Sonus Faber demo bij Bjorn

Started by wil, July 1, 2005, 08:39:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wil

Op uitnodiging van Bjorn ben ik afgereisd naar de polder om bij hem thuis de nieuwe telgen uit de Domus-lijn van Sonus Faber te komen beluisteren. Na een warm welkom met een kopje koffie, wat goed uitkwam want ik had net gegeten, hebben we als eerste zijn makkelijk toegankelijke jazz omgeruild voor mijn toegankelijke jazz (zie later).

De set die Bjorn op dat moment had staan was een Tjoeb AH! cd-speler (afgeleid van de cd4000) aangesloten op de Prima Luna 1 met een AH! interlink van €90 (!). Als speakers fungeerden de Sonus Faber Concertino's die opgesteld stonden zoals de speakers dat zouden willen: zo'n ruime twee meter uit elkaar, 70 cm van de achterwand af en meer dan een meter afstand van de zijmuren. De kamer is niet gedempt en kan elke willekeurige Hollandse woonkamer zijn. Da's nou referentie  ;D

Carmen Gomes werd opgezet en zong met haar warme maar wel heldere stem het lied September (Carmen Gomes Inc. – Heaven is a State of Mind - BY071019). Gelijk viel al iets op wat je niet verwachtte. De Concertino is een kleine monitorspeaker van echte schoonheid. Hij heeft een smalle baffle die afgewerkt is met zwart leder waarbij de kast zelf taps toe loopt tot ongeveer tweemaal de bafflebreedte in diepte. De hoogte is ook redelijk beperkt. Kortom, dit kleine in heel mooie zwarte pianolaque afgewerkte speakertje zette Carmen neer als een hele mooie volwassen dame. Nergens een leemte te bespeuren en gewoon een erg fijne sound. Door de vrije opstelling was het geluidsbeeld ook ruim waarneembaar aan weerszijden van de speakers waardoor je niet op de hotspot hoeft te gaan zitten. Eigenlijk kwam er een beetje ongeloof in me op. Hoe kán het dat zo'n klein monitortje zo'n groots en vol beeld kan creëeren? Toegegeven, het laag was niet superlaag. Mijn B&W's gaan dieper, maar veel dieper? Neuh... het laag van de Concertino's is gewoon muzikaal laag.

Om iets moeilijkers te testen, nl. de detaillering, hebben we naar het nummer Abdel Kader van Cheb Khaled geluisterd. Dit had ik zowel meegenomen als live-opname in een grote zaal als als studio-opname. De live-opname (Taha*Khaled*Faudel - 1,2,3 Soleils – Barclay559796-2) geeft een heel realistische weergave van de zaal en publiek weer. Het intro van dit nummer gespeeld door een aantal violisten en wat percussie is tamelijk lang waardoor je met het publiek lekker de spanningsopbouw voelt. Dat is leuk omdat je je hierbij kan voorstellen dat zoiets met film ook kan gaan lukken. Zodra de zang van Khaled echter inzette gebeurde iets wat ik wederom niet verwachtte. De zang is sterk upfront, veel meer dan de begeleiding. Dat is live uiteraard ook zo (een zanger staat meestal niet achter zijn orkest te zingen), maar het verschil in diepteplaatsing was wel heel groot. Op zich best knap van deze speaker, aan de andere kant zou ietsjes meer diepte hier wel mogen. Volgens Bjorn had dit alles te maken met een grote houten kast die tussen de speakers in stond. Het nummer gaat vrolijk verder en je merkt dat je meegenomen wordt met het enthousiasme van de artiesten en het publiek, lekker!

Dan vervolgens de studio-versie (Cheb Khaled – N'ssi N'ssi – Barclay519898-2). Bjorn werd hier wat lacherig van  :D. De studio-versie laat goed de oorsprong van dit genre horen: Algerijnse immigranten in Frankrijk die een eigen mix maken van Arabische muziek en een soort techno-pop! Enerzijds is er de mystiek van het oosterse, anderzijds lollige, gekke? beatjes en toetertjes (klarinet en trompet). Deze studio-versie is echter moeilijk om rustig neer te zetten. De afzonderlijke instrumenten en geluiden (onweer!) lopen snel in elkaar over tot een brei. Deze set deed dat niet. Geen brei, maar strakke muzikaliteit. Mijn set zou met name het laag wat strakker en sneller weergeven maar dat wordt dan vooral veroorzaakt door mijn snellere eindversterker.
Tot slot van de twee-kanaals luistersessie hebben we (om Audiofiel een plezier te doen  >:D) Time after Time van Tuck&Patti gedraaid (Tears of Joy - Windham Hill – 0193410111-2) en een stuk Jan Garbarek (In Praise of Dreams – ECM 1880 9811068). Tuck&Patti klinken hier rustig, timide in de goede zin des woords. Bij Audiofiel heb ik dit nummer gehoord waarbij Patti Cathcart ongeveer 1,80 meter groot voor je staat te zingen met een enorme helderheid. Bij Bjorn gaat ze veel rustiger te werk. Op mijn eigen set klinkt het iets ertussen in (, voor wat het waard is).

Tja, eigenlijk kan ik maar een ding zeggen en dat is: dit wil ik ook! Maar hoe dan meerkanaals?
Daarvoor had Bjorn een opstelling met 4 x de Concerto's met center en een Velodyne DD-15 subwoofer aangesloten op een Arcam dv79 (als ik het goed heb) en Meridian processing en versterking. Maak je borst maar nat!
Eerst weer Tuck&Patti omdat we die als laatste gehoord hadden op de tweekanaals set. Ik twijfelde wat... De ruimte waar deze set stond was sterk gedempt en akoestisch optimaal aangepakt. De set is geheel anders dan de "buizenset" die ik eerst hoorde. Jeetje... hoe zeg je nu subtiel dat ik de set die ik eerst hoorde mooier vond dan deze terwijl deze set een factor 4 duurder is! Het uitschakelen van de sub om de Concerto's meer te laten doen hielp niet. Vergeet overigens niet dat deze set wel écht heel mooi is hoor!
Jan Garbarek hebben we vervolgens geluisterd in gewoon stereo en in Trifield processing. Grappig genoeg gaat dat weer wel heel goed. Om de een of andere reden maakt de meerkanaals opstelling van een tweemans formatie (Tuck&Patti) een nogal gesloten sound die een beetje verfrommeld aandoet terwijl het wijdse karakter van Garbarek weer heel ruimtelijk klinkt.

Tot slot heeft Bjorn verschillende muziekfragmenten laten horen van muziek-dvd's (Talking Heads, Heather Nova, Mike Oldfield, The Corrs) en film (Lost in Translation). Al deze weergaven (met gebruik van zijn Barco als beeldweergever, ook mooi hoor!!) zijn super. De Concerto's komen volledig tot hun recht en construeren een volledig 3D geluid (geen 2D dus, ook hoogte werking was mogelijk).
Dat muziek hier naar mijn mening net even wat minder was dan op de buizenset met de Concertino's had volgens Bjorn zeer waarschijnlijk te maken met de mindere bron voor muziek. De Tjoeb is gewoon een klasse beter dan de dv79 als loopwerk.

Mijn conclusie van deze uitgebreide demo is dat een gescheiden twee- en meerkanaals set ideaal is. Ik ben daarvan nu wel volledig overtuigd. Ook het gebruik van 4 identieke speakers is erg fijn, 2e keer overtuigd. Tenslotte is een CRT-projector het einde qua beeldweergave, 3e keer overtuigd. Wil heeft zijn lesje wel geleerd, hihi.

Tot slot wil ik Bjorn uitgebreid bedanken voor zijn gastvrijheid. Een demo als deze krijg je niet op welke beurs dan ook en heb dus veel geleerd van deze sessie . Mijn B&W's moeten nog even blijven staan, dan heb ik de tijd om na te denken in welke richting mijn set op moet. De kans dat hier Sonus Faber dankzij BB&G een rol in gaat spelen is heel groot.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

FrankB

Cool verslag Wil, leuk te lezen  8)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

bmateijsen

Hoi Wil,

Erg leuk om je enthousiasme te lezen..
Even snel een paar opmerkingen.

De DVD-speler is een Arcam DV79
En de velodyne is een DD-15... ;)

wil

Quote from: bmateijsen on July  1, 2005, 08:45:29
Hoi Wil,

Erg leuk om je enthousiasme te lezen..
Even snel een paar opmerkingen.

De DVD-speler is een Arcam DV79
En de velodyne is een DD-15... ;)
ok, is ge-edit...  :)

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

R

Top review. ik kan niet wachten tot ze mijn kant op komen. Vast een lekker opwarmertje. Tnx wil voor de extra inspeelsessie.

beunky

"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Audiofiel

Mooi review, Wil. Je hebt prima onder woorden gebracht wat het met je deed. Heel leuk om te lezen.

QuoteJeetje... hoe zeg je nu subtiel dat ik de set die ik eerst hoorde mooier vond dan deze terwijl deze set een factor 4 duurder is!
LOL ;D Je zegt het precies goed. Gewoon eerlijk zeggen!

Helaas heb je wederom mee mogen wat een separate stereoset doet. >:D  ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

wil

Quote from: Audiofiel on July  1, 2005, 10:05:04
Helaas heb je wederom mee mogen wat een separate stereoset doet. >:D  ;)
Ja, en daar baal ik goed van  ;D

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Jimmy Conway

Ik krijg binnenkort de AH! Super Tjoeb en de Primaluna van Bjorn op audiëntie.
Dus nu ben ik helemaal benieuwd.  :)

Groeten,
Jimmy C.

myself

hou er wel rekening mee dat je niet alleen de SF's gehoord hebt. De gehele setup is totaal anders dan bij jou thuis. (incl. akoestiek)

De bron, amp, maar ook speakerkabels dragen een groot deel bij aan het geluid, diepte etc etc dat je gehoord hebt dus om alle klankverschillen tussen deze leuke luistersessie en je thuis nu alleen aan de boxen toe te wijzen gaat wat ver volgens mij.

Doet er natuurlijk niets aan af dat het altijd goed is om andere dingen uit te proberen en zo te ontdekken wat je mooi en minder mooi vind klinken. Thuis uitproberen blijft de beste manier om je definitieve keuze te maken, maar dat is eigenlijk een dooddoener
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

bmateijsen

Quote from: myself on July  1, 2005, 12:13:09
hou er wel rekening mee dat je niet alleen de SF's gehoord hebt. De gehele setup is totaal anders dan bij jou thuis. (incl. akoestiek)

De bron, amp, maar ook speakerkabels dragen een groot deel bij aan het geluid, diepte etc etc dat je gehoord hebt dus om alle klankverschillen tussen deze leuke luistersessie en je thuis nu alleen aan de boxen toe te wijzen gaat wat ver volgens mij.

Doet er natuurlijk niets aan af dat het altijd goed is om andere dingen uit te proberen en zo te ontdekken wat je mooi en minder mooi vind klinken. Thuis uitproberen blijft de beste manier om je definitieve keuze te maken, maar dat is eigenlijk een dooddoener

Dit was eigenlijk gewoon een introductie en een meet-en-greet, met specifieke aandacht voor Sonus Faber. Dat thuis luisteren zal denk ik nog wel gaan plaats vinden ;)

myself

Quote from: bmateijsen on July  1, 2005, 12:17:03
Dit was eigenlijk gewoon een introductie en een meet-en-greet, met specifieke aandacht voor Sonus Faber. Dat thuis luisteren zal denk ik nog wel gaan plaats vinden ;)
jullie kennende wel, ja  ;)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

wil

Quote from: myself on July  1, 2005, 12:13:09
hou er wel rekening mee dat je niet alleen de SF's gehoord hebt. De gehele setup is totaal anders dan bij jou thuis. (incl. akoestiek)

De bron, amp, maar ook speakerkabels dragen een groot deel bij aan het geluid, diepte etc etc dat je gehoord hebt dus om alle klankverschillen tussen deze leuke luistersessie en je thuis nu alleen aan de boxen toe te wijzen gaat wat ver volgens mij.

Doet er natuurlijk niets aan af dat het altijd goed is om andere dingen uit te proberen en zo te ontdekken wat je mooi en minder mooi vind klinken. Thuis uitproberen blijft de beste manier om je definitieve keuze te maken, maar dat is eigenlijk een dooddoener
We hebben het ook uitgebreid gehad over wat welke component voor invloed heeft op het uiteindelijke geluidsbeeld. Daarom was ik ook zo blij dat de twee-kanaalsset gewoon in een woonkamerset stond.

Enne (lees volgende bericht):

Quote from: bmateijsen on July  1, 2005, 12:17:03
Dit was eigenlijk gewoon een introductie en een meet-en-greet, met specifieke aandacht voor Sonus Faber. Dat thuis luisteren zal denk ik nog wel gaan plaats vinden ;)

Zo is het. Upgraden doe je bij voorkeur met sprongen tegelijk, en alleen als er een noodzaak/reden voor is. Een upgrade van speakers is voor mij geen stap die halsoverkop gedaan moet worden. Mijn huidige set heeft op een paar punten zijn beperkingen maar is in mijn ogen en oren wel gebalanceerd en functioneert naar mijn tevredenheid. Zodra de finaciële situatie het gaat toelaten dan worden de plannen concreter. Immers, iedereen moet er blijer van worden, niet alleen ik. Voorlopig is de financiële ruimte er nog niet om de hele zwik aan speakers plus sub te gaan vervangen, de intentie is er wel. Geduld...  ;)

Quote from: myself on July  1, 2005, 12:19:44
jullie kennende wel, ja  ;)

wie is 'jullie'?  >:D
Ik ben Bjorn daarom ook erg erkentelijk voor deze demo.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

R

Wil, wat vond je van de concertino's in vergelijking met de concerto's?

bmateijsen

Quote from: wil on July  1, 2005, 13:09:30
wie is 'jullie'?  >:D
Ik ben Bjorn daarom ook erg erkentelijk voor deze demo.

wil

BB&G bestaat uit 2 personen... Myself zal dus naar Garmt en mij wijzen, met jullie... ;)

myself

#16
Quote from: wil on July  1, 2005, 13:09:30
Zo is het. Upgraden doe je bij voorkeur met sprongen tegelijk, en alleen als er een noodzaak/reden voor is. Een upgrade van speakers is voor mij geen stap die halsoverkop gedaan moet worden. Mijn huidige set heeft op een paar punten zijn beperkingen maar is in mijn ogen en oren wel gebalanceerd en functioneert naar mijn tevredenheid. Zodra de finaciële situatie het gaat toelaten dan worden de plannen concreter. Immers, iedereen moet er blijer van worden, niet alleen ik. Voorlopig is de financiële ruimte er nog niet om de hele zwik aan speakers plus sub te gaan vervangen, de intentie is er wel. Geduld...  ;)
tjsa, als je eenmaal weer begint met een upgrade, dan volgt kort daarna weer de volgende  :D als je 1 schakel in de keten aanpast dan kan dat betekenen dat je andere schakels (bijv interlinks) ook weer gaat aanpassen.  ;D lekkere bezigheidstherapie en nog genieten tijdens het uitzoeken van nieuwe spullen ook nog  8)
Quote
wie is 'jullie'?  >:D
met jullie bedoelde ik de aanpak/filosofie van BBG dus Bjorn en Garmt.

edit: lol, crossposting. was dit antwoord al aan het typen voordat bjorn gepost had  ;D
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

wil

Quote from: Ruben on July  1, 2005, 13:12:05
Wil, wat vond je van de concertino's in vergelijking met de concerto's?
Dat blijft dus een lastige kwestie.
De concertino's zou ik voor stereo zo willen hebben. Er mág een sub bij, maar dat is niet eens nodig als je gewoon lekker muziek wilt luisteren. De waf van die speakers is hoog en zijn makkelijk te plaatsen. De Concerto's hebben we in een andere ruimte gehoord op een andere set. Hierdoor is een vergelijk onmogelijk. De concerto's zullen ongetwijfeld hetzelfde karakter hebben maar dan met net wat meer body, en net wat meer draagkracht voor het midden en hoog.
Ik ben er voor mezelf nog helemaal niet uit wat ik ooit het liefst zou willen: 4x concertino + center + sub of 2x concerto + 2x concertino + center zonder sub.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

wil

Quote from: bmateijsen on July  1, 2005, 13:14:15
BB&G bestaat uit 2 personen... Myself zal dus naar Garmt en mij wijzen, met jullie... ;)
Dacht ik al, vandaar die  >:D

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

wil

Quote from: myself on July  1, 2005, 13:16:55
tjsa, als je eenmaal weer begint met een upgrade, dan volgt kort daarna weer de volgende  :D als je 1 schakel in de keten aanpast dan kan dat betekenen dat je andere schakels (bijv interlinks) ook weer gaat aanpassen.  ;D lekkere bezigheidstherapie en nog genieten tijdens het uitzoeken van nieuwe spullen ook nog  8)
Maar ik geniet liever van muziek dan van upgraden. In mijn verslagje heb ik niet voor niet vermeld dat de interlink die tussen cd-speler en versterker zat relatief goedkoop was. Upgraden van die interlink? Waarom? Was toch goed zo  ;)? En nogmaals, mijn huidige set heeft zijn kwalitatieve beperkingen, maar is voor mij wel "gebalanceerd". Een upgrade zou voor mij alleen maar tot doel hebben om het geheel naar een hoger muzikaal plan te tillen, niet om dingen te compenseren. Vandaar dat ik ook wat omzichtig te werk ga met aanschaf van andere componenten.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

myself

Quote from: wil on July  1, 2005, 13:21:38
Ik ben er voor mezelf nog helemaal niet uit wat ik ooit het liefst zou willen: 4x concertino + center + sub of 2x concerto + 2x concertino + center zonder sub.
waar ga je ze voor gebruiken?
als je alleen films bekijkt, dan zijn je achterspeakers eigenlijk vooral voor effecten bedoel en als aanvulling op de muziek
als je ook veel SACD, DVD-A en muziek DVD's gaat luisteren, is het natuurlijk het mooist als alle boxen hetzelfde zijn..... is natuurlijk wel een slag duurder
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

Quote from: wil on July  1, 2005, 13:26:55
Maar ik geniet liever van muziek dan van upgraden. In mijn verslagje heb ik niet voor niet vermeld dat de interlink die tussen cd-speler en versterker zat relatief goedkoop was. Upgraden van die interlink? Waarom? Was toch goed zo  ;)? En nogmaals, mijn huidige set heeft zijn kwalitatieve beperkingen, maar is voor mij wel "gebalanceerd". Een upgrade zou voor mij alleen maar tot doel hebben om het geheel naar een hoger muzikaal plan te tillen, niet om dingen te compenseren. Vandaar dat ik ook wat omzichtig te werk ga met aanschaf van andere componenten.

wil
goede aanpak !  8)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

R

Quote from: wil on July  1, 2005, 13:21:38
Ik ben er voor mezelf nog helemaal niet uit wat ik ooit het liefst zou willen: 4x concertino + center + sub of 2x concerto + 2x concertino + center zonder sub.

Ik zou het wel weten, 4 x concertino met center en sub is  O0.

Maar dan zal ik zelf toch maar het verschil moeten aanhoren.. Ook niet erg.

wil

Quote from: myself on July  1, 2005, 13:33:27
waar ga je ze voor gebruiken?
als je alleen films bekijkt, dan zijn je achterspeakers eigenlijk vooral voor effecten bedoel en als aanvulling op de muziek
als je ook veel SACD, DVD-A en muziek DVD's gaat luisteren, is het natuurlijk het mooist als alle boxen hetzelfde zijn..... is natuurlijk wel een slag duurder
Punt is dat ik nu ook zonder sub draai. Eigenlijk kan dat best hoewel ik weet (ook uit ervaring) dat de toevoeging van een sub heel nuttig kan zijn.
En dan komt het steeds weer wederkerende dilemma: waar gebruik je ze voor? 65% muziek, 35% film. Maar! Film is in mijn ogen makkelijk en al snel naar mijn tevredenheid, meerkanaalsmuziek zal bij mij door de beperkte ruimte achter de luisterplek toch altijd lastig blijven, de 4xConcerto's bij Bjorn zijn daarom super, maar bij mij niet haalbaar.
Een sub hoef ik niet voor de boemtjakknal-effecten, maar als ondersteuning van het geheel. Als een zuilspeaker deze ondersteuning kan benaderen (ook al is het maar een beetje) dan scheelt dat 1 doos minder in de woonkamer.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Tomaz

Quote from: myself on July  1, 2005, 13:33:27
waar ga je ze voor gebruiken?
als je alleen films bekijkt, dan zijn je achterspeakers eigenlijk vooral voor effecten bedoel en als aanvulling op de muziek
als je ook veel SACD, DVD-A en muziek DVD's gaat luisteren, is het natuurlijk het mooist als alle boxen hetzelfde zijn..... is natuurlijk wel een slag duurder
Oei oei, daar denken een aantal mensen hier geloof ik compleet anders over  ;D ;)
Stereo: Accuphase DP-65 || MIT Terminator 2 || Accuphase E-306 || Cardas Neutral Reference || B&W CDM 9NT
"HT": JVC XV-S42, VdH Optocoupler, Denon AVC3800, Oehlbach, Wharfedale