Shootout Dynaudio Audience 40 versus Audience 40 modified bij Audiofiel

Started by Audiofiel, June 28, 2005, 08:18:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiofiel

NeonKnight en ondergetekende gaan woensdag 29 juni een shootout doen tussen de originele Dynaudio Audience 40 van Neon en de gemodificeerde versie van Audiofiel. Naast het dempen / verstevigen van de kast is het belangrijkste verschil het filter, zoals op onderstaande foto goed te zien is. Van de modificatie is een fotosessie gemaakt die ik binnenkort zal plaatsen, met een link vanuit dit topic.



Maar eerst gaan we morgen dus luisteren naar de verschillen. Hoeveel zin heeft het om zo'n kleine fabrieksluidspreker te modificeren? Een speaker waarover de reviews al zeer enthousiast waren. Zou een modificatie van 100 euro aan onderdelen op een set speakers die nieuw 600 euro kost dan zoveel uitmaken?

Koen en ik gaan dat morgen testen, uiteraard in stereo, bij huize Audiofiel. Er is gezien de volle ruimte, weinig plek. Toch willen we de mogelijkheid bieden voor 2 extra paar oren. Wie een goede reden heeft om het verschil tussen de 'gewone' en de 'SAE'* kleinste Audience te willen horen, kan zich opgeven. Het is kort dag, maar voor wie van Dynaudio houdt wel een unieke kans om een gewone en een gemodificeerde kast eens naast elkaar te horen.

*Special Audiofiel Edition
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

patrick_vdb

Hi,

Leuk initiatief Arjen, ben nu al benieuwd naar de luisterverslagen.

Quote from: Audiofiel on June 28, 2005, 08:18:54
*Special Audiofiel Edition

lol ;D

mvrg

Patrick

Jordis

Helaas kan ik niet, maar interessant lijkt het me wel. Ik heb zelf een stel contour 1.1 speakers, en vraag me af in hoeverre daar nog veel in te verbeteren valt.
Primare - Dynaudio - QED - Nordost

NeonKnight

Ik heb er veel zin in, Arjen.  8)

Ben inderdaad erg benieuwd hoeveel verbetering je hebt weten te realiseren met deze fijne speakers.
Morgen zullen we het weten.

Koen.
Meridian 565 z3 | Classé CAV-75 | Eichmann six interlinks | Monitor audio in-wall en in-ceiling speakers

Moony

stereo: Dynaudio Xeo 4 | BK P10-150-GEM | Marantz NR1510 | Marantz CD5004 | Technics SL1411 + AT-VM95e
surround/tv: Good Old Pioneer Plasma | Denon AVR-X1400H | Philips BDP2900 | Dune HD Solo Lite | Chromecast | Teufel Consono 35 Mk3 | Klipsch R-10SW

Audiofiel

Wel interesse met >100 hits, maar geen gegadigden die het fenomeen 'voor-en-na' zelf willen horen?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

FrankB

Quote from: Audiofiel on June 29, 2005, 12:55:30
Wel interesse met >100 hits, maar geen gegadigden die het fenomeen 'voor-en-na' zelf willen horen?

Ik wil zeker wel Arjen, maar ik heb echt geen tijd  :-\
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

oud_account_1

Quote from: Audiofiel on June 28, 2005, 08:18:54
Wie een goede reden heeft om het verschil tussen de 'gewone' en de 'SAE'* kleinste Audience te willen horen, kan zich opgeven.
*Special Audiofiel Edition

Misschien heeft men wel zin maar geen goede reden?
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

NeonKnight

Meridian 565 z3 | Classé CAV-75 | Eichmann six interlinks | Monitor audio in-wall en in-ceiling speakers

Audiofiel

Over de modificatie heb ik een nieuw topic geopend. De luisterresultaten zullen uiteraard voornamelijk in dit topic komen, voor de technische onderbouwing verwijs ik naar het andere topic. :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Moony

Ik had graag aanwezig willen zijn maar de combi tijd/datum/afstand is voor mij ook niet haalbaar.
stereo: Dynaudio Xeo 4 | BK P10-150-GEM | Marantz NR1510 | Marantz CD5004 | Technics SL1411 + AT-VM95e
surround/tv: Good Old Pioneer Plasma | Denon AVR-X1400H | Philips BDP2900 | Dune HD Solo Lite | Chromecast | Teufel Consono 35 Mk3 | Klipsch R-10SW

Audiofiel

Wat betreft de extra oren: het was allemaal een beetje op stel en sprong, dus ik snap dat niemand zich zo even snel binnen 24 uur kon aanmelden. Maar sommige dingen weet je niet ver van tevoren.

Koen is net weer richting huis vertrokken en het was een zeer geslaagd avondje. Morgen volgt een verslag van onze belevenissen. Voor nu eerst even het onweer afwachten en dan slapen.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

NeonKnight

Ik ben net thuis aangekomen na inderdaad een geslaagde avond.

Heel erg bedankt Arjen (en je vrouw) voor het eten, de gezelligheid en de wijze lessen  ;D
Morgenavond heb ik wat meer tijd om te posten, maar laat ik nu al vast verklappen dat het verschil tussen de standaard audience 40 en de SAE niet subtiel is...  ;)
Meridian 565 z3 | Classé CAV-75 | Eichmann six interlinks | Monitor audio in-wall en in-ceiling speakers

Audiofiel

We gaan het morgen lezen. 8) Onweert het bij jou inmiddels ook?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

FrankB

2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Movievault

<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

FrankB

Quote from: Audiofiel on June 30, 2005, 11:25:49
Helaas heeft een blikseminslag mijn recensie vernietigd... :-\

Zuur! Je Apple airport is dood geloof ik he?
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Audiofiel

Quote from: FrankG on June 30, 2005, 11:30:58
Toch geen apparatuur defect?  ???
Ja, helaas wel. :-[

Quote from: FrenkB on June 30, 2005, 11:40:47
Zuur! Je Apple airport is dood geloof ik he?
Klopt, maar alleen de LAN-poort. En een hub is dood, mijn NT1 kastje (ISDN KPN) en de analoge lijn van de telefooncentrale.

Ik had mijn ene buurman gesproken en die had geen problemen. Net 5 minuten geleden de andere gesproken en die heeft zijn tv kapot en het kabelmodem. En verderop in de straat ook iemand de analoge lijn van de centrale.

Het is mij wel duidelijk wat er is gebeurd: het is ingeslagen via de casema en weggevloeid via de telefoonlijn. K#@%^$* kabel. Genoeg reden om de kabel definitief de deur uit te doen. En naar je centen kun je bij hun toch altijd fluiten: "toont u het eerst maar eens aan..." zeggen ze dan gniffelend.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

NeonKnight

Rottig, Arjen...  :-\
Bij mij gelukkig niets kapot (voorzover ik weet).
Meridian 565 z3 | Classé CAV-75 | Eichmann six interlinks | Monitor audio in-wall en in-ceiling speakers

Kjelt

Quote from: Audiofiel on June 30, 2005, 11:46:55
Het is mij wel duidelijk wat er is gebeurd: het is ingeslagen via de casema en weggevloeid via de telefoonlijn. K#@%^$* kabel.

Hmm klote voor je  :(  Dit is wel 1 van de redenen dat ik de Monster HTS5100 heb gekocht, want dit kan dan behalve de computer ook met mijn HDDrecorder gebeuren en alle andere aangesloten apparatuur (AVamp).

Audiofiel

Ik ben al lang blij dat ik wakker wordt van een beginnend onweer. Het eerste wat ik doe is de stekkers van de apparatuur er uit. De twee belangrijkste computers staan elk achter een UPS met overspanningsbeveiliging.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

NeonKnight

Dan hierbij maar even mijn eerste aanzet m.b.t. de recensie van de shoot out.

Introductie
Mijn Audiences heb ik in 2001 gekocht voor 1250 gulden voor een paar, dus zeg maar 570 Euro. Het is een compact model speaker waar naar verhouding een behoorlijk geluid uit komt (ook in het laag). De enige "modificatie" aan de speakers is de toevoeging van wat loodbitumen aan de binnenkant van de kast. De kast is direct ook één van de minpunten van deze speaker: daar is duidelijk op bezuinigd. Het andere mogelijke verbeterpunt is het simpele filter.

Gisterenavond hebben we bij Audiofiel thuis een shoot out gehouden tussen mijn standaard Dynaudio Audience 40's en zijn gemodificeerde SAE (Special Audiofiel Editie  ;D), waarin de filters een "Audiofiel behandeling" hebben ondergaan.

De avond
Na - ondanks mijn navigatiesysteem - een stuk de verkeerde kant op te zijn gereden, kwam ik gisteren rond een uur of 18:15 aan bij huize Audiofiel waar ik bijzonder vriendelijk werd ontvangen in de tuin door Arjen en zijn vrouw. Na eerst navigatiesystemen te hebben vergeleken (die van Arjen heeft gewonnen  ;D) en de mate van automatisering van onze auto's (ook daar heeft Arjen gewonnen  :-\) en wat koetjes en kalfjes te hebben besproken, hebben we erg lekker gegeten.

Toen was het tijd om te gaan beginnen met de shoot out.

Om de speakers te kunnen vergelijken hebben we een aantal nummers afwisselend met beide speakers op dezelfde configuratie beluisterd. Het betrof muziek van:
- The Eagles - Hotel california)
- Amos Lee - ... (Arjen?)
- Tuck & Patty - ... (Arjen?)
- Alice in Chains - unplugged
- Silverchair - Frogstomp (goed voor het checken van de basweergave  ;D)

Hiernaast hadden we uiteraard allebei nog een grote stapel cd's, maar dat bleek niet nodig...

Standaard Audience 40
Als eerste hebben we een paar nummers op de standaard Audiences beluisterd. Voor zo'n kleine speaker klinkt de meeste "niet moeilijke" muziek prima: ze lopen verder door in het laag dan je zou denken van een speaker met zo'n kleine inhoud en de detaillering is best goed. Bij wat "moeilijkere" muziek (veel instrumenten door elkaar [Hotel California], snel opeenvolging van losse noten [Amos Lee/ Tuck & Patty] ) hebben de speakers wat meer moeite en klontert de muziek een beetje aan elkaar.

Al met al best aardig voor een goedkope kleine fabrieksspeaker.

Audience 40 SAE
Vervolgens de SAE editie van de 40's aan de versterker gehangen. Het eerste nummer gestart voor de vergelijking. Eigenlijk hadden we daar ook direct op kunnen houden!

Pas bij deze directe vergelijking hoor je goed dat de standaard audience 40 in vergelijking een plat geluidsbeeld neerzet (alles lijkt in een toilet opgenomen).
De dynamiek is beperkt, het laag wordt vervormd en sterft heel snel weg, en het hoog is veel minder sprankelend. Zelfs in het middengebied - waar de speaker door een trucje meer presence zou moeten hebben - klinkt de SAE versie duidelijk superieur.

Het verschil is zó groot dat je het bij sommige nummers al hoort voordat de muziek is begonnen. Zo hoor je bij de SAE versie ineens kleine kuchjes in het publiek, het inademen van de zanger voordat hij gaat zingen, ruis op de opname, etc. Het geluidsbeeld van de standaard 40's concentreert zich op een relatief klein stuk tussen de speakers en ín de speakers (heel duidelijk plaatsbaar), waar de SAE meer de hele ruimte gebruikt in de breedte én meer in de diepte. Als je niet precies op de sweetspot zit, dan klinkt de SAE ook nog goed terwijl het bij de standaard versie veel minder is.

Als je naar gitaarmuziek luistert, dan geeft de SAE versie de verschillende na elkaar aangeslagen snaren mooi weer, waar de standaard versie er één akkoord van maakt. De standaardversie is "langzamer" en minder gedetailleerd in de weergave. Zang is veel sprankelender en echter omdat er meer diepte in zit en de "randen" minder kunstmatig worden afgekapt (wat in de standaard versie wel gebeurt).

Dit beeld herhaalt zich bij alle nummers die we hebben gespeeld. Bij wat drukkere passages of zodra er meer emotie in de muziek wordt gebracht is het verschil tussen beide versies groter maar het is overal zeer duidelijk aanwezig.

Conclusie
Na nog een tijdje naar een aantal nummers te hebben geluisterd was de conclusie vrij snel onontkomelijk:

De modificatie van de standaard speaker tilt 'm naar een duidelijk véél hoger niveau.
Voor het geld van een standaard audience 40 + kosten van de modificatie heb je speakers die een zeer goed geluidsbeeld neerzetten.
Dit is een zeer goede investering in geluidskwaliteit.
[/color][/size]




Tot zover mijn eerste reactie over de shoot out van gisteravond.
Arjen, nogmaals bedankt voor de gastvrijheid en gezelligheid

...en voor het verpesten van mijn tevredenheid met mijn audience 40's!  ;D
...en mijn cd speler!  ;D

Geintje  ;D
Dit is absoluut een modificatie die nu hoo[/size]g op mijn verlanglijstje staat.
Meridian 565 z3 | Classé CAV-75 | Eichmann six interlinks | Monitor audio in-wall en in-ceiling speakers

Kjelt

Ja maar het gaat om die stroom die naar de korste verbinding naar aarde gaat en die gaat inderdaad vaak door de telefoonlijn cq antennekabel.
Daar helpt je overspanningsbeveiliging dan ook niet tegen.

Audiofiel

Ik had gewacht op jouw reactie voor zelf wat over de shootout te posten, Koen. Ik wilde het gras niet voor je voeten wegmaaien.  ;D

Wat je beschrijft is precies wat er gisteravond gebeurde. Ik had al eerder een korte vergelijking kunnen doen door de ene luidspreker met het oude en de andere met het nieuwe filter te vergelijken, maar geen stereo kunnen luisteren. Bij de eerste tonen was het steeds duidelijk dat er een totaal andere speaker stond te spelen. Het suffe is dat dat alleen het verschil in filter is, want zowel jouw als mijn kastjes waren al verbeterd met wat loodbitumen.

We hebben als bron mijn Parasound loopwerk + DAC gebruikt (ArtSpeak mods), als voortrap de Levinson 28 en als eindtrap de Classé CA-400. De speakers stonden op met zilverzand verzwaarde Dynaudio stands. Tuck & Patti's Time After Time begint rustig en gaf op de gewone 40 al meteen een beeld wat ik minder goed ken. De nagalm in de ruimte doofde niet mooi uit en de gitaar leek gewoon domweg te vervormen. Op de SAE waren die twee punten wel goed en was er duidelijk een betere 'rhythm & pace'. De snelheid van de muziek leek veel beter te kloppen. Verderop in hetzelfde nummer barst het geluid wat meer los als Patti haar longen demonstreert. Op de gewone is het geluid steeds meer gecomprimeerd naarmate de muziek complexer wordt. Op de SAE blijft ze prima te volgen en ook Tuck's snelle gitaarloopjes zijn te onderscheiden. Tuurlijk, het is nog geen Gemini (SAE), maar het is wel minstens zo goed als de Contour-variant van de 40.

Wat ook sterk opviel bij het luisteren, was dat we met de standaard-versie de neiging hadden het volume wat te willen temperen. Met de SAE konden we elkaar bij een flink volume nog prima verstaan, een indicatie van de lagere hoeveelheid vervorming.

Zeer opvallend was het directe verschil in details. We draaiden steeds een nummer voor 40-80% en wisselden dan de speakers om. Een paar keer moesten we de CD echt even terugspoelen omdat het verschil in kuchjes, handjes, lucht happen, etc. zo groot was, dat het leek dat er een andere opname draaide.

Ik vond het een zeer geslaagd experiment en weer zo'n unieke kans op eens het verschil te horen tussen een gewone en een gemodificeerde luidspreker. Voor wie het weten wil: aan onderdelen kost het gewijzigde filter tussen de 110-120 euro per set. Dan heb ik het niet over alle uren werk die er in gaan zitten. Als je het zou laten doen, vermoed ik dat je al snel tussen de 300 en 350 euro kwijt bent vanwege de vele uren.

P.S. Koen, die kleur rood in je post ziet er heel psychedelisch uit, zwart en rood door elkaar. Ik weet niet of dat je bedoeling is? ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.