Dynaudio Audience 40 SAE*

Started by Audiofiel, June 29, 2005, 15:23:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiofiel

Na het zelfbouwproject van mijn 5 Dynaudio Gemini's en van mijn Scan Speak Rubik's Cube sub en recentelijk de  Solen Impression Special Cherry Edition nu dan de modificatie van een Dynaudio Audience 40 setje.

Aangezien het een modificatie is van een bestaande speaker, heb ik de vrije hand genomen in de naam van de aanpassingen:

Dynaudio Audience 40 SAE*

* Special Audiofiel Edition

De Dynaudio Audience 40 wordt alom gezien als een hele sterke zet van het Deense merk. Enerzijds spreken de reviews van de speaker boekdelen, anderzijds was het een antwoord op de grote stroom van zelfbouwers die met Dynaudio units mooie ontwerpen uitvoerden. De Audience 40 is een mijlpaal in het uitbrengen van een kosten-technisch zeer voordelige luidspreker en betekende tevens het einde voor de zelfbouwmarkt in de meeste Europese landen.

Kostentechnisch hoogstandje?
Als je de prijs van de losse units optelt (toen ze nog los te koop waren), kom je tot een merkwaardig resultaat. De 4 ohm 15W75 midwoofer kost 150 euro per stuk en de 8 ohm D260 tweeter kost ook 150 euro, wat totaal 600 euro maakt. De eerste Audience 40's gingen over de toonbank voor zo'n 700 euro per setje. Voor de zelfbouwer was het alternatief dus een kastje te bouwen, compleet met filter, entree, baspoort en dempingsmateriaal voor slechts 50 euro per stuk. Een schier onmogelijke opgave.

Een half jaar na de introductie besloot Dynaudio de prijzen nog eens extra te verlagen naar 600 euro per set. Stiekem werd een stille verandering doorgevoerd en werd de mooie D260 tweeter vervangen door het slechts de helft kostende D28/2 exemplaar. Een prijsdaling met 100 euro dus terwijl de kostprijs met ongeveer 150 euro daalde. Een slimme zet dus.

Na twee jaar kwam de opvolger, de Audience 42. Volgens de marketing-machine van Dynaudio de 'verbeterde' versie van de 42. Inderdaad was de baffle (front van de kast) ietsje dikker geworden, maar de 'geupgrade tweeter en filter' bleken gewoon dezelfde te zijn als voorheen. Niettemin bleef de populariteit van de kleine Audience monitor groeien.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

De beste Audience 40 is dus de eerste versie, want die heeft nog de betere tweeter (D260) aan boord. Dus de beste versie om eens aan een modificatie te onderwerpen, zeker ook omdat ik met dezelfde tweeter en woofer al heel lang tevreden ben in mijn 5 eigen zelfbouw Dynaudio Gemini's die ik voor surround gebruik. Wat erg opvalt aan deze speakers is het mooie afstraalgedrag, wat typisch is voor een monitor. Ruimtelijk, snel en zeer neutraal. Nu zijn de Gemini's extra interessant vanwege de d'Appolito opstelling met de twee identieke woofers en de tweeter ertussen, elk op 6 dB/octaaf gefilterd.

Hoewel de Audience geen d'Apollito is, is het wel een hele mooie monitor. Dynaudio-eigen, is deze speaker natuurlijk met 6 dB gefilterd. Nadere bestudering van het filter levert echter op dat er een 'truck' is toegepast om het middengebied wat extra 'op te peppen'. Vanaf de overgangsfrequentie van de woofer doet de tweeter het eerste stukje extra mee door een heel dun en klein spoeltje met een relatief grote weerstand wat over de voorschakel-weerstand van de tweeter zit. Dit heeft tot gevolg dat de weerstand van de tweeter kleiner is in het gebied van grofweg 2-4 KHz, wat een kleine boost geeft aan dat gebied. Daarboven wordt het effect nihil.



Op de foto hierboven zit deze spoel onderaan op de printplaat. Hoewel de 'boost' in het middengebied veel 'presence' geeft aan de speaker is het bepaald geen audiofiele oplossing. Dus voor het modificeren van de speaker moet het filter natuurlijk radicaal veranderen.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Ik wilde met een paar units die ik nog had liggen een viertal Dynaudio's maken die veel lijken op de Audience 40, namelijk de Solen Impression. Toen ik tegen een setje Audience 40 aan liep, leek mij dat een goede start voor een test met het te gebruiken filter voor de Impression's.

Als uitgangspunt voor het filter ga ik uit van de standaard filtering bij de meeste Dynaudio's: 6,8 microfarad voor de tweeter. Standaard zit er 4,7 in de Audience, maar bijna alle ontwerpen gaan uit van 6,8 dus ik ook. Het ontwerp uit de zelfbouw-wereld van  de Solen Impression gaat daar ook van uit, en heeft tevens een impedantie-correctie voor de woofer met een ongebruikelijk grote condensator met serieweerstand. Zie het vrij simpele schema hieronder:



Uiteraard is het ook de bedoeling om betere onderdelen te gebruiken dan het Audience filtertje van rond de 5 euro aan onderdelen, die in schril contrast staat met de units van bijna 300 euro per kast...!
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Uiteraard is 39 mfd geen standaard waarde, dus gebruik ik twee condensatoren parrallel om aan die waarde te komen. Met een 33 en een 5,6 kom ik op 38,6 en dat is goed genoeg. Ik gebruik Audyn Cap MKP polypropyleen-condensatoren van 400 volt voor de correctie. Als weerstanden gebruik ik MOX4 weerstanden, die met twee weerstanden naast elkaar voldoende wattage aan kunnen en beter klinken dan de MOX10 weerstanden die ook verkrijgbaar zijn.

Als spoel wordt een 1,4 mm luchtspoel gebruikt, die veel beter is dan de door Dynaudio gebruikte 6x zo kleine versie. Voor de seriecondensator gebruik ik een vrij prijzige Leclanché MKP , die erg goed combineren met Dynaudio.

Het filter wil ik hard-wiren om een zo kort en puur mogelijke signaalweg te gebruiken. Ik monteer de onderdelen daarvoor op een plankje, draai de draden eerst goed in elkaar en soldeer ze daarna vast met zilver-verzadigd soldeertin (4-5%).



Gezien de nogal kleine beschikbare ruimte in de kast zitten de onderdelen vrij dicht op elkaar:


Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Romano

Hoe bevalt het geluid nu Audiofiel?

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

En hier de twee filters naast elkaar:



En nog een foto:



Het verschil met het originele filter is vrij duidelijk te zien:


Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Movievault

#7
Heu welk verschil :)

Die spoel zal zeker een verschil uitmaken alsook die condesator
Zoals ik het zie heb je ook een ander filteropbouw gebruikt?
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Audiofiel

Quote from: FrankG on June 30, 2005, 10:38:26
Heu welk werkschil :)
??? Wat is een werkschil Frank? Vlaams woord voor...?

QuoteDie spoel zal zeker een verschil uitmaken alsook die condesator
Zoals ik het zie heb je ook een ander filteropbouw gebruikt?
De filteropbouw is totaal anders. De impedantie van de woofer wordt nu gecorrigeerd door de twee zwarte condensatoren met een voorschakelweerstand. De overbodige boost in het middengebied door het kleine spoeltje is om audiofiele redenen weggelaten.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Movievault

Heu welk woord  ;D

Heb je hem nu ook al eens gemeten? met een RTA?
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Audiofiel

Quote from: FrankG on June 30, 2005, 10:52:22
Heb je hem nu ook al eens gemeten? met een RTA?
Ik heb geen meetapparatuur, dus dat heb ik niet gedaan nee. Maar ik heb ook zelf nog nooit een filter 'bedacht' cq uitgerekend. Ik doe alleen zelfbouw met bestaande, beproefde filterontwerpen. Deze komt dus bij Solen vandaan. Wat ik wèl zelf doe is verbeteringen aanbrengen in de kast, betere filter-componenten gebruiken en kortere signaalwegen. En eventueel magnetische afscherming. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Movievault

Lijkt me wel eens intressant om te doen. zo kun je zien of er geen pieken of putjes in zitten.
Ik ben er nu met bezig om wat ervaring op te doen en het is ooit verrassend.
Verschil van een buitenmeting en indoor is soms een groot verschil
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Audiofiel

Quote from: FrankG on June 30, 2005, 11:08:50
Lijkt me wel eens intressant om te doen. zo kun je zien of er geen pieken of putjes in zitten.
Ik ben er nu met bezig om wat ervaring op te doen en het is ooit verrassend.
Voor zelf ontwerpen van een kast en filter is een dode kamer-test ook onontbeerlijk. Maar voor een bestaand, al uitgewerkt ontwerp bouwen, vind ik het niet nodig. Het gaat mij er uiteindelijk om dat het goed klinkt, niet dat het goed meet.

QuoteVerschil van een buitenmeting en indoor is soms een groot verschil
Dat is maar goed ook. Anders staan je binnenmuren oneindig ver weg van je luisterpositie. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Movievault

Heb je het schema van het filter met de waardes bij de hand dan steek ik het hier eens in de diagram, kun je meteen de kurves bekijken. Natuurlijk is dat dan puur theoretisch.
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Audiofiel

Quote from: FrankG on June 30, 2005, 11:29:28
Heb je het schema van het filter met de waardes bij de hand dan steek ik het hier eens in de diagram, kun je meteen de kurves bekijken. Natuurlijk is dat dan puur theoretisch.
Het filter staat in 1 van de eerste posts. :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Het filter zit in de Audience 40 vrijwel direct achter de woofer. Het is onder zelfbouwers bekend dat het magnetisch veld van een woofer de componenten van het filter kan beïnvloeden. Zo ontstaan er interferentiepatronen met het magnetisch veld dat door de actieve spoel wordt opgewekt en worden condensatoren klankmatig negatief beïnvloed.

Om dit effect tegen te gaan, gaan veel grote zelfbouw-projecten uit van een filter 'ou-of-the-box'. Zo'n extern filter heeft natuurlijk een paar voordelen, maar naast de bekende (relatief kleine) nadelen als extra signaalweg en overgangen zijn er nog een paar redenen om het hier niet toe te passen, waarvan de voornaamste is: je gaat naast zo'n kleine kast niet een los kastje bouwen.

Toch is het ook mogelijk om met een 'truckje' toch een intern filter kunt gebruiken en het effect van de magnetische instraling kunt neutraliseren: de Kooi van Faraday . Belangrijk is om daarbij non-ferro materialen te gebruiken, want anders wordt het materiaal zelf na verloop van tijd magnetisch. Aluminium voldoet daar prima aan. Een afscherming met isolatiemateriaal van bobbeltjesplastic en aluminiumfolie is erg goedkoop, zeer flexibel en een prima afscherming. Zo heb je een Kooi van Faraday rond je eigen filter heen, zowel het aluminium als de luchbelletjes zijn een prima isolator voor zowel magnetische straling als trillingen:


Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

#16
Naast elkaar nu drie filters. Een origineel, een nieuwe, verbeterde versie en de laatste versie, maar dan afgeschermd:





Omdat het filter wel een stukje groter is in volume dan het originele filtertje, moet de originele dempingsmat wel worden aangepast. Tevens wil ik dat het filter 'uit zichzelf' blijft hangen in deze mat en bij vervoer dus niet losraakt, zonder dat ik het hoef vast te lijmen of schroeven (uiteraard zou schroeven weer niet met ferro mogen!):



Het filter neemt ondanks de uitsparing toch vrij veel ruimte in beslag, maar past nog goed in de kast. Op deze foto is het schuim nog niet uitgesneden:


Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Rudo

Quote from: Audiofiel on June 30, 2005, 16:06:58
Het filter zit in de Audience 40 vrijwel direct achter de woofer. Het is onder zelfbouwers bekend dat het magnetisch veld van een woofer de componenten van het filter kan beïnvloeden. Zo ontstaan er interferentiepatronen met het magnetisch veld dat door de actieve spoel wordt opgewekt en worden condensatoren klankmatig negatief beïnvloed.

Om dit effect tegen te gaan, gaan veel grote zelfbouw-projecten uit van een filter 'ou-of-the-box'. Zo'n extern filter heeft natuurlijk een paar voordelen, maar naast de bekende (relatief kleine) nadelen als extra signaalweg en overgangen zijn er nog een paar redenen om het hier niet toe te passen, waarvan de voornaamste is: je gaat naast zo'n kleine kast niet een los kastje bouwen.

Toch is het ook mogelijk om met een 'truckje' toch een intern filter kunt gebruiken en het effect van de magnetische instraling kunt neutraliseren: de Kooi van Faraday .
Leuk bedacht.
Echter; de kooi van Faraday is een afscherming tegen elektromagnetische straling. Dat zijn b.v. radiogolven. Magnetisme wordt niet gebarricadeerd.
Dit neemt niet weg dat deze tweak een positief effect kan hebben, maar het houd je de magneetwerking van de woofer niet tegen.
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

Audiofiel

Quote from: Rudo on July  1, 2005, 00:42:07
Leuk bedacht.
Echter; de kooi van Faraday is een afscherming tegen elektromagnetische straling. Dat zijn b.v. radiogolven. Magnetisme wordt niet gebarricadeerd.

Dit neemt niet weg dat deze tweak een positief effect kan hebben, maar het houd je de magneetwerking van de woofer niet tegen.

Grappig dat je het zegt, want je hebt deels gelijk, maar kennelijk heb je de link niet helemaal gelezen:

QuoteKooi van Faraday is de benaming voor een kooivormige constructie van elektrisch geleidend materiaal zoals koper of ijzer die er voor zorgt dat elektromagnetische straling niet tot binnen de kooi kan doordringen.

En even verder lees je:

QuoteVoor statische magnetische velden (bijvoorbeeld het aardmagnetische veld) kan ijzer of ferromagnetische materialen als gesloten platen gebruikt worden.

Je hebt gelijk dat een Kooi van Faraday niet de statische magnetische velden kan tegenhouden. Maar je hebt niet gelijk dat in mijn tweak geen statische magnetische velden worden tegengehouden. De folie werkt immers als een gesloten plaat. ;)

Ik had het misschien geen Kooi van Farafay moeten noemen, maar door die term te gebruiken wordt het effect voor de meeste mensen wat inzichtelijker.

Kortom, werken met geleidende folie heeft wel degelijk effect. Voor de zelfbouwer die het nog nooit heeft gedaan: probeer het maar eens, je schrikt van het verschil. Vooral als de woofer relatief dicht op het filter zit of de magneet erg sterk is.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

ruud2

als je het filter toch vast wilt zetten zonder metalen schroeven oid.
is dit een andere mogelijkheid, het witte vierkantje heeft dubbelzijdige tape en wordt gewoon vastgeplakt, door de bruggetjes kan je een tie-wrap steken.

groet,Ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Audiofiel

Goeie tip Ruud! Ik heb ze in een andere kast gewoon vast-ge-hot-glued met plankje en al en dat gaat ook prima, maar dit is ook heel netjes. Een of twee van die dingetjes en je trekt hem muurvast.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

De kast van de Audience 40 is vrij slap en kent geen verstevigingen. Voor een 'kruis' in de behuizing is ook geen ruimte, dus demping op de wanden is de beste methode. Alle wanden worden bekleed met loodbitumen. Op de foto's is de uitsparing in de dempingsmat nog niet gemaakt, dus het filter komt een stuk lager te liggen.





En dan de units er in. Eerst de tweeter:


Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Rudo

ehhh, Aluminium is geen ferromagnetisch materiaal.
Aluminiumfolie dus ook niet.......

Experimentje:
Pak er maar een kompas in , op een manier dat je nog nét er op kan kijken. En zie of het Noorden nog correct wordt aangegeven.

Experimentje 2:
Wikkel je GSM in de folie en bel dan het nummer van die gsm; kijken/horen of die overgaat.
Zo ja, dan houd de folie de elektromagnetische straling van de gsm-golflengte niet voldoende tegen.
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

Audiofiel

Quote from: Rudo on July  1, 2005, 20:17:08
ehhh, Aluminium is geen ferromagnetisch materiaal.
Aluminiumfolie dus ook niet.......
Dat is precies waarom ik het gebruik. Ik wil een non-ferro afscherming gebruiken. Anders wordt je afscherming door magnetische straling uiteindelijk vanzelf ook magnetisch. De bekende spijker op de magneet die zelf magnetisch wordt. Aluminium is niet magnetisch en daarom beter geschikt voor afscherming.

Je experimenten met het kompas en de GSM klinken wel mooi, maar die ga ik niet uitvoeren. Aluminium als afscherming tegen magnetische en electromagnetische straling (inductie) staat al lang bekend als goed werkend. Aluminiumfolie wordt ook gebruikt in veel interlinks als afscherming en tevens in veel hoogfrequent videokabels.

Voor zover jij wel in bent voor een experimentje (die ik wel zelf heb getest). Pak eens een filter in met folie en luister eens naar de verschillen. Je zult verstelt staan. De negatieve invloed van een nabije unit wordt vele malen minder. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.