Dynaudio Audience 40 SAE*

Started by Audiofiel, June 29, 2005, 15:23:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Smitsmans

Aluminiumfolie werkt zeker als afscherming. Ik heb daar ervaring mee in een geheel andere "tak van sport".

Bij een elektrisch aangedreven modelvliegtuig had ik door de hoge stromen van meer dan 30 A last van storingen bij de motorregeling.

Afschermen van de stroomvoerende kabels en de radiografische ontvanger met aluminiumfolie heeft dit probleem betrouwbaar opgelost.

Audiofiel

Quote from: Smitsmans on July  2, 2005, 00:11:42
Bij een elektrisch aangedreven modelvliegtuig had ik door de hoge stromen van meer dan 30 A last van storingen bij de motorregeling.
30A?  :o Is dat met de bekende 7,2V? Dat zou dik 216 watt zijn!
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Smitsmans

Het is met 9,6 v, die bij deze belasting initieel tot 8,4 V terugvalt en de stroom is dan rond de 33 A.

Dus zo,n 275 Watt voor een model van 1250 gram. Dat gaat lekker!

NoFuzz

Ik durf het bijna niet te vragen, maarrrrr...... :P

Nieuwsgierig geworden na het lezen van je verhalen over het filter in de dynaudio audience 40, heb ik de grote broer uit de serie ook eens van binnen bekeken. Ik ben geen elektronicus, dus weet niet in hoeverre dit waar is, maar het lijkt erop dat er veel overeenkomsten zijn met het originele filter uit de Audience 40... En natuurlijk is mijn vraag: zie jij (of anderen uiteraard) verbeterpunten in dit filter?
Equipment list: Two ears, two eyes and a brain...
Sonus Faber Toy Towers|Music Hall A70.2|SMSL SU8|Chromecast Audio|Xbox one S|Oppo 93||Denon X4500H|Dynaudio Audience 62|SF Solo|42W|SVS PC+2039|Sony VPL-HW50ES

Audiofiel

Quote from: NoFuzz on July  6, 2005, 17:00:59
Ik durf het bijna niet te vragen, maarrrrr...... :P

Nieuwsgierig geworden na het lezen van je verhalen over het filter in de dynaudio audience 40, heb ik de grote broer uit de serie ook eens van binnen bekeken. Ik ben geen elektronicus, dus weet niet in hoeverre dit waar is, maar het lijkt erop dat er veel overeenkomsten zijn met het originele filter uit de Audience 40... En natuurlijk is mijn vraag: zie jij (of anderen uiteraard) verbeterpunten in dit filter?
Ja! Het filter is complexer en dus nogal wat voller qua onderdelen, maar ook hier is een hoop voordeel te halen. Hou er dus wel rekening mee dat je meer kwijt bent aan onderdelen. Is dit een Audience 6x, 7x of 8x?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

NoFuzz

Dit is van een 82.

De kast is al wel aardig uitgevoerd: bekleed met bitumen, schuim en en soort wattenspul.

Maar, volgens sommigen is het alleen upgraden van componenten, okoal gebruik je dezelfde waarden, niet altijd een verbetering. Het filter is al helemaal toegesneden op de gebruikte behuizing en drivers. Dus er is wel enig risico aan verbonden, tenzij je net zoals ji hebt gedaan, het hele filter nabouwd met de betere componenten. Dan is er altijd een weg terug.

Er zit nog 4 jaar garantie op, dus ik twijfel of ik het uberhaupt wel moet doen.
Equipment list: Two ears, two eyes and a brain...
Sonus Faber Toy Towers|Music Hall A70.2|SMSL SU8|Chromecast Audio|Xbox one S|Oppo 93||Denon X4500H|Dynaudio Audience 62|SF Solo|42W|SVS PC+2039|Sony VPL-HW50ES

fgroen

Dan eerst nog maar 4 jaar afzien....  >:D

Even zonder gegeit: onder garantie moet de kast in geval van calamiteiten weer terug te bouwen zijn naar het origeneel. Dus geen gesoldeer aan punten die geklemd zijn enzovoorts. Dus.. niets let je om het filter eruit te plukken en er een ander filter voor in de plaats te zetten...

Trouwens wel grappig dat er alleen maar Dynaudio-reacties zijn. De truuk die Arjen heeft uitgehaald is algemeen toepasbaar en zal m.i. overal effect sorteren. Ik sta elke keer weer versteld wat voor een bagger ik aantref in fabrieksspeakers van 100 - 500  euro per stuk.
(die komen nogal eens binnenwaaien met de vraag of ik nog iets kan met die kapotte speakers. Meestal blijft het dan bij de volgende aaneenschakeling van gebeurtenissen:
- een nieuwsgierige blik in de ingewanden,
- ik schrik me dood van de droevenis,
- afweging van de kosten van reparatie,
- afweging van wat ik heb in geval van reparatie,
- het besluit om wat bruikbare onderdeeltjes te redden,
- en vervolgens de boel weg te flikkeren  :-X)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Rudo

Quote from: NoFuzz on July  6, 2005, 17:37:22
Het filter is al helemaal toegesneden op de gebruikte behuizing en drivers.
Je moet een serieproduct niet te hoog aanslaan hoor..
Ook al zijn het prachtige speakers en is Dynaudio een respectabel merk, het kan beslist beter, zeker na een paar jaar, omdat intussen betere condensatoren beschikbaar zijn..

't Is enkel de vraag of je wilt investeren en of je wilt doorzetten.
Als het in eerste instantie geen verbetering is na toepassen van een of meer betere componenten, dan kun je of doorgaan (aan te raden) of weer terug naar de oorspronkelijke situatie. In beide gevallen kost het zeker geld. Kijk eens op mijn site wat ik met een Celestion SL600si heb uitgespookt. Dat is echt een enorme stap voorwaarts! Als de basisingrediënten oké zijn, dwz goede speakerunits, een goede kast, dan loont het om een goedkoop opgebouwd wisselfilter te upgraden.

Helemaal risicoloos is het niet, je set kan uit balans raken waardoor je ineens de fouten van bv een versterker beter gaat horen....
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

Audiofiel

Quote from: fgroen on July  6, 2005, 18:48:13
Trouwens wel grappig dat er alleen maar Dynaudio-reacties zijn. De truuk die Arjen heeft uitgehaald is algemeen toepasbaar en zal m.i. overal effect sorteren. Ik sta elke keer weer versteld wat voor een bagger ik aantref in fabrieksspeakers van 100 - 500  euro per stuk.
Daar sta ik ook steeds over versteld. De mods die ik gedaan hen, kunnen inderdaad simpelweg bij alle merken worden gedaan, vooral in de 'iets goedkopere' tot 'redelijk dure' klasse.

Quote from: Rudo on July  6, 2005, 19:18:17
Je moet een serieproduct niet te hoog aanslaan hoor.. Ook al zijn het prachtige speakers en is Dynaudio een respectabel merk, het kan beslist beter, zeker na een paar jaar, omdat intussen betere condensatoren beschikbaar zijn..
Die betere condensatoren waren er toen ook al... Het is meer de keuze die de fabrikanten maken...

QuoteHelemaal risicoloos is het niet, je set kan uit balans raken waardoor je ineens de fouten van bv een versterker beter gaat horen....
Maar in dit geval zijn de basis-ingrediënten voldoende goed, dus zal er zeker verbetering optreden. Dat er daarna een andere component op het punt staat de zwakste schakel te zijn, is nu eenmaal de prijs van upgraden. Dat werkt bij iedere upgrade zo en gaat door totdat de set weer in balans is. In de meeste gevallen zal een upgrade van je filter echter veel meer positieve dan negatieve effecten hebben. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Shorty

Even een stomme vraag :-[ : moet je een dat pak aluminium niet aan aarde leggen om echt effectief te kunnen zijn....?

VrGr,

Bart J.

Oracle

Quote from: fgroen on July  6, 2005, 18:48:13
Trouwens wel grappig dat er alleen maar Dynaudio-reacties zijn. De truuk die Arjen heeft uitgehaald is algemeen toepasbaar en zal m.i. overal effect sorteren.

Eltax Liberty 3+ en Tannoy Mx3. Dus ook andere merken melden zich. Misschien dat de rest nog even afwacht wat hier uit komt? ;)

Groet,
Mark

Audiofiel

Quote from: Shorty on July  6, 2005, 22:10:22
Even een stomme vraag :-[ : moet je een dat pak aluminium niet aan aarde leggen om echt effectief te kunnen zijn....?

Ach, er bestaan eigenlijk alleen maar stomme antwoorden, dus laat ik die ook maar geven. ;)
Aan de ene kant best wel paars en aan de andere kant een beetje breed.

Nee, zonder dollen. Een kooi van Faraday hoef je ook niet aan aarde te leggen. Het gaat er om dat binnen het aluminium de invloed van magnetische straling / inductie een stuk minder is. Laat ik het zo zeggen: je auto schermt ook genoeg af om radio-ontvangst BINNEN in de auto onmogelijk te maken (daarom zitten antennes aan de buitenkant!). Die auto staat ook niet aan aarde, sterker nog, die is geïsoleerd op vier rubberen banden.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

BarcoCRT

#37
Hoi,

Toch heb ik moeite met je opmerking dat je met aluminium een magnetische afscherming wilt maken.
Aluminium is niet magnetisch en afscherming met aluminium tegen een magnetisch veld zal daarom niet gaan werken.

Aluminium schermt af tegen electrische velden, maar dat is nu juist weer geen probleem bij een luidspreker.

Gebruik gewoon blik, dat is zo mogelijk de beste afscherming tegen electromagnetische velden.

Ook heb ik moeite met de bewering dat een statisch magnetisch veld een invloed heeft op electrische componenten. Alleen een wisselend magnetisch veld kan een inductiestroom opwekken. Een transformator werkt immers ook niet op gelijkspanning.

Graag zou ik een link zien waar je beweringen onderbouwt worden.

Het enige wat ik kan bedenken is dat je spoelen zeer minmaal 'statisch' verzadigd zijn, de invloed is klein (lucht is een slechte geleider voor magnetisme) en het vergroten van de afstand van de spoel tov de woofer-magneet zal de invloed kwadratisch doen afnemen. Ander bekende tweak is om de spoelen van een filter onder 90 graden te monteren en zodoende elkaars onderlinge beinvloeding te minimaliseren.

Reinier
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

Audiofiel

Quote from: rbauer on July  8, 2005, 16:51:07
Toch heb ik moeite met je opmerking dat je met aluminium een magnetische afscherming wilt maken.
Aluminium is niet magnetisch en afscherming met aluminium tegen een magnetisch veld zal daarom niet gaan werken.
Dus jij wil magnetisme bestrijden met een materiaal wat zelf ook magnetisch gaat worden?
Dat is zo'n beetje hetzelfde als een brand met vuur bestrijden of wateroverlast met een kraan.

Kijk eens naar de betere audio-apparatuur. Daar wordt geen blik of staal gebruikt als materiaal van de kast om af te schermen, maar juist aluminium. Om de duurdere transformatoren van high end apparatuur zit soms ook nog een eigen aluminium afscherming. Aluminium is het goedkoopste en makkelijkst te verwerken metaal om daarvoro te gebruiken.

QuoteAluminium schermt af tegen electrische velden, maar dat is nu juist weer geen probleem bij een luidspreker.
Dat is overigens ook een probleem hoor, maar het magnetisme is de hoofdzorg.

QuoteGebruik gewoon blik, dat is zo mogelijk de beste afscherming tegen electromagnetische velden.
Blik is magnetisch te maken, dus wil ik niet gebruiken!

QuoteOok heb ik moeite met de bewering dat een statisch magnetisch veld een invloed heeft op electrische componenten. Alleen een wisselend magnetisch veld kan een inductiestroom opwekken. Een transformator werkt immers ook niet op gelijkspanning.

Graag zou ik een link zien waar je beweringen onderbouwt worden.
Dan moet je even teruglezen vanaf pagina 1. Daar staat de link al gegeven met het stukje over de Kooi van Faraday.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

BarcoCRT

#39
Hoi,

De kooy van faraday werkt alleen met wisselende (electro)magnetische velden. Een luidsprekermagneet is geen wisselend magnetisch veld.

Om de werking van de 'kooi' te verbeteren verdient het de aanbeveling om een materiaal te nemen waarin zich goed een magnetisch veld op laat wekken, ook hiervoor valt aluminium af.

Verder wordt er veel aluminium toegepast omdat het licht is, gewoon blik/ijzer verdient nog steeds de voorkeur.

Je wilt geen 'te magnetiseren afscherming' gebruiken om het statische veld van de woofermagneet af te schermen. Dat kan niet met een kooi van faraday, en ik stel dan ook voor om gewoon de afstand tussen de woofer magneet en alles wat je er van wilt afschermen te vergroten. Een mogelijke oplossing zou zijn om het filter ver buiten de kast te plaatsen.

Reinier
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

Audiofiel

Reinier, ales eerste: ik stel het zeker op prijs dat je meedenkt!
Maar als je het topic al helemaal hebt gelezen, dan weet je dat de kasten al lang af zijn.

Wat betreft die Kooi van Faraday: ik zei al dat de benaming misschien niet helemaal correct is, omdat het mij vooral om de statische velden gaat.
Quote from: Audiofiel on July  1, 2005, 09:49:01
Ik had het misschien geen Kooi van Farafay moeten noemen, maar door die term te gebruiken wordt het effect voor de meeste mensen wat inzichtelijker.

En dat met het ontbreken van de bekende gaten in het raster de afscherming met aluminium is op te vatten als een vaste plaat, dus wel geschikt als vermindering van statische velden.

Maar hoe dan, benaming goed of niet, het werkt gewoon. ;) ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

BarcoCRT

#41
Hoi,

Ik wil er geen 'fundamentele' discussie van maken, en ik gun iedereen zijn plezier in het tweaken van zijn set.

Ik heb alleen een probleem met je onderbouwing, die in mijn ogen niet klopt.

De kooi van Faraday schermt af tegen electromagnetische velden, beter bekend als radiogolven, HF instraling of EMC. Dit is echter iets heel anders dan een afscherming tegen een statisch magnetisch veld.

Verder beweer ik ook niet dat wat je nu hebt gedaan geen invloed op het geluid heeft. Je hebt wel iets getweakt, maar de invloed van buiten, in dit geval een statisch magnetisch veld, die je graag wilde opheffen c.q. verminderen is echter onveranderd aanwezig. Wat je wel hebt gedaan is een afscherming tegen HF instraling, of wel EMC afscherming aangebracht.

Maar de componenten die in het filter zijn verbeterd zorgen al voor een dusdanig grote wijziging (verbetering!) dat je zeker een beter klinkende luidspreker hebt dan voordat je begon met tweaken.

Veel plezier met luisteren verder.

Reinier
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

Audiofiel

Ik sluit niet uit dat mijn theoretische kennis van afschermen niet afdoende is om voldoende onderbouwing te geven voor wat ik heb gedaan met de aluminium/bubbelplasticfolie afscherming. :D

Echter, ik heb het verschil gehoord tussen een gelijk filter MET en ZONDER folie en het hoorbare resultaat is voor mij dusdanig groot, dat ik het zeker toepas bij ieder zelfbouw- of modificatieproject waarbij een magneet op relatief korte afstand van het filter staat.

Ik ben overigens niet de enige die zijn filter op deze manier afschermt.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

fgroen

Er bestaat ook een metaal dat speciaal wordt gebruikt voor magnetische afscherming, THEL noemt het "mu-metall" Dat wordt hoofdzakelijk gebruikt om de trafo in een apparaat magnetisch af te schermen, dwz te zorgen dat het 50Hz magnetische strooiveld niet naar buiten komt. Het staat niet op hun website, wel in hun katalogus.

Ik den zelf ook dat Alu niets doet tegen een statisch magnetisch veld, in een wisselend magnetisch veld zal in elk metaal een zogenaamde kringstroom worden opgewekt. Koper is daarviir het best, vanwege de lage specifieke weerstand. Je kunt het metaal als het ware zien als een heleboel kortgesloten spoelen, en een wisselend magnetisch veld zal daarin een stroom opwekken. Omdat die stroom wordt kortgesloten en in warmte wordt omgezet, zal er op die manier energie uit het wisselende magnetische veld verdwijnen. Wellicht dat de aluminium folie een dempende werking heeft op de luchtspoelen die in het filter zitten.

Dit is de natuurkundige onderbouwing die ik eraan kan geven.  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

BarcoCRT

Fgroen,

Helemaal goed. http://nl.wikipedia.org/wiki/Kooi_van_Faraday

Mu metaal is inderdaad het beste, maar volgens mij erg prijzig. Het werd/wordt o.a. gebruikt om de CRT in een oscilloscoop af te schermen.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

Audiofiel

Om te voorkomen dat dit topic voor meer dan de helft uit een discussie over de afschermende werking van aluminium blijft gaan: zullen we die discussie niet verder hier voeren?

Dit is een topic over modificatie van de Audience 40. Ik heb in een eerder zelfbouwproject al eens getest mèt en zonder aluminium shielding en de conclusie was dat het beter klinkt mèt. Daar wil ik het graag bij laten.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

voodooless

#46
Quote from: Audiofiel on July 12, 2005, 08:43:42
Om te voorkomen dat dit topic voor meer dan de helft uit een discussie over de afschermende werking van aluminium blijft gaan: zullen we die discussie niet verder hier voeren?

Is dat net als in de kerk zitten, en luid aan de pastoor vragen of God bestaat?  ;D

Audiofiel

Ik begrijp je reactie niet. Ik zeg dat er nu al 2 pagina's discussie is over die afscherming, terwijl het topic over de modificatie gaat. Ik had liever gezien dat die discussie in een los topic was gevoerd. Nu is het topic vervuild.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

voodooless

#48
Quote from: Audiofiel on July 12, 2005, 09:51:11
Ik begrijp je reactie niet. Ik zeg dat er nu al 2 pagina's discussie is over die afscherming, terwijl het topic over de modificatie gaat. Ik had liever gezien dat die discussie in een los topic was gevoerd. Nu is het topic vervuild.

Je afscherming is toch net als de rest een modificatie? Waarom zou je het er dan toch niet over mogen hebben. Je kunt niet verwachten dat iedereen alleen maar ja en amen in je topic gaat zeggen. Wordt dan ook wel een saaie boel zo ;)

Audiofiel

Quote from: deepspace on July 12, 2005, 10:00:42
Je afscherming is toch net als de rest een modificatie? Waarom zou je het er dan toch niet over mogen hebben. Je kunt niet verwachten dat iedereen alleen maar ja en amen in je topic gaat zeggen. Wordt dan ook wel een saaie boel zo ;)

Ja, het is een onderdeel van de modificatie. Maar het draait om het uiteindelijke geluid. Niemand hoeft ja en amen te zeggen, maar het wordt een fundamentele discussie en dat is niet de insteek van de topicstarter.

Straks gaan we 3 pagina's doordiscussiëren over de gebruikte weerstand. Of twee pagina's over het nut van zilververzadigd tin. Ik bedoel dat zo'n heel topic doodslaat als er een vergrootglas wordt gelegd op 1 klein aspectje.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.