Dynaudio Audience 40 SAE*

Started by Audiofiel, June 29, 2005, 15:23:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiofiel

#75
Quote from: ar on July 14, 2005, 19:50:28
En daar sluit ik me bij aan!
Thanks!

Quote from: rbauer on July 14, 2005, 20:29:37
Zoals ik al eerder heb vermeld zijn deze speakers inmiddels behoorlijk zwaar gemod, en zal het verschil met het origineel groot zijn. De TS is duidelijk bezig om telkens weer een stapje betere/andere weergave te realiseren. In hoevere dit lukt is alleen door de TS te 'meten'. Maar dat is ook geen enkel probleem want het is zijn topic, en het wordt ook gemeten op de schaal van zijn eigen voorkeuren en ook daar is niks mis mee.

Veel plezier met het verder modden van je luidsprekers.

Als je in de buurt woont wil ik wel eens komen luisteren.
Dank je Reinier, we zijn het in deze thread niet altijds eens, maar je mag best eens komen luisteren. ;D

Quote from: Wowly on July 14, 2005, 20:32:41
Als jij zegt dat het beter klinkt neem ik aan dat je dat niet voor niets zegt. En of daar nu psycho-acoustiek, hogere elementaire wiskunde of wat dan ook voor nodig is om dat te verklaren interesseert me eigenlijk geen ene zak. Als een tweak werkt vind ik dat leuk om te lezen en zelf de proef op de som te neme. :D :D :D

En kleintje, je bent soms echt te flauw voor getypte woorden......... :-X
:D Dank je. Ik was destijds goed in wiskunde, maar tegenwoordig vind ik andere zaken belangrijker. ;D

Quote from: DIY_Freak on July 14, 2005, 20:42:57
Je mist de essentie van m'n post compleet. En ik vind het jammer dat je bij de eerste kritiek direct in de verdediging gaat, terwijl het buitengewoon vriendelijk geformuleerd was. Dat is toch een gemiste kans?
Lees het hele topic eens goed na, DIY. Dan zie je dat dit zeker niet de eerste kritiek was, maar eerder de druppel die... De irritatie was dan ook al ruimschoots vòòr jouw post bereikt... :(

QuoteFeit is dat alu niet helpt als magnetische afscherming. Het is ongeveer net zo effectief als lucht... Daarom denk ik dat de verbetering die je hebt gehoord geheel los staat van de alu isolatieverpakking.
Als je werkelijk het hele topic had gelezen dan had je gezien dat ik de opmerking over 'Kooi van Faraday' al lang had laten varen en uiteindelijk doorging op het feit dat het simpelweg beter klonk. Overigens is lucht een ZEER goede isolator, dus daar grappen over maken gaat het punt zeker voorbij.

Je conclusie dat de verbetering die ik heb gehoord los staat van de aluminium isolatie gaat voorbij aan het feit dat ik in dit topic zeker al twee keer heb vermeld dat ik een losse luistertest heb gedaan met een filter MET en een filter ZONDER afscherming. Zoals je al zei: een serieuze discussie en gegrond commentaar zijn zeker toegestaan, maar wees dan zo netjes om het hele topic door te lezen en geen zaken te insinueren.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

DIY_Freak

Quote from: Audiofiel on July 14, 2005, 22:11:59Lees het hele topic eens goed na, DIY. Dan zie je dat dit zeker niet de eerste kritiek was, maar eerder de druppel die... De irritatie was dan ook al ruimschoots vòòr jouw post bereikt... :(
Als je werkelijk het hele topic had gelezen dan had je gezien dat ik de opmerking over 'Kooi van Faraday' al lang had laten varen en uiteindelijk doorging op het feit dat het simpelweg beter klonk. Overigens is lucht een ZEER goede isolator, dus daar grappen over maken gaat het punt zeker voorbij.

Je conclusie dat de verbetering die ik heb gehoord los staat van de aluminium isolatie gaat voorbij aan het feit dat ik in dit topic zeker al twee keer heb vermeld dat ik een losse luistertest heb gedaan met een filter MET en een filter ZONDER afscherming. Zoals je al zei: een serieuze discussie en gegrond commentaar zijn zeker toegestaan, maar wees dan zo netjes om het hele topic door te lezen en geen zaken te insinueren.

Ik insinueer niets ???. De opmerking over lucht was niet grappig bedoeld. Lucht is helemaal geen afscherming... afstand wel.
Ik bedoelde met 'de eerste kritiek' gewoon wat er staat, dus dat was geen referentie naar m'n eigen post. Ik had de hele thread al doorgelezen en kan alleen maar denken dat de irritatie helemaal niet had gehoeven. Ik sta achter mijn conclusie en denk dat je de invloed van psycho-akoestische effecten onderschat. Daarom stelde ik een DBT voor. Zelf zoeken naar verschillen in het geluid na een tweak is iets heel anders dan een gecontroleerde test. Als je een DBT doet, kun je met meer zekerheid stellen dat er sprake is van een verschil, nog los van de vraag of het een verbetering is.

Ik kan m'n verhaal onderbouwen. Je reactie op het magnetisme verhaal is in feite 'Ja, maar ik hoor toch een verschil'. Dat is de hele discussie in het kort.

Ik hoop dat toekomstige discussies wat ontspannender kunnen verlopen. Dat komt de vorm en de inhoud ten goede. Tot een volgende thread 8)
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

Audiofiel

Quote from: DIY_Freak on July 15, 2005, 02:20:55
De opmerking over lucht was niet grappig bedoeld. Lucht is helemaal geen afscherming... afstand wel.
Stilstaande lucht is een goede isolator, echt waar! En met bobbeltjesplastic krijg je tevens afstand. ;D

QuoteIk sta achter mijn conclusie en denk dat je de invloed van psycho-akoestische effecten onderschat. Daarom stelde ik een DBT voor. Zelf zoeken naar verschillen in het geluid na een tweak is iets heel anders dan een gecontroleerde test. Als je een DBT doet, kun je met meer zekerheid stellen dat er sprake is van een verschil, nog los van de vraag of het een verbetering is.
Ik geloof überhaupt niet in Dubbel Blind Testen. Er zijn diverse onderzoeken die hebben uitgewezen dat juist dan allerlei psycho-akoustische effecten optreden. In de link naar het vergelijk met de gewone Audience vs gemodificeerde heb je kunnen lezen wat twee luisteraars er van vonden.

QuoteIk hoop dat toekomstige discussies wat ontspannender kunnen verlopen. Dat komt de vorm en de inhoud ten goede. Tot een volgende thread 8)
Dat hoop ik ook en dat verwacht ik ook. ;)

Maar ik denk dat een hoop irritatie voorkomen kan worden als mensen eerst goed lezen. Alle kritiekpunten waren al aan de orde geweest en er worden toch duidelijk zaken naar voren gehaald die al aan de orde zijn geweest, zoals het filterschema, de referentie naar de Kooi van Faraday (naam misschien ongelukkig gekozen, de discussie was al lang gestopt) en het gebruik van folie. Eindeloos herhalen en opnieuw een discussie starten door sommigen wekt dan inderdaad irritatie op.

Jongens, het is simpel met die folie. Een eigen luistertest wijst uit dat het beter klinkt, genoeg voor mij om toe te passen, ook zonder goedkeuring van anderen of erkende test. Stel je voor zeg, mag Erik van Voorst ook niets zelf beslissen aan zijn xXx als techneuten op het forum het er niet mee eens zijn. Dus wat de achtergrond van de werking ook is (misschien wel geen magnetisme), feit dat het beter klinkt mèt is bepalend voor mijn keuze. En of iemand dit ook toe wil passen, moet hij zelf weten.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

fgroen

Nou, als we dan toch even vrolijk doordiscussieren over aluminiumfolie....  >:D
... hier nog even een andere kijk op de zaken:


Is het weleens opgevallen dat als je je mobieltje (= de ultieme HF storingsbron) op een speaker  legt en het ding ontvangt een bericht of doet een poll, dat er dan een enorm kabaal uit je speaker komt? Dat komt niet omdat de telefoon storing in de speaker injecteert, die door de speaker wordt omgezet. Het mechanisme is wat complexer: De speaker fungeert als een antenne, die pikt het stoorsignaal op, stuurt het vervolgens de eindtrap in, die vervolgens (waarschijnlijk via het terugkoppelnetwerk) de boel versterkt, en het resulterende signaal weer de speakers in stuurt.

Moraal van het verhaal: spoelen in een luidsprekerfilter zijn errug goed in staat om EM straling op te pikken, het zijn a.h.w. prima antennes. In die zin is het dan ook best wel zinnig om die antennes af te schermen zodat ze geen ether-vervuiling op kunnen pikken. Misschien is het nog wel eens een leuk experiment om de folie aan aarde te hangen. (ik meen me te herinneren, dat die opmerking een tijdje geleden ook al eens is gemaakt)

Natuurlijk moet bij het aarden van de folie wel gelet worden op de capacitieve koppeling van het hele filter naar aarde die dan gaat ontstaan. Een laag bubbeltjesfolie reduceert die koppeling al aanzienlijk.

Voordat de fans van "no negative feedback" versterkers denken dat dat voor hun niet van toepassing is: ook een versterker zonder overall terugkoppeling heeft welzeker terugkoppeling, alleen per versterkertrap. Dus ook op die versterkers zal het beschreven verschijnsel van toepassing zijn.

Ik zal eens kijken in hoeverre mijn actieve speakers (zonder passief filter in de kast) gevoelig zijn voor mobieltjes. Als die gevoeligheid veel minder is dan bij een passieve speaker, dan is de afscherming van het filter tegen EM straling waarschijnlijk inderdaad een zinvolle tweak, vanuit theoretisch oogpunt.  8)

Zoals reeds is opgemerkt: de berg verbeteringen die zijn uitgevoerd hebben overduidelijk hun effect gesorteerd. En blijkbaar is het voor een aantal mensen interessant om te weten waarom. Dat is ook wel begrijpelijk, want het waarom geeft vaak ook weer handvatten om verder te denken over tweaks die weer nieuwe verbeteringen kunnen bieden.

Dus Arjen, je topic is in deze zin erg waardevol te noemen, inclusief alle vervuiling.  ;)

Je stap om het filter in te pakken in aluminiumfolie is verre van vanzelfsprekend, dus aan jou komt de eer toe dat je die stap gezet hebt.
Wie voelt zich geroepen om hierover een topic te openen, en met de reeds vergaarde kennis een aantal experimenten uit te voeren ter vergroting van de kennis, en om te kijken wat er verder nog te optimaliseren valt?

Ikzelf heb er wat minder baat bij en ook de mogelijkheden niet voor, mijn actieve filter zit al in een 19" kooi van Faraday.  ;D
Ik heb momenteel niet eens een paar passieve speakers staan.  ;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

DIY_Freak

#79
Quote from: fgroen on July 15, 2005, 13:45:37Misschien is het nog wel eens een leuk experiment om de folie aan aarde te hangen.
Lijkt mij ook een goed idee.
Quote from: Audiofiel on July 15, 2005, 09:40:03
Stilstaande lucht is een goede isolator, echt waar!
Stilstaande lucht is een goede warmte isolator, maar bij (electro-)magnetische velden speelt het geen rol.
QuoteIk geloof überhaupt niet in Dubbel Blind Testen. Er zijn diverse onderzoeken die hebben uitgewezen dat juist dan allerlei psycho-akoustische effecten optreden.
Dat is toch een beetje de wereld op z'n kop. DBT's zijn juist in het leven geroepen om zoveel mogelijk subjectieve factoren uit te sluiten en dat blijft ook te lukken in de praktijk.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

Dinobe

Los van heel de discussie over de kooi van faraday en andere blabla, moet ik zeggen da ik echt verwonderd ben over die standaard filter. Het ziet er echt een ongeloofelijk goedkoop prulletje uit en speakers van 600 - 700 euro totaal onwaardig!!

fgroen

Quote from: Dinobe on July 25, 2005, 20:27:53
Los van heel de discussie over de kooi van faraday en andere blabla, moet ik zeggen da ik echt verwonderd ben over die standaard filter. Het ziet er echt een ongeloofelijk goedkoop prulletje uit en speakers van 600 - 700 euro totaal onwaardig!!

Wellcome to the real world!

Als alle fabrikanten zouden bouwen als de kanjers op dit forum (voor dezelfde prijs), zou er geen reden zijn om überhaupt zelf te bouwen. Misschien moeten we de fabrieksjongens maar dankbaar zijn dat zelfbouw zo'n interessante bezigheid is.  ;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Audiofiel

Precies. En verwacht maar niet dat het bij andere merken beter is (en al helemaal bij de 'instappers), Dynaudio staat hierin niet alleen.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

beunky

Quote from: Audiofiel on July 26, 2005, 16:22:13
Precies. En verwacht maar niet dat het bij andere merken beter is (en al helemaal bij de 'instappers), Dynaudio staat hierin niet alleen.

Maar ze staan er wél om bekend ;) :D
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Audiofiel

Quote from: beunky on July 26, 2005, 16:38:06
Maar ze staan er wél om bekend ;) :D

Leg eens uit, Beunky. Zo'n opmerking vraagt om uitleg.

Vrijwel IEDER luidsprekermerk staat immers bekend om goedkope filteronderdelen in hun instappers. Noem anders gerust gelijkgeprijsde modellen van een ander bekend merk die hun filter wel tip-top heeft...
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

beunky

Quote from: Audiofiel on July 26, 2005, 21:43:54
Leg eens uit, Beunky. Zo'n opmerking vraagt om uitleg.

Sorry ik had duidelijk moeten zijn.
Dynaudio staat er om bekend gewoon best goede units te gebruiken maar het filter (en de kast) te verwaarlozen...
Met name in hun goedkopere lijnen.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Audiofiel

Quote from: beunky on July 26, 2005, 22:29:36
Sorry ik had duidelijk moeten zijn.
Dynaudio staat er om bekend gewoon best goede units te gebruiken maar het filter (en de kast) te verwaarlozen...
Met name in hun goedkopere lijnen.

Dan ben ik nog steeds benieuwd waaruit jij opmaakt dat juist Dynaudio dat doet. Zowel ik als fgroen zeggen al dat de meeste merken dat doen. Als jij informatie hebt waaruit blijkt dat dit Deense merk zich daar meer schuldig aan maakt, hoor ik dat graag van je. Anders blijft het een 'los schot voor de boeg' of 'van horen zeggen'.

Sorry, maar ik vind "staat er om bekend" zo verschrikkelijk vaag... :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

fgroen

Precies. Maak een gemiddelde budget-speaker open en dan zul je zien dat de gebruikte units vaak van aanvaardbare tot goede kwaliteit zijn, en dat kast en filter van bedroevende kwaliteit zijn. Broek op je enkels niveau.

Komt nog bij, dat Dynaudio units weliswaar goed zijn, maar kwa prijs niet helemaal sporen. Dat is niet altijd zo geweest. Toen Dynaudio op de DIY markt begon te leveren, hadden de units een goede prijs / kwaliteitsverhouding, maar er is in de loop der tijd een beetje een hype ontstaan rond deze units (eind 80-er jaren en de 90s) (waarschijnlijk veroorzaakt door de Esotar lijn, die denk ik als eerste echt dure DIY lijn aangemerkt kan worden) Waar Dynaudio handig gebruik van heeft kunnen maken door de prijzen op te drijven.

Intussen heeft Dynaudio kwa ontwikkeling van de units uiteraard niet stilgezeten, maar ik denk nog steeds dat een setje units zoals ze in een paar Audience 40 speakers zitten qua kostprijs niet meer dan 50 Euro kosten (= 2 woofers en 2 tweeters!!!). Dat kan ook niet anders, anders zijn die kasten nooit tegen die prijs op de markt te zetten.

Een "gezond" produkt kost de fabrikant ongeveer 10% van de verkoopprijs. In dit geval kost een setje Audience 40 speakers dus ongeveer 70 Euro om te fabriceren. In dat geval moet je als fabrikant aardig je best doen om voor 20 Euro aan materiaal een kast, fineer, lijm, filter, bedrading, aansluitterminal, demping en schroeven bij elkaar te sprokkelen.

De rest van de verkoopprijs gaat zitten in fabricage, montage, verpakking, transport en niet te vergeten de marges van fabrikant, tussenhandelaren, eindverkopers en belastingen. Vooral die laatste drie hakken en aardig in.

Maar ja, als je gewoon een paar speakers in de winkel koop hoef je nooit het stof uit je neus te snuiten, de bolletjes soldeertin van je tafel te krabben en je buren te pesten met een snerpende bovenfrees. Dat is ook wat waard. :-)

Wat dus wel fnuikend is (en ditzelfde fenomeen zie je ook terug in DHZ-materialen in het algemeen) is dat de prijs van DIY speakers eigenlijk onevenredig hoog is. In feite incasseren materiaalleveranciers een deel van het voordeel dat door zelfbouw te behalen is. Het enige dat wij kunnen doen is dat maar gewoon accepteren, of zoeken naar merken die daaraan niet meedoen en scherpe prijzen rekenen voor hun geleverde kwaliteit. 

Al met al heeft Audiofiel denk ik een leuke middenweg laten zien om toch goede speakers te krijgen door een beperkte DIY inspanning, gebruikmakend van de discrepantie tussen de prijs van DIY units, en de prijs waarvoor je een complete fabrieksspeaker kunt kopen.

Zoals reeds aangegeven in de openings post van dit topic:
QuoteKostentechnisch hoogstandje?
Als je de prijs van de losse units optelt (toen ze nog los te koop waren), kom je tot een merkwaardig resultaat. De 4 ohm 15W75 midwoofer kost 150 euro per stuk en de 8 ohm D260 tweeter kost ook 150 euro, wat totaal 600 euro maakt. De eerste Audience 40's gingen over de toonbank voor zo'n 700 euro per setje. Voor de zelfbouwer was het alternatief dus een kastje te bouwen, compleet met filter, entree, baspoort en dempingsmateriaal voor slechts 50 euro per stuk. Een schier onmogelijke opgave.

Kortom: slim bekeken Audiofiel!  O0

mvrgr, Fokke.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Audiofiel

#88
Quote from: fgroen on July 27, 2005, 10:33:41
Komt nog bij, dat Dynaudio units weliswaar goed zijn, maar kwa prijs niet helemaal sporen. Dat is niet altijd zo geweest. Toen Dynaudio op de DIY markt begon te leveren, hadden de units een goede prijs / kwaliteitsverhouding, maar er is in de loop der tijd een beetje een hype ontstaan rond deze units (eind 80-er jaren en de 90s) (waarschijnlijk veroorzaakt door de Esotar lijn, die denk ik als eerste echt dure DIY lijn aangemerkt kan worden) Waar Dynaudio handig gebruik van heeft kunnen maken door de prijzen op te drijven.
Dynaudio heeft mijns inziens de prijs van de losse units helemaal niet opgedreven. Ik zal even wat prijzen naast elkaar zetten, dan wordt dat duidelijker:












Unit         1989 Remo       1992 Speakerland    2000 Speakerland    2005 Remo
15W75109 (fl. 239)116 (fl. 255)132 (fl. 290)149 euro
30W100264 (fl. 580)264 (fl. 580)289 (fl. 635)289 euro
D28/276 (fl. 168)76 (fl. 168)96 (fl. 212)79 euro
D260139 (fl. 305)139 (fl. 305)155 (fl. 340)149 euro
T330307 (fl. 675)307 (fl. 675)336 (fl. 740)359 euro

Lijkt mij een hele duidelijk prijsontwikkeling in ruim 15 jaar. Ik denk dat je zelfs rustig kunt zeggen dat de prijzen relatief laag zijn gebleven.

QuoteIntussen heeft Dynaudio kwa ontwikkeling van de units uiteraard niet stilgezeten, maar ik denk nog steeds dat een setje units zoals ze in een paar Audience 40 speakers zitten qua kostprijs niet meer dan 50 Euro kosten (= 2 woofers en 2 tweeters!!!). Dat kan ook niet anders, anders zijn die kasten nooit tegen die prijs op de markt te zetten.
Ik denk dat we moeten oppassen de prijs van Dynaudio-units te relateren aan de kostprijs, zoals we met andere zelfbouw-ontwerpen doen. De kostprijs van een unit van ScanSpeak of Vifa bijvoorbeeld ligt lager, omdat ScanSpeak alleen maar units verkoopt en een fabrieksmerk als Sonus Faber die deze units wil gebruiken koopt ze dus bij ScanSpeak in. Dynaudio koopt geen units in om een speaker te maken, ze produceren zelf units (als één van de weinige luidsprekerfabrikanten). Voor hen zelf zijn de units dus goedkoper, maar voor de buitenwereld logischerwij natuurlijk niet.

Overigens is de kwaliteit van de units erg hoog, een 15W75 is zijn 149 euro zeker waard, ook tegen de huidige maatstaven afgezet. Een waanzinnig afwijkende spreekspoel, aluminium hexacoil windingen, een zeer zware gegoten korf: gewone een high-end unit.

QuoteWat dus wel fnuikend is (en ditzelfde fenomeen zie je ook terug in DHZ-materialen in het algemeen) is dat de prijs van DIY speakers eigenlijk onevenredig hoog is. In feite incasseren materiaalleveranciers een deel van het voordeel dat door zelfbouw te behalen is. Het enige dat wij kunnen doen is dat maar gewoon accepteren, of zoeken naar merken die daaraan niet meedoen en scherpe prijzen rekenen voor hun geleverde kwaliteit. 
Helemaal mij eens. Maar voor mij was Dynaudio zeker een merk dat een prima prijs vroeg voor de geleverde units. Dat de vraag naar units nog steeds hoog is bij de zelfbouwzaken (Ruud van Speakerland tijdens het laatste bezoek: "Als je nog 100 Dynaudio's weet, hou ik me aanbevolen") geeft dat ook aan. Nu moeten zelfbouwers met een voorliefde voor Dynaudio overstappen naar andere merken. Of weer speakers 'kanabaliseren': Audience kopen, speakers er uit halen en er zelf een mooie kast voor maken en een beter filter...
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

DIY_Freak

Quote from: Audiofiel on July 27, 2005, 11:19:12Overigens is de kwaliteit van de units erg hoog, een 15W75 is zijn 149 euro zeker waard, ook tegen de huidige maatstaven afgezet. Een waanzinnig afwijkende spreekspoel, aluminium hexacoil windingen, een zeer zware gegoten korf: gewone een high-end unit.
Helemaal mij eens. Maar voor mij was Dynaudio zeker een merk dat een prima prijs vroeg voor de geleverde units. Dat de vraag naar units nog steeds hoog is bij de zelfbouwzaken (Ruud van Speakerland tijdens het laatste bezoek: "Als je nog 100 Dynaudio's weet, hou ik me aanbevolen") geeft dat ook aan. Nu moeten zelfbouwers met een voorliefde voor Dynaudio overstappen naar andere merken. Of weer speakers 'kanabaliseren': Audience kopen, speakers er uit halen en er zelf een mooie kast voor maken en een beter filter...
Ik denk dat de vraag naar Dynaudio ook iets te maken heeft met de exclusiviteit van de units en misschien minder met de kwaliteit. Ik denk dat er meer dan genoeg concurrerende units bij andere merken te krijgen zijn voor hetzelfde geld. Alleen al in het land van herkomst (SS, Peerless of bij hun buren: Seas, mijn persoonlijke favoriet). Maar wat moeilijk of niet verkrijgbaar is wordt vaak vanzelf lekkerder dan de rest...

Ik snap trouwens niet goed waar Remo z'n units vandaan haalt. Zou het nog een oude voorraad zijn, want zover ik weet is de levering naar de tussenhandel echt over.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

Audiofiel

De vraag heeft niets te maken met exclusiviteit, want anders zouden bijvoorbeeld Eton en Thiel units nòg beter moeten verkopen. Het heeft te maken met de unieke klank, en die is bij Dynaudio anders dan bij ScanSpeak of Pearless en noem maar op. Het juist interessant dat iedere fabrikant van drivers zo'n ruime keuze heeft, anders had iedereen in essentie dezelfde speakers.

De officiële en de officieuze handel in nieuwe Dynaudio units is, zoals al eerder gezegd, inderdaad verleden tijd. Wat er nog nieuw te koop is, zijn oude voorraden. Overigens worden vervangingsunits nog steeds geleverd (tegen inlevering van de oude unit om grijze verkoop tegen te gaan), nu en in de komende jaren.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

DIY_Freak

Quote from: Audiofiel on July 27, 2005, 12:57:33
De vraag heeft niets te maken met exclusiviteit, want anders zouden bijvoorbeeld Eton en Thiel units nòg beter moeten verkopen. Het heeft te maken met de unieke klank, en die is bij Dynaudio anders dan bij ScanSpeak of Pearless en noem maar op. Het juist interessant dat iedere fabrikant van drivers zo'n ruime keuze heeft, anders had iedereen in essentie dezelfde speakers.
Ik bedoelde met exclusiviteit slechts de verkrijgbaarheid.

Eton en Thiel zijn bij alle diy zaakjes te koop. Ik vind dat Dynaudio in klank wel iets weg heeft van Peerless units. En de HDS serie, binnenkort 'vernieuwd', is zo geweldig goed voor het geld, dat Dynaudio daar weinig aan toe te voegen heeft. Naast midbasses zijn woofers van Peerless ook prijskampioenen. Tweeters is niet 'hun ding'. Seas daarentegen heeft een aantal briljante tweeters, met name in de standard line (G550, H1212 uit m'n hoofd, is echt een dikke aanrader, waanzinnig voor het geld). Voor toptweeters kun je op diverse plaatsen terecht, bijvoorbeeld Thiel. Verder heb je ook de C-Quenze en Flex units van Audiotechnology, die wel erg veel weg hebben van de oudere Dynaudio. Ook niet zo verwonderlijk omdat het dezelfde ontwerper (Skaaning) betreft... ook oprichter van Scan Speak...

Beetje een herhaling van m'n vorige post, maar ik denk echt dat Dynaudio passé is, in ieder geval het handje vol units dat nu kennelijk te koop is. 15 jaar geleden de helemaal top, maar die units zijn inmiddels kostentechnisch ingehaald door anderen m.i.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

Audiofiel

Quote from: DIY_Freak on July 27, 2005, 14:21:37
Beetje een herhaling van m'n vorige post, maar ik denk echt dat Dynaudio passé is, in ieder geval het handje vol units dat nu kennelijk te koop is. 15 jaar geleden de helemaal top, maar die units zijn inmiddels kostentechnisch ingehaald door anderen m.i.

Voor mij dan ook een herhaling van eerdere posts, want ik zie niet in wat Peerless (of welke unit-fabrikant dan ook) te bieden heeft op het gebied dat de Dynaudio 15W75 nu bestrijkt... Peerless heeft een 11 en 12 cm midrange en diverse woofers in het gamma, maar niets dat zo goed zowel laag als midden doet... En dan heb ik nog niet eens naar andere units gekeken...
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

DIY_Freak

#93
Quote from: Audiofiel on July 27, 2005, 17:17:08
Voor mij dan ook een herhaling van eerdere posts, want ik zie niet in wat Peerless (of welke unit-fabrikant dan ook) te bieden heeft op het gebied dat de Dynaudio 15W75 nu bestrijkt... Peerless heeft een 11 en 12 cm midrange en diverse woofers in het gamma, maar niets dat zo goed zowel laag als midden doet...
Zowel de HDS182(-PP) als de HDS134 zijn volbloed highend units. Zelfs het kleintje doet het aardig in de bas en kan prima in een tweeweg fungeren (Edo had bij de DDIY2005 een tweeweg staand zuiltje met de Vifa XT25. Erg mooi en compacte tweeweg). De HDS182 geeft ook zeer accuraat en 'makkelijk' midden (crossen rond 2-2,5KHz) èn een diepere bas van hoge kwaliteit voor een speaker van dit formaat. Dit model wordt op het moment bijna weggegeven bij enkele internetwinkels (get them while you can). De versie met phaseplug is nog een tikkie beter.

De C-Quenze (bijvoorbeeld deze) zijn volgens mij gewoon voortborduursels van Dynaudio units, gezien het uiterlijk en de ontwerper.

Goed, ik houd er over op ;)
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

Audiofiel

#94
Phaseplug of niet, Peerless heeft geen 15cm polypropyleen unit uit gegoten aluminium met een spreekspoel van 7,5 cm. Oftewel: je noemt leuke units, maar totaal anders (ook polyprop, maar andere magneet en spreekspoel). Zowel qua specs als qua klank (trouwens de Vas is ook totaal verschillend).

QuoteGoed, ik houd er over op ;)

Precies, want dit is een onzinnige discussie. Ik zeg niet dat Dynaudio betere units maakt dan andere merken, alleen dat ze andere units maken. En als je dus die andere klank wilt, dan is het jammer dat ze niet voor de DIY markt te krijgen zijn, dat moet zelfs jij als DIY-freak snappen...  ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

DIY_Freak

Quote from: Audiofiel on July 27, 2005, 20:43:42
Phaseplug of niet, Peerless heeft geen 15cm polypropyleen unit uit gegoten aluminium met een spreekspoel van 7,5 cm. Oftewel: je noemt leuke units, maar totaal anders (ook polyprop, maar andere magneet en spreekspoel). Zowel qua specs als qua klank (trouwens de Vas is ook totaal verschillend).
Zoals de engelsen zeggen: specs schmecks. Het gaat inderdaad om de klank  8)
Quotedat moet zelfs jij als DIY-freak snappen...  ;D
;)
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.