Sonus Faber demo bij Bjorn

Started by wil, July 1, 2005, 08:39:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

myself

tjsa, lastig ja.

Quote from: wil on July  1, 2005, 13:43:03
Punt is dat ik nu ook zonder sub draai. Eigenlijk kan dat best hoewel ik weet (ook uit ervaring) dat de toevoeging van een sub heel nuttig kan zijn.
een goed ingeregelde sub valt eigenlijk pas op als je hem na een tijdje erna geluisterd te hebben, uitzet. Dan weet je pas wat je mist. Dus ja, zolang je zonder sub draait mis je hem niet, maar als je er eenmaal een hebt dan wil je niet anders..... of je hoofdspeakers moeten natuurlijk voldoende diep  kunnen en het geluid compleet zijn, dan heb je ze voor stereo niet "nodig".
Quote
En dan komt het steeds weer wederkerende dilemma: waar gebruik je ze voor? 65% muziek, 35% film. Maar! Film is in mijn ogen makkelijk en al snel naar mijn tevredenheid, meerkanaalsmuziek zal bij mij door de beperkte ruimte achter de luisterplek toch altijd lastig blijven, de 4xConcerto's bij Bjorn zijn daarom super, maar bij mij niet haalbaar.
Een sub hoef ik niet voor de boemtjakknal-effecten, maar als ondersteuning van het geheel. Als een zuilspeaker deze ondersteuning kan benaderen (ook al is het maar een beetje) dan scheelt dat 1 doos minder in de woonkamer.

wil
luister je naar muziek in stereo of zet je een surroundmode aan? Als het alleen stereo is, dan is zo'n dure achterspeaker overdone en zal die bij stereo toch geen bijdrage aan het geluid geven. Als je zegt dat je achter geen ruimte hebt, heb je eigenlijk zelf al de keuze gemaakt.

En een sub is idd weer een extra kastje in je kamer..... je zou hem als bijzettafel kunnen gebruiken  ;D of gewoon zonder doen, of...... een andere speaker kiezen. keuzes keuzes keuzes  ;)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

Quote from: Tomaz on July  1, 2005, 13:54:34
Oei oei, daar denken een aantal mensen hier geloof ik compleet anders over  ;D ;)

vast wel, maar ik probeer de zaken wat zwart/witter te maken om de keuze te vereenvoudigen  ;)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

bmateijsen

Quote from: myself on July  1, 2005, 13:59:59
tjsa, lastig ja.
een goed ingeregelde sub valt eigenlijk pas op als je hem na een tijdje erna geluisterd te hebben, uitzet. Dan weet je pas wat je mist. Dus ja, zolang je zonder sub draait mis je hem niet, maar als je er eenmaal een hebt dan wil je niet anders..... of je hoofdspeakers moeten natuurlijk voldoende diep  kunnen en het geluid compleet zijn, dan heb je ze voor stereo niet "nodig".

Je weet dat ik daar heel anders over denk ;)


Quoteluister je naar muziek in stereo of zet je een surroundmode aan? Als het alleen stereo is, dan is zo'n dure achterspeaker overdone en zal die bij stereo toch geen bijdrage aan het geluid geven. Als je zegt dat je achter geen ruimte hebt, heb je eigenlijk zelf al de keuze gemaakt.

Het resultaat in film is ook vele malen completer en holografischer met gelijke luidsprekers.

QuoteEn een sub is idd weer een extra kastje in je kamer..... je zou hem als bijzettafel kunnen gebruiken  ;D of gewoon zonder doen, of...... een andere speaker kiezen. keuzes keuzes keuzes  ;)

Een goede sub voegt avsoluut veel toe!!

wil

Quote from: myself on July  1, 2005, 13:59:59
tjsa, lastig ja.
een goed ingeregelde sub valt eigenlijk pas op als je hem na een tijdje erna geluisterd te hebben, uitzet. Dan weet je pas wat je mist. Dus ja, zolang je zonder sub draait mis je hem niet, maar als je er eenmaal een hebt dan wil je niet anders..... of je hoofdspeakers moeten natuurlijk voldoende diep  kunnen en het geluid compleet zijn, dan heb je ze voor stereo niet "nodig".luister je naar muziek in stereo of zet je een surroundmode aan? Als het alleen stereo is, dan is zo'n dure achterspeaker overdone en zal die bij stereo toch geen bijdrage aan het geluid geven. Als je zegt dat je achter geen ruimte hebt, heb je eigenlijk zelf al de keuze gemaakt.

En een sub is idd weer een extra kastje in je kamer..... je zou hem als bijzettafel kunnen gebruiken  ;D of gewoon zonder doen, of...... een andere speaker kiezen. keuzes keuzes keuzes  ;)
Ja... moeilijke keuzes. Ik weet dat 5.1 opstelling met goede afgeregelde sub volgens het BB&G-logo opgesteld optimaal is, maar dan moet ik aan de zijkant van mijn huis gaan uitbouwen en dat vraagt om een verandering in het bestemmingsplan en wijziging van het perceel bij het kadaster. Dat gaat de gemeente vrees ik niet toestaan.
Ach en anders is een andere hobby ook nog leuk  ;D

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

myself

Quote from: bmateijsen on July  1, 2005, 14:02:44
Je weet dat ik daar heel anders over denk ;)
uiteraard, vandaar ook het woordje nodig tussen aanhalingstekens  ;)
Quote
Het resultaat in film is ook vele malen completer en holografischer met gelijke luidsprekers.
uiteraard, alleen is het dan de afwezig of dit het geld waard is. in een 100% dedicated HT zeker, maar in een stereo/ht set...... je kunt het geld maar 1x uitgeven en als je slechts 1x per maand (even overdrijven) een filmpje kijkt dan kun je beter wat meer in je stereoset steken
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Audiofiel

Quote from: wil on July  1, 2005, 13:26:55
En nogmaals, mijn huidige set heeft zijn kwalitatieve beperkingen, maar is voor mij wel "gebalanceerd".

Hoe waar! :-\

Ik draaide 3 jaar lang zonder 1 verandering in de surroundset totdat ik de CD-speler ging upgraden. Een enorme vooruitgang in detail, maar weg balans! Uiteindelijk was 'enkel' de eindversterker upgraden naar de huidige CA-400 de oplossing om alles weer in balans te krijgen. Op een hoger niveau, maar ook weer in balans.

Ik denk dat dit vaak onderschat wordt. Als je die ene component hebt verbetert, zal de hele set ook verbeteren, is dan de gedachte. Maar dat is zeker niet altijd het geval. Het gaat om een goed 'huwelijk' tussen componenten en daar is Wil zich heel duidelijk van bewust. Een verstandige, en op termijn ook veel betaalbaardere, methode. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

wil

Quote from: Audiofiel on July  1, 2005, 14:40:05
Het gaat om een goed 'huwelijk' tussen componenten en daar is Wil zich heel duidelijk van bewust. Een verstandige, en op termijn ook veel betaalbaardere, methode. ;)

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

R

Hoewel ik me ook niet zo aansluit bij de gelijke voor en achter speakers, bij deze laatste stelling wel.

FrankB

Quote from: Ruben on July  1, 2005, 14:47:43
Hoewel ik me ook niet zo aansluit bij de gelijke voor en achter speakers, bij deze laatste stelling wel.

Ik ben het toch wel eens met Patrick z'n 4G stelling. Als ik ooit een HT maak, zal dat dan ook zeker met gelijke speakers zijn!
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

R

Die discussie( hoewel we daar nooit uit zullen komen) kunnen we maar beter niet hier doen >:D

wil

Quote from: Ruben on July  1, 2005, 14:53:40
Die discussie( hoewel we daar nooit uit zullen komen) kunnen we maar beter niet hier doen >:D
Dat hangt ervan af. De vraag is dan immers: welke configuratie is het meest ideaal én implementeerbaar én kosten-in-de-hand-houdend als je een stereoset en een meerkanaalsset moet samenstellen in een doorzonwoonkamer. De nadruk komt te liggen op de speakerconfiguratie.

Brandt maar los zou ik zeggen  :D

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

FrankB

Quote from: wil on July  1, 2005, 14:57:10
Dat hangt ervan af. De vraag is dan immers: welke configuratie is het meest ideaal én implementeerbaar én kosten-in-de-hand-houdend als je een stereoset en een meerkanaalsset moet samenstellen in een doorzonwoonkamer. De nadruk komt te liggen op de speakerconfiguratie.

Brandt maar los zou ik zeggen  :D

wil

Lijkt me duidelijk, een stereo opstelling en HT in een aparte ruimte ;)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

R

De reden dat ik zeg dat we daar nooit uitkomen is omdat ik vind dat de weergave in film( minder in sacd en andere formaten) in vergelijking met de kosten van gelijke speakers, uitgaande van een goede frontstage, niet te vergelijken is. Ik vind het gebruik van de rear speakers tegenover de kosten niet verantwoorden. Er zitten te veel subjectieve variabele in dit onderwerp, wat het erg moeilijk maakt. Voor mij echter heel simpel. Bij films vind ik de effecten te weinig(en dus onbelangrijk) en SACD vind ik ook niets. Stereo hoort in mijn oren stereo te zijn, en hoort niet gemixt te worden naar 5.1 e.a. De meerwaarde van dezelfde fronts als achter in een gecombineerde stereo/ht setup is in mijn ogen niet zo groot.

@frenk. dat is idd de oplossing.

FrankB

#38
Quote from: Ruben on July  1, 2005, 15:05:10
De reden dat ik zeg dat we daar nooit uitkomen is omdat ik vind dat de weergave in film( minder in sacd en andere formaten) in vergelijking met de kosten van gelijke speakers, uitgaande van een goede frontstage, niet te vergelijken is. Ik vind het gebruik van de rear speakers tegenover de kosten niet verantwoorden. Er zitten te veel subjectieve variabele in dit onderwerp, wat het erg moeilijk maakt. Voor mij echter heel simpel. Bij films vind ik de effecten te weinig(en dus onbelangrijk) en SACD vind ik ook niets. Stereo hoort in mijn oren stereo te zijn, en hoort niet gemixt te worden naar 5.1 e.a. De meerwaarde van dezelfde fronts als achter in een gecombineerde stereo/ht setup is in mijn ogen niet zo groot.

@frenk. dat is idd de oplossing.

Volgens mij bieden dezelfde rears als fronts wel een aanzienlijke meerwaarde, maar de vraag is natuurlijk of je het geld hebt en of je het ervoor over hebt. Dat stereo niet geremixed moet worden naar 5.1 ben ik met je eens, een meerkanaals opname kan wel een meerwaarde bieden.

Verder vind ik het niet verantwoord om een meerkanaals opstelling in de woonkamer van een doorzonwoning neer te zetten.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

wil

Ok, even opnieuw:
Als dit niet kan:
Quote from: FrenkB on July  1, 2005, 15:04:41
Lijkt me duidelijk, een stereo opstelling en HT in een aparte ruimte ;)
en dit toch de bedoeling is:
Quote from: FrenkB on July  1, 2005, 15:07:52
Verder vind ik het niet verantwoord om een meerkanaals opstelling in de woonkamer van een doorzonwoning neer te zetten.
wat dan?

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

DA BoSS

als je hoofdzakelijk muziek in stereo luistert en je de rears puur als ondersteuning voor effecten/film/sacd inzet, lijkt het me logisch niet te veel aan de achterspeakers uit te geven.
Het mooist zou zijn  de concerto's voor en de concertino's achter, omdat je dan wel een homogeen klankbeeld hebt. (aangenomen dat ze dezelfde woofers/tweeters hebben  ???)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

myself

aangezien je voor 65% naar stereo muziek luistert, lijkt me daar het zwaartepunt te liggen. Het moet ook nog betaalbaar blijven, maar als je toch perce 4 dezelfde speakers wil hebben, waarom neem je dan niet 4 monitor speakers van SF en zet er een sub bij om het lage gebied in te vullen. Dit lijkt me het goedkoopste, meest tegemoetkomend aan gelijke speakers rondom en een compleet geluid in je huiskamer krijgen.

als je gaat voor fullrange speakers voor en monitors achter, krijg je toch al een mooier geluidsbeeld omdat de serie/speakers toch hetzelfde klinken (min of meer) indien je voor SF kiest.
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

R

Je had toch een hele moeilijke ruimte of niet wil?

@frenk. het is maar net wat je mooi vind natuurlijk.

wil

#43
Quote from: Ruben on July  1, 2005, 16:23:51
Je had toch een hele moeilijke ruimte of niet wil?
Ja, kijk  :-\:



Het probleem zit m in die deur waardoor de frontspeakers niet op dezelfde lijn staan en redelijk ver uit elkaar moet staan.
De foto is enigszins vertekenend, de center is heel redelijk in het midden te plaatsen. De luister/kijkbank staat tegenover deze muur tegen de achtermuur aan.

Quote from: myself on July  1, 2005, 16:22:50
aangezien je voor 65% naar stereo muziek luistert, lijkt me daar het zwaartepunt te liggen. Het moet ook nog betaalbaar blijven, maar als je toch perce 4 dezelfde speakers wil hebben, waarom neem je dan niet 4 monitor speakers van SF en zet er een sub bij om het lage gebied in te vullen. Dit lijkt me het goedkoopste, meest tegemoetkomend aan gelijke speakers rondom en een compleet geluid in je huiskamer krijgen.

als je gaat voor fullrange speakers voor en monitors achter, krijg je toch al een mooier geluidsbeeld omdat de serie/speakers toch hetzelfde klinken (min of meer) indien je voor SF kiest.
Deze oplossing is inderdaad een logische. Wat zou jouw motivatie zijn om een sub te kiezen ipv. twee Concerto's als fronts? Als je €1000 wilt uitgeven aan een sub zit je dan nl. op hetzelfde totaalbedrag.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

R

Dat zou ik in zo'n ruimte doen omdat er met een velodyne nog flink wat in te regelen is.

Harry HT

Hoi Wil,
Quote from: Ruben on July  1, 2005, 16:23:51
Je had toch een hele moeilijke ruimte of niet wil?
Volgens mij ook, ik zou voor de vloerstaanders als front gaan en de wall speakers achter. Met eventueel een center, maar zou eerst testen of het zonder kan.

Dit omdat stereo het beste klinkt met SF speakers, je moet ze laten doen waar ze goed in zijn. HT speakers zijn het niet echt.
En omdat je toch film met 5.1 effecten wil kijken, een paar wall speakers aan de muur, zijn waarschijnlijk goedkoper.
Het voordeel van wall speakers is natuurlijk ook de mogelijkheid voor een redelijk goede plaatsing, dat zou in jou situatie denk ik heel goed uitkomen.

Gegroet,

Harry

De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

myself

Quote from: wil on July  1, 2005, 08:39:50
maar het verschil in diepteplaatsing was wel heel groot. Op zich best knap van deze speaker, aan de andere kant zou ietsjes meer diepte hier wel mogen. Volgens Bjorn had dit alles te maken met een grote houten kast die tussen de speakers in stond. Het nummer gaat vrolijk verder en je merkt dat je meegenomen wordt met het enthousiasme van de artiesten en het publiek, lekker!
in je eigen ruimte zit er een gangdeur tussen (als ik je foto's bekijk) dus je zult wat aan diepte inleveren. En moet je natuurlijk het fase verschil van je L/R box overwinnen.

Quote
De afzonderlijke instrumenten en geluiden (onweer!) lopen snel in elkaar over tot een brei. Deze set deed dat niet. Geen brei, maar strakke muzikaliteit. Mijn set zou met name het laag wat strakker en sneller weergeven maar dat wordt dan vooral veroorzaakt door mijn snellere eindversterker.

komt denk ik ook voor een groot deel door de goede CD speler die bjorn gebruikt. Ikzelf heb sinds heel kort een goede CD speler en het verschil is inderdaad erg duidelijk. Nog meer rust, detail, strakheid, authoriteit etc.
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

wil

Quote from: Ruben on July  1, 2005, 16:35:39
Dat zou ik in zo'n ruimte doen omdat er met een velodyne nog flink wat in te regelen is.
Ik denk dat je gelijk hebt. Mijn gevoel bij de Concertino's was gewoon ronduit goed. Het mooie was dat deze speakers ook erg mooi klinken op laag volume. Een Velodyne is weliswaar (nog!) een rib uit me lijf, maar mogelijk wel de meest logische weg, aangezien in een later stadium de rears vervangen kunnen worden door een tweede set Concertino's en je weer terug bent bij 4G.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

bmateijsen

Quote from: Harry HT on July  1, 2005, 16:38:06
Hoi Wil,Volgens mij ook, ik zou voor de vloerstaanders als front gaan en de wall speakers achter. Met eventueel een center, maar zou eerst testen of het zonder kan.

Dit omdat stereo het beste klinkt met SF speakers, je moet ze laten doen waar ze goed in zijn. HT speakers zijn het niet echt.
En omdat je toch film met 5.1 effecten wil kijken, een paar wall speakers aan de muur, zijn waarschijnlijk goedkoper.


Ik vind ze juist uitstekend voor HT geschikt vanwege de prachtige losse en levendige plaatsing.. ! ze zijn heerlijk subtiel met micro-details die het geluidsbeeld complementeren...

myself

Quote from: wil on July  1, 2005, 16:28:29
Deze oplossing is inderdaad een logische. Wat zou jouw motivatie zijn om een sub te kiezen ipv. twee Concerto's als fronts? Als je €1000 wilt uitgeven aan een sub zit je dan nl. op hetzelfde totaalbedrag.

wil
een sub is idd nog mooier in te regelen, maar dat zou niet mijn belangrijkste overweging zijn (nu vloek ik waarschijnlijk in de kerk ;D)
als je de keuze hebt tussen of een sub of 2 concerto's (ipv concertino's) dan zou ik toch voor de sub gaan.

de reden is dat je dan met stereo meer winst hebt ! immers als je stereo draait dan gebruik je alleen je fronts en dan zouden je fullsize rears niet meedoen en ongebruikt toekijken. Als je een mooie sub hebt, kun je die mee laten werken bij stereo en zo een nog mooier beeld neerzetten.

Ik vind dat een sub toevoegen dus ook je stereo prestaties verhoogd, en dat de keuze voor full size rears alleen je HT prestaties verhogen.

Daarnaast zou een sub nog mooier zijn bij films omdat je dan ook de .1 effecten mooier hoort.

kortom, een sub zou ook een investering in je stereo betekenen.

Daarnaast weet ik natuurlijk niet in hoeverre het geluidsbeeld tussen je huidige rears en concertino's verschillen. Misschien heb je alleen andere fronts nodig of is je winst bijv ook te behalen in een andere bron of amp of ....... ::)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip