inderdaad een topic met wijze woorden!

Lekker met beide benen op de grond blijven staan :)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Audiofiel

Quote from: wil on July  3, 2005, 12:38:52
en dan zit ik op 7 speakers, een gedeelde sub erbij en er begint iemand hier ontzettend te grijnzen.
;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.